Höstföräldrar 2021, del 3

Hur är det med separationsångest för era höstbebisar?

Här hoppas jag vi har nått någon slags peak för A är helt otroligt klängig på mig och blir helt förtvivlad om han inte vet var jag är. Gråter hysteriskt om jag går hemifrån , ibland lugnar han ner sig men ibland är han ledsen hela tiden (även om jag är borta 1-2 timmar). Vill ofta sova med bröstet i munnen hela natten. Det börjar bli ganska tärande och dessutom så himla jobbigt att se honom så ledsen och förtvivlad :( ❤️

Vi hade en period där min man inte fick lämna E, och den enda som kunde natta henne. Men numera kryper hon kors och tvärs, och tillbringar mycket tid på egen hand i något annat rum än där vi befinner oss. Hon ropar eller kommer krypandes om hon känner sig ensam men sällan ledsen.
 
@zassoo
Lilla E gillar inte om vi (någon av oss) går ifrån henne, då kan hon bli ledsen fast hon har på sistone tagit det bättre iom att hon kan krypa efter nu. Mycket lättare att en av oss går iväg med henne först om den andre behöver gå iväg.

Dock är det inte speciellt allvarligt, hon kan gnälla eller gråta i nån halvminut och sen hittar hon något att leka med.
När jag eller pappan jobbar på dagarna brukar hon krypa runt och ropa efter oss, men utan att vara ledsen då. Jag tycker det är ganska skönt att inte heller detta barn är speciellt mammig eller pappig 🙈, båda har ju vant sig vid från början att vi byts av.
 
Hur är det med separationsångest för era höstbebisar?

Här hoppas jag vi har nått någon slags peak för A är helt otroligt klängig på mig och blir helt förtvivlad om han inte vet var jag är. Gråter hysteriskt om jag går hemifrån , ibland lugnar han ner sig men ibland är han ledsen hela tiden (även om jag är borta 1-2 timmar). Vill ofta sova med bröstet i munnen hela natten. Det börjar bli ganska tärande och dessutom så himla jobbigt att se honom så ledsen och förtvivlad :( ❤️

Vi har lite liknande. Hans värld och verklighetsuppfattning är inte riktigt lika stor. Går man ifrån honom när han ser tex in i ett annat rum så blir det katastrof. Men han har inga problem om jag eller hans pappa är borta några timmar så länge han inte fattade när det hände. Han är fortfarande cool med att sitta hos ”främlingar” när han ser att vi också är där. Men panik om vi lämnar rummet.

Nätterna är uppdelade i två. Från nattning kring att jag lägger mig kring midnatt sover kan väldigt lätt och oroligt. Är säkert där och nattar om en gång i halvtimmen… Sen när jag lagt mig sover han bra. Vissa nätter börjar han vakna ofta igen framåt morgonen, men absolut inte ofta.
 
M har åkt på någon förkylning. Snorig och lite febrig idag på morgon men vid gott mod. Pigg och glad men väääldigt klängig. Fast vi får väl se hur länge piggheten håller i sig, har varit en del uppvak i natt är väl svårare att sova med snorig näsa.

Så nu hänger vi på filten på vardagsrumsgolvet och låter tvätthögarna stirra på oss 😆
 
Tack för svaren om separationsångest. Det är ju en period som går över men det är lika jobbigt för det… igår gick det dock ganska bra, jag åkte till stallet några timmar och A hade varit väldigt ledsen först men efter en tupplur hade han ätit med hyfsad aptit och varit på ganska bra humör. Tills han hörde att jag kom hem :p
 
Imorgon blir lilla E 1 år!

Vid den här tiden för ett år sedan låg jag med värkar hemma, som med facit i hand gjorde absolut noll nytta :p
Helt galet så fort det gått! Kände igen mig så mycket @zassoo i vad du skrev i vadgörvi-tråden, att det var en jobbig första tid (fast jag då tyckte det var helt okej) och så mycket ljusare livet blivit sedan i vintras (när jag fick börja medicinera min depression och hypotyreos), men också att jag faktiskt njutit mycket mer den här gången. Vi är ju inställda på att lilla E är vårt sista barn och det har ändå summa summarum varit en fin bebistid, som vi alltså lämnar för alltid imorgon :o
 
Tänk att vi snart kommer ha ettåringar i tråden!

Ms förkylning verkar (peppar peppar) vara snabbt övergående. Febern var borta redan igår kväll och han har varit betydligt mindre snorig idag. Får hoppas det fortsätter så!
 
Håller helt med om att året gått så fort.

Det är tråkigt att läsa att vi är flera som hade tuffa perioder. Själv minns jag inte mycket av Es första tid då allt är en dimma. Mitt jobb blev en räddning, andningshål, och jag har precis landat efter några tuffa veckor nu i somras där mycket kom ikapp. Hur knäppt det än låter så har jag även behövt bearbeta att jag inte kan/får skaffa fler barn. Nu menar jag inte att jag vill ha fler barn, men vetskapen att det är någon annan som bestämmer det är svårt att acceptera.
 
Imorgon blir lilla E 1 år!

Vid den här tiden för ett år sedan låg jag med värkar hemma, som med facit i hand gjorde absolut noll nytta :p
Helt galet så fort det gått! Kände igen mig så mycket @zassoo i vad du skrev i vadgörvi-tråden, att det var en jobbig första tid (fast jag då tyckte det var helt okej) och så mycket ljusare livet blivit sedan i vintras (när jag fick börja medicinera min depression och hypotyreos), men också att jag faktiskt njutit mycket mer den här gången. Vi är ju inställda på att lilla E är vårt sista barn och det har ändå summa summarum varit en fin bebistid, som vi alltså lämnar för alltid imorgon :o
Grattis till lilla E! 🎈🥳

Det är väl det här att det kan vara njut och superjobbigt på samma gång. Jag har massor av fantastiska minnen från båda bebistiderna men kan ändå se att jag har börjat må så mycket bättre när barnen börjat närma sig året.
 
Lagom till ettårsdagen har vi lyckats etablera vanan med bara en sovstund. Det är SÅ skönt att bara behöva ruta in sig kring ett tillfälle, hon sover länge och somnar dessutom mycket lättare på kvällen. :up:
 
Än så länge går Siggans första flygresa utmärkt ❤️
20220827_162338.webp
 
varför är språng 7 så himla långt? :crazy:

fröken är liksom lite smågrinig ganska ofta och blir väldigt arg när hon inte får som hon vill. Sen så känns det som att det är tänder på gång, konstant!
 
varför är språng 7 så himla långt? :crazy:

fröken är liksom lite smågrinig ganska ofta och blir väldigt arg när hon inte får som hon vill. Sen så känns det som att det är tänder på gång, konstant!
A blir också superarg när han inte får som han vill och skriker så sjukt högt :crazy: Typ när nån tar något ifrån honom, när han inte vill gå in, när han ska ta på sig blöjan 😅
 
Där kom bekräftelsen på förskoleplatsen. För min del blir det ljuvligt för då får jag äntligen börja jobba hemifrån i viss procent. Dessutom ska jag och E vara ledig många fredagar ihop :love:

På tal om E så äter hon nu allt och BLW-anpassad, total kontrast från när det skulle vara släta purer samt bli matad. Så nu äter hon max 2- 3 flaskor med välling/ersättning per dag (den 3e är en nattflaska). På dagarna utforskar hon allt och har pillat upp diverse tapetkanter på både väggar som på klädskåp. Hon har även börjat klättra så nu har vi en stol liggande vackert i hallen vid trappan då det inte går att sätta en grind där.
 
Lilla E älskar att krypa omkring i huset på egen hand och leta efter roliga grejer att leka med. Hon är väldigt självständig, men saknar hon en mot förmodan börjar hon ropa för att höra var man är :D Idag hittade jag henne i vardagsrummet, lekande med en liten bil som hon körde över golvet och gjorde tydliga motorljud :love: Gulligaste jag sett på länge, var tvungen att smygfilma henne en liten stund för att kunna visa sambon :D
 
M har också får fart på krypandet nu. Man märker verkligen att han blir helt lycklig av sin nyvunna frihet att kunna ta sig fram på egen hand 😍 Fjärde tanden är påväg upp nu med. Fort går det!
 
10-månaderskontroll idag :) 10,3 kg och 71,5 cm. Har hoppat ner ett snäpp på längdkurvan, inte så förvånande för varken jag eller pappan är jättelånga. Han visade upp sina motoriska färdigheter och det gick bra att slå ihop de två klossarna :D

I övrigt pratade vi lite om nattamningen, han ammar ju mycket nattetid fortfarande. Jag berättade om min plan att sluta med det när han blir ett, då kan jag vara säker på att han inte behöver äta så att jag inte behöver ge honom nåt annat på natten. Även om BVC-sköterskan menade att han inte behöver något att äta på natten nu heller och det stämmer säkert. Men att sluta tvärt vid året funkade jättebra med dottern så jag tänker att det är en bra grej mentalt för mig så jag inte ger upp. För han kommer bli arg 😅
 
Kul med uppdatering! @zassoo
Lilla E ska på ettårskoll på torsdag, ska bli spännande att se hur stor hon är nu! Min bild är iaf att hon äter väldigt bra nu, mular in en hel del vanlig mat vid måltiderna och har börjat äta själv med sked mm. Ersättning får hon en som "second breakfast", en vid läggdags och någon på natten så det har minskat rejält nu senaste månaden. Å andra sidan är hon också mer rörlig så gissningsvis följer hon sin viktkurva utan några stora hopp uppåt :)

Har för övrigt nyss ställt henne i fsk-kö :nailbiting: för start i januari. Helt galet! Jag hoppas hon får plats på storebrors förskola. Den är iofs jättepopulär men nu har det nyss byggts en ny jätteförskola i byn så nu till terminsstarten i augusti tror jag inte våran ens fyllde sina tomma platser. Så jag hoppas :)
 
Klara blev ett år förra veckan.
På morgonen på hennes 1-årsdag upptäckte vi två nya tänder, således har hon nu fått sex stycken. Hon reser sig mot allt, går själv runt bord/mot soffan men tycker det är lite läskigt med gåvagnen. För två veckor sen knäckte hon koden och började klappa händer, och i helgen började hon även vinka. Alltid glad, och framåt. Tar för sig och utforskar saker på egen hand, men absolut roligast är det att få vara med storebror och bygga duplo med honom. Äter allt som serveras med glädje, och helst av allt själv. Sover oftast bara en gång på dagen, och somnar själv som en stock på kvällen. Vi är bortskämda med att både hon och storebror sover hela nätterna ♥️😅
I fredags var hon på BVC, mätte in på 80,5 cm och 10975 gram.

Galet att ett helt år redan gått!
 
Lilla E följer sina kurvor men är fortfarande en pyttis. :) 1 år och 2 veckor gammal väger hon 8,7 kg till 75,5 cm. Jag hade nog gissat på 9+ kg för jag tycker hon börjar bli tung :p men är glad att det fortsätter se bra ut fast hon börjat bli mer rörlig och minskat på mängden ersättning :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
954
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 860
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 4
  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp