Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev inga hjärtljud här, frågade inte heller iofs men ska på UL om 2 veckor så får väl hålla mig tills dess :)
Ska ni andra göra Kubb testet?

Hade gärna gjort Kub, tidigare har Värmland erbjudit det till alla. Mest för att få se att det verkligen finns någon där i magen. Typiskt nog hade de ändrat från årskiftet och erbjuder nu endast äldre. Kunde ordna det privat och sedan få ersättning i efterhand med vi orkade inte rikitigt ta tag i det, finns ingen här i stan.

Tack så mycket :)

Jag hoppas verkligen inte att jag blir större än sist, gick inte upp så mycket i vikt (stor redan från början), men kort så fick en enorm mage, haha!
Vart lite nervös igår att jag redan börjat känna av fogarna, men är bättre idag och berodde nog på intensiv städning inför mäklarbesök! Annars så är det än så länge bara järnsmak i munnen o lite molvärk
Haha, påminde mig om beskrivningen grannen gav mig om hennes situation. Hon är jättekort och deras soffa är jättedjup så sista tiden kunde hon inte ta sig upp ur soffan utan hjälp av sin man :D hon verkade inte gilla sin situation riktigt, haha.

Här erbjuds det till alla nu, men inte vid min senaste graviditet.
Men kan vara roligt med ett tidigare Ultraljud lite så jag tänker ;)

Vi erbjuds KUB så det tänker vi göra (igen). Tycker det är bra att kolla så mycket som möjligt.

Jag väntar fortfarande på att tröttheten ska ge sig. Kanske är det lite bättre, men än finns det utrymme för förbättringar :D

Hade läkarbesök häromdagen förresten. Hon skulle kolla med ortopeder osv vilket förlossningssätt som passar min pajade kropp bäst. Jag önskar ju ett snitt men vi får se...

Haha, påminde mig om beskrivningen grannen gav mig om hennes situation. Hon är jättekort och deras soffa är jättedjup så sista tiden kunde hon inte ta sig upp ur soffan utan hjälp av sin man :D hon verkade inte gilla sin situation riktigt, haha.

Haha, ja den beskrivningen låter bekant! Djupa mys-soffor i all ära, men har man formen av en säl som svalt en pilatesboll så blir det problematiskt :D

Här har tröttheten också slagit till som en klubba i huvudet :/ Är intressant att ha en liten Röjar Ralf till 1åring :P

Söt är han ivarjefall!

September 14/9 - Norma - Värmland
21/9 -westerngirl- Småland
30/9 - zewz - Småland

Oktober
4/10 - Flixon, Skåne. 1a barnet
4/10 - annoj - Småland, 1:a barnet
23/10 Linisen, Uppland 1a barnet
27/10 Terqa, Södermanland 2a barnet

November

Hoppas alla kom med nu :D

Jag har fallit bort!
13/10

September
1/9 - Californication, Stockholm, 1:a barnet
14/9 - Norma - Värmland
17/9 - Quickstep, Halland 2:a barnet.
30/9 - zewz - Småland

Oktober
13/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet

November

Hoppar in igen, med nytt datum den här gången. Bakflyttad 1 dag efter kub.

Jag gör er sällskap! :bump:
Plussade igår och utifrån ÄL blir bf 5/11.

Gick från inga gravidsymptom till tydliga symptom på ett dygn. Har sedan igår kväll haft ordentlig molvärk och under dagen igår kände jag hur brösten ville krypa ur bh:n, de har växt minst en storlek på 24h. Känner mig verkligen gravid!

September
1/9 - Californication, Stockholm, 1:a barnet
14/9 - Norma - Värmland
17/9 - Quickstep, Halland 2:a barnet.
30/9 - zewz - Småland

Oktober
13/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet

November
5/11 - TantGredelin, Stockholm 1a barnet

Jag är rätt okänd men har hängt på Buke i många år, har varit hästlös i +5 nu. Guuuud vad jag saknar hästar i mitt liv! :p
Men men, plussade idag +3v. Det blir min första, sambon har en 9-åring pojke sen tidigare.

Jag har lite/ingen aning om hur man räknar ut BF. Sista mensen? Den var underlig i januari, det kanske var en nidblödning jag fick då?

Vad behöver jag tänka på nu i början av grav. förutom lite vett? Fosforsyra? Inget kaffe/socker/fett? Är laktosintolerant, missar bebis någon viktig näring då jag dricker laktosfritt? Det har nog inte riktigt sjunkit in än, tusen frågor med! Haha :D
Vid vecka 12 anser man att "osäkra" perioden har passerats, är det bra tillfälle och släppa bomben för både chef/familj eller är det sent?

@Allevo Välkommen! Ja det är sista mensen som brukar användas för att räkna ut BF, annars kan BM göra ultraljud för att tidsbestämma fostret/embryot. Det kan ju hända att du är längre fram än du tror ifall det var en nidblödning, så jag skulle nog prata med en BM om det, så ni får ett ultraljud.

Folsyra! Min BM blev nöjd när jag sa att jag äter ACO gravidvitaminer, de innehåller lite av allt möjligt som behövs. De ska jag fortsätta med hela graviditeten. Det är också viktigt att få i sig kalk, det kanske är lite svårare att få som laktosintolerant? Bebis missar ingen näring, hen tar vad hen behöver ändå. Du däremot, kan bli "urkalkad"! Annars är det bara sunt förnuft, fisk 3 ggr/vecka gärna, äta varierat, ingen alkohol/tobak etc.

Japp, det brukar vara efter 12 veckor som graviditeten "stabiliseras", efter det brukar de flesta berätta!

Välkommen till dig med @TantGredelin :)

Tack för tips om folsyra! Blir att inhandla lite i em. Men BM, tar dem ens emot mig redan nu? Även om jag kanske har gått någon vecka mer än +3? Numret borde jag hitta på 1177.

Vad var era första symptom? Mina bv. var ömma ett tag innan brösten började växa för någon dag sen.
Det värsta är väl och vänta med illamående, luktkänslighet. Jag haft några lätta känslostormar redan. :p

Grattis både @TantGredelin och @Allevo!

Här mås det ungefär som sist, känner mig som sengångare på Prozac, ryggen gör ont emellanåt men jag försöker att inte bli soffpotatis redan!
Dras med lite ångest pga att det är så tätt mellan mina knytten, hur ska jag klara av en spädis och en tvååring själv när sambon jobbar eftermiddag eller natt? :/
Kommer lösa sig såklart, men det sköljer över en ibland, var ju så oplanerat denna gång så man fick ju inte fördelen att vara mentalt förberedd, haha!

Tack för tips om folsyra! Blir att inhandla lite i em. Men BM, tar dem ens emot mig redan nu? Även om jag kanske har gått någon vecka mer än +3? Numret borde jag hitta på 1177.

Vad var era första symptom? Mina bv. var ömma ett tag innan brösten började växa för någon dag sen.
Det värsta är väl och vänta med illamående, luktkänslighet. Jag haft några lätta känslostormar redan. :p

Gjorde du ett sånt 'clearblue digital?' Då är ju veckoindikatorn för när befruktningen skedde, dvs 2 v efter mens och +3 är således iaf vecka 5. Jag fick komma på hälsosamtal i vecka 7 eller 8, och sen inskrivning ett par veckor senare.

Jag hade samma symptom som mens typ. Därför hann jag gå över tiden en del innan jag gjorde gravtest. Jag struntade i att göra det tidigare för "jag skulle ju ändå få mens vilken dag som helst" och ville inte bli besviken. Upptäckte min graviditet i vecka 6.

Hur gör ni med kaffe? Förstår att det inte är bra, men hur mycket vågar man dricka? Jag är en riktig kaffemoster och förstår att jag bör dra ned, men vad är en okej nivå?

Två koppar om dagen ska väl vara okej? Det är inget problem för mig, jag klarar inte av kaffe just nu. Värdelöst. Man blir ju ännu tröttare utan kaffe :D

Två koppar om dagen ska väl vara okej? Det är inget problem för mig, jag klarar inte av kaffe just nu. Värdelöst. Man blir ju ännu tröttare utan kaffe :D

Om två koppar är okej drar jag en lättnadens suck. En morgon- och en förmiddagskopp klarar jag mig på i dagsläget, men det räcker knappast om/när tröttheten kommer. :D

Verkar vanligt med avsmak för kaffe, hoppas jag slipper.. Jag serverar nämligen mycket kaffe på jobbet..

Hur gör ni med kaffe? Förstår att det inte är bra, men hur mycket vågar man dricka? Jag är en riktig kaffemoster och förstår att jag bör dra ned, men vad är en okej nivå?

Ja och jag som jobbar 12h pass, jag lever ju på kaffe morgon och sen em. Man fick dricka lite mer svart te väl, cirka 4 koppar/dag?
Då borde ju grönt té utan koffein vara obegränsat? :P

Saxat från Livsmedelverket:

Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 797
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar