Hovbensfraktur

Sv: Hovbensfraktur

Jag har för mig att den största skillnaden är att Rehab inte innehåller Havre, medan alla andra Krafftprodukter gör det. Min märr var digivande på ca 700 kg, så hon åt mkt.:grin: Istället för bete och stödfodring så fick de ca 40-45 kg hösilage med värden för avlesston och 3 kg rehab och 2-4 balar halm / dag, sommaren blev dyrare än väntat och de utgifterna går inte på försäkringen.

:cool:Det drar iväg väldigt ekonomiskt sett. Vågar inte räkna på vad
detta kommer sluta på, om man räknar in extra foder, bensin och allt:crazy:

Var inne och köpte foder idag,de rekkomenderade faktiskt att fortsätta ge krafft groov, jag provar väl med det och ser om vågen går upp eller ner.

Förra veckan fick jag åka iväg med föl och sto. Fölet är 5 mån. Fölet va jätte halt. När vi kom fram till djursjukhus konstaterdes hovbensfarktur:(. Gipsade hoven och ska byttas en gång i veckan ska tillbaka efter 2 veckor för röntgen igen. Vet kunde inte säga hur lång boxvila men absolut minst 6 veckor. Inte så kul!! Båda två galoppera, hoppa, stegrar i boxen. Hoppas verkligen att han blir bra. Han hade verkligen farmtiden för sig - ett hingstämne. Nu missar han föl mönstring:(. Nu har han dessutom blivit väldigt lös i magen, Ska ringa o till vet och se vad jag få för råd....

Ja fy vad tråkigt med en fölis som bryter sig:( Är det inte bättre att ta ut dom i en liten hage tror du?

Det var ett tag sedan jag startade upp tråden och såg nu att den har fått nytt liv igen. Vi har varit inne på ett återbesök (4 juli) med vår ponny efter det att dignosen fastställdes.

Prognosen ser inte bra ut för vår del, intraartikulär fraktur av hovben/gren 3 - om någon förstår vad det betyder ;) . Den nya röntgen visade också på att det finns fragment/ lösa benbitar i hoven förutom frakturen. Hovbenet dessutom nästintill inte påbörjat någon läkeprocess.:cry:

Den enda förändringen i hur vi skall förhålla oss med henne på hemmaplan är att vi ska undvika hårt underlag, ingen boxvila och inga promenadförbud.

Den första tiden var nog den jobbigaste för hennes del, ovanan att bara stå still var lite svår att hantera till en början. Efter någon vecka ebbade det ut och hon ser *peppar peppar* ut att tycka att livet är riktigt trevligt. Hon har förvandlats från en ponny som gillade fart och fläkt till en nöjd soffpotatis.

Eftersom prognosen inte ser så lovande ut för vår del, bryr vi oss inte så mycket om den kroppsliga förändringen, så länge som hon mår psykiskt bra.

I hagen har hon fri tillgång till hösilage och sen får hon runt 5-6 kg i box delat på två mål (middag/kväll). Försöker se till att det är ett hösilage med lågTS. I runda tal får hon cirka 15-20 kg/ dag + lite Kra*fft Rehab (300g/dag) det enbart för mineralernas och vitaminernas skull. Hon har även pysselhalm i boxen som hon gladeligen glufsar i sig under natten. Ibland lägger vi in en aktivitetsboll i boxen (en sådan med hål i och man stoppar in morötter, godis etc) den kan hålla henne sysselsatt i timmar. Hon har inte förvandlats till någon "fetmaboll" men visst har det skett kroppsliga förändringar, hon är bukig, svankig och omusklad - vilket jag inte tycker är några onaturliga förändringar på en ponny som går 10/20 meter per dag.

Vi ska åter till kliniken och röntga den 18 augusti igen och hoppas då på ett mirakel.

Är dock lite fundersam nu över hur olika veterinärerna säger att "samma åkomma" skall omhändertas under läkeprocessen - oavsett frakturens placering.

Du det där lät inget vidare:crazy: Jag tycker också att det är väldigt väldigt märkligt att det är så olika behandlingsmetoder på samma skada:confused: Håller tummarna för er del!:bump:

Åh tack...och tack det samma. Jag hoppas att det kommer att gå bra för oss och er och att er häst lyckas hålla nerverna på insidan och inte utsidan. ;) Jag är faktiskt förvånad över vad anpassningsbara dessa stora, underbara djur är och hur snabbt de finner sig i olika situationer ändå.

Håll mig gärna uppdaterad och tala om hur det går för er (gäller alla med nyligen diagnostiserad / under behandling häst såklart)

:banana:

*KL*
Nu har jag inte min gamla dator hemma, en tjej här på buke, minns tyvärr inte vem, har gjort ett examensarbete ang. hovbensfrakturer. Hennes handledare är Owe tror jag han hette, på Ultuna. Jag pratade med honom, och det är en av få gånger som jag verkligen kännt helt förtroende för en vet., honom litar jag på i fall som dessa.

En tjej jag känner har en häst som fick hovbensfraktur, skitjobbig period men idag går hästen LA dressyr och verkar må bra.

Lycka till!

Någon som har erfarenhet av det? Vi vet att det finns sju olika typer av frakturen och att utfallen, prognoserna och bahandlingarna är olika beroende på vilken typ av fraktur de har.

Vårt sto har en hovbensfraktur i h.b, behandlad med ringsko och ska de närmaste veckorna röra på sig så lite som möjligt. Om tre veckor är det okej med en skrittpromenad på fem minuter i grimma och grimskaft. Om sex veckor är det en ny röntgen och undersökning.​

Det skulle vara intressant att veta om någon har erfarenhet av hovbens fraktur, hur er häst behandlades och hur lång tid det tog till att hästen var helt frisk.

Extra intressant skulle det vara att veta hur ni aktiverade pållen så att deninte blev helt uttråkad av det inrutade, stillastående liv de blir tvungna att leva

BERÄTTA BERÄTTA :banana:

Har haft samma på min då ettåriga hingst. Vi satte ringsko precis som ni, han skulle röras minimalt vilket var extremt svårt med en busig ettåring. Han fick mycket pyssel och leksaker i boxen. Efter 4 veckor fick han vara ute korta stunder i sin boxhage och efter ytterligare 3 veckor var han bra. Han är idag 2 och "tränas" för fullt med löshoppning, tömkörning osv och är helt återställd utan komplikationer. Hörde talas om att det kunde bli större risk för att det gick upp när man började belasta längre fram men något sådant har jag inte märkt av.

Lycka till med eran häst

Jag har vart med om 3 hastar pa senare tid som fatt det och det har gatt bra for tva av dem...

1 och 2 minns jag inte hur frakturen satt men de fick gips respektive sko plus gips och total boxvila, sen promenader. De lakte fint. En ar ridskolehast och gar bra fortfarande och en ar dressyrhast och blev ocksa helt bra.

Den tredje var en ridskoleh'st som g'tt i egen hage l'nge pga. en rej'l l'rkaka. F'rsta dagen hon skulle ut med de andra igen blev det f'rst's lite gruff och hon kommer in och 'r blockhalt p' ena bak. Rontgen redan nagon dag senare och konstaterar rejal fraktur tvars over, fran hoger till vanster liksom. Hon fick mot oddsen en chans, fick sko och gips och total boxvila. Efter flera manader blev hon sakta battre och nar vi akte in igen sa var hon mycket mindre halt, sa lite hopp hade vi. Men efter rontgen och ultraljud konstaterades det att frakturen var battre men hon hade fatt artros i leden istallet, en foljdsjukdom till frakturen. Fanns inget att gora och tyvarr domdes hon ut. Endast 6 ar gammal och en MYCKET lovande hopphast, e. Guidam samma som tex. Ninja la Silla. Sa otroligt orattvist!

Men som sagt gick det bra for majoriteten, beror helt pa hur den sitter som sagt...Lycka till med din hast!

