Höstföräldrar 2021, del 3

Igår var vi på öppna förskolan för första gången! Eller jag har varit där massor med de stora barnen men för M var det premiär. Han hade superroligt och älskade sångstunden så det blir nog fler besök :)
 
Julia blev tio månader för ett par veckor sedan och fortsätter att vara ett totalt yrväder. Hon började resa sig i sängen för någon månad sedan men har nu utökat det till att resa sig precis överallt. Tar några vingliga steg runt bordet och så men tycker fortfarande att det är lite läskigt. Lärde sig klappa händerna i veckan och vinkar fortfarande till allt och alla med ljudeffekten "heeeeeeee". Så gulligt! Hon vägde 8980 eller något på 10-månaderskontrollen och var 71,5 cm lång tror jag men kan fortfarande ha kläder i storlek 62 och jag fattar ingenting.

Äter helst bara ostekt falukorv i bitar samt rysk yoghurt men har börjat sova ett längre pass mitt på dagen vilket är bättre än de små 35-minutarna som ibland också bara skedde en gång på hela dagen. Sover ibland 12 timmar utan uppvak på nätterna, men oftast vill hon ha käk någon gång. Läggningarna är katastrofala ibland dock men det börjar bli bättre, peppar peppar.

Extremt energisk och extrovert, älskar tanter (som blir tokiga i henne i kassaköer och sånt), röjer loss på Öppna förskolan med sin pappa och blir galen när man försöker torka henne i ansiktet. Fortfarande överförtjust i Filip och Fredrik och Arne Alligator, ställer alltid in siktet på allt som är förbjudet (min jobbväska, hörn där det kan finnas sladdar, de skitiga hjulen på vagnen). Vi spärrar såklart av så att hon inte faktiskt kommer till sladdarna och det finns inget som egentligen är farligt i min väska, allt sådant ligger oåtkomligt, men ändå. Denna fantastiska lilla person!
 
Även vi har ett litet monster just nu. :angel:

Hon ställer sig mot allt och går fort med stöd av soffan, bordet, ja allt! Hon kan även stå utan stöd sisådär 15 sek så väntar bara på de första stegen utan stöd. :nailbiting:

Hon är på allt som vi inte vill att hon ska vara på och älskar att klappa händerna. Hon är nyfiken i en strut och vill upp i famnen för att se bättre, inte för att gosa.:p

Intensiv period minst sagt!
 
Även vi var på tiomånaderskontroll igår!
7610 gram och 70,3 cm lång! BVC mätte om flera gånger då hon tagit ett rejält kliv på längden sen sist. 😁
Inte konstigt att alla brallor i 62 är för korta 😂😅

Signe har klappat händerna sen i mitten av juni, och även vinkat. Dock är hon långt ifrån att kunna stå själv och att gå...ja det ligger jävligt långt bort 😁
Nu har hon lärt sig att sätta sig upp från liggande och är mycket stolt 😁😂
Ålar i en rasande fart och har gjort några försök att krypa. Nyfiken och glad, och jättesocial 😁
Hennes pappa har tagit över föräldraledigheten och jag började jobba i veckan. Nattpass i torsdags och långkväll (till 03) igår. Ej svinfräsch idag😂😂
 
Här knäckte hon koden först häromdagen! Hon har klappat mot våra händer men inte i sina egna - förrän nu då.
Får se när han kommer på hur man gör! Han tycker det är kul när jag gör det men ingen ansats till att prova själv. Jag är inte direkt orolig men det är intressant hur olika det är med allt :)
 
Får se när han kommer på hur man gör! Han tycker det är kul när jag gör det men ingen ansats till att prova själv. Jag är inte direkt orolig men det är intressant hur olika det är med allt :)
Min stora som också var tidig med grovmotoriken var helt ointresserad av att vinka och klappa händerna. Han visade nån gång innan ettårsdagen och sen dröjde det igen innan han fortsatte. Lilla E har klappat händer och vinkat sen runt 8 månader och tycker det är buskul, men hon varken står eller går och är inte speciellt intresserad av det heller.

Jag är så fascinerad av barnens olikheter och likheter, och utan värdering eller stress tycker jag det är coolt att märka hur olika dom fokuserar sina intressen och lär sig. (Brukar lägga till just detta eftersom många tror att man är orolig bara för att man nämner något barnen inte "är bra på" :p )
Lilla E härmar både ljud och rörelser, lärde sig high five på en gång, dansar och rör sig i takt till musik mm, medan brorsan var en fena på att sätta ihop och ta isär och annat pill och inte brydde sig alls om det lilla E gillar. Hans intressen har till stor del hållit i sig så det ska bli kul att se hur lilla E fortsätter ♥️
 
Min stora som också var tidig med grovmotoriken var helt ointresserad av att vinka och klappa händerna. Han visade nån gång innan ettårsdagen och sen dröjde det igen innan han fortsatte. Lilla E har klappat händer och vinkat sen runt 8 månader och tycker det är buskul, men hon varken står eller går och är inte speciellt intresserad av det heller.

Jag är så fascinerad av barnens olikheter och likheter, och utan värdering eller stress tycker jag det är coolt att märka hur olika dom fokuserar sina intressen och lär sig. (Brukar lägga till just detta eftersom många tror att man är orolig bara för att man nämner något barnen inte "är bra på" :p )
Lilla E härmar både ljud och rörelser, lärde sig high five på en gång, dansar och rör sig i takt till musik mm, medan brorsan var en fena på att sätta ihop och ta isär och annat pill och inte brydde sig alls om det lilla E gillar. Hans intressen har till stor del hållit i sig så det ska bli kul att se hur lilla E fortsätter ♥️
Jamen precis så som du beskriver din stora har båda mina varit. Superfokuserade på att krypa, stå, gå, klättra, undersöka grejer. Men totalt ointresserade av att klappa händerna, vinka, härma djurläten mm. Dottern gjorde allt det senare men aldrig speciellt engagerat :p

Måste vara häftigt att se hur syskon kan vara så olika! 🥰
 
Jamen precis så som du beskriver din stora har båda mina varit. Superfokuserade på att krypa, stå, gå, klättra, undersöka grejer. Men totalt ointresserade av att klappa händerna, vinka, härma djurläten mm. Dottern gjorde allt det senare men aldrig speciellt engagerat :p

Måste vara häftigt att se hur syskon kan vara så olika! 🥰

Ja det är så häftigt hur olika de är 😁
Din A har vi ju konstaterat är jäkligt fysisk som redan går, medan jag tror att Signe kommer vara en snackis och fokusera mer på sånt än att ta en promenad 😁
Att de är så otroligt olika trots att det bara skiljer en vecka!
 
F blir 10 månader på tisdag men eftersom vi varit några svängar på barnmottagningen vet jag att han väger 10 kg och är 71 cm lång 😄

Kryper så fort, sätter sig upp, stället sig mitt allt, går runt bordet och står fritt ca 15-20 sek. Väldigt stabil. Vi får se om han vågar ta något steg snart. 😊

Nätterna är kaos så vi är helt förstörda här hemma. Somnar vid 19-20 sen vaknar han vid 22-24 och skriker hysteriskt länge även om han blir upplockad eller får ligga i famnen. Vi hoppas verkligen det blir bättre snart annars är det nog skilsmässa nästa för oss. 🥺
 
Nattskräck eller separationsångest är frågan. E är okontaktbar vissa kvällar, nätter och tidiga mornar där hon blundar samt skriker i panik. Säger som tidigare inlägg; ohållbart så jag ska se om jag kan få tag på BVC samt kolla olika lösningar. Vi.behöver.sova.
 
M blev 10 månader i lördags men bvc ska vi till först nästa vecka. Växer gör han iaf!

Krypandet går bra nu, han kryper ”rätt” men inte så fort. Det är skönt :p Han är mer inne på att stå och gå. Numera ställer ha sig mot allt hela tiden och övar på att släppa taget och stå utan stöd. Han har klarat kanske 3 sekunder som mest men känns som att det mest varit tur då :p

Han säger mamamama när han är ledsen och bapapapa när han är glad 🙄:D
 
Lilla E har kommit på att det här med att stå upp verkar kul så hon tränar febrilt här hemma :) Hon är dock betydligt mer arm- än benstark så hennes taktik är att göra pull ups mot oss eller möbler, och sen bli jättearg och frustrerad över att det är så jobbigt och vingligt att stå på fötterna och därför dimpa ner på rumpan igen :laugh:

Hon har börjat ta sig upp i trappan också 🙈 och då funkar minsann fötterna. Tills vi får upp barngrinden är barnvagnen parkerad som blockering :D
 
Vi skulle också haft 10-månaderskoll igår men M är hostig så det får bli senare. Han är pigg och glad som vanligt men hostar framför allt på nätterna och sover kasst 😴
 
Alltså det här med att stoppa saker i munnen 🤯 är vi ute så kan man knappt släppa honom med blicken innan han har petat in sand, ett löv, ett gammalt äckligt äpple eller en sten i precis jättedålig storlek i munnen :crazy: Inne äter han kartong och toapapper om han kommer över det, och biter sönder bokryggar. Kul 😅
 
Alltså det här med att stoppa saker i munnen 🤯 är vi ute så kan man knappt släppa honom med blicken innan han har petat in sand, ett löv, ett gammalt äckligt äpple eller en sten i precis jättedålig storlek i munnen :crazy: Inne äter han kartong och toapapper om han kommer över det, och biter sönder bokryggar. Kul 😅

Jag vet! Och blir inte bättre av att det i vårt hus finns miljoners med legobitar, plusplus, pärlor m.m. 😬 (jodå vi har rensat bort men 7-åringar och 4-åringar är ju inte världsmästare på det här med var sak på sin plats 😅)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
954
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 860
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 4
  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp