Hovarna växer inte!

Sv: Hovarna växer inte!

Den ena av dom som inte är igång vilade utan bakskor nu i vinter, och hon hade knappt något att fästa skorna i... Hovis höll andan när han sömmade. Men det gick bra!
Jag tror att alternativet är att vänta längre mellan skoningarna.. Känns sådär faktiskt :-(

Ett tips är att prova steel Joint!! Den har hjälpt mina pållar med dålig tillväxt! Det tar ju ca 6 månader innan man ser skillnad, men kvaliten blir bättre och de växer bättre...

Jag höll på ett är med steeljoint utan framgång. Det är säkert bra med tillskott om orsaken är någon form.av brist, annars är jag tveksamt.

Jag har med haft häst som hade väldigt långsam hovväxt. Kvaliteén på hovarna var det inget fel på, med det behövdes verkligen ingen hovslagare var 6-8 vecka! Tror hovsagaren kom 3-4 gånger om året ungefär. Hovslagaren satte ibland sömmen i samma hål som dom gamla skorna suttit i, på vintern gick pållen barfota ett par månader för att vila från sömmarna. Hade väldigt sällan problem med tappskor, kanske en gång varannat år. Så länge hästen på något sätt inte mår dåligt av sin långsamma hovväxt kan man väl bara vara glad, det blir ju mycket billigare!

Nått som går att testa som inte innebär så mycket merjobb är att ha kotringar på. Jag läste någonstans att de kan ge lite mer massage av kronranden som kan bidra till mer tillväxt. Men jag vet inte själv om jag tror på det men somsagt, det är ju inte så omständigt eller dyrt att testa.

Jag tror att alternativet är att vänta längre mellan skoningarna.. Känns sådär faktiskt :-(
Fast skälet till de rekommenderade intervallerna för skoning/verkning är att hovarna brukar ha vuxit lagom mycket då - tillräckligt för att verka bort men utan att bli för långa. Om hovarnas tillväxt är sämre kan man med mycket gott samvete ha längre perioder mellan skoningarna.

Jag kan gärna dela med mig, efter 6 veckor den här gången så 1 och ½ cm verkades bort.:eek:

Den här killen växer något så sinnessjukt mycket, jag har aldrig varit med om maken och under vintern. Hoppas det inte ökar som på andra hästar till sommaren.:crazy:

Funderade på detta när jag åt lunch...
Kanske ska satsa på guldskor och 16v period....

Om jag överdoserar protein och ger noga med mineraler så växer mina hästars hovar bättre.
Bäst verkar de växa på ett högprotein silage, näst bäst på lusern.
Jag har någon teori om att det handlar om kvalitet på proteinet.
Mycket lysin.

Nu så ger jag ett högprotein-fullfoder (i år Mustang +, tidigare år Edel Avel. Byte p.g.a. flytt till Mustang-Byn från Edel-Staden och jag gillar lokalproduerat).
Detta proteintillskott har alltid ökat hovtillväxten på alla hästarna.

Bra mat antagligen.
Mina hästar går barfota och jag tycker att jag verkar hela tiden.
Om hovarna växer bra så behövs ju inga skor.

Hade ett fullblod som de skodde var 12e vecka innan hon kom till oss. Då var hon undernärd. Hos oss blev hon normalfödd och nästan lite knubbig emellanåt och hovarna växte så vi kunde inte sko mer sällan än var 6 vecka ungefär.

Alla nuvarande hästar (ej släkt med den ovan nämnda) växer så det knakar. Vi skor senast var 6-7 vecka, en av hästarna skos till och med var 5 vecka, på vintern, på sommaren var 4-5 vecka.

Bra mat antagligen.
Mina hästar går barfota och jag tycker att jag verkar hela tiden.

Kan ju så vara, men jag har ju två hästar och den andra är mera normal i tillväxten om man säger som så.:crazy:

Jodå nog känns det som att skorna behövdes, han hade ju inga från början men när skorna kom på så började han ta för sig mer i arbetet så därför får de bli kvar.

Det finns ju en risk att den ökade tillväxten är en retning på hoven som man inte vill ha.
Onormalt hög tillväxt kan vara tecken på inflammation i hoven.

Lagom är bäst.

Mja, det hänger inte nödvändigtvis ihop.
OM man behöver skor som skydd mot slitage i vanliga fall så behöver man nog inte sko om hovarna växer fortare.
OM man behöver skor för att hästen är ömfotad så gör tillväxten oftast ingen större skillnad.

Ja och någon inflammation i hoven är det inte heller, det bara växer mycket. Han har dessutom oerhört bra hovar, flyter inte ut, spricker inte, växer runt om, bra hornkvalitet men växer som bara :devil:

Samma "problem" här, hovis så sent ute som igår och det växer som ogräs! 1 cm/månad, minstingen såg snudd på ovårdad ut trots att det bara gått 4 veckor sen sist. :crazy: Får nog börja fila lite själv igen mellan gångerna på henne. Utmärkt underlag, fri tillgång på analyserat grovfoder och vatten, blandat med bark från lite olika lövträd som växer i hagen, inga ekar.

5 av 5 är pigga, glada och fäller så man blir luden bara av att titta på dem ...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka