Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tog just tag i inköpningslistan. Jag kan inte hålla på att flytta allt framför mig så drog i väg ett sms till grannen som har lite grejor som vi sagt vi sak kolla på samt beställde babysitter och babygym (fyndiq hade ett paketpris så 599 för båda). I appen jag har står det att babynest är nödvändigt, vad säger ni? Hade det inte stått i appen hade tanken inte ens slagit mig.
Kollade faktiskt också på flytvästar för spädbarn, sambon är ju flitig fiskare och vi har funderat lite på det här med säkerhet i båt för riktigt små barn. Flytväst är ju inte akut men ändå något jag känner att vi borde ha hemma ganska tidigt så att det inte ska vara ett hinder om vi vill ta ut någon av båtarna som familjegrej. Kanske flytväst är något Sambon får i födelsedagspresent, känns viktigt att sambon har möjlighet att ta med bäbisen eftersom stor del av hans tid tillbringas ute på vattnet eller i skogen (både som intresse och arbete).

Hur klarade sig folk utan google och babyappar förr i tiden?

Då ska jag vara kärringen mot strömmen då :p
Jag mår superbra än så länge. Börjar smått känna av i fogarna, men än så länge går det bra om jag går lite långsamt.
Jag älskar min mage och vill att alla ska se att jag är gravid och känna på när bebis sparkar. Jag känner mig snyggare än någonsin :love:
Men fråga mig igen om några veckor, hahaha!

Jag tog just tag i inköpningslistan. Jag kan inte hålla på att flytta allt framför mig så drog i väg ett sms till grannen som har lite grejor som vi sagt vi sak kolla på samt beställde babysitter och babygym (fyndiq hade ett paketpris så 599 för båda). I appen jag har står det att babynest är nödvändigt, vad säger ni? Hade det inte stått i appen hade tanken inte ens slagit mig.
Kollade faktiskt också på flytvästar för spädbarn, sambon är ju flitig fiskare och vi har funderat lite på det här med säkerhet i båt för riktigt små barn. Flytväst är ju inte akut men ändå något jag känner att vi borde ha hemma ganska tidigt så att det inte ska vara ett hinder om vi vill ta ut någon av båtarna som familjegrej. Kanske flytväst är något Sambon får i födelsedagspresent, känns viktigt att sambon har möjlighet att ta med bäbisen eftersom stor del av hans tid tillbringas ute på vattnet eller i skogen (både som intresse och arbete).

Jag tyckte nestet var super att ha i sängen eftersom jag ammade och då sov hon mellan oss i den för att slippa rulla iväg. Många använder det ju överallt, men vi hade den mest i sängen och även i vagnen i början när hon var som minst för det kändes mer ombonat då. Funkar säkert lika bra med en ihoprullad handduk eller liknande dock. Vi har ju kvar vårt sen dottern så kommer plocka fram den igen till lilleman. :)

Då ska jag vara kärringen mot strömmen då :p
Jag mår superbra än så länge. Börjar smått känna av i fogarna, men än så länge går det bra om jag går lite långsamt.
Jag älskar min mage och vill att alla ska se att jag är gravid och känna på när bebis sparkar. Jag känner mig snyggare än någonsin :love:

Jag blir lite avundsjuk på er som känner så där :(
Jag är som sagt i v 29 och det är inte många som vet. Jag gömmer mig på jobbet och vill inte folk ska veta. Vill bara gå på semester och försvinna. Vill inte att folk ska se att jag är gravid och framför allt inte prata med mig om det. Får ångest varje gång jag inser att jag måste berätta för någon. Tycker till och med att det är jobbigt att gå klädd så magen syns där det inte ens finns folk jag känner i närheten. På så sätt är jag lite tacksam över att magen inte är så stor, jag kan ju fortfarande dölja den utan större problem. Jag längtar inte efter henne och får dåligt samvete varje gång hon påminner mig om att hon finns :(

Men det löser sig nog till slut.

Jag har tänkt att sy ett nest. Verkar vara många som tycker att de är bra så varför inte fixa ett tänker jag.

Jag blir lite avundsjuk på er som känner så där :(
Jag är som sagt i v 29 och det är inte många som vet. Jag gömmer mig på jobbet och vill inte folk ska veta. Vill bara gå på semester och försvinna. Vill inte att folk ska se att jag är gravid och framför allt inte prata med mig om det. Får ångest varje gång jag inser att jag måste berätta för någon. Tycker till och med att det är jobbigt att gå klädd så magen syns där det inte ens finns folk jag känner i närheten. På så sätt är jag lite tacksam över att magen inte är så stor, jag kan ju fortfarande dölja den utan större problem. Jag längtar inte efter henne och får dåligt samvete varje gång hon påminner mig om att hon finns :(

Men det löser sig nog till slut.

Men usch, vad jag lider med dig! Jag vet inte vad jag ska skriva, önskar jag kunde dela med mig av min glädje.
Självklart kommer det att lösa sig till slut, det kommer att bli jättebra!
Massa kramar från mig!

@HeleneK och @viadukt jag är lite mittemellan er beroende på dagsform. Jag är stolt som tusan över min mage, blir glad när någon frågar om den och vill prata bebis med mig. Men känner ingen jättelängtan efter att shoppa etc. Känns fortfarande overkligt och jag går lite som ett frågetecken kring varför jag ska köpa en barnvagn... Får påminna mig själv om att det förmodligen kommer en bebis, vet inte om det känns mer verkligt sedan, men just nu känns det rätt abstrakt.

Låg och grät häromkvällen för att jag hade dåligt samvete över att jag inte var tillräckligt glad över bebis... En vän till mig ska ha i januari och är helt övertygad om att allt ska gå bra och längtar tills hon får börja shoppa etc. Och det gjorde mig faktiskt lite avundsjuk. Vill också känna mig så säker och ha ett stort behov av att handla och boa. Just nu har jag två plagg, ett har jag köpt och ett fått, som jag tar fram och kollar på typ varje dag bara för att mentalt ställa in mig på en bebis. Japp, weird jag vet, men det känns lite bra för jag blir glad och varm i hjärtat.

Och jag trodde att jag var udda som hittills inte handlat en pryl (Nä inte ens ett klädesplagg) och ser ingen större glädje i att handla men nu när de bara är två månader kvar och extremt osäkert förlossningsdatum är paniken ett faktum (skulle 10september stämma blev jag gravid under det jag trodde va mens...).
Men glädjen över bäbisen är endå total och jag lägntar så in i bomben även om glädjen ibland överskuggas av paniken.
Det knyter sig verkligen i magen när jag inser att jag inte ens har ett badrum och blir onldigt irriterad på sambon bara han nämner ordet laxfiske (som är säsong nu). Jag vill att han skulle ha ansträngt sig mer för att ta reda på vad som behövs och hans ursäkt är att varför ska han när jag har sådan koll. Problemet är att jag får googla precis allt (och anser att det kan han likaväl göra för att dela ansvaret) och pga att orten vi bor på just nu har extremt många gravida nyanlända(vilket är bra för orten i förlängningen men lite otur för oss just nu) så räcker inte HC till och föräldrautbildning finns därför inte på kartan, det är fördåligt med resurser helt enkelt.

Men nu klagar jag onödigt mycket. Även om bäbisen skulle komma redan idag så skulle vi kunna lösa det mest akuta inom några timmar.

Men hade gärna träffat er andra för att stötta och byta erfarenheter. Tur buke finns!

Snart är vi småbarns föräldrar :)

Senast ändrad:
Även om jag är tokglad över att vara gravid, så är jag inte i närheten av samma känsla för att bebis verkligen ska komma. Jag har aldrig haft barnlängtan, och är livrädd för småbarn. Därför fokuserar jag bara på den tid som är nu, vilket jag tror är hemligheten för att hålla mig så glad. Jag är bara gravid, jag ska inte ha barn.... Än. Och tydligen gillar jag att vara gravid, det hade jag aldrig kunnat gissa innan.
Tur att graviditeten är så lång, så man hinner vänja sig gradvis vid att något mer ska hända :p

• Gilla
Reactions: Is
Har inte heller haft någon barnlängtan och känns lite "ailien" att nått växer i mig. Vill jag inte så syns de inte att jag är gravid (kör hms XL herr t-skjortor)

Går in i v 29 idag.
Har 6 veckor kvar på jobbet varav de två sista kommer att vara relativt lugna. Vill å ena sidan att tiden ska springa på, jag är så otroligt trött på att jobba nu, men å andra sidan vill kan inte det med tanke på att det innebär att grav.veckorna också springer på då.

Hur känner ni andra det? För ett par av oss är det ju inte ens två månader kvar nu!

Har idag 58 dagar till BF och ibland går det så långsamt och vissa dagar så fort.. en bekant fick tillslut sin lille son i onsdags. 17 dagar efter BF. Och allt jag kan hoppas just nu är att de inte blir så för mig! Skulle nog inte orka det även om jag oftast gillar att vara gravid. Igår var vi och dansade och jag orkade två fotar innan de var vilodax. Och magen var ivägen så kunde inte vara så nära gubben som jag ville. Det var otäckt på något sätt när den tog emot hans mage :confused: när vi gick till bilen sen fick jag säga till honom flera gånger att ta det lite lugnt. Jag går inte lika fort som jag och han är van vid längre.

Igår var också första dagen när de gjorde ont :eek: i magen när bebis sparkade eller tryckte ut sig. Att de känns är ju vanligt för mig men igår gjorde det verkligen ont! Börjar bli stark nu tydligen. Såg också när den sträckte ut dig åt både mitt vänster och höger samtidigt. Magen åkte ut och blev en helt annan form :p antar de börjar bli trångt därinne.

De jag citerar håller jag verkligen med om. Typ prackar på folk att känna. -Här är en fot och känner du huvudet här typ. :D min mage har alltid varit så liten så nu är jag så stolt att den äntligen ser ut som en gravidmage och jag inte bara ser kraftig ut, så vill att alla ska få vara med.
Dock kom de fram en okänd dam igår frågade först min kille om jag var gravid och tog sen mitt huvud mellan sina händer och sitt huvud så nära så näsorna typ krockade och grattade mig, och berättade att hon träffade en tjej på maxi innan idag som skulle ha tvillingar i oktober.. :banghead: var lite udda! Hade de varit någon som var mer känslig än jag hade hon antagligen åkt på en smäll..

Dagens ilands problem. Farmors syster gick bort (sista av syskonskaran) så nu blir de begravning. Så nu blir de att jaga kläder

Jag tycker också om min mage, och att känna bebisen röra sig. Är inte särskilt stor (v 22), har inte gått upp i vikt ännu, så det går att dölja. Ingen har klappat min mage ännu i alla fall.

Valrossen har landat. Bläää för att pröva kläder (och här finns i princip bara hm som säljer mammakläder, som är slimfitt)

Plus är att jag klippte hårt... (Minus att jag gjorde de före klädjakten så blev bara stripigt sedan)

Valrossen har landat. Bläää för att pröva kläder (och här finns i princip bara hm som säljer mammakläder, som är slimfitt)

Plus är att jag klippte hårt... (Minus att jag gjorde de före klädjakten så blev bara stripigt sedan)
Inget kul att shoppa kläder... Jag har fått massa både mamma- och bebiskläder av kompisar så får se om jag behöver köpa nåt mer. Är inte så sugen på det.

Annars är jag lite glad idag, har åkt häst för första gången på tre veckor :) Skrittade 20 minuter på sällskapsdamen, hon tyckte det var kul att komma ut.

Inget kul att shoppa kläder... Jag har fått massa både mamma- och bebiskläder av kompisar så får se om jag behöver köpa nåt mer. Är inte så sugen på det.

Annars är jag lite glad idag, har åkt häst för första gången på tre veckor :) Skrittade 20 minuter på sällskapsdamen, hon tyckte det var kul att komma ut.

Jag har knappt köpt några gravidkläder alls, två par brallor och två T-shirt resten av de kläder jag har har jag fått av en kompis som är 1-2 storlek större än mig. Hoppas inte jag behöver köpa något mer faktiskt.

Jag tycker dock att det är rätt kul att köpa kläder till henne. Stickar en del tröjor och så där också. Men det är mer att jag tycker det är lite kul att köpa kläder och att göra dem mer än att göra det just till bebisen.

Har bara ett par gravidbyxor. (Där har jag dock hitta en bra modell så bara att köpa likadana)

Nu behöver jag en svart klänning (tex) till begravning, men vill inte att den skall vara åtsittande då jag mera har deg en boll till mage

Jeg er i uke 20 nå, snart 21. Skal på RUL i morra. Blir spennende :-) Kjenner så sparker og bevegelser. Gleder meg til å kjenne de på utsiden også!

Jeg kan absolutt ikke klage på noe med denne graviditeten. Hittil lettere enn den forrige. Mindre trøtt og sliten, ingen foglossning. Nesten så jeg er mer pigg enn når jeg ikke er gravid... speciellt. Varer vel ikke for evig, men veldig deilig akkurat nå da en liten på 16 mnd er ganske overalt... Hjelper selvfølgelig at jeg bare jobber 65 prosent også.

Lever vi på 1700talet? Läser på försäkringskassans hemsida, måste vi kontakta socialförvaltningen på kommunen för att min sambo ska få delad vårdnad om barnet? Trodde det gick automatiskt genom att man skriver på nå papper som skickades ut eller typ på BB eller liknande men om jag inte kontaktar socialförvaltningen så får jag alltså automatisk ensam vårdnad?
Du (ni) blir kallad till socialförvaltningen eftersom de annars inte vet vem pappan är. Svårt att ge gemensam vårdnad till okänd person... Så skrivs papper om gemensam vårdnad samtidigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 134
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 315
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?