Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gissar på hormoner eftersom de är samma vid mens. Inget man direkt orkar ringa om...

Vet de alls varför din lille inte växer, tänkte om de är nått som syns vid ultraljud eller liknande. Tur att de följer upp, och såå liten är hon väl inte (noll koll som du hör)

Det är roligt med den kvinnliga kroppen och alla hormoner som gör som de vill, lite hur och när som helst.

-23% va hon sist, nästan 500g mindre än normalt. Men hon hade inte vuxit något sedan sist, så det är väl det som känns mindre bra. Ingen aning just nu i alla fall varför, ibland är det bara så, behöver inte vara något tokigt. Mitt SF-mått ligger mitt på kurvan så jag är himla glad att jag gjort dessa extra UL under graviditeten. Hon har legat lite under med successiv ökning vid varje undersökning så kurvan pekar ju lite nedåt, så hoppas nästa UL att det går lite upp.

@ninsan, tack! Jag har klarat mig undan skuldbeläggande människor hittills. Även om flera säkert inte menar något illa så tar man ju ändå lite åt sig TROTS att jag vet att det inte är mitt fel. Ok om jag själv har varit undernärd, men så är inte fallet, jag är ju fullt normalviktig. Dummaste jag hittills hört var att jag inte skulle ha så starka magmuskler som håller ihop magen. Jag ger ju inte bebis någon plats att växa :meh:

@ninsan, tack! Jag har klarat mig undan skuldbeläggande människor hittills. Även om flera säkert inte menar något illa så tar man ju ändå lite åt sig TROTS att jag vet att det inte är mitt fel. Ok om jag själv har varit undernärd, men så är inte fallet, jag är ju fullt normalviktig. Dummaste jag hittills hört var att jag inte skulle ha så starka magmuskler som håller ihop magen. Jag ger ju inte bebis någon plats att växa :meh:

:rofl: Sådana kommentarer kan man ju inte ta på allvar iaf. :crazy:

Babylift nummer två köpt till bilen. Den första visade ju sig inte passa till vår bil (köpte av kompisen) och att bara köpa basen skulle blivit nästan lika dyrt som att köpa ny med bas, så vi slog till på ett erbjudande från lekmer. Blev en britax römer primo med bältesbas

Men hjälp! Jag fattar ingenting av försäkringskassan och föräldraledighet.

-Sjukpenning V.s längsta nivå? Vad innebär det?
-Ska man fylla i hela månader eller ska man kryssa bort lördag söndag?
-Övriga röda dagar?
- Ferietjännst, mina lediga dagar? Vad gör jag med dom, jag kan ju inte få ut ledigheten senare.

:confused::confused::confused::confused:

Men hjälp! Jag fattar ingenting av försäkringskassan och föräldraledighet.

-Sjukpenning V.s längsta nivå? Vad innebär det?
-Ska man fylla i hela månader eller ska man kryssa bort lördag söndag?
-Övriga röda dagar?
- Ferietjännst, mina lediga dagar? Vad gör jag med dom, jag kan ju inte få ut ledigheten senare.

:confused::confused::confused::confused:

Du får välja själv hur många dagar per vecka du vill ta ut, beroende på hur mycket ni klarar er på och hur länge ni vill vara hemma/spara.

När det gäller röda dagar så läste jag tipset att ta ut semester istället för föräldrapenning vid jul och nyår, för att inte slösa på dagar i onödan.

Min framfog håller på att ta kål på mig :crazy: jag hoppas det är den ivarjefall, ilar som f*n så fort jag rör på mig, känner inget när jag är stilla men det är svårt att vara med en 2,5-åring hemma O_o känns som bönan ska gräva sig ut minst 10 gånger om dagen samtidigt som hon tydligen älskar att misshandla mina revben, precis som sin storebror!
Men visst är det för tidigt för att hon ska ha fixerat sig eller i närheten, går in i v.26 på onsdag?

Min framfog håller på att ta kål på mig :crazy: jag hoppas det är den ivarjefall, ilar som f*n så fort jag rör på mig, känner inget när jag är stilla men det är svårt att vara med en 2,5-åring hemma O_o känns som bönan ska gräva sig ut minst 10 gånger om dagen samtidigt som hon tydligen älskar att misshandla mina revben, precis som sin storebror!
Men visst är det för tidigt för att hon ska ha fixerat sig eller i närheten, går in i v.26 på onsdag?

en bekant från stallet, hennes andra unge var fixerad hela graviditeten.. så det kan säkert vara så att den börjar med det.

en bekant från stallet, hennes andra unge var fixerad hela graviditeten.. så det kan säkert vara så att den börjar med det.

Ja jag googlade att det inte är någon omöjlighet, skulle inte bli enormt förvånad om så är fallet :cautious: har dock blivit kallad på ett UL/TUL den 9:e , kanske kan få lite svar då

Du får välja själv hur många dagar per vecka du vill ta ut, beroende på hur mycket ni klarar er på och hur länge ni vill vara hemma/spara.

När det gäller röda dagar så läste jag tipset att ta ut semester istället för föräldrapenning vid jul och nyår, för att inte slösa på dagar i onödan.
Röda dagar? Hur menar ni? Jag trodde jag hade koll på fk men nu blir jag förvirrad.

Röda dagar? Hur menar ni? Jag trodde jag hade koll på fk men nu blir jag förvirrad.
Jag har inte riktigt koll själv, men följande är citerat ur en blogg:
"
Nu när jag ändå bloggade om semesterdagar och föräldrapenning igår, så tänkte jag ge er ett riktigt Economista-tips vad det gäller semesterdagar och föräldrapenning
1f642.png
Ta ALDRIG ut föräldrapenning kring jul! Ni förlorar massor av pengar på det! Tar du semester så får du ju betalt på röda dagar och till exempel julafton och nyårsafton utan att slösa på en semesterdag
1f642.png
Men tar du ut föräldrapenning så måste du ta ut även på jul, nyår och röda dagar för att få ut ersättning! Såå korkat är systemet!!!

Kan vara bra att tänka på när man planerar föräldraledighet och även så som vi gör nu när vi inte har ett fullt semesterår att ta ut, då sparar vi så att vi åtminstone har 5 semesterdagar att ta ut i jul
1f642.png
"

Jag har inte riktigt koll själv, men följande är citerat ur en blogg:
"
Nu när jag ändå bloggade om semesterdagar och föräldrapenning igår, så tänkte jag ge er ett riktigt Economista-tips vad det gäller semesterdagar och föräldrapenning
1f642.png
Ta ALDRIG ut föräldrapenning kring jul! Ni förlorar massor av pengar på det! Tar du semester så får du ju betalt på röda dagar och till exempel julafton och nyårsafton utan att slösa på en semesterdag
1f642.png
Men tar du ut föräldrapenning så måste du ta ut även på jul, nyår och röda dagar för att få ut ersättning! Såå korkat är systemet!!!

Kan vara bra att tänka på när man planerar föräldraledighet och även så som vi gör nu när vi inte har ett fullt semesterår att ta ut, då sparar vi så att vi åtminstone har 5 semesterdagar att ta ut i jul
1f642.png
"
Men jag tänker att det inte riktigt stämmer om man tar ut få dagar? Jag förstår vitsen sen efter ett år när man måste ta ut 5 dagar/veckan men inte innan dess, om man nu som jag tex tänkt ta ut kanske 3 dagar/veckan första året. Eller tänker jag fel?

Men jag tänker att det inte riktigt stämmer om man tar ut få dagar? Jag förstår vitsen sen efter ett år när man måste ta ut 5 dagar/veckan men inte innan dess, om man nu som jag tex tänkt ta ut kanske 3 dagar/veckan första året. Eller tänker jag fel?

Du har nog helt rätt. Väljer man att ta ut 2 eller tre dagar så spelar det nog ingen roll (beroende på hur de röda dagarna ligger i veckan).

Men fy O_o

Själv har jag sedan ett par veckor drabbats av restless legs, också normalt när man är gravid tydligen. Som du säger, allt är ju så himla normalt hela tiden :grin:

Kan tipsa om TENS-apparat, jag fick låna av sjukgymnasten men det går att köpa för en rimlig peng också. Jag har haft jätteproblem på kvällarna med myror i benen men sätter jag på TENS-apparaten på dem så märker jag inte av det alls! Alternativet är en masserande sambo men de tenderar att tröttna efter ett tag :P

• Gilla
Reactions: Is

Och arbetar man på ett ställe med verksamhet 24/7 så går det semesterdagar även på röda dagar.

måste kolla med chefen hur det fungerar med ferie också. För vi jobbar ju egentligen 43h/veckan för att vara ledig vissa lov. Om det gäller även under mammaledigheten så har jag ju automatiskt semester jul och sommarlov iaf

Alltså.. Har era små hicka? Liten här har vad jag antar är hicka flera gånger om dagen. Hela magen hoppar med några sekunders mellanrum uppåt 20-30 minuter. Första gångerna var det väl gulligt men nu börjar det bli helt galet irriterande. :meh: Speciellt nu när han är större så det verkligen hoppar och drar överallt.
Dottern hade hicka typ 1 gång i magen så börjar ju undra om det är normalt. :cautious:

måste kolla med chefen hur det fungerar med ferie också. För vi jobbar ju egentligen 43h/veckan för att vara ledig vissa lov. Om det gäller även under mammaledigheten så har jag ju automatiskt semester jul och sommarlov iaf

Hoppar in från vintertråden. Jag kollade upp det där, jag är också lärare. Sommarlovet jobbar man in. Övriga lov måste man arbeta ett visst antal dagar innan för att få betalda. Sen är de första ~180 dagarna av föräldrapenningen semestergrundande. Jag fick barn i februari. Hade jobbat hela ht, och 180 dagar hade ju inte gått åt till sommaren. Så nu i sommar har jag haft sommarlov med lön. Däremot nästa sommar kommer jag inte ha hunnit arbeta in hela lovet (ska börja jobba igen i januari förmodligen). Det är lite virrigt det där, men finns ganska bra info på Lärarförbundets hemsida.

• Gilla
Reactions: Is
Alltså.. Har era små hicka? Liten här har vad jag antar är hicka flera gånger om dagen. Hela magen hoppar med några sekunders mellanrum uppåt 20-30 minuter. Första gångerna var det väl gulligt men nu börjar det bli helt galet irriterande. :meh: Speciellt nu när han är större så det verkligen hoppar och drar överallt.
Dottern hade hicka typ 1 gång i magen så börjar ju undra om det är normalt. :cautious:
Min har hicka konstant i omgångar sedan någon vecka tillbaka. Vissa dagar är det lättare att räkna stunder den inte hickar. Ibland känner jag det bara som typ svaga hjärtslag och andra gånger funderar jag om den håller på att hicka ihjäl sig där inne. En kväll provade sambon med gamla hederliga "skrämma bort hickan", ingen av oss kunde sova eftersom liten hickade så hela jag gungade.

Roligast var dock i går när jag låg i soffan med hunden, liten hickade som vanligt och det smittade av sig på hunden... Svårt att hålla sig för skratt när det hickas från alla möjliga ställen.

Hoppar in från vintertråden. Jag kollade upp det där, jag är också lärare. Sommarlovet jobbar man in. Övriga lov måste man arbeta ett visst antal dagar innan för att få betalda. Sen är de första ~180 dagarna av föräldrapenningen semestergrundande. Jag fick barn i februari. Hade jobbat hela ht, och 180 dagar hade ju inte gått åt till sommaren. Så nu i sommar har jag haft sommarlov med lön. Däremot nästa sommar kommer jag inte ha hunnit arbeta in hela lovet (ska börja jobba igen i januari förmodligen). Det är lite virrigt det där, men finns ganska bra info på Lärarförbundets hemsida.
:bow: Tack, då ska jag kolla närmare på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 027
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 291
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka