@Is och alla andra
Jag hoppas verkligen inte att någon här ska känna att det klagas. Man får känna precis hur man vill och dela med sig av det. Det är väl det tråden är till för?
Nej, du är inte ensam. Jag har nog också en "lätt graviditet" hittills. Lite illamående första trimetern, kräktes aldrig. Har vaknat i princip varje natt 1-2 ggr för att gå på toaletten men verkar konstigt nog inte så påverkad av det, jag sjukt mycket piggare än vanligt. Är täppt i näsan men det kan jag hantera (nässpraysmissbrukare
). I själva verket mår kroppen bättre nu än innan, min grundsjukdom har lugnat ner sig verkar det som. Jag har haft lite ont i ryggen/svanken senaste månaden men det är också hanterbart. Lilla bebis lever ju runt som en vilde och jag tycker verkligen om att ligga och "umgås" med bebis både på dagarna, kvällarna och tidigt på morgonen. Jag har världens underbaraste man dessutom som älskar mig nästan onödigt mycket
MEN. Jag mår piss psykiskt. Jag har kraftig ångest som mynnar ut i regelbundna panikångestattacker. Skräcken inför en förlossning känns som om den håller på att ta kål på mig ibland, jag klarar inte ens av att höra talas om det eller läsa något om det. Jag vill bara skrika, springa långt bort och göra vad som helst för att det ska försvinna. Jag känner att jag hellre dör/gör mig illa än är med om det. Mitt självskadetänk gör mig faktiskt rädd. Det blir bara värre och värre. Verkligheten kommer ikapp. Jag väntar på att den psykolog BM har kopplad till sig ska ta kontakt med mig så hjälp antar jag är på gång. Jag började gråta av kallelsen till gynekologisk cellprovskontroll som damp ner i lådan igår.
Utöver det så känner jag inte igen min kropp rent funktionsmässigt. Här om dagen fick jag kliva ner från pilatesbollen och göra crunches på golvet för att jag inte klarade att hålla ihop magmuskulaturen ordentligt. Det är jobbigt för MAGEN att göra armhävningar. Det känns som om min mage håller på att sakta dö och ändå fixar jag övningar som många andra gör. Men för mig är det verkligen en sorg att känna att de sakta försvinner ifrån mig. Jag är som en skalbagge om jag hamnar på rygg. Jag sörjer att min mage troligtvis inte kommer bli sig själv igen. Den har alltid varit sjukt stark och klarat vad som helst. Jag fixar heller inte längre att träna på övrigt sätt som jag vill, har sysslat med styrkelyft i många år.
Har fortfarande inte gått ut "officiellt" med att vi väntar barn, bara närmaste släkt och vänner som vet. Jag vill inte att andra ska veta för jag vill inte att alla ska fråga runt omkring. När någon säger "åh, vad roligt! Grattis!!" så vet jag knappt vad jag ska svara. Blir oftast "Tja, vi får väl se...". För jag känner inte "ÅH, VAD KUL!". Jag är rädd för hur livet ska bli. Hur jag ska klara att jobba, leva och ge mitt barn allt hon behöver. Det ger mig ångest redan som det är, att tiden inte räcker till.
Nu blev det långt och "gnälligt" här med.