Ååååååå - det var jättebra att du länkade till din gamla tråd :bow: Såg även att användare Flizan länkade till sin studie om frakturer - den har jag läst några gånger och tackar även henne för hennes arbete då jag vet att hon är en Bukefalist och kanske läser det här:bow:

Hello hello !
Såg att tråden var vid liv igeen :)

Alice har återkommande problem med hovleden på sitt fraktur ben, vä fram.
Senast på banan ömmade hon rejält i loppet, och svällde upp nå grönjävligt mellan hov & kota. Så jag trodde ju såklart att frakturen gått upp igen.. men återigen 2 graders hälta vid böjning. Nu ska vi på ÅB den 12/8, förhoppningsvis så är det OK igen ( brukar ta behandlingar på en gång, tar åt sig dem bra)för det är tänkt att hon iaf ska gå som licenshäst åt en blivande kusk i höst. De tempona ska hon iaf klara, och nästa år blir det nog avelsboxen.

Vet inte, han var halt när jag hämtade upp honom från hagen.Förmodligen trampat snett på en sten eller ojämnt underlag.

För vår del var det faktiskt en ren slump att skadan upptäcktes i slutet av maj. Ponnyn var inte halt på något vis och hon hade inte visat oss någon hälta, hur otroligt det än låter - vi var faktiskt till veterinären av andra orsaker.

Veterinären såg en diffus stelhet i högerbak, men trodde inte att det hade något samband med skadorna som uppkommit under förmiddagen i hagen (3 - 4 ytliga "skärsår" som blödde på utsidan mellan kronrand/kota)

Eftersom ponnyn har en sk. bakgrund så ville han göra en hältutredning. Efter det att han böjt höger bak höll hela ponnyn på att stupa vid igångsättning till rörelse. Vetrinären var 100% säker på att hältan satt i knäet - vi röntgade knä, has, kotleder och sist hov där frakturen upptäcktes - det blev sju plåtar totalt.

Vi åkte med andra ord till veterinären med en "vad vi trodde" var frisk ponny och kom hem med en halt. Jag kan bara spekulera i om frakturen uppkommit i hagen i samband med skadorna och om böjprovet förvärrade skadan.

Efter första återbesöket i juli visade det sig att frakturen är en gammal skada, en fraktur som funnits sedan tidigare men som inte fått läka ihop ordentligt och som spruckit upp igen. Det är med andra ord hennes andra fraktur på samma ställe vilket gör att prognosen försämras en hel del. Dessutom är det en sk. Intraartikulärfraktur som "peppar peppar" inte når upp i leden men hon är ett gränsfall där.

Jag vet att frakturer kan uppstå genom att hästen bara trampar snett på en sten, slagit i något hårt eller sprungit på ojämnt underlag. Jag tror att det finns sex olika frakturer (typer av frakturer) vilka en del har en bättre prognos och andra sämre.

Vårt sto är en ridponny 13 år (arab/ varmblod) och har sin fraktur i höger bak.

Om exakt 10 dagar ska vi göra återbesök 2. Vi hoppas att en mirakel har skett och att vi återigen kan göra vår veterinär förbluffad ( det är nämligen andra gången hon är ½ utdömd sedan ett år tillbaka)

hur har era hästar fått denna skadan?

Efter en rejäl brallning i hagen & trampade ner i underminerad mark och stöp i backen. Det hände under en rejäl stormhelg våren 2006.. Mina hästar var ute 1 timme för att jag skulle mocka deras boxar & sen ta in dem igen från ovädret.

Idag var jag med fölis hos veterinären igen!! 2 v efter att vi upptäckte frakturen:(. De röntgade, såg bra ut än så långe!!!;). Såg ut som det började läka ihop. Boxvila 4 veckor till:(. Och sen nytt besök med röntgen. Men han är faktiskt ganska duktig på att stå inne. Det är bara när man tar ut stoet som han blir lite knasig! Stoet däremot är jätte knasig, vild och galen. Måste vara ute ett par timmar om dagen! Måste nog börja rida henne oxå, så hon lugnar sig lite!!!

Det måste läka relativt snabbt på föl eller? Det är ju sån skillnad på boxvila-tider osv? Hur gammal är fölis? ( ber om ursäkt om du berättat det tidigare)

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 078
Senast: Lavinia
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: Estivuz
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 193
Senast: Bufera
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka