Höstföräldrar 2021, del 3

Hur många gånger är ni uppe på natten med era små?
Lilla E somnar runt 19, äter två gånger på natten (typ 01 och 04.30) varav ena gången ofta i samband med bajsblöja, sen vaken för dagen runt 6. Hon tar ju inte napp så när hon sover är hon liksom nöjd allt som oftast. Kan sprattla och snacka lite på nätterna men somnar oftast om "av sig själv" tillslut.

Känns som att vi haft otrolig tur, men vet hur motsatsen är också. Storebror sov uselt och lärde sig ALDRIG hitta nappen själv i sömnen utan varje gång fick man upp och leta. För att inte tala om perioderna när han var vaken flera timmar om nätterna. Minns hur jobbigt det kändes att jämföra med jämnåriga bebisar som sov hela natten i eget rum och för oss var det inte på kartan...

Försök dela på nätterna om ni kan, antingen varannan eller halva natten var, och så hoppas jag det kommer gå över med tiden :heart
 
Hur många gånger är ni uppe på natten med era små?

Vi håller på att gå under här... 😣 vaknar säkert 100 ggr per natt för nappisättning och matningar 2-4 ggr...
Jag är aldrig uppe för matning, men det är för att vi liggammar och samsover. Han äter några gånger per natt, kanske 2-3? Vill ibland snutta lite däremellan. Matar i nån minut sen somnar vi om båda två. Just nu är han inne i nån fas där han bajsar runt 05 på morgonen så de flesta nätterna är vi uppe där en sväng. Jag brukar tyvärr ha lite svårt att somna om efter blöjbytet, märker stor skillnad de nätter det uteblir!

Jag förstår verkligen att det är tufft att behöva vara uppe och springa så mycket om nätterna ❤️ Jag hade nog också varit rätt knäckt. Har nog inga bra tips att ge men hoppas att det blir bättre snart, kanske när det blir mer riktig mat på dagarna? ❤️
 
Apropå att syskon är olika så är jag glad och förvånad över att A inte är lika rädd för olika ljud som syrran var. Hon gallskrek för allt medan A är i famnen eller selen när jag dammsuger, kör elvisp eller vad som och bara ”jaha, det låter lite” :D
 
Skrev ett långt inlägg men ångrade mig. Nöjer mig med att konstatera att det är lätt att känna sig så himla otillräcklig som förälder, speciellt med två små samtidigt. Jag älskar dem vansinnigt mycket men ibland är det tufft.
 
Skrev ett långt inlägg men ångrade mig. Nöjer mig med att konstatera att det är lätt att känna sig så himla otillräcklig som förälder, speciellt med två små samtidigt. Jag älskar dem vansinnigt mycket men ibland är det tufft.

Jag känner verkligen likadant.

Hilma har feber idag och har inte gått att lägga ner på hela dagen, detta innebär att storasyster fått otroligt lite uppmärksamhet. Tack och lov så kunde vi åka ut till mina föräldrar halva dagen och där fick hon lite sysselsättning.

Det gör ont att inte kunna dela på sig samtidigt som det är frustrerande att barn har så lite förståelse för yttre omständigheter som jag som förälder inte kan påverka.
 
Jag känner verkligen likadant.

Hilma har feber idag och har inte gått att lägga ner på hela dagen, detta innebär att storasyster fått otroligt lite uppmärksamhet. Tack och lov så kunde vi åka ut till mina föräldrar halva dagen och där fick hon lite sysselsättning.

Det gör ont att inte kunna dela på sig samtidigt som det är frustrerande att barn har så lite förståelse för yttre omständigheter som jag som förälder inte kan påverka.
Ja man känner sig så dum när det alltid blir nej jag kan inte göra det för lillasyskonet behöver äta/sova/tröstas/byta blöja. Samtidigt som det är svårt att följa bebisen för storasyskonet behöver också alltid något. Känns som att man är konstant efter när man är ensam med båda.
 
Känslan att inte räcka till och ha sömnbrist är tuff oavsett barnens ålder. Den blir inte bättre med åren, min äldsta fyller 18 senare i år.

Mannen och E var förresten på 6 månaders kontroll igår där de lyfte hennes kräkningar bland annat. Hon kräkts jämt i princip. Läkarens teori var att Es mage inte riktigt klarar provsmakning än efter sin tuffa start o livet utan att vi ska hålla koll på om det finns ett samband. Annars var läkaren och Es bvc-sköterska nöjda med Es vikt och utveckling.
 
Idag följde jag och lilla E med till storebrors simskola! Katastrofalt upplägg när det var dags för sovstund precis när vi kom dit :angel: men det gick bra ändå. Vi badade kanske 10 minuter och sen stod jag uppe med lilla E invirad i handdukar tills hon blev akut överstimulerad och nu står jag utanför och rullar vagn i snöyra :D Lilla E var mest chockad men tyckte nog inte att det var en jättehemsk upplevelse ändå.
 
Jaha nu har A börjat hata babyskyddet :p Vill bara sitta upp! Lite samma i vagnen, till och med det mest upprätta läget är inte tillräckligt 🙄

Han ligger mycket på golvet och sprattlar, missnöjd över att inte komma framåt :laugh:
 
Jaha nu har A börjat hata babyskyddet :p Vill bara sitta upp! Lite samma i vagnen, till och med det mest upprätta läget är inte tillräckligt 🙄

Han ligger mycket på golvet och sprattlar, missnöjd över att inte komma framåt :laugh:

Hur långt är han från att kunna sitta själv? Då kan ni ju byta till nästa stol :)
 
Har haft en lite snorig storebror hemma i två dagar. Och så här ett par dagar innan han hunnit tröttna på att vara hemma är det ljuvligt! Han verkligen avgudar sin lillebror 😍 och njuter nog lite extra av att vara hemma ”själv” utan lillasyster. Jag behöver knappt passa M utan storebror underhåller kramar och klappar och M älskar att sitta i babysittern och ”leka” med brorsan.

Finns helt klart sina fördelar med 6,5 års åldersskillnad. Var inte riktigt lika harmoniskt jämt när han var tre och syrran var bebis :D
 
Hur långt är han från att kunna sitta själv? Då kan ni ju byta till nästa stol :)
Svårt att säga, ganska nära att kunna sitta själv typ i vagnen men det är nog några veckor bort att kunna sitta själv på golvet. Vi planerar inköp av ny bilstol men det ska in i budgeten bara :p
 
Svårt att säga, ganska nära att kunna sitta själv typ i vagnen men det är nog några veckor bort att kunna sitta själv på golvet. Vi planerar inköp av ny bilstol men det ska in i budgeten bara :p

Ah fattar! Så länge inte selen blir för stor och han inte bara säckar ihop så går det nog fint att sitta i bilbarnstol om han är såpass stadig :)
 
Ah fattar! Så länge inte selen blir för stor och han inte bara säckar ihop så går det nog fint att sitta i bilbarnstol om han är såpass stadig :)
Jag tror också det :) Han är överlag stadig och har fått börja sitta framåtvänd i sele lite kortare stunder, upplever inte att han säckar ihop alls.
 
Jag tror också det :) Han är överlag stadig och har fått börja sitta framåtvänd i sele lite kortare stunder, upplever inte att han säckar ihop alls.

Jag har lite dubbla känslor inför att byta till stol. Det är ju säkrare än babyskydd och barnen är ofta mer nöjda. Men blir lite svettigt att få plats med två bakåtvända och en framåtvänd stol i bilen 😅
 
Jag har lite dubbla känslor inför att byta till stol. Det är ju säkrare än babyskydd och barnen är ofta mer nöjda. Men blir lite svettigt att få plats med två bakåtvända och en framåtvänd stol i bilen 😅
Ja! Hur tusan ska man få plats? Vi har samma kombination och har redan svårt att få plats hela familjen...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
954
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp