Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror min man funderat tanken på att knipsa sig sen jag sa att en fjärde rätt tätt hade väl varit roligt :D

Men nä nu räcker det! Vi är fem syskon och jag fattar inte hur mamma orkade med oss och ändå tänker jag tanken på en till?
Dom där hormonerna kan lura en rejält säger jag bara. För vi var ju apjobbiga när vi var små men man kanske inte tycker det när det är man själv som är mamma till gänget :p

Äh, det är ingen större skillnad på att ha 3 eller 4 ;) Än så länge.. Jag kommer garanterat säga nåt annat om ett år :D

• Gilla
Reactions: MM
Här är det mer sambon som pratar om 'nästa barn' när vi diskuterar t.ex. namnförslag till A (vilket är lite komiskt då A var oplanerad och sambon inte var sådär jättepepp innan hon föddes). Jag kan iofs också tänka mig ett syskon och att vara gravid igen, och ja.. föda fram en till lär jag ju klara av när jag nu gjort det en gång...
Däremot ser jag inte fram emot att ha en 2-3 åring och en nykläckt och dåligt med sömn osv. Det lär vara tufft, med tanke på hur obekvämt det är nu med att inte få sova som man vill :p

A var på 1 månadskontroll med läkarbesök idag och allt såg bra ut. Gått upp drygt 100 g denna vecka, men hon kan ju inte gå upp 300 varje gång, verkar köra lite varannan vecka med tillväxtryck.
Jag verkar gå ner 1 kg per vecka, brukar väga mig också när jag ändå är på bvc.

Var på BVC idag och nu väger vår bebis nästan 4kg! Ca 200 g upp på en vecka. Fick massa beröm igen att jag är så lugn och naturligt duktig som mamma. Jag känner mest att jag väntar på att bli avslöjad, jag kan ju inget! Jag går bara på känsla :p

Har tagit alla nätter sen vår tjej föddes, min sambo kan ändå inte mata så varför ska jag väcka honom liksom. Men jag är ändå inte trött än. Sover oftast 4 timmar, sen 30-60 min mat + 3 timmar sömn sen mat igen sen 1-3 timmar sömn till. Så rätt upphackat men jag är aldrig trött, jag hoppas att det inte är pga något tillfälligt flow/hormoner som kommer abrupt ta slut utan hålla i sig jämt. Vore himla gött, jag som annars alltid behövt sova mkt.

Och nu blev jag jättesugen på semlor, jag avskyr semlor egentligen. Vad händer :eek:

Helt osugen på att vars gravid, sista månaden känns fortfarande dom en eeeevighet. Att föda känns däremot helt ok märkligt nog. Hjärnan skapar egna sanningar ;)

Jag skrek till min sambo under förlossningen att "Din mamma är SJUK i huvudet som gjort det här 6 ggr?!?!":laugh:

Trots det har vi bestämt att vi ska skaffa ett syskon ganska tätt. Inte alls sugen på att vara gravid igen, men otroligt peppad på nästa förlossning! Hade vart bättre om man kunde hoppat över de där nio månaderna och bara kört på förlossning..:idea:

Nån av er som har barn sen innan som har barn hyfsat tätt? För- och nackdelar?

Tänker att de har mer nytta av varandra när de är nära i ålder. Och de känns lite "lika bra att köra på" när man redan är inne i det.

Jag skrek till min sambo under förlossningen att "Din mamma är SJUK i huvudet som gjort det här 6 ggr?!?!":laugh:

Trots det har vi bestämt att vi ska skaffa ett syskon ganska tätt. Inte alls sugen på att vara gravid igen, men otroligt peppad på nästa förlossning! Hade vart bättre om man kunde hoppat över de där nio månaderna och bara kört på förlossning..:idea:

Tänker att de har mer nytta av varandra när de är nära i ålder. Och de känns lite "lika bra att köra på" när man redan är inne i det.

Jag har 22 månader mellan mina äldsta.

Fördelarna är att man tar alla småbarnsår i ett svep, dom har varandra att leka med, den yngre kan ärva bilstolar utan att dom blivit föråldrade. Kläder och sånt kan man ju spara längre.

Nackdelarna är att det är svårt att amma och jaga runt på den äldre hela tiden men vi löste det med att ha ett lekrum och då var vi helt enkelt där, man behöver syskonvagn, det blir mycket spring efter dom men å andra sidan gratis motion.

Jag har själv en bror som är nästan 13 månader äldre än mig och vi var bästisar när vi var små. Vi gjorde allt ihop.
Jag misstänker jag är en "helamningspreventivmedelsmetoden" där det inte gick som det var tänkt :p

Sedan har jag två småsystrar som det skiljer 4 och 6 år emellan mig och dom, men mellan dom är det 26 månader och dom lekte nästan alltid jämt tillsammans när dom var små. Jag lekte inte jättemycket med dom men det beror nog på att jag hade mina hästar och dom var livrädda för dom :p

Varit på enmånadsläkarkontrollen idag och det gick finfint :)

Gått upp 100 gram sen förra vägningen för 4 dagar sen så det var bra!

Vid nästa vägning som är i mellandagarna så har hon kanske spräckt 5 kilos gränsen. Min lilla tjej börjar bli stor och jag tycker det går för fort!

Var på BVC idag och nu väger vår bebis nästan 4kg! Ca 200 g upp på en vecka. Fick massa beröm igen att jag är så lugn och naturligt duktig som mamma. Jag känner mest att jag väntar på att bli avslöjad, jag kan ju inget! Jag går bara på känsla :p

Har tagit alla nätter sen vår tjej föddes, min sambo kan ändå inte mata så varför ska jag väcka honom liksom. Men jag är ändå inte trött än. Sover oftast 4 timmar, sen 30-60 min mat + 3 timmar sömn sen mat igen sen 1-3 timmar sömn till. Så rätt upphackat men jag är aldrig trött, jag hoppas att det inte är pga något tillfälligt flow/hormoner som kommer abrupt ta slut utan hålla i sig jämt. Vore himla gött, jag som annars alltid behövt sova mkt.

Och nu blev jag jättesugen på semlor, jag avskyr semlor egentligen. Vad händer :eek:

Jag har också tagit alla nätter och lär få fortsätta med det. Min man kliver upp till jobbet vid 03.00 så han är inte ens tillgänglig om han skulle behövas :p
Istället tar han alltid dom äldre på helgerna på morgonen så jag kan ligga kvar med bebisen och sova en stund till.
Å sen har han tagit alla mina morgonpass i stallet på helgerna :love:
Det är ju absolut inte hans grej att göra, hästen är ju min men ansvaret för lillan är bådas och det bästa för henne är att han fixar passet och släpper ut hästarna så finns jag (läs maten) nära henne så hon kan få när hon vill ha och hästarna kommer ut i rätt tid. Tanken är väl dock ersättning på morgonen sen när jag börjat rida mer igen så kan hon bli hemma med sin pappa och jag kan stanna länge i stallet utan att behöva stressa hemåt för hennes skull. Fast då blir det nog ersättning oavsett tid på dygnet jag är i stallet för jag misstänker jag kommer rida om kvällarna sen.

Känner igen suget, fast här är det efter choklad. Fattar det bara inte. Nog för att jag älskar choklad men så här sugen är jag absolut inte i vanliga fall.

Jag tar också nätterna, känns inte som det finns något alternativ när sambon jobbar, jag är ledig och ammar...
Fast hon sover i princip hela natten när hon väl somnar, bara matpaus, så det är mest på kvällarna/förnatten som hon gnäller och då hjälps vi åt tills sambon vill lägga sig.

Hemma hos oss ger inte arbete förtur till sömn. Jag behöver också få några timmar ordentligt sömn varje natt. Att ta hand om bebis är på många sätt mer krävande än att arbeta. Finns ju inga garantier att jag kan sova på dagen bara för att jag är hemma. Jag tar amningen, såklart. Vaknar sambon tar han blöjan, men jag väcker honom inte för det. De nätter V sover dåligt delar vi på, dvs sover i skift/olika rum. Nu sover V i regel bra, men tycker det är viktigt att sätta delat ansvar i system redan från början med tanke på hur de traditionella könsrollerna ser ut. Det känns som att det faktum att jag ammar och är den som är föräldraledig först redan ligger oss i fatet.

Hemma hos oss ger inte arbete förtur till sömn. Jag behöver också få några timmar ordentligt sömn varje natt. Att ta hand om bebis är på många sätt mer krävande än att arbeta. Finns ju inga garantier att jag kan sova på dagen bara för att jag är hemma. Jag tar amningen, såklart. Vaknar sambon tar han blöjan, men jag väcker honom inte för det. De nätter V sover dåligt delar vi på, dvs sover i skift/olika rum. Nu sover V i regel bra, men tycker det är viktigt att sätta delat ansvar i system redan från början med tanke på hur de traditionella könsrollerna ser ut. Det känns som att det faktum att jag ammar och är den som är föräldraledig först redan ligger oss i fatet.
Vi provar det där med att dela på nätterna nu. Första försöket inatt gav inte direkt mersmak för inte 17 kan jag sova när sambon vandrar runt med en skrikande dotter:( Ger det väl något försök till, annars får jag ta nätterna igen och skippa att planera in något på fm så vi kan sova ikapp då. Gjorde så från början och det funkade ok för oss alla, men på inrådan av Bvc skulle vi nu testa att turas om eftersom lillan börjat bli skrikig om nätterna.

Siri är vaken så pass kort stund på natten (och då äter hon tills hon somnar om) så jag ser ingen mening att väcka maken för att han ska titta på när jag ammar. Hon behöver ju inte sövas om utan somnar självmant. Däremot tar han ofta henne på morgonen om han inte ska iväg, och tar en promenad med henne så jag får sova ostört en timme eller två. På kvällarna turas vi om, särskilt om hon är gnällig och behöver bäras. Nu har hon en tand på gång så nu är det lite gnälligt mellan varven.. fast hon är rätt nöjd om hon får tugga på nåt av våra fingrar :p

Jag har 23 mån mellan mina stora och 25 mån mellan mina små. Det var periodvis skitjobbigt att ha två små samtidigt tycker jag, men det beror nog lite på att jag var ensam med de stora när de var små. Mkt jagande (de sprang gärna åt varsitt håll dessutom), båda skulle ha hjälp samtidigt, man kunde inte sitta och amma/mata i lugn och ro utan att hela tiden jaga den andra ungen osv.
Jag vet faktiskt inte om mina stora har så mkt glädje av varann. Inte just nu iaf. Dottern har sina kompisar, sonen har sina och de få gångerna de faktiskt leker ihop så slutar det 90% av gångerna med bråk.
Det var bättre för några år sedan, då lekte de ihop jättebra och i princip jämt.
Fördelen med att ha de tätt är ju att man får blöjtiden och småbarnsåren överstökade. (Tills man bestämmer sig för en sladdis ;) :D )

Jag tar också alla nätter. M sover i princip hela nätterna, förutom nån enstaka gång och det hoppas jag hon fortsätter med. Vaknar nån gång på natten, äter 5 min och somnar om.
Hade hon varit skrikig och varit vaken halva natten så hade sambon snällt fått hjälpa till trots att han jobbar. Som nån annan skrev, jag behöver också få sova. Och det finns inte en chans att jag kan sova på dagarna när tvååringen är hemma också.

Min man tar henne på nätterna på helgerna om jag märker att hon bara vill vara uppe och mysa och inte äta och jag inte orkar vara vaken. Annars är jag nattuggla och min man morgonmänniska.

Hade min man haft ett annat jobb så hade jag nog väckt honom så han fick ta henne trots jobbet med med han får absolut inte vara trött när han jobbar. Det är direkt livsfarligt och då är jag hellre lite seg på dagen än att han orsakar en olycka för att han inte är utvilad. Det räcker med att han är lite seg i knoppen för att det ska kunna hända något så nej tack.
Men annars är jag helt för att nätterna ska delas även dom!

Jag tycker det är enklast att jag tar nätterna. Det enda jag gör är att amma, bebis sover bredvid mig så liggammar, sen när hon är klar gosar hon med bröstet ett tag innan hon somnar med det som huvudkudde :p Brukar behöva byta blöja en gång under natten. Om jag inte orkar/har lust gör sambon blöjbytet. Men skulle hon må dåligt nån natt får vi väl hjälpas åt, magont och sånt varar ju inte för evigt, jag verkar dock klara mig på rätt lite sömn medans sambo inte gör det. Hellre att han sover på natten och orkar ta bebis efter jobbet än att han tar natt och sen måste sova nån timme efter jobb.

Just nu är hon väldigt mammig och vill helst bara somna på dagen om jag ligger nära och klappar på henne. Och sen ligger kvar, lite segt men har ändå hunnit göra massor varje dag den här veckan. Effektiv blir man iaf.

Vi provar det där med att dela på nätterna nu. Första försöket inatt gav inte direkt mersmak för inte 17 kan jag sova när sambon vandrar runt med en skrikande dotter:( Ger det väl något försök till, annars får jag ta nätterna igen och skippa att planera in något på fm så vi kan sova ikapp då. Gjorde så från början och det funkade ok för oss alla, men på inrådan av Bvc skulle vi nu testa att turas om eftersom lillan börjat bli skrikig om nätterna.

Ja kan du ändå inte sova är det ju bättre att hitta andra sätt att få sova. Varför skriker hon? Och kan din sambo sova då om hon skriker?

Svägerskans barn skrek en del på natten. De gick nattliga barnvagnspromenader, då kom barnet till ro och resten av familjen fick möjlighet att sova ostört. Varje familj hittar väl sina sätt med tiden.

Jag tycker det är enklast att jag tar nätterna. Det enda jag gör är att amma, bebis sover bredvid mig så liggammar, sen när hon är klar gosar hon med bröstet ett tag innan hon somnar med det som huvudkudde :p Brukar behöva byta blöja en gång under natten. Om jag inte orkar/har lust gör sambon blöjbytet. Men skulle hon må dåligt nån natt får vi väl hjälpas åt, magont och sånt varar ju inte för evigt, jag verkar dock klara mig på rätt lite sömn medans sambo inte gör det. Hellre att han sover på natten och orkar ta bebis efter jobbet än att han tar natt och sen måste sova nån timme efter jobb.

Just nu är hon väldigt mammig och vill helst bara somna på dagen om jag ligger nära och klappar på henne. Och sen ligger kvar, lite segt men har ändå hunnit göra massor varje dag den här veckan. Effektiv blir man iaf.

Liggamma gör jag med och inte med så mycket engagemang. :angel: Jag lägger barnet vid bröstet och somnar om. :p
Det här med att barnet ska sova strikt på rygg och i egen säng följer vi inte alls för tillfället. Vår sömn blev så mycket bättre sen vi började göra allt på vårt eget sätt. :)

Ja kan du ändå inte sova är det ju bättre att hitta andra sätt att få sova. Varför skriker hon? Och kan din sambo sova då om hon skriker?

Svägerskans barn skrek en del på natten. De gick nattliga barnvagnspromenader, då kom barnet till ro och resten av familjen fick möjlighet att sova ostört. Varje familj hittar väl sina sätt med tiden.
Hon har ont i magen, massor av gaser och svårt att få ut dem. Lutar åt att diagnosen blir kolik. Sambon sover bättre igenom gnäll, mammas famn funkar ofta bättre och jag har ju ett hemligt vapen i form av bröst om det kniper. Hon vill helst småäta hela tiden, men skulle behöva vila magen några timmar emellan.

Ska försöka ta bort vissa grejer ur min kost och se om det gör nytta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?