Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade ju räknat med att man skulle komma igång hyfsat snabbt men läste sedan i Libros babyapp att man normalt blöder 4-6 veckor efte förlossningen och att man absolut inte ska typ ut och springa de första månaderna utan bara ta sakta promenader men i övrigt ska lyssna på kroppen. Så jag tänker nog ändå sunt förnuft.
image.png

Ja, så länge man blöder kommer man väl inte ha något större sug efter att hoppa upp i sadeln... Men jag tänker att om kroppen tillåter kan börja skritta/smårida när man har slutat blöda och känner sig OK och sedan efter tre månader återgå till lite mer intensiva pass om kroppen tillåter. Känner mer vettigt än "börja skritta efter tre helst fyra månader". Såklart måste man lyssna på kroppen men någon måtta får det ju vara, hur ska man annars överleva :angel:

• Gilla
Reactions: Is
Ja, så länge man blöder kommer man väl inte ha något större sug efter att hoppa upp i sadeln... Men jag tänker att om kroppen tillåter kan börja skritta/smårida när man har slutat blöda och känner sig OK och sedan efter tre månader återgå till lite mer intensiva pass om kroppen tillåter. Känner mer vettigt än "börja skritta efter tre helst fyra månader". Såklart måste man lyssna på kroppen men någon måtta får det ju vara, hur ska man annars överleva :angel:

Håller med. Sedan kan jag tro att om din BM extremt sällan rider så kanske hen jämför ridningen med den ansträngning som hen själv känner typ av att rida en gång var 10år och då kanske det är svårt att sätta sig in i hur naturligt det faktiskt är för kroppen när man typ aldrig gjort annat i sitt liv.

Det finns ju också massor av träning att komma igång med för att muskulaturen ska återhämta sig och förbereda för ridning eller annan träning. Tänker då på träning av bäckenbotten och magmuskulaturen.

Det finns ju också massor av träning att komma igång med för att muskulaturen ska återhämta sig och förbereda för ridning eller annan träning. Tänker då på träning av bäckenbotten och magmuskulaturen.
Det ska jag lätt satsa på! Antar att man hittar massor via Youtube eller liknande? Tyckte hon kunde ha tipsat om det istället för att hänvisa till enbart promenader ;)

För övrigt ska jag in om någon timme för undersökning för att avgöra om de ska sätta igång mig idag, beror på hur det ser ut med platser m.m. spännande!

Det ska jag lätt satsa på! Antar att man hittar massor via Youtube eller liknande? Tyckte hon kunde ha tipsat om det istället för att hänvisa till enbart promenader ;)

För övrigt ska jag in om någon timme för undersökning för att avgöra om de ska sätta igång mig idag, beror på hur det ser ut med platser m.m. spännande!
Ja, det finns massor på nätet och appar för magträning efter förlossning med.

Hur har det gått för dig idag?

Några andra som har haft problem med foglossningar och fått strikta "efter födsel regler" från BM? Jag har bara antagit att man lyssnar på kroppen och kör på när det känns bra, men min BM blev alldeles förfärad idag när jag sa det. Jag fick ABSOLUT inte rida på 3-4 månader (!!!) OM förlossningen gick bra- och då börja i skritt och kanske lite trav (känns ju som om galopp är mycket snällare mot kroppen än trav för övrigt?)
Frågade då vad jag kunde träna istället för att komma igång med kroppen tills jag kan rida och hon spände blicken i mig och sa ENBART promenader. Annars kommer du få problem långt framöver.:banghead:

...Är det verkligen så illa bara för att man har haft foglossningar? Någon med erfarenhet eller som har hört något annat?

Till övriga diskussioner kan jag inflika att min käre sambo råkade kläcka ur sig att jag har blivit lite plufsig i ansiktet de senaste två veckorna... Han menade väl men det lät inte så bra direkt. Sen ställde jag mig på vågen och ingås att +18 kg nog inte sätter sig enbart på magen så han har nog faktiskt en poäng även om han inte var populär just där och då :angel:
Hoppar in från vintertråden. Jag hade väldigt ont av foglossning och hoppades på att det skulle ge med sig efter förlossningen. Det gjorde det till 90%. Jag hade fortfarande problem med sidoförflyttningar, speciellt lite snabbare sådana (den värsta smärtan för mig satt i ljumskarna/blygdbenet). Fick väl aldrig några direkta restriktioner utan gjorde som under graviditeten, gjorde det ont/förvärrade smärtan så lät jag bli. Tränade yoga för nyblivna mammor från 7 veckor efter förlossning och hon som höll i det jobbar även som barnmorska och var väldigt noga med att man så länge man ammar inte ska gå ut i yttterlägena (eller vad man nu säger) i stretchpositioner eftersom kroppen då fortfarande producerar hormoner som mjukar upp fogarna(ligamenten?).
Red gjorde jag första gången tre veckor efter förlossning men det var svajigt kan jag säga! De inre magmusklerna var inte direkt vad de brukade så för hästens skull skrittade jag bara ett bra tag för att bygga upp musklerna igen.

Förutom yogan som var toppen har jag gått på barnvagnsträning för en mammamage-tränare. Det har varit skönt att ha någon som håller koll på en, så att man gör rätt och så.

Det min BM snarare tryckte på var att jag borde vänta med syskon så att denna knodden är mer självgående så att jag inte behöver bära extra mycket.

Hoppas det går bra för dig och att bebis är på väg eller kanske redan är ute rentav. :love:

Själv har jag precis varit på kontroll. Liten verkar växa som han ska. SF mått på 36 och med fina hjärtslag på stadiga 140 som alltid. :)
Även huvudet kvar åt rätt håll. Puh. :D
Blodtryck låg bra det med. Ska ta sockret igen imorgon bara. Hur ofta får ni kolla det förresten? Mätte det typ 1 gång första graviditeten men nu får jag ta det nästan varje gång jag ska till bm. Plus att jag gjorde glukosbelastningen. Har aldrig haft högt värde vad jag vet. Som mest 5,1 men oftast 4,5.
Jaja. Ny tid om 2 veckor men då är det 3 dagar över tiden så hoppas han är ute till dess så jag slipper gå dit. :angel:

Hoppas det går bra för dig och att bebis är på väg eller kanske redan är ute rentav. :love:

Själv har jag precis varit på kontroll. Liten verkar växa som han ska. SF mått på 36 och med fina hjärtslag på stadiga 140 som alltid. :)
Blodtryck låg bra det med. Ska ta sockret igen imorgon bara. Hur ofta får ni kolla det förresten? Mätte det typ 1 gång första graviditeten men nu får jag ta det nästan varje gång jag ska till bm. Plus att jag gjorde glukosbelastningen. Har aldrig haft högt värde vad jag vet. Som mest 5,1 men oftast 4,5.
Jaja. Ny tid om 2 veckor men då är det 3 dagar över tiden så hoppas han är ute till dess så jag slipper gå dit. :angel:

Mig kollar BM också socker på varje gång, fast jag har inte behövt göra en glukosbelastning trots att jag hade några kilos övervikt redan innan graviditeten. Men jag har haft bra värden på det hela tiden så det är väl därför antar jag, det är bara det där järnvärdet som bråkar lite ;)

Min syster bor i Stockholm och hon blir testad varje gång + att hon har fått göra en belastning. Hon hade också nått kilos övervikt innan, men jag var mer överviktig än henne. Jag vet inte om det är för att dom alltid gör så där hon bor eller om hon kanske hade tveksamma värden.

Jag käkar Rennie (stavas?) det är ju typ bara bikarbonat och man får äta upp till typ 16 tabletter om dagen (jag brukar ta en eller två på ett dygn). Funkar över förväntan bra (har ätit omeprasol innan jag blev gravid)
Bikarbonat?
Ett tips är att palla upp dig med kuddar så du inte ligger ner helt. Höger sida ör no-no, då rinner magsyran rakt ut i halsen pga magsäckens vinkel. Testa vänster sida om du vill ligga på sidan.
Slut på tips tyvärr, men är idel öra om någon har fler, har haft rejält ont i strupen från och till pga uppstötningar nu under sista trimestern,

Har inte så mycket problem med halsbränna, fast de förekommer. Känns snarare som att jag har en citron i magen, hög syrehalt. Och enda medicinen som hjälper är den som de vägrar skriva ut. Varit genom alla receptfria medel på Apoteket utan att de hjälper

Har inte så mycket problem med halsbränna, fast de förekommer. Känns snarare som att jag har en citron i magen, hög syrehalt. Och enda medicinen som hjälper är den som de vägrar skriva ut. Varit genom alla receptfria medel på Apoteket utan att de hjälper

Jag har hört att det kan hjälpa att käka mandlar. Iofs mot halsbränna men.. Ingen aning om det funkar men kanske kan vara värt att prova mot sur mage också?

Verkar få "alla" fel nu. Problem med ligamentet på höger sida ner mot ljumsken. Nattetid har jag flera gånger lyckats svänga mig så art de hugger som knivar. (Aka roliga saker man kan vakna av) smärtan håller då i sig en dag eller två om jag tex r för fort, eller annars lyfter fel, hostar mm. Blir bättre tills jag igb svänger på mig nattetid

Är ju grymt överrörliga och tror de hänger ihop med det, plus tillväxt av baby. Men känns som att nått snart kommer gå av

Är så fruktansvärt trött just nu, jobbet är verkligen krävande och jag somnar vid 20:30-21:00 på kvällarna. Sambon gör allt här hemma och säger bara att det är okej, att jag måste lyssna på kroppen. Får typ tårar i ögonen när jag tänker på hur gullig han är. Gravihormoner hej.

Längtar så enormt tills han är ute så jag kanske kan få känna en liten känsla av kontroll, jag är väldigt påverkad av händelserna i vårtråden och har svårt att njuta av magen. Var inne på förlossningen igår och kollade rörelser då han varit rätt stilla några dagar, men allt såg bra ut.

Är så fruktansvärt trött just nu, jobbet är verkligen krävande och jag somnar vid 20:30-21:00 på kvällarna. Sambon gör allt här hemma och säger bara att det är okej, att jag måste lyssna på kroppen. Får typ tårar i ögonen när jag tänker på hur gullig han är. Gravihormoner hej.

Längtar så enormt tills han är ute så jag kanske kan få känna en liten känsla av kontroll, jag är väldigt påverkad av händelserna i vårtråden och har svårt att njuta av magen. Var inne på förlossningen igår och kollade rörelser då han varit rätt stilla några dagar, men allt såg bra ut.
Vila, vila. Detc är inte så mycket att göra åt. Jag var ju också dötrött medan jag jobbade. Var tvungen att sova mitt på dagen på jobbet och på em när jag kom hem de dagar jag jobbade. Är helt annorlunda nu för mig när jag är ledig.

Har också vårtråden i bakhuvudet och vakar på bebis varje dag. Var på väg att ringa förlossningen i förrgår då hon inte var så aktiv som hon brukar. Men hon kom igång. Sambon får lyssna på hennes hjärta flera gånger om dagen också.

Vad skönt att allt går som det ska!
Tror de kollat sockret 3 gånger på mig. Har nästa tid imorgon, två dagar innan BF. Vore skönt att få veta om den fixerat sig då. Har läst att om vattnet går utan fixerad bebis ska man ligga ner och ringa ambulans typ. :nailbiting: Men känns konstigt att inte min BM sa det förra veckan då? Det fanns/finns ju ändå en risk att det sätter igång innan imorgon.
Är rätt säker på att en del av slemproppen kommit nu! :bump: så det händer något. Var ingen stor bit men måste varit lite slempropp. Har också legat vaken sen dess (05.30) med typ mensvärk som kommit och gått.

Tror de kollat sockret 3 gånger på mig. Har nästa tid imorgon, två dagar innan BF. Vore skönt att få veta om den fixerat sig då. Har läst att om vattnet går utan fixerad bebis ska man ligga ner och ringa ambulans typ. :nailbiting: Men känns konstigt att inte min BM sa det förra veckan då? Det fanns/finns ju ändå en risk att det sätter igång innan imorgon.
Är rätt säker på att en del av slemproppen kommit nu! :bump: så det händer något. Var ingen stor bit men måste varit lite slempropp. Har också legat vaken sen dess (05.30) med typ mensvärk som kommit och gått.

Mitt vatten gick men jag visste inte om bebis var fixerad. Huvudet var neråt iaf. Men jag tog mig in till bb på egna ben, då hade vi även fått åka båt först och sen bil också för att komma in till bb. :) Min bebis kom ca 3 veckor efter slemproppen gått:) Men det brukar ju gå snabbare än så!

:nailbiting: spännande.

Har den inte fixerat sig alls?
Min är ju inte heller fixerad utan såkallat "ruckbar" men BM sa att den kunde komma nu iallafall för den är så pass stabil att hon inte ansåg det någon fara att navelsträngen skulle kunna ta sig förbi.

Mitt vatten gick utan fixerad bebis förra gången. Hade inga värkar eller något och hon låg högt upp när det bara sa splash en morgon när jag klev upp ur sängen.. :p Var aldrig tal om att jag skulle ligga ner eller ringa ambulans eller något. Däremot fick jag komma in på kontroll ett par timmar senare. På vägen dit startade värkarna ordentligt så vi fick bli kvar. Vet inte om vi hade fått åka hem igen om det inte startat men.
Blodsockret kollat nu iaf och låg på 4,4. Tror det är typ 6e kollen eller nåt nu. :p

Hejja bebis!! :bump::banana:

• Gilla
Reactions: Is
Mitt vatten gick men jag visste inte om bebis var fixerad. Huvudet var neråt iaf. Men jag tog mig in till bb på egna ben, då hade vi även fått åka båt först och sen bil också för att komma in till bb. :) Min bebis kom ca 3 veckor efter slemproppen gått:) Men det brukar ju gå snabbare än så!

Ingen av mina tre har varit fixerade när värkarna startat . Först när dom tagit hål på hinnorna som bebis glidit ner och 'fixerat' sig :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 893
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 248
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka