Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du (ni) blir kallad till socialförvaltningen eftersom de annars inte vet vem pappan är. Svårt att ge gemensam vårdnad till okänd person... Så skrivs papper om gemensam vårdnad samtidigt.
Ok är du säker på att man blir kallad? Eller ja alla som fått barn utan att vara gift borde ju veta :angel: tänkte mer om man blev kallad oavsett var man bor? På försäkringskassan stod det att man själv skulle kontakta socialen, en kollega hade helt missat detta så det visade sig långt senare (när hon skilde sig) att hon hade ensam vårdnad ( och ja det väcker så många andra frågor över hur dom inte kunde veta men det är hennes ord).

Jag tänkte nog bara att det inte va så avancerat, tänkte typ att man får hem papper (alt på BB) som båda skriver under och att man sedan får en bekräftelse som allt annat. Ska man hård dra det så finns det ju inget som säger att den man är gift med automatiskt är pappan till barnet heller.

Ok är du säker på att man blir kallad? Eller ja alla som fått barn utan att vara gift borde ju veta :angel: tänkte mer om man blev kallad oavsett var man bor? På försäkringskassan stod det att man själv skulle kontakta socialen, en kollega hade helt missat detta så det visade sig långt senare (när hon skilde sig) att hon hade ensam vårdnad ( och ja det väcker så många andra frågor över hur dom inte kunde veta men det är hennes ord).

Jag tänkte nog bara att det inte va så avancerat, tänkte typ att man får hem papper (alt på BB) som båda skriver under och att man sedan får en bekräftelse som allt annat. Ska man hård dra det så finns det ju inget som säger att den man är gift med automatiskt är pappan till barnet heller.
Enl lag ska de kalla eftersom de har en skyldighet att utreda när paret inte är gifta. Så om de inte kallar gör de fel.

Men ja, visst är det stenålder att inte tycka samboskap är lika mkt värt som äktenskap. Gifta par har vi förtroende för men sambos är syndens folk. ;)

Då ska jag vara kärringen mot strömmen då :p
Jag mår superbra än så länge. Börjar smått känna av i fogarna, men än så länge går det bra om jag går lite långsamt.
Jag älskar min mage och vill att alla ska se att jag är gravid och känna på när bebis sparkar. Jag känner mig snyggare än någonsin :love:
Men fråga mig igen om några veckor, hahaha!

Jag är precis som dig! Känner mig jättevacker och mår skitbra, är pigg och har inte ont :love:

Dock är jag lite fundersam på om jag kanske måste sluta rida redan nu, fick ont i svanskotan efter 5 minuter sist och magen blev spänd och gjorde lite ont när jag travade :cool: men jag kanske kan skritta lite i skogen iaf, ska testa när hästen fått nya skor :)

Annars så är det snart semester, och vi ska på bröllop mitt i alltihopa! Spännande, det är en kompis till min sambo så jag kommer nog inte känns någon alls (förutom sambon). Men det blir säkert kul, bröllop brukar vara roliga :D
Så nu måste jag köpa nån fin klänning till det....har redan hittat ett par fina på Zalando, en kort och en lång... Så det blir att fundera lite ;) eller så köper jag nere i Ullared, vi ska dit i början av v.29 ;)

Nja vi blev kallade men som @Saigon säger så ska de ju utreda (alla barn ska ha en pappa registrerad, så långt det går).

Absolut att man kan vara otrogen /ligga med nån annan öppet om man är gift likaväl som singel, men det finns ju ingenstans registrerat att vi är tillsammans öht, hade ju lika gärna kunnat vara inneboende... Så jag tänker mer att det är så än att vårt förhållande skulle vara annorlunda.

Idag har vi bestämt oss för en vagn, känns skönt att ha det klart! Blir en kronan city för vår del, liten, smidig men ändå rätt terränggående.

Annars har jag äntligen börjat njuta av att det förmodligen kommer en bebis. Har shoppat två par byxor på polarns rea, storshopping! Måste skriva en lista på det vi faktiskt behöver också. Har bestämt vilken sjal vi ska ha, fick hjälp av underbar vän som jobbar på en sjal/bäroroienterad butik i Sthlm. Efter vi varit där började jag må mycket bättre mentalt kring att han kommer komma ut levande *peppar peppar*..Lustigt hur det funkar.

NÄR slutar man vara vrålhungrig? Börjar bli smått galen av att hela tiden vara hungrig. Äter och äter, försöker äta nyttigt, fullkorn, frukt och grönsaker osv

Har typ varit hungrig i 20 veckor nu ;) får snart inte med mera matlådor till jobbet
Äter frukost hemma kl 6 så har oftast turkisk jogurt till förmiddagskaffe på jobbet, sedan lunch ink sallad och ett äpple, banan till mellanmål på eftermiddagen och trots de får jag äta de första jag gör när jag kommer hem (typ smörgås/cornflakes) är en plåga att vänta på att mannen skall komma hem 17:30 jag får middag

Jag har usel aptit. Har inte gått upp i vikt något ännu. Vecka 23 (22+0) idag. Men min foglossning känns bättre, har inte panik-ont hela tiden längre. :)

Jag har usel aptit. Har inte gått upp i vikt något ännu. Vecka 23 (22+0) idag. Men min foglossning känns bättre, har inte panik-ont hela tiden längre. :)

Gött att smärtan avtar!
Jag har precis rensat klart ogräset i paddocken idag så lär bli sängliggande resten av dagen :banghead:

Jag är heller inte speciellt hungrig. När jag väl blir hungrig kan jag ändå bara äta lite, känns som jag ska kräkas upp allt av trycket från magen efter 5 min annars. Gick upp stadigt 5 kg mellan v. 12-20 men har stått still sedan dess nu. Händer ingenting. Är inte sugen på något heller. Det enda underliga hittills är att jag inte är dösugen på choklad längre och att jag inte gillar bananer.

Har typ varit hungrig i 20 veckor nu ;) får snart inte med mera matlådor till jobbet
Äter frukost hemma kl 6 så har oftast turkisk jogurt till förmiddagskaffe på jobbet, sedan lunch ink sallad och ett äpple, banan till mellanmål på eftermiddagen och trots de får jag äta de första jag gör när jag kommer hem (typ smörgås/cornflakes) är en plåga att vänta på att mannen skall komma hem 17:30 jag får middag

Jag var klar med min lunch halv 2. Är så hungrig... Fruktsallad med lite turkisk yoghurt... Ja tack!

NÄR slutar man vara vrålhungrig? Börjar bli smått galen av att hela tiden vara hungrig. Äter och äter, försöker äta nyttigt, fullkorn, frukt och grönsaker osv

Jag va bara hungrig de första veckorna dvs under den tiden jag också mådde illa, nu måste jag påminna mig om att äta. Äter typ två mackor på morgonen sedan kan det gå hela dagen fram till middag om jag inte äter för att "man borde äta" sedan äter jag typ vattenmelon eller jordgubbar till kvällsmål.

Trots det har jag gått upp närmar 15kg (v31). Hade det inte varit för att alla värden är bra hade jag varit säker på att jag fått diabetes eller något.

Ligger på plus minus 1 kg just nu från startvikten, dvs rätt normalt pendlande för mig i normala fall, går in i vecka 21 i morgon

@pajaztar skönt att det känns lite bättre. Jobbigt med så ont :(.

@viadukt oj jag skulle typ inte kunna stå upp efter att ha stått och rensat så länge. Får jätteont när jag går utanför min komfortzon. Har beställt ett foglossningsbälte däremot!

Nej, det kan knappt jag heller efteråt :crazy:
Men det kommer på kvällen eller en stund efteråt så det går liksom ändå. När jag håller på blir jag mest bara jättetrött i ryggen. La till en timmes tömkörningsträning också på kvällen. Så igår var faktiskt första gången som jag funderade på om det är ok att ta Alvedon någon enstaka gång vid graviditet? Smärtan var på gränsen att göra så kan inte kunde somna. Har för mig det var någon diskussion för något år sedan om att man inte alls rekommenderade gravida att ta Alvedon men det kanske har lite med att göra hur mycket och ofta. Äter i princip aldrig smärtlindrande medicin men vore ju bra att veta om det finns något som är ok om det blir så illa.

Men det kommer på kvällen eller en stund efteråt så det går liksom ändå. När jag håller på blir jag mest bara jättetrött i ryggen. La till en timmes tömkörningsträning också på kvällen. Så igår var faktiskt första gången som jag funderade på om det är ok att ta Alvedon någon enstaka gång vid graviditet? Smärtan var på gränsen att göra så kan inte kunde somna. Har för mig det var någon diskussion för något år sedan om att man inte alls rekommenderade gravida att ta Alvedon men det kanske har lite med att göra hur mycket och ofta. Äter i princip aldrig smärtlindrande medicin men vore ju bra att veta om det finns något som är ok om det blir så illa.

Alvedon är helt ok nån enstaka gång. Du bör undvika Ipren och den typen av smärtstillande.

Jag måste påminna mig om att äta. Har varit hungrig en gång vad jag kommer ihåg de senaste månaderna. Äter för att jag vet att jag måste. Men hade nästan behövs en påminnelse i telefonen när jag ska äta, speciellt nu när jag är ensam hemma..
Innan jag blev gravid var jag oftast hungrig. Kunde äta lunch och en timme senare vara hungrig igen. Så de är en väldig skillnad mot nu..

Alvedon (eller andra paracetamolpreparat) ska vara ok. Jag tar det mot foglossningen. Hjälper lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 118
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 308
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka