Hovbensfraktur

Sv: Hovbensfraktur

Hej!

Ville bara berätta att vi har en tvåårig travare som fick en hovbensfraktur i december förra året. Hon är nu tillbaka i träning sedan tre månader och har nyligen gått premielopp. Vi började tidigt att skritta henne även om skadan inte såg läkt ut på plåtarna, detta för att vi tror på rörelse om hästen inte har ont. Då självklart kontrollerad rörelse i vagn Fick också veta av veterinär att det kan ta väldigt lång tid innan skadan ser läkt ut på plåtar. . Hon var helt ohalt efter 4 månader.

Vill du veta något mer så är det bara att höra av dig!

Var på återbesök på Strömsholm idag,7 veckor har gått, varav tre har min häst gått som vanligt i hage. Det ser ut som det "ska" på röntgen, och hovslagaren kunde inte se någon anledning till varför det inte skulle fortsätta läka bra. Jag har en glad häst och vi slipper båda må skit över boxvilan som inte fungerar. Han beräknas vara bra till nyår ungefär. Känns som en evighet just nu, men det är jag skyldig honom så länge han mår bra under tiden...

Vad skönt för dig! Och att det visat sig att i alla hovbensfraktur fall behöver man inte behöver gå "hysteriskt" efter en "mall".

En kompis till mig vars häst haft en hovbensfraktur har nu efter en del tävlande & tränande fått benhinneinflamation runt kotbenet, iom att hästen ändrat rörelse mönster & därmed belastat frambenet fel efter skadan. Sväller upp mellan kronranden & kotan. Behandlas nu med laser & back on track varannan natt.

usch det lät ju mindre kul...jag kommer att sätta igång väldigt väldigt försiktigt, skritta mycket och länge innan jag ger mig på nåt annat.Satt och räknade på vad detta skulle kosta totalt sett, uuhh... men vad gör man inte för sina hästar?

Min unghäst fick en hovbensfraktur en vecka efter vi köpt honom april 2007, vänster fram, rakt framifrån om man säger. fick ringsko och boxvila, blev inte frisk förklarad förens i mars i år. Under sommaren började han halta igen, så åkte till klinik och röntgade men syntes inget på röntgen. Så de trodde att det kunde vara någon sena eller legament som skadats pga att ringskon satt på såpass länge. Så han fick 3 veckors boxvila, och var han halt efter det så var hoppet slut. Efter tre veckor var han fortfarande halt, (fast inte lika mycket). Vi vägrade att ge upp så nu är han under igång sättning, och hältan försvinner liiiite för varje gång. Bara hoppas att det blir bra. :confused::cry:

Den 28:e okt Blev min "lilla" bebis frisk förklarad!!!!!:) Så nu har han fått vara ute!!! Blev nog världens lyckligaste!!! Ha stått på box sedan 31 juli! En så länge gå allt bra. Peppar peppar!! Ha varit en grymkt jobbig tid, men varit värd varenda minut!!!:rofl:

Gud vad roligt! Grattis till er:) Jag hade aldrig stått ut ( och inte min häst heller) så lång tid på box. Julles röntgenplåtar ser ut som de ska fastän han gått i hage, så om ca 6 veckor ska han vara FRISK!!!!

Hittade denna tråd när jag sökte på hovbensfraktur, det hjälper verkligen att läsa om hur ni har /haft det under läkningsprocessen.
min häst gjorde illa sig i hagen, hon fick konstaterad medial hovbensfraktur igår på kliniken. Ska stå på box i 4 veckor, så jag läser era ideer om sysselsättning nogrannt! Hon o hennes kompis skriker efter varandra hela tiden, hade ni "sällskapshästar" inne eller hade ni dem själva (under boxvilan alltså) ?

Min står med fraktur (som inkluderar hovleden) och den 9:e dec är det dags för återbes på kliniken.. Då har han haft strikt boxvila i 6 veckor :crazy: Han tar det ganska bra och vi försöker roa han så gott det går, kvistar att gnaga på, boll, gamla grimmor och petflaskor att pilla med.. Han ser sina stallkamrater från sitt fönstret så jag tror han blir ganska lugn av det också. Ibland rör han sig ganska bra men för det mesta "hoppar" han när han ska gå omkring i boxen :grin:

Vi får se hur det har läkt sen..Om det läker.. Inte såå långt kvar nu..

Jag tog ut sällskapsdamen nu, så hon står själv i sin box. Hon har fått lunch, det skriks förståss men hon ser sin kompis från fönstret. Men jag kanske ska flytta henne till en hage närmare så hon syns bättre? hmmm ja det är inte lätt detta. jag ska se om jag kan finna halm som hon kan äta på i boxen, hon är tyvärr ganska lättfödd och äter på väggarna nu :(
ursh jobbigt detta....

Såhär gjorde jag;

jag hade bara 2 hästar då mitt tävlingsto fick hovbensfraktur ( genomgående så att säga). Hem med gipsad hov & boxvila...

Släppte ut polaren dagen efter & hängde upp 3 hönät & halmad box till "Alice".

Alice fick panik... Och polaren gnäggade & sprang i hagen, upp å ner. Det var helt galet.

Så jag stängde av hagen "upptill", blev ungefär lika storlek som på 4 sjukpaddockar. Där gick de ihop i 4 veckor. och det var bra mkt lugnare än att skilja dem åt.

Min tant tog även av sig gipset & gipsades om 2 ggr innan vi gav upp det oxå..

Alice läkte ihop under 6 månader & kvalade efter 8 månader ca. Tävlat trav efter detta, och mår fortfarande bra.

Jag körde då den sk bära el brista metoden ( har tidigare skrivit i tråden)

Bra att läsa om :) tack för din uppdatering :)
Jag ska prova coh se vad som händer .. om hon bara skriker o skriker eller om hon försöker bryta sig ut. Det är ju lika jobbigt för den som är ute, (lika o lika men iaf påpekas det) hon springer o skriker som du beskrev, ändå har jag 2 hyresgäster som står i en annan hage. Men det är noga vem som är sällskap oxå :)

Alice gav jag inte heller ngt smärtstillande, pga att hon inte "kände efter".
På kliniken gjordes alla utredningar innan rtg & misstanke om hovbensfraktur.. Det klämdes, böjdes, travades, ultraljudadets & hon var blockhalt, men Pigg som en mört & såg mer ut " jaha, och vad gör ni då?".

Vet & hovslagaren skakade på huvudet när bilderna kom & såg vilken rejäl fraktur det var.

Smärtstillande får hon inte som sagt. På kliniken sa de att de 4 första veckorna bör hon stå på box, men allt beror lite på hur det fungerar. Hon visade inte heller någon reaktion på visitationstänger eller något. Men de tog plåtar det första vi gjorde så då såg de ganska snabbt vad det var. samma reaktion som din ungefär "jaha, och vad gör ni då? = inge kul, jag gör så här istället". Vad som känns bra är iaf att jag kom till o från klinik utan större missöden och jag vet vad som är felet.

*knapplån*

Jag har inte varit med om någon hovbensfraktur i min direkta närhet, men en häst som jag red in (fd travhäst) hade tydligen haft det.
Han sattes dock igång för tidigt och det gick upp (jag har inte riktigt koll på hur det var, utan har bara hört historien) och konvalecensen "började om". (Jag tycker att det låter helknasigt, man kanske hade ägaren brått att få igång hästen? Vad vet jag?)
Han kom i alla fall tillbaka till banan efter det och tävlade på samma nivå som innan. Han har aldrig haft problem efteråt.
Att han blev ridhäst är en helt annan historia.

En annan häst som jag känner till var till och från luddigt halt. Ofta kom det efter snabbjobb. Hästen kördes till klinik och röntgades efter att ha reagerat när vet klämdes med visitertång (han misstänkte direkt hovbensfraktur då) och det visade sig vara en spricka i hovbenet.

Denna häst kom tillbaka, tävlade dock inte så mkt och det var hennes sista år och hon såldes sedan som rid-/avelshäst.
Dock var hon till och från halt hela tiden (vad jag har hört), så fort hon kom igång så blev hon halt.
Nya ägaren tog kontakt med gamla ägaren och frågade vad problemet hade varit innan och gamla ägaren svarade att "Nej... XXXX har ALDRIG varit halt"
Nya ägaren valde då att ta bort hästen för hästens skull.

vi hade en fransk herre för 2 år sedan som fick en hovbensfraktur (travare). fanns som ingenting dom kunde göra så vi ställde honom på lösdrift i 11 månader tillsammans med ett par märrar och föl, sedan var det bara att tuta och köra, det bästa tror jag egentligen är att låta det läka ihop ordentligt av sig själv och låta hästen vara!

Det var ju ett tag sedan som jag startade upp denna tråd, för att vara ganska exakt - ett halvår sedan :crazy:

I morgon ska vi åter till kliniken för en ny röntgen, rörelsekontroll, omskoning etc.

Vi oss ana ett besked om att vi kan få börja göra annat :banana: Vi hoppas, vi hoppas och vi hoppas...........

Skönt att höra att det går framåt för er.

Som jag har förstått så har hovbensfraktur en ganska god prognos och de allra flesta hästar blir bra igen.

Jag håller verkligen tummarna för er! Det kanske var mitt fel att tråden kom upp igen, vi som kom med en diagnos denna vecka :angel:
Min stackars häst står på sin box och har väldigt ont :( när började era hästar sluta halta i boxen?

Jag såg Viggen svarat på min fråga ovan.... Jag hoppas att min slutar ha så ont snart :(

Senast ändrad:

Jag blir så förundrad över att det är så olika behandlingssätt! 6 veckor?! Min Julle har till jul stått i 6 månader och då var det ju en bra fraktur... Nu upprepar jag mig nog i tråden men jag fattar verkligen inte... Jag skulle inte tveka att ge smärtstillande en kort perido om hästen hade rejält ont. Min slutade halta så fort sjukbeslaget sattes på och verkar därefter inte ha haft ont överhuvudtaget... Hoppas det går bra för er alla! Vi ska på ett sista återbesök efter nyår och då bör det vara helt läkt!

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 078
Senast: Lavinia
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: Estivuz
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 193
Senast: Bufera
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka