Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha coolt, något sånt har jag inte känt än.

Var hos bm idag, allt såg bra ut, bebis fortfarande fixerad (eller ja de kan väl knappast ofixera sig?) hjärtljudbra osv. Lite liten mage, lite under kurvan men inget farligt eller så. Ska tydligen skriva förlossningsbrev nästa gång om två veckor. Jag vet inte riktigt vad jag har för önskemål. Tycker det är svårt. Är inte minsta rädd eller orolig utan vet att min kropp grejar det galant ;) annars verkar förlossningsbrev mest handla om vad man är rädd för/inte vill ska hända. OBS detta baserar jag på att ha läst på familjeliv och folk där som lagt ut sina brev :angel:

Har inte haft nåt förlossningsbrev med mina tre och inte den här gången heller. Tar det som det kommer typ. Känns mycket enklare så. Enda som jag påpekat för bm de senaste två graviditeterna är att jag inte vill ha nån form av ryggbedövning om det absolut inte behövs.

September
1/9 Californication, Stockholm, 1:a barnet, pojke - Gabriel född med akutsnitt, 29/8 kl 15.22. 3235 g, 50 cm lång.
13/9 - Quickstep, Halland. 2:a barnet, pojke - Född 17/9 kl 05:47. 4600 g, 52 cm lång.
15/9 - Norma - Värmland, 1:a barnet, flicka - Född 14/9 kl 17.26. 3500 g, 51 cm lång.
17/9 - krambanan, Skåne, 1:a barnet, flicka
21/9 - westerngirl- Småland 2:a barnet, flicka
21/9 - pontevecchio, Sthlm, 1:a barnet, pojke Född 2/10 kl 02,22. 4495 g, 54 cm
26/9 - zewz - Småland, 2:a barnet, flicka - Ebba född med planerat snitt 15/9 08.34 4000 gram 50 cm.

Oktober
4/10 - annoj - Småland, 1:a barnet
6/10 - Flixon, Skåne, 1:a barnet, flicka - Född 9/10 kl 06:22. 3384 g, 49 cm lång.
10/10 Allevo, Östergötland, 1:a barnet, pojke
15/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet, pojke Född 9/10 kl 12.19. 3520 g, 52 cm lång.
17/10 EnLitenAnna, Sörmland, 2:a barnet
29/10 Linisen, Uppland 1:a barnet, troligtvis pojke- Casper Född 22/10 planerat snitt 14:04, 3480g, 50cm.

November
6/11 - Sedna , Stockholm 1:a barnet, flicka
7/11 - Matmissbrukaren, Halland, 3:e barnet, flicka
7/11 - Mitrolle, Närke, 1:a barnet, flicka
12/11 - BuenoBull, Uppland, 2:a barnet, flicka
15/11 - Saigon, Skåne, 1:a barnet
19/11 - Mulles_matte, Småland, 4:e barnet, flicka
23/11 - Roxer, Uppland. 1:a barnet, okänt kön
31/11 - Bernt, Göteborg, 1:a barnet

Jag skrev inget förlossningsbrev heller, BM skrev i min journal bara att jag vill ta det lite som det kommer och få förslag på lämplig smärtlindring efter hand som behov uppstår typ.
Jag tycker som andra skrev att det är svårt att ha bestämda uppfattningar om något man inte vet något om.

Jag minns inte heller att jag skrev något förlossningsbrev första gången. Den här gången behövdes det inte, av förklarliga skäl :)

Nu har jag varit hos doktorn med Ebba. Hon fick hög feber inatt och 1177 kan ju skrämmas. Det pratades om barnakuten 10 mil härifrån men efter samtal med dom en gång i timmen ett tag så gick febern ner en aning så vi kunde avvakta till morgonen. Nu har vi iaf fått henne undersökt av en läkare som tyckte det lät väldigt överdrivet med nattliga resor till akuten för feber. Troligen är det nåt virus som storasyster tagit med hem från dagis.
Det är iaf lagom muntert med två sjuka ungar hemma... O_o

Idag har vi varit på öron-näsa-hals och klippt tungbandet på Siri, det var för kort och även om hon inte haft problem att suga så tyckte vi att det var lika bra att klippa nu istället för att vänta och eventuellt behöva söva och sånt om det visar sig bli besvärligt. Det kan tydligen påverka talet bla. Hon var jätteduktig och låg i min famn medan maken mutade med sockervatten och läkaren klippte. Hela besöket tog max 10 minuter, smidigt!

Idag har vi varit på öron-näsa-hals och klippt tungbandet på Siri, det var för kort och även om hon inte haft problem att suga så tyckte vi att det var lika bra att klippa nu istället för att vänta och eventuellt behöva söva och sånt om det visar sig bli besvärligt. Det kan tydligen påverka talet bla. Hon var jätteduktig och låg i min famn medan maken mutade med sockervatten och läkaren klippte. Hela besöket tog max 10 minuter, smidigt!

Vad skönt att det gick bra! Men jag tycker det låter otäckt :nailbiting: Har själv kort tungband men på mig klipptes det aldrig. Har inga bekymmer mer än att jag inte kan räcka ut tungan knappt :laugh:

Vad skönt att det gick bra! Men jag tycker det låter otäckt :nailbiting: Har själv kort tungband men på mig klipptes det aldrig. Har inga bekymmer mer än att jag inte kan räcka ut tungan knappt :laugh:
Ja jag satt och stirrade åt ett annat håll medan de höll på, jag klarade inte av att titta :p
Nä det behöver ju inte bli något bekymmer, men vi tänkte att vi passar på när det ändå är ett så enkelt ingrepp i den här åldern :)

Ja jag satt och stirrade åt ett annat håll medan de höll på, jag klarade inte av att titta :p
Nä det behöver ju inte bli något bekymmer, men vi tänkte att vi passar på när det ändå är ett så enkelt ingrepp i den här åldern :)

Ja, det är nog klokt. Är nog värre när de är äldre. Räckte det med socker som bedövning alltså?
Jag tyckte det var illa nog idag när de skulle sticka min lilla i fingret :nailbiting: Ändå är man rätt härdad från äldsta dottern som blev stucken överallt :cautious:

Ja, det är nog klokt. Är nog värre när de är äldre. Räckte det med socker som bedövning alltså?
Jag tyckte det var illa nog idag när de skulle sticka min lilla i fingret :nailbiting: Ändå är man rätt härdad från äldsta dottern som blev stucken överallt :cautious:
Ja, det räckte med bara socker! Hon var lite arg för att vi höll fast henne när läkaren klippte, men annars var hon nöjd och glad under hela tiden. Kom typ en droppe blod, det var allt.
Haha, ja jag är också så himla blödig. Såg ett avsnitt Grey's anatomy igår där en bebis dog, herregud vad jag grät :o Å andra sidan grät maken till nyheterna häromdagen så jag är inte ensam :D

Ja, det räckte med bara socker! Hon var lite arg för att vi höll fast henne när läkaren klippte, men annars var hon nöjd och glad under hela tiden. Kom typ en droppe blod, det var allt.
Haha, ja jag är också så himla blödig. Såg ett avsnitt Grey's anatomy igår där en bebis dog, herregud vad jag grät :o Å andra sidan grät maken till nyheterna häromdagen så jag är inte ensam :D
Min mamma är lika blödig hon till nyheterna nu med alla flyktingar och hon är 40+ och har inga små barn så det är nog bara att vänja sig vid att man är knäpp resten av livet :p hon är tillräckligt blödig för att anmäla sig som frivillig att ta emot ensamkommande flyktingbarn nu vilket iofs förtjänar en :bow:

@BernT jag skrev en massa i mitt första fl-brev. Helt ovärt, det blev inte alls som jag trodde. Den här gången pratade vi om att det måste få vara mitt val när jag ska åka hem och att, i möjligaste mån, mitt och bebisens skick ska avgöra om jag hamnar på BB och inte hotellet då jag upplevde bb-tiden väldigt otrevlig med äldsta. Även att jag vill hem så fort som möjligt, dvs när jag/bebis är pigga. Och att det är extremt viktigt för mig att inte separeras från min partner och bebis, även om det blir snitt. Jag spenderade ca 2 timmar ensam på uppvak trots att jag var vaken vid snittet med äldsta och tyckte det var skitjobbigt. Sambon var ju min trygghet i en ny situation så försvann han och jag kände mig lämnade åt mitt öde kan man säga.

Att jag skrev att jag ville komma hem så fort det gick var nog ganska bra. Bemötandet