Hotande vid intag.

Sv: Hotande vid intag.

kl

Ser ju ut som om det kommer att funka.
Vi har en häst i stallet som är rätt omöjlig vissa perioder att hämta i hagen, men det fungerar likadant på honom.
Om man schasar undan honom så är det som att han blir så himla nyfiken och vill verkligen komma fram till en.

Tvärtomspråket typ :p

Hoppas det fungerar i framtiden, farligt med en häst som sparkas.

Mm, vi jobbar vidare på det:) Ska se hur det gå idag när jag snart ska ut.
Gjorde likadant mot henne igår då hon började med att vända rumpan till.

Med risk att vara riktigt hästopsykologisk och därmed få hela Bukes djurrättsmaffia på mig så ska jag säga: utrustad med spö skulle jag ge den här hästen fan! Nu menar jag givetvis inte misshandel men jag skulle sätta henne på plats så att hon förstod vem som bestämde. Min gräns går när hästar sparkas och bits! Då flyger den lede i mig.

Jag kan hålla med här. Ingen häst får sparka mej. Man behöver inte ta i med pisken för att hästen ska ta i.
Min häst fick en lätt dask då testade att vända runpan lite hotfullt mot mej. (observera lätt dask)!! Hästar försåt oftast då.
Min stallkompis häst fick en betydligt skarpare dask då han fick in en träff på min arm. Och vi har haft ett antal diskutioner. Men nu är det inga problem längre. Han har accepterat mej som högst i rang.

Annars dom nån annan skrev.

Join up. Driv tills hästen vänder sej till dej.

KL
När jag lägger ut lunchhöet och någon häst bråkar mot mig så piper jag högt och gällt, vänder ryggen åt dem och smäller till med ett grimskaft. Det räcker med en gång. Numera när jag går in i flocken så väntar de på att jag lagt ner höet och gått därifrån. Just pipet brukar fungera bra, ibland sparkar jag bakut också:)

KL
När jag lägger ut lunchhöet och någon häst bråkar mot mig så piper jag högt och gällt, vänder ryggen åt dem och smäller till med ett grimskaft. Det räcker med en gång. Numera när jag går in i flocken så väntar de på att jag lagt ner höet och gått därifrån. Just pipet brukar fungera bra, ibland sparkar jag bakut också:)

Funkar det är det ju kanon.. Men HJÄLP vad jag vill se dej i hagen då du utför detta!!!!:D:bump:

Funkar det är det ju kanon.. Men HJÄLP vad jag vill se dej i hagen då du utför detta!!!!:D:bump:

Jag brukar studera mitt ledarsto :love: hon behöver bara vifta lite med svansen så flyttar alla på sig.
För 2 år sedan fanns en stor jobbig nordsvensk i stallet. Han var sååååå bufflig. Vid lunchfodringen så försökte han sno alla mat ur påsarna. Det tog 3 bakutsparkar och massor av pipande innan han fattade vinken. Efter det så räckte det med att jag snabbt vände rumpan till och backade så spang han snabbt ifrån mig.:devil:

Jag brukar studera mitt ledarsto :love: hon behöver bara vifta lite med svansen så flyttar alla på sig.
För 2 år sedan fanns en stor jobbig nordsvensk i stallet. Han var sååååå bufflig. Vid lunchfodringen så försökte han sno alla mat ur påsarna. Det tog 3 bakutsparkar och massor av pipande innan han fattade vinken. Efter det så räckte det med att jag snabbt vände rumpan till och backade så spang han snabbt ifrån mig.:devil:

Har också kört den varianten.:D
Måste säga att den är högst effektiv!!!!
Jag behöver bara vända ryggen till pållarna, så skingras de:)
Hade pållarna uppstallde i ett stall med fyra andra hästar ett år.
Ena tjejen hade problem med lunchfodringen, då alla hästar dök henne direkt och skulle ha maten.
Jag hade aldrig några problem. Räckte att pipa och vända rumpan till så höll de sig på avstånd.
Iblan fick man göra ett litet utfall om de var närgångna.
Ena valacken fick jag "kicka" lite nätt en gång för att han skulle fatta att det var allvar!
Men sen förstod även han budskapet:p

Jo så har jag oxå gjort. Jag använder mej mycket åt att vifta med grimsaftet. Liknande svans.
Och även att backa mot henne.
Det va just sparkandet som vore guld att se..

Gah inte går det framåt iaf. Hon är fortfarande lika grinig vid inatg. Igårkväll vid intag hade vi ett "gräl" igen då hon bara vände rumpan till. Fjordingen som ville in sprang efter mej men de var ju hennes dumma kompis som ställde till de...

Likaså idag då jag åter fick ta till fråndrivningsprincipen. hon vände bakdelen till och vägrade flytta på sig ett steg. Smackade och hoppade men inte sjutton brydde hon sig. Försökte jag däremot gå fram till huvudet vände hon bara bakdelen till. Vill inte gå fram för då smäller det så jag tog upp en avbruten gren och kasta den på henne. Då blev det lite reaktion.
Men efter ett X antal minuter så gick det men då fick jag slänga mej på henne om halsen i farten.

STON!!!!:mad:

Ska se om det där backande mot henne-principen fungerar:)

Snart åker piskan fram...:devil:

Gör dig stark i kroppspråket, dvs rak i ryggen, bestämda steg, "svärmors blicken" i ögonen, använd grimskaftet att driva med, snurra eller veva ..eller hur man ska säga.. Sluta driv när hon stannar upp o är lugn, fortsätter hon sura driv igen..o igen

De är de också att hon kan stanna upp och stå med öronen mot mej men så fort jag är ca 1,5 meter från henne åker öronen bakåt och hon gör samma hotande gest igen,...

Ja då är det bara att driva igen.. Eller bara o bara..det tar ju sin tid :smirk: Förstår att det är frustrerande för dig

Det är VÄLDIGT irriterande! Vi har nog med problem hon och jag... Svårlastad, slänger sig i gången...

Om det inte vore för att hon var en sån grymt bra ridhäst hade hon åkt för längesen:angel:

*aldrig mer ett sånt sto*

Tänk nu ett par gånger till :
1 Det skall var positivt för henne att komma till Dig
2 Boxen skall var lugn och trygg för henne med ngt. foder som väntar, en tyst och vilsam miljö ????
3 Hon får ALDRIG attackera Dig
4 Hotar/slår hon Dig eller ngn. annan skall hon bli tillrättavisad GENAST.

Ta med godis och spö till hagen, kommer hon snällt, ge lite godis och beröm = positivt. Kommer hon inte, nonchalera, vänd ryggen till och ta ut den andra, så hon blir av med sin flock = negativt. Hämta henne sedan, med beröm om det går bra. Utmana inte till maktkamp, överlista istället. Om hon hotar eller slår, ge henne ett rejält rapp och skäll högt = Väldigt obehagligt för henne. Gå ifrån henne en stund, gå tillbaka när hon är lugnare (o. Du också) ta fram godis och beröm när hon kommer. ALLTID beröm och godis (godiset kan man plocka bort när beteendet blivit fast) när det går bra. Du skall inte behöva göra detta mer än ett par gånger högst, sedan skall det fungera. Ge alltid exakt samma respons/reaktion på hennes beteende, gör Du olika från gång till gång blir hon JÄTTEFÖRVIRRAD. Och andra skall göra samma också.

Idag när jag kom till henne gjorde hon det vanliga. Jag vände ryggen till och backade mot henne samtidigt som jag snurrade på grimskaftet. Höll hela tiden koll på henne så hon inte skulle få för sig att sparka mig. Hon stod dtilla med öronen bakåt ochnär ajg var ca 2 m från huvudet stannade jag. Hon Slängde ilsket med huvudet men sen sträckte hon fram huvudet och såg glad ut så då var det bara att ta henne:)

Idag så använde jag samma princip som jag använde vid föregående inlägg. Backa med grimskaftet vevande.
"HA! Puckomännniska och tro att jag bryr mej om henne", verkade hon tänka:smirk:
Gick iväg och såg arg ut och jag testade samma sak igen. Samma reaktion. Började då schasa iväg henne och oj vilken fartde blev. Sprang som en tok i hagen fram och tillbaka. Sprang även mot mej flera ggr som att hon bara ville jä***s med en...
Efter mycket galopperande blev hon allt mer trött. Stannade men så fort jag närmade henne åkte öronen bakåt. Drev iväg henne och det tog emot för henne. Fortsatte att driva. Fick fortfarande inte komma i närheten av henne.
Efter att ha hållt på så några ggr gav hon upp...

Idag så använde jag samma princip som jag använde vid föregående inlägg. Backa med grimskaftet vevande.
"HA! Puckomännniska och tro att jag bryr mej om henne", verkade hon tänka:smirk:
Gick iväg och såg arg ut och jag testade samma sak igen. Samma reaktion. Började då schasa iväg henne och oj vilken fartde blev. Sprang som en tok i hagen fram och tillbaka. Sprang även mot mej flera ggr som att hon bara ville jä***s med en...
Efter mycket galopperande blev hon allt mer trött. Stannade men så fort jag närmade henne åkte öronen bakåt. Drev iväg henne och det tog emot för henne. Fortsatte att driva. Fick fortfarande inte komma i närheten av henne.
Efter att ha hållt på så några ggr gav hon upp...

Det var ju ett framsteg! :)
Du har redan fått många bra svar (kul men pip-metoden, ska prova den nästa gång det behövs!) men ett tips är att använda dig av ett rep / långt grimskaft, när du schasar iväg henne. Håll i ena änden och kasta ut resten av repet mot/på henne beroende på om hon är hotfull eller bara varnar, så blir det nog reaktioner.. Men det viktigaste är att du då slipper komma så nära inpå henne och utsätta dig för onödiga risker. Har du tillgång till ridhus / paddock så skulle du kunna jobba med henne på precis samma sätt där (flera ggr. i veckan om det behövs), precis samma princip som i hagen, schasa iväg, tills hon kommer till dig. Kanske för säkerhetsskull är bra att ha en pisk med sig åtminstone i hagen till en början eftersom att hon inte verkar dra sig för att träffa med sina sparkar.. :devil:

Lycka till !! :bow:

Jo jag måste använda mej av grimskaft/liknande för rösten struntar hon totalt i när jag schasar iväg henne....

Det tar bara längre och längre tid att få in henne. 25 minuter höll jag på idag. Det var dock inte lika mkt action i henne som igår men det var fortfarande det där hotandet.

Uppdaterar..

Det tar bara längre och längre tid att få in henne...:( 45 minuter idag. Hon springer runt en tills hon blir trött. Bara jävlas med en.
Till sist stannar upp och ser förbannad ut. Ställde mej på sidan om henne idag och hon fintade med bakdelen mot mej. Jag stod kvar. Hon likaså. Jag stod och kollade åt alla möjliga håll och visslade. Hon såg arg och och kollade på mej surt då och då. Vi stod väl så i 20 minuter. Ibland försökte hon skrämma mej genom att vända bakdelen lite mot mej men så länge jag stod kvar gjorde hon inget.

Stegvis flyttade hon sig lite närmare mej. Jag ignorerade henne. Till sist var hon så pass nära att jag kunde ta tag i henne och lägga grimman runt halsen. Då var hon fast. Men nog såg hon sur ut...

Att hon springer sig trött ät ju inge kul heller då hon blir trist att rida.

Är det här enda knepet? Har provat en massa annat men hon genomskådar ju en:crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka