Hotande vid intag.

Sv: Hotande vid intag.

Vart med om precis samma sak förut.
Gör så här :
1. Gå in i hagen .. - hästen vänder hotfullt baken till när du närmar dig, kan tom visa tänderna.

2.a Kasta grimman på hästen men håll kvar i grimskaftet, så du inte tappar grimman. - hästen kanske står kvar undrar vad tusan som hände. Eller så travar den iväg en bit..

2.b Du kastar grimman på den igen, det man är ute efter här är inte att skada eller slå hästen utan man är ute efter "trycket" som får hästen att flytta på sig. Visa vem som bestämmer, skrik till lite!

3. Hästen har nu flytt sin väg, det där var obehagligt! För att markera en gång för alla att det är du som bestämmer - jaga iväg den, låt den galoppera o vara lite skraj för dig i några sekunder.

4. Du stannar står helt stilla, kollar ner i marken (snegla lite på hästen, men inte så den märker att du ser på den) kutar lite med ryggen, visar att du inte är så farlig trots allt. - hästen vänder sig nyfiket om, antagligen med öronen framåt o ser på dig. Du går ett steg närmare hästen..
- Den tar bak öronen o vänder baken till igen`? Upprepa ovanstående till den slutar med det.
Om den bara står kvar o ser på dig, gå ett par steg till, ta sikte på hästens bog, det är i den linjen du ska röra dig mot hästen, inte framifrån eller bakifrån.
Och slarva inte! Tar hästen bak öronen, eller ser minsta hotfull ut, veva iväg den! Annars kommer det inte fungera i och med att hästen har tagit övertaget igen.
När du tagit dig till hästens bog klappar du den o berömmer den, låt den lukta på grimman o ta försiktigt på den.

Ja hoppas det hjälper. Det kan ta flera timmar i vissa fall, men det lönar sig i längden.
En kul grej kan vara att öva även i paddocken, man gör precis likadant. Man lär känna sin häst på ett väldigt bra sätt genom den här metoden.
Hästen kommer att lära sig att det är lättare att låta sig bli fångad än att springa sig trött i hagen.
Se på hur hästar är mot varandra i hagen, de sparkas, bits, kliar o myser med varandra.
Det är ju så rangordningen skapas! Att studera hästarna i hagen ger väldigt mkt, man lär sig av att se deras beetende.
Kom ihåg att det är du som är ledaren.

Ha tålamod! Mvh Frida

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka