Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast min man har aldrig behövt godkänna sin nya SGI?
Visserligen så är det alltid han som begärt att få sin nya SGI när han ansökt om något hos FK, och sen har FK alltid kontaktat hans AG för att se så det stämmer och därefter har han bara fått ett brev hem om beslut av hans nya SGI.

Antar att jag fick godkänna för att jag själv inte begärt att få SGI fastställd. Genom att godkänna bekräftade jag ju att jag inte har ytterligare inkomster. Men du har varken begärt eller godkänt?

Antar att jag fick godkänna för att jag själv inte begärt att få SGI fastställd. Genom att godkänna bekräftade jag ju att jag inte har ytterligare inkomster. Men du har varken begärt eller godkänt?

Nix, har varken begärt eller godkänt.

Fick ett brev från FK för några veckor sen sen lydde "Hej blivande förälder" och där i låg ett infoblad om barnbidrag och föräldrarpenning. Å så då en blankett som jag skulle fylla i tillsammans med min AG så dom kunde börja räkna ut hur mycket pengar jag kan få som det står, och det var det vi gjorde förra veckan men jag har ju inte skickat in dom än.

Men jag får väl ge mig till tåls och se vad beslutet säger. Det kommer väl på måndag antar jag.
Jag antar jag postar papperna i helgen ändå eller borde jag avvakta nu?
Det verkar ju som dom tagit reda på uppgifterna ändå :confused:

Alltså idag måste bebben ligga på tvären i magen för nu kommer det "sparkar" på både vä och hö sida om magen! Nästan så man tror att det är två därinne haha. :eek: :D Men jag såg ju själv på KUB hur ena fostret hade tillbakabildats och på RUL var det ju bara en kvar så jag vet ju att det inte kan vara två. Men man blir ju lite fundersam när det putar på motsatta sidor av magen (+ att jag ligger mkt högt på SF-kurvan).

I övr har jag varit sjukt seg idag. Jag har verkligen bara slöat HELA dagen. Har inför mig själv dock skyllt det på att jag har ganska ont i fogarna idag. Får försöka rycka upp mig till imorgon. Men kissar nu 4ggr varje natt så min nattsömn är ju inte direkt optimal. Ligger även vaken en del.

Alltså idag måste bebben ligga på tvären i magen för nu kommer det "sparkar" på både vä och hö sida om magen! Nästan så man tror att det är två därinne haha. :eek: :D Men jag såg ju själv på KUB hur ena fostret hade tillbakabildats och på RUL var det ju bara en kvar så jag vet ju att det inte kan vara två. Men man blir ju lite fundersam när det putar på motsatta sidor av magen (+ att jag ligger mkt högt på SF-kurvan).

I övr har jag varit sjukt seg idag. Jag har verkligen bara slöat HELA dagen. Har inför mig själv dock skyllt det på att jag har ganska ont i fogarna idag. Får försöka rycka upp mig till imorgon. Men kissar nu 4ggr varje natt så min nattsömn är ju inte direkt optimal. Ligger även vaken en del.

Tösen låg på tvären nästan hela tiden och magen putade åt alla håll :p
Sonen gjorde kullerbyttor och den här, den gör ingenting O_o

Jag har också slöat hela dagen men det får vi lov att göra om vi känner att det behövs :)
Hur länge till har du tänkt jobba?

Jag kissar minst en gång om natten, oftast två och har legat och vridit och vänt på mig i sängen senaste veckorna på nätterna men nu har det varit lite svalare två nätter i rad och då har det varit bättre.

Tösen låg på tvären nästan hela tiden och magen putade åt alla håll :p
Sonen gjorde kullerbyttor och den här, den gör ingenting O_o

Jag har också slöat hela dagen men det får vi lov att göra om vi känner att det behövs :)
Hur länge till har du tänkt jobba?

Jag kissar minst en gång om natten, oftast två och har legat och vridit och vänt på mig i sängen senaste veckorna på nätterna men nu har det varit lite svalare två nätter i rad och då har det varit bättre.

Jag har ju kontorsjobb så jag har ingen direkt ursäkt för att inte jobba ända in mot slutet. Men jag har sparat 1 v semester och har tänkt att gå hem 2 v innan beräknat dvs from 2 nov. Men vi får se hur det går.

Här har jag fullt upp med förberedelser inför dotterns 2-årskalas imon! :):heart
Har varit uppe å städat, fixat tårtor m.m. sen 8 i morse. Nu har dottern precis somnat så jag ska upp å putsa dom sista fönstrena och fixa sista dekorationen. :up: Kommer nog att sova gott i natt! :D Men va gör man inte för dom små! :heart

Nix, har varken begärt eller godkänt.

Fick ett brev från FK för några veckor sen sen lydde "Hej blivande förälder" och där i låg ett infoblad om barnbidrag och föräldrarpenning. Å så då en blankett som jag skulle fylla i tillsammans med min AG så dom kunde börja räkna ut hur mycket pengar jag kan få som det står, och det var det vi gjorde förra veckan men jag har ju inte skickat in dom än.

Men jag får väl ge mig till tåls och se vad beslutet säger. Det kommer väl på måndag antar jag.
Jag antar jag postar papperna i helgen ändå eller borde jag avvakta nu?
Det verkar ju som dom tagit reda på uppgifterna ändå :confused:

Jag hade avvaktat, om beslutet stämmer finns ju ingen anledning att komplettera med fler papper tänker jag.

Jag har har inte fått något infoblad om
föräldrapenning och barnbidrag, men moderskapsintyget är registrerat sedan länge och inkomstblankett till AG för beräkning av SGI fick jag för kanske två månader sedan. Det verkar inte finnas någon logik i hur FK jobbar O_o

Jag hade avvaktat, om beslutet stämmer finns ju ingen anledning att komplettera med fler papper tänker jag.

Jag har har inte fått något infoblad om
föräldrapenning och barnbidrag, men moderskapsintyget är registrerat sedan länge och inkomstblankett till AG för beräkning av SGI fick jag för kanske två månader sedan. Det verkar inte finnas någon logik i hur FK jobbar O_o

Haha, vad korkat :D

Varför skickar dom info om barnbidrag och föräldrarpenning till mig som redan har två barn och vet hur det mesta funkar förutom nytillkomna regler, och inte till dig som väntar första barnet :p

Nä, jag väntar på beslutet innan jag skickar in några papper som du säger om det nu är så att dom redan kollat upp mig själva.

@Matmissbrukaren fast å andra sidan har du ju redan handlingarna färdiga så jag skulle skicka in dem. Annars kanske det blur fördröjt för att de sitter o väntar på att handlingarna ska komma in.

@Sedna Men fick du inget försättsblad när de skickade över inkomstblanketten för ifyllande? För det var i det som de upplyste om fp och barnbidrag.

Borde man få något beslut efter att man skickat in inkomstuppgifter? Jobbet skickade papperna för ett par veckor sedan, men det står bara att ansökan är mottagen vad det nu innebär... Eller kommer det första gången man söker fp?

När ska man börja lägga in föräldradagar? Bör man göra det innan man fått barnet?
Jag har ännu inte satt mig in i allt det där. Verkar vara så krångligt med alla dagar hit och dit?!
Jag har ju ansökt och fått beviljat både gravidpenning och föräldrapenning såklart:)

@Matmissbrukaren fast å andra sidan har du ju redan handlingarna färdiga så jag skulle skicka in dem. Annars kanske det blur fördröjt för att de sitter o väntar på att handlingarna ska komma in.

@Sedna Men fick du inget försättsblad när de skickade över inkomstblanketten för ifyllande? För det var i det som de upplyste om fp och barnbidrag.

Jag väntar ju bara tills jag sett vad det står i deras beslut. Det stod att det skickades den 20;e så borde ha det på måndag, så skickar jag isf papperna på tisdag :)

När ska man börja lägga in föräldradagar? Bör man göra det innan man fått barnet?
Jag har ännu inte satt mig in i allt det där. Verkar vara så krångligt med alla dagar hit och dit?!
Jag har ju ansökt och fått beviljat både gravidpenning och föräldrapenning såklart:)

Det beror på när du vill ha första utbetalningen skulle jag säga.
För oss har det aldrig krånglat med sena utbetalningar men har hört andra som haft problem. Så vill du vara säker på att din ansökan behandlas i tid så ansök i någorlunda tid.
Själv så ansöker jag nog först när bebisen kommit och inte före. Men jag är inte beroende av att pengarna betalas ut i tid.

Okej. Men 11 dagar innan beräknad BF så går det ju över från gravidpenning till föräldraledigt. Men dom får man automatiskt antar jag?:confused:

Okej. Men 11 dagar innan beräknad BF så går det ju över från gravidpenning till föräldraledigt. Men dom får man automatiskt antar jag?:confused:
Precis, den får du söka själv och de har väl ungefär 30 dagars handläggningstid även om de brukar vara snabbare för mig.

:rofl::rofl::rofl:

FK är roliga. Själv vet jag inte hur många olika papper dom skickat ut för att fastställa min SGI (inte komplicerat - har en enda arbetsgivare inga andra inkomster). Bl a fick jag och min arbetsgivare nästan identiska papper att fylla i. Jag har fyllt i och skickat in allt oavsett. Tänker bättre än gång för mycket än en gång för lite. :p Däremot har dom ändå gett mig fel SGI för när jag var sjukskriven i våras (givetvis alldeles för låg SGI) TROTS att jag skickade med kopior på löneutbetalningar för att få det rätt direkt (handläggaren jag pratade med rekommenderade det). Så får ringa dom på måndag. Alltid lika roligt att sitta 55 min i kö för att komma fram dit. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 797
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar