Hov och Kotledsinflammation VARFÖR uppkommer det ens?

Gullan86

Trådstartare
Varför?
den frågan måste fler ställa sig, Varför får hästen en inflammation???

det skulle vara intressant att disskutera detta.

jag som Islandhäst människa har under mina 10år med rasen knappt hört talas om detta MEN det uppkommer mer och mer tyvärr, jag vet inte om det beror på att fler och fler börjar rida och träna sina hästar med likartat med de vanliga rasernas ridning.

dvs hårdare träning, mer ensidigt underlag, mer ridhus/paddock dvs mer böjt spår, mer ensidigt arbete helt enkelt.

MEN någon annan kanske har en bättre förklaring eller bara tankar om detta?

jag börjar iallafall bli rädd, man hör mer och mer om detta. vad är det som håller på att hända, är det som någon sa att veterinärerna bara hittar fler ställen att spruta och mer pengar att tjäna eller är det helt enkelt så att våra hästar blir sjukare och sjukare....

VAD ÄR DET VI GÖR FÖR FEL???

Sv: Hov och Kotledsinflammation VARFÖR uppkommer det ens?

Jag har inte så stor koll på detta men jag vet att de flesta islänningar jag känner Aldrig har hört talas om kot/hovledsinflammation förens de flyttade till Sverige. Dock var det vanligare med skador i muskler och andra "mjukdelar" än i lederna...
Och om man tänker efter, så stämmer det iaf på mig, när jag har ont någonstans (hårt arbete) brukar jag inte få ont i en led.. Men de kanske inte är samma sak, enbart en tanke jag hade ;)

Så man ska nog ha en bra veterinär som verkligen tar sig tid att kolla igenom hela hästen, orsaken till problemen kan egentligen sitta någon annan stans (tex. ryggen)

Är det många islandshästar som är drabbade? Vad finns det för statistik på det, eller är det bara i forumet det verkar som många är halta?

Fysiska blockeringar, felaktig hovvård samt SIS är några anledningar till att detta uppstår.

Inflammationer i leder beror på överarbetad led helt enkelt..

Risken frö inflammationer är störst i början när man börjar träna och att amn då inte vilar tillräckligt mellan träningspasena.

Jag håller på med träning på rätt frisk nivå(Fitness/kroppsbyggare) och har rätt stor koll får jag väl säga när det gäller träning skador och kost när det gäller att bygga bästa musklerna!

Och man vet ju bara hur det är med människor en otränad människa ska nu minsann ut och springa 4 dagar i veckan på spåret 2,5 kilometer..
Det kommer inte dröjja länge innan denna människa kommer klagandes på att den har fått benhinnesinflammation.

Eller kroppsbyggare som bär tunga vikter på fel sätt och för ofta utan att vila kommer snart klaga på inflammationer i handleder och knän och armbågarna!

En häst som får börja träna för ofta och för hårt kommer likadant snart visa tecken på inflammationer.

För mkt voltarbete är förödande eftersom insidan av hov och leder och sener belastat betydligt mer än yttersidan av hoven.
Det blir så kallad snedbelastning nu säger jag inte att voltarbete är skit för det är det verkligen inte men lagom är bäst:laugh:

Varierande underlag paddock och ridhus i all äta men inte 7 dagar i veckan

Sen är det ju helt klart att en tävlingshäst löper större risk att skada sig samma sak som en elitidrottsman läper större risk att åka på skador än vad en "vanlig" människa gör!

Som åker till friskis 2 dagar i veckan mest för att hålla flåset uppe en elitidrottsman tränar 5-6 dagar i veckan.
Det är inte slumpen som gör att nästan alla elitidrotsmän har personliga tränare som har lagt upp ett exakt träningsschema åt dom för att minska risker för skador=)

Jag tror att folk är för snabba.. 3 års testerna idag är för hårt för en 3 åring.När ajg var och kollade på ett 3 års test så trode ajg innan att tja hästen ska galoppera skritta och trava utan krav på form.
Döm till min förvåning när jag såg att alla 3åringarna fick på tygeln i form och ihoppackade såg mer ut att vara 6 år än 3 år alla hästarna!

För att hamna så där långt i utbildningen måste man antingen rida in mkt tidigt 2 år eller rida mycket intensivt i 5 månader.

Så då är det inte konstigt att månag 4 åringar har eller är skadade.

Och det är i många stunder mycket pengar inblandande framförallt i trav och galopp.. Kan man få hästen att hålla tills en är 5 år så har man säkert vunnit ett par miljoner på denna travare eller galoppör.
Och då gör det inge sedan om hästen går sönder som 5 åring..Då slänger man in den i aveln eller avlivar den bara!

Hästarna på sånna nivåer är leverbröd och affärer och inget annat!

För oss som inte har häsatrna på den nivå är det svårt att förstå hur amn kan behandla hästar på sånt sätt!

Men människor är grymma och när pengar kommer med i bilden kan vi bli riktigt galna!

Säkert vanligare än man tror.
vet flera islänningar som haft det.
Anledningen kan vara att man inte vet att hästen är halt och ej har undersökt den.
Inte helt ovanligt att hästar är halta utan att det direkt syns, speciellt islandshästar som är mästare på att maskera det.
Skulle man undersöka alla ridhästar i sverige så är nog en hel del halta utan att ägaren vet eller kanske bryr sig.
Frågade min vetrinär för flera år sedan om just detta.
Han har till och med stannat bilen vid ett flertal tillfällen när han sett folk rida för att säga till dom att hästen är halt.
På travet kan oseriösa tränare värma ur hältan innan start med en rejäl uppvärmning.
Hur många häster som underkänns vid vet. besikning innan start på div tävlingar vet jag inte men ett par brukar det väl vara.

Hov och kotledsinflammationer uppkommer då den statiska och dynamiska balansen inte tas upp i benets styvaste riktning samt att överrullningen inte kan ske så centrerat över hovleden fysiologiskt.

Orsakerna är många, skorelaterat,ridrelaterat,miljörelaterat,sk SIS problem,ensidigt belastnings förhållande,foderrelaterat (läs överviktig häst OCH eller ryttare), okunskap i välmeende, ex,ex.

Jag var på en clinic i helgeen och då pratade vi om skador.
Han som höll i clinicen är a-tränare i hoppning o sa att osaken till att hästarna blir skadade idag är att vi rider dem för lite. Att vi ska rida dem lite hårdare och mer backträningar, galoppass och sånt. så att hästen byggs upp,

Felet många gör är att de rider hästen lite grann, sen helt plötsligt tycker de, men nu kan vi ju kanske starta en högre klass,fast hästen inte kanske fysiskt redå för dt.

Och han sa oxå att man ska hoppträna hästarna mer, men bara gymnastik hoppning!

Kanske ngt att tänka på?! :)
Jag blev iaf inspirerad :)

Är det skillnad om inflammationen är fram eller bak.
Knäleder är det samma orsaker.
Hur vanligt är det att unghästar får det.
Följd sjukdomar.
Överansträngning och mjölksyra kan det bli inflammationer på sikt.
Jag tror att alla hästar är exponerade för att få inflammationer i leder när dom rids eller körs.
Sen finns det som sagt en mängd orsaker som tagits upp här i tråden till att just den hästen får det.
En del hästar håller helt enkelt inte för hårdare arbete.
Med rätt kunskaper kan nog en sådan häst hålla längre men helt säker kan man aldrig vara.

intressant det blev kom gärna med mer, gärna ni som råkat ut för detta med och kanske har kommit fram till vad ni gjort för fel eller vad som orsakat er hästs hälta.

Gullan har du inte kvar anteckningarna från skolan??? ;) Jag kan leta efter mina papper och skriva igen - där stod det ju massa bra om det nu stämmer:D

Man minns ju alla halvbloden som avlivades bara under våra 3utbildningsår! - av just kotledsinflammation också.

Minns du att våra lärare sa detta?
- Inflammationen gör ledvätskan försämrad så slaggprodukter ej kan 'hämtas ut' och näring ej tillförs brosket vilket kan leda till skada på brosket.
Därför dem spruta tuppkam hej vilt för att försöka 'rädda upp det'.

Bara lite tankar från mig som gick samma utbildning som dig:D

Kotledsinflammationer är i regel en sekundär skada, varför grundproblemet bör sökas någon annanstans.

Very Good Förklarning.
Vi kan lägga till att med den änsträgning blir det förblodning i leden som örsäker inflamation.
Jag undra om det hella berör på för mycket stalltid med våra långa vintern och att hästena tas utt för förhårt träning när dom har inge grund kondition.
Az

vad jag förstått det som så är kotledsinflammationer sekundära problem.

Min förra häst (varmblod) behandlades flera ggr för inflammationer, han hade pålagringar i ena kotan och det var även där han hade mest problem, pålagringarna hade han antagligen redan när vi köpte han, och han höll kanske egentligen inte för vår ridning, efter ca 1½ månad kunde vi känna att han haltade till någon gång, han fick då vila, tänkte att han bara snubblat i hagen. När han vilat 1 vecka red vi han och då visade han inget, men hade märkt att han gick snett med korset så tog ut en ET, efter att vår ET hade varit där visade han rejäl hälta, när han inte längre gick och snedbelastade.
Åkte in till klinik och visade sig ha 3 inflammationer :crazy:
Att han fick inflammationer kan jag ha att göra med pålagringarna vi senare upptäckte att han hade, vi hade inte hunnit hitta på en bra form på han, så var inte så mkt ridning i balans, + att han var fransysk och lite allmän konstig benställning...

Men anledningar, är väl att utrustning inte passar, hästen rids inte i balans, tänder, hästen är sned, avvikande benställningar, vrickningar...

En av flera orsaker men en vanlig sådan är en för smal och/eller att sadeln ligger för långt fram. I bakbenen finns flera leder som fungerar som stötupptagare och "fjädring". Frambenen och bogbladen utgör en rörlig och fjädrande enhet och det är mycket viktigt att hästen har full rörelsefrihet i den delen. Har hästen en för smal sadel och/eller sadeln är placerad så långt fram att den låser bogbladen eller den bakre kanten på bogbladen slår i sadelbommen varje gång hästen tar ett steg, försöker hästen undvika smärtan och roterar skulderbladen framåt (det som ser ut som bullar med gropar bakom) och får ett kort och stötigt steg. När inte bogbladen har full rörelsefrihet och inte kan ta upp rörelsen mjukt och flexibelt är det bara kotleden kvar som är flexibel och kan ta upp stötar och rörelser. Det säger sig självt att hästen får problem, kotleden blir överanstängd och efter en tid uppstår en inflammation. Tyvärr är det många, många hästar som inte har tillräckligt vida sadlar och många, många ryttare som sadlar på tok för långt fram. Bogbladen rör sig ca 10 cm, i vissa fall upp till 15 cm bakåt när hästen lyfter frambenen. Därför bör man kolla var bogbladets bakersta läge är så man kan lägga sadeln så att bogbladet går fritt framför sadelbommens främre kant. Har hästen så kort rygg att detta inte är möjligt, får man lägga sadel längre fram och använda shims under som lyfter sadeln framtill så att bogbladen fritt kan röra sig under sadelns främre del.

Det var ett mycket bra svar.

Som motvikt mot andra här har jag sett detta hos islänningar länge. (jag har inte haft isisar men där jag har bott fanns många i trakterna) Det är inte något nytt på det sättet.
Till orsakerna kan jag nog lägga till att jag tror att det saknas kunskaper hos en del som köper häst numera. Många har inte lärt sej det mest grundläggande om hur man tränar en häst. Det gäller alla raser, men vissa raser föredras av nybörjare och då råkar de värre ut.
Så många exempel jag har sett på isisryttare som är vuxna som köpt häst efter ridskolan, kanske isis eftersom de är små och känns liten mer ofarliga om man är osäker. De rider sen som de har lärt på ridskolan. Det innebär att en häst kan arbetas flera timmar (på ridskolan går dom flera pass per kväll, jue) Att bedöma en hästs kondition och muskler har man inte lärt sej. Vilket underlag kan man rida på? Hur vet man om en häst är trött i kroppen? Och så vidare. Det är lätt att skaffa häst. Man kan galoppera omkring på grusvägar och tunga leriga åkrar i timmar på helgerna för att det är så härligt att komma ut:(
Det här tror jag är en del av förklaringen.

Statistiken hos försäkringsbolagen säger att islandshästen har en låg frekvens av kotledsinflammation mot andra raser, trots att rasen är den andra största i Sverige. Däremot förekommer hovledsinflammation tydligen lite oftare, det tror jag för min del hänger lite samman med taskig hovvård tyvärr.:crazy:

Vilket är den första rasen?
Vad säger försäkringsbolag om Fjordis?
Az

Statistiken hos försäkringsbolagen säger att islandshästen har en låg frekvens av kotledsinflammation mot andra raser, trots att rasen är den andra största i Sverige.

Men "spatt ligan" leder väl dom??:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 059
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar