Höstmammorna 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstmammorna 2009

Idag har jag varit på extra besök hos bm för att kolla blodtrycket mm.
Är fortfarande lite högre än vanligt. Jag själv mår fortfarande lika dåligt och har även börjat må så illa igen så att jag kräks.
Bm ringde till spec. mvc i karlstad och där ville de att jag skulle åka till lab för att ta lite blodprover. Så nu är det bara att vänta på svar på dem.

Oj hoppas allt ser bra ut på proverna! Måste vara jättejobbigt att må så som du gör, tycker det räcker att vara höggravid :crazy:.
Så hoppas faktiskt fortfarande att du får föda snart, det göööör inget om du går före ! :laugh:

Ska till bm strax, hoppas det blir sista besöket!

Sista (??) bm-besöket avklarat!
Allt såg som vanligt jättebra ut. Bra blodtryck, bebis hjärta slog fint (130) och sf måttet var på 35. Samma som förra veckan men bm tyckte inte det var ngt att bry sig om, då den sänktes veckan innan när bebis fixerade sig.

Så snart kommer nya magbilder ! :banana: (men skulle hellre lägga in skruttbilder nu som "alla" andra hehe)

Nu har jag heller inget inplanerat innan bf, så ligga på soffan och pyssla lite hemma blir det jag kommer ägna mig åt nu tror jag. :D

Litet inlägg igen så ni inte tror att jag åkt in :D

Gjorde en kladdkaka i dag för första gången.. men det blev inte som jag ville *snyft* Vill ha den kladdig och seg liksom... och med lite hårt "skal".
Ngn med bra recept?
Hade iof min inne lite för länge, men den blev även så där tråkigt luftig... :cry:

Dock var det god, halva är redan borta :angel: Men hade tänkt frysa in den och ha ifall man får oväntade gäster sen efter födseln. Men fryser in den andra istället, denna första äter jag nog upp närmaste dagen... :d

Förresten så är min mage stenhård! Varit så typ hela em-kvällen.
Alltså på själva magen, inte inne i magen.
Och så lever bebis rövare mer än vanligt!

Kladdkakans fel eller? :p

Och så har jag upptäckt en ljus ljus hormonrand under naveln. Även liiiite ovanför, men det är knappt det syns. Men inga bristningar iaf! :D

Kladdkaka

2ägg
3dl socker

Rör ihop för hand i en bunke.

1 1/2 dl vetemjöl
4msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1/2 krm bakpulver
(1 dl kokosflingor om man vill ha kokossmak)

Blanda alla torrvaror (förutom sockret då) för sig i en liten bunke och rör runt ordentligt med en gaffel så att allt smält samman och inga klumpar finns. Rör ner torrvarororna i smeten.

Smält 125g smör i en kastrull, låt svalna lite och rör sedan ner det i smeten.

Häll i en vanlig rund form (går också bra i en gjutjärnsstekpanna av "vanligt" gammalt mått) och in i mitten av ugnen i 25-30 min (ugnen 175 grader). Du kan ha bakplåtspapper eller smöra plåten och ha ströbröd på. Håll koll mot slutet, det är EXTREMT viktigt att den inte är inne för länge, för då blir den sådär luftig som man inte vill ha den. Du kan testa om den är klar genom att gunga lite på formen. Kakan ska gunga lite under själva "skalet", men inte för mycket. Man lär sig att känna igen när den är färdig efter några gånger. Hellre för gungig än för lite (dvs hellre för kladdig än för fluffig).

Lycka till!

//Julia

Tack Julia! Receptet liknade det jag använde idag, men tror det var mindre bakpulver... och så måste jag ha haft den inte för länge, för inte gungade den inte :D Tack för tipset, ska testa i morgon! :d

Här kommer mitt bästa Kladdkakerecept, taget ur Kladdkakeboken. Men alla recept är nog ungefär likadana, och blev den för fluffy har du haft den inne för länge enligt kladdkakemått! :)

100 g smör
2 ägg
3 dl socker
vispa jättefluffy med maskin
blanda
2½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
½krm salt
och häll sen i smeten.

Häll i en form, typ 21 cm i diameter och in i 20 minuter i 200 grader. Min är snabbast :D

men bakpulver o kladdkaka är ingen bra kombo :p
jag har för övrigt någon slags sjuk mani på att baka, laga mat o.s.v... men det har jag alltid haft.

det här är den de serverar ute på rosendals trädgårdscafé iaf.
100g smör
1½dl mjöl
3 dl strösocker (jag brukar använde råsocker för då blir den lite mer... chokladig men då ska den gräddas 30 min bara)
2 ägg
1 nypa salt
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker (jag använder riktig vanilj istället, allt blir lixom godare så)

grädda 30-45 minuter, och var inte rädd att ta ut den för tidigt och låta den stelna lite, då är den fantastisk.

Hur går det för dig och magen?

Tycker att din bebis kan komma ut nu så vi andra kan få se mer underbara nya höstbebisar :love:

Till er andra här inne som med fått bebis, det är så att i tre nätter i rad nu har Indra haft jätte svårt att somna, inte varit några problem alls innan och på dagarna sover hon jätte bra. Det börjar typ vid 21-22 tiden när hon vaknar för att hon vill ha mat och sen är det omöjligt för mig att få henne att somna igen, Hon äter det hon vill ha, får ny blöja och rapar bra efter maten och ligger med mig tills hon är trött men i samma sekund som hon är på g att somna blir hon orolig och suger på händerna,ålar sig hela tiden och gnyr och smågnäller hela tiden, känner mig som en dålig mamma och vet inte riktigt vad jag skall göra för att kunna få henne lugn och harmonisk igen, i natt tog det 4½ timma för henne att lugna sig och kunna somna igen :(

Är annars helt underbart att äntligen ha henne hos mig efter en lång tid av väntan men på kvällarna när det blir lite jobbigt för henne brister jag ut i gråt för det känns jobbigt för mig att se henne vara så orolig.

Några bra tips jag kan testa och se om det kanske blir bättre?

Åh ännu fler recept! Får se vems jag använder! ;););)

Tiden i ugnen verkar jätteviktig.. min hade jag dock inne i 18 min (15-18 enl mitt recept) och era tider är ju mkt längre... skumt!! Återkommer med resultatet, den jag gjorde i går tog slut i går :angel:, så denna fryser jag in direkt! (efter provsmak... hihi)

Lilla Indra då.... Har tyvärr inga råd att komma med, kan inte sånt där än ju :p. Men det finns ju andra mer erfarna här.

Jodå magen mår bra, i går var det full fart där inne typ hela dagen! Det är jag inte van vid, har varit lugn mornar och dagar och sen kommit i gång på em-kväll. Men i går var det i princip hela dagen!

Nu är det dock lugnt igen, så h*n blev väl trött efter i går.
Kan det bero på att jag var så stilla hela dagen i går?? Förutom bm besök (var lat och tog bilen) så var jag bara hemma och gjorde inte mkt alls.
Annars har jag ändå varit och handlat, promenerat eller städat, kanske därför det varit lugnare?

Inga förvärkar, sammandragningar eller någonting alls har jag kännt!

Ammar du? Jag löser allt med amnig. ;) På kvällen vill hon ofta ligga vid bröstet nästan hela tiden, slumrar och ammar om vartannat.

A se till att hon rapar ordentligt.

Om du inte ammar kan du testa att byta ersattning. Det ar nog ratt sa ovanligt att de far kolik sadar snart men ersattningen kanske inte passar henne.

Ammar du sa hade jag ocksa gjort som kpist, lat henne snutta och ligga nara. Bar henne i sjal om hon inte vill somna. Eller lat henne vara uppe, kvallsrutinerna ordnar sig anda sa smaningom.

de med bakpulver måste ju gräddas kortare tid för de växer ju eller hur man ska säga, låtsasjäser.
sen beror det på ugnen o egen smak också. om du har i riktig choklad blir den kladdigare också, välj en du gillar med så mycket choklad som det går o dra av lite kakao, du får prova lite o smaka av!

Världens godaste kladdkaka :d

Botten:
100g svalt smält smör
2 st ägg
ca 3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tisk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader
Blanda ägg och socker vitt och fluffigt.
Ha i smöret och alla andra ingedienser.

Ha bakplåtspapper i en form ca 20*25 cm smörj med smör. Häll i smeten.

Grädda i ugnen 8-15 minuter. Låt svalna.

2 dl havregryn
2 dl floursocker
100g cocos
1 mks vaniljsocker
1 ägg
85g rumstempererat smör
½ dl vatten.

Blanda cocos och vatten, låt stå en stund.
Blanda i resten.

Bre på kladdkakebotten.

Koka upp 1½ dl grädde, ha i 150g mjölkchocklad och gör en chockladsås.

Skär kakan i bitar och servera med chockladsåsen :d
Vill man vara lite nyttig är de jättegott om man tar färsta apelsiner och skär klyftor och har på kakan.

Gillar vändning på vår tråd! :d
Lillpruttan fyller 1 vecka idag, kanske skulle fira med en kladdkaka... :d

Ja det viktiga med kladdkakor ar att man provar, ofta och mycket, for att komma fram till ens personliga favorit :D

kpist later som en god ide, med lite gradde till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka