Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej ja då förstår jag bättre varför du har lite panik. Vad kommer du äta istället för det jag äter nu?

Jag hoppas att illamåendet accepterar frukt/grönsaker lika bra som mackor :grin: Det gick inte förra veckan och veckan före men idag har det fungerat (än så länge).

Försöker äta lite grann varannan timme och variera med knäcke med pålägg (frukost ffa) fil med lite russin och så frukt/grönsaker. Och så lagad mat till lunch och middag förstås. Men knäcke/mörkt bröd/ chips :crazy: är det enda som lugnar magen när den är som värst och det är svårt eftersom det behöver ligga kvar i fickan för att ha effekt = "torr" mat stannar längst.

Räknat i kcal äter jag inte så mycket men behöver extremt lite.

Apropå kommentarer om magen så fick jag en nu på em.. Men det var ganska gulligt faktiskt. :D
Var och hämtade dottern på förskolan när en pojke på ca 4-5 år kommer fram och tittar storögt. Efter några minuter frågar han lite försiktigt.. Varför har du en så stor mage? :eek:
För att det ligger en bebis där inne svarar jag.. Hans uttryck var typ O_o:confused::nailbiting::idea: innan han sprang iväg och berättade för sin kompis. :laugh:

Angående vikt. Min har plockat på litegrann nu i slutet. Har ju som ni säkert sett en hel del att ta av från början, men har ju inte så långt kvar nu så håller hoppet uppe att det inte blir så mkt mer nu. :cool: Väger mer än jag någonsin gjort tidigare och har gått upp mer än jag gjorde första graviditeten. Min Bm sa att 6 kilo upp var önskvärt när man är överviktig och jag hade 8 upp för 2 veckor sen. Kanske lite mer nu då skulle jag gissa på. Hon var dock inte särskilt oroad så det ska väl inte vara någon fara hoppas jag.
Har ju inte kunnat motionera alls i princip sedan v. 8 typ så försöker intala mig att det är ok ändå. :angel:

Jag vill också haka på gnället :angel:

Var på marknad igår, sambon kör och jag sitter i passagerar sätet. När sambon vevar ner rutan för att betala parkeringen tittar parkeringsvakten på mig "OJ de va en liten... Ja mena STOR kula...."

Ah ja jo, tack(!?) antar jag.

Och ja visste ni att "slappna av så blir det bra" tjatet tydligen gäller även när man är höggravid.
Pratade med min mormor och berättade om färden till förlossningen och att jag på kvällen däckade så totalt att jag sov 10 timmar i sträck - utan att ens vakna för att kissa ( annars har jag det nu ganska jobbigt på nätterna med täta toabesök, ont i kroppen, och förvärkar).

Mormor svarar "ja men de är klart du slappnade väl av när du fick veta att bäbis mådde bra"
Jag- "Ja jo visst men jag var nog helt utmattad efter att varit vaken i två dygn med täta värkar"
Mormor- "men du vet kroppen klarar mycket mer än man tror så bara du fick veta att bäbisen mådde bra så vart du ju avslappnad"
...............
Ja jo så är det ju men tror de finns en gräns för hur mycket jag kan styra om kroppen har förvärkar eller ej (att jag genom att slappna av och andas rätt kan styra hur jag upplever värkarna visst, men inte värkarnas existens). Och att kroppen sedan tar tillfälle att sova när den just varit på högvarv av två dygn med smärta som just givit med sig känns inte konstigt i min värd även om jag säkert sov lugnare av att veta att bäbis mår bra.

Men så nu vet ni att bara ni slappnar av slipper ni förvärkar, dålig sömn, nattliga kisserier, och övriga graviditsrelaterade kroppssmärtor. :bow:

Övrigt gnäll- hade en stor inköpslista till Ikea, kollade internet så att allt skulle finnas på lager och sätter oss och kör de 22milen bara för att konstatera att hälften av grejorna var slut trots lagersaldot på internet O_o:rage:
Sådant irriterar vem somhelst men när man dessutom är gravid får man lite spunk......

Nu har jag ätit en väldigt god soppa på egna grönsaker direkt hämtat utifrån.
Väntar på att killen ska komma hem och umgås lite.
Kanske skulle fortsätta med fönsterputsningen sålänge. Började igår men så tog batteriet slut i den..

Jag hoppas att illamåendet accepterar frukt/grönsaker lika bra som mackor :grin: Det gick inte förra veckan och veckan före men idag har det fungerat (än så länge).

Försöker äta lite grann varannan timme och variera med knäcke med pålägg (frukost ffa) fil med lite russin och så frukt/grönsaker. Och så lagad mat till lunch och middag förstås. Men knäcke/mörkt bröd/ chips :crazy: är det enda som lugnar magen när den är som värst och det är svårt eftersom det behöver ligga kvar i fickan för att ha effekt = "torr" mat stannar längst.

Räknat i kcal äter jag inte så mycket men behöver extremt lite.
"Kvar i fickan"? Har du opererat magen eller vad betyder det?
Grattis till plusset, vilken vecka är du i?

"Kvar i fickan"? Har du opererat magen eller vad betyder det?
Grattis till plusset, vilken vecka är du i?

Ja gjorde en gastric bypass okt 2014.

9+5 så jag tillhör eg vårtråden. Stalkar de andra trådarna också eftersom jag i år varit gravid med BF i både oktober och december.

Ja gjorde en gastric bypass okt 2014.

9+5 så jag tillhör eg vårtråden. Stalkar de andra trådarna också eftersom jag i år varit gravid med BF i både oktober och december.
Håller tummarna att det går bra nu då! :)

Aha, hoppas det är ok att jag frågar, har inte (vad jag vet) träffat en by pass-opererad gravid?
Finns det risk att du måste ta näringstillskott eller klarar kroppen att ta upp all näring som fostret kommer behöva?
Behöver du tänka på något särskilt som rör magen eller kost eller kan du leva precis som vanligt?

Hoppar från de ena till det andra. Vad hittar man i skåpet som lugnar ner magkatarr/hög magsyra. De svider ju när de kommer ut. Har tidigare innan graviditeten haft problem med magkatarr i många år, dock varit bättre nu senaste 6 månaderna. Varit så illa att jag ätit nexium, som egentligen ges åt magsårspatienter

Nu finns de inge forskning om nexium och graviditet, så de vill inte skriva ut de åt mig. Kan få operazol om jag vill (testat och hjälper inte)

Hoppar från de ena till det andra. Vad hittar man i skåpet som lugnar ner magkatarr/hög magsyra. De svider ju när de kommer ut. Har tidigare innan graviditeten haft problem med magkatarr i många år, dock varit bättre nu senaste 6 månaderna. Varit så illa att jag ätit nexium, som egentligen ges åt magsårspatienter

Nu finns de inge forskning om nexium och graviditet, så de vill inte skriva ut de åt mig. Kan få operazol om jag vill (testat och hjälper inte)
Bikarbonat?
Ett tips är att palla upp dig med kuddar så du inte ligger ner helt. Höger sida ör no-no, då rinner magsyran rakt ut i halsen pga magsäckens vinkel. Testa vänster sida om du vill ligga på sidan.
Slut på tips tyvärr, men är idel öra om någon har fler, har haft rejält ont i strupen från och till pga uppstötningar nu under sista trimestern,

Håller tummarna att det går bra nu då! :)

Aha, hoppas det är ok att jag frågar, har inte (vad jag vet) träffat en by pass-opererad gravid?
Finns det risk att du måste ta näringstillskott eller klarar kroppen att ta upp all näring som fostret kommer behöva?
Behöver du tänka på något särskilt som rör magen eller kost eller kan du leva precis som vanligt?

Jag är lite som en shettis, galet lättfödd, så jag är inte orolig. Men jag får automatiskt ett tillväxtultraljud i v30 och ska å det allra bestämdaste äta mina tillskott som vanligt (ska passande nog ta årets prover om ett par veckor) men jag har legat bra på allt hittills, ferritinet kollades för två veckor sedan och var fint.

Den största risken är faktiskt tarmvred. De är ju redan påverkade IOM operationen och när barnet växer och tar plats så kan det sno sig eller lägga sig fel. Så det är låg tolerans på buksmärtor (jag har haft "kolik" ett par gånger så vet ungefär var gränsen går).

Förlåt @lil-sis men jag tycker att det är så underbart med allt det jobbiga och varje litet gravidsymtom du får. Du är så värd det! Hoppas du förstår mig rätt :heart

Här "lider" jag av tvärtomproblem med maten. Jag kan inte äta någonting! Blir proppmätt direkt och mår illa. Får liksom kämpa för att äta någorlunda ok om dagarna. Har gått upp 8 kg nu. Fattar inte hur det kan ta så tvärstopp!! O_o

Spammar tråden idag känner jag. :o
Men ikväll började det komma vad jag antar är bitar av slemproppen.. :yuck: Efterföljdes av sammandragningar och förvärkar som känns en hel del så fort jag rör mig överhuvudtaget. Märkte ju aldrig av det förra graviditeten så jag är inte helt hundra, men det kan nog inte ha varit något annat. Riktigt äckligt i varje fall.. :yuck:
Det är såå glamoröst att vara höggravid alltså. :meh::D

Hoppas på att liten stannar tills nu i helgen i varje fall eftersom mina föräldrar är utomlands tills på lördag och dom ska vara barnvakt/husvakt/kattvakter osv tillsammans med mannens föräldrar. Så efter lördag är det fritt fram att komma ut. ;)

Uppdaterar med listan nu när det börjar närma sig för de som står först i kön :)

Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet,
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år

Men ikväll började det komma vad jag antar är bitar av slemproppen.. :yuck: Efterföljdes av sammandragningar och förvärkar som känns en hel del så fort jag rör mig överhuvudtaget. Märkte ju aldrig av det förra graviditeten så jag är inte helt hundra, men det kan nog inte ha varit något annat. Riktigt äckligt i varje fall.. :yuck:

Hoppas på att liten stannar tills nu i helgen i varje fall eftersom mina föräldrar är utomlands tills på lördag och dom ska vara barnvakt/husvakt/kattvakter osv tillsammans med mannens föräldrar. Så efter lördag är det fritt fram att komma ut. ;)
Mysigt :D
Har börjat få sammandragningar med, kommer oftast efter att jag varit ute i stallet och grejat omkring.

Länge sen jag skrev i denna tråd! Var hos barnmorskan idag, bebis är fixerad v 37 nu (36+4) tiden bara springer iväg!

Jag trodde faktiskt jag skulle gå upp en del i vikt! Har övervikt sen innan, jag har inte varit så nyttig som jag borde varit och inte alls rört mig lika bra som innan! Men har faktiskt inte gått upp mer än 600g sen inskrivningen! Otroligt stolt över mig själv! Har mått utmärkt hela gradiviteten vilket har varit trevligt :)

Några andra som har haft problem med foglossningar och fått strikta "efter födsel regler" från BM? Jag har bara antagit att man lyssnar på kroppen och kör på när det känns bra, men min BM blev alldeles förfärad idag när jag sa det. Jag fick ABSOLUT inte rida på 3-4 månader (!!!) OM förlossningen gick bra- och då börja i skritt och kanske lite trav (känns ju som om galopp är mycket snällare mot kroppen än trav för övrigt?)
Frågade då vad jag kunde träna istället för att komma igång med kroppen tills jag kan rida och hon spände blicken i mig och sa ENBART promenader. Annars kommer du få problem långt framöver.:banghead:

...Är det verkligen så illa bara för att man har haft foglossningar? Någon med erfarenhet eller som har hört något annat?

Till övriga diskussioner kan jag inflika att min käre sambo råkade kläcka ur sig att jag har blivit lite plufsig i ansiktet de senaste två veckorna... Han menade väl men det lät inte så bra direkt. Sen ställde jag mig på vågen och ingås att +18 kg nog inte sätter sig enbart på magen så han har nog faktiskt en poäng även om han inte var populär just där och då :angel:

Några andra som har haft problem med foglossningar och fått strikta "efter födsel regler" från BM? Jag har bara antagit att man lyssnar på kroppen och kör på när det känns bra, men min BM blev alldeles förfärad idag när jag sa det. Jag fick ABSOLUT inte rida på 3-4 månader (!!!) OM förlossningen gick bra- och då börja i skritt och kanske lite trav (känns ju som om galopp är mycket snällare mot kroppen än trav för övrigt?)
Frågade då vad jag kunde träna istället för att komma igång med kroppen tills jag kan rida och hon spände blicken i mig och sa ENBART promenader. Annars kommer du få problem långt framöver.:banghead:

...Är det verkligen så illa bara för att man har haft foglossningar? Någon med erfarenhet eller som har hört något annat?

Till övriga diskussioner kan jag inflika att min käre sambo råkade kläcka ur sig att jag har blivit lite plufsig i ansiktet de senaste två veckorna... Han menade väl men det lät inte så bra direkt. Sen ställde jag mig på vågen och ingås att +18 kg nog inte sätter sig enbart på magen så han har nog faktiskt en poäng även om han inte var populär just där och då :angel:
Nej, så är det absolut inte. 4 månader?!!! Vilket århundrade lever hon i? Lyssna du på kroppen efteråt och kom igång successivt.

Senast ändrad:

Jag käkar Rennie (stavas?) det är ju typ bara bikarbonat och man får äta upp till typ 16 tabletter om dagen (jag brukar ta en eller två på ett dygn). Funkar över förväntan bra (har ätit omeprasol innan jag blev gravid)

Åh va spännande :nailbiting:

Jag hade ju räknat med att man skulle komma igång hyfsat snabbt men läste sedan i Libros babyapp att man normalt blöder 4-6 veckor efte förlossningen och att man absolut inte ska typ ut och springa de första månaderna utan bara ta sakta promenader men i övrigt ska lyssna på kroppen. Så jag tänker nog ändå sunt förnuft.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 893
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 248
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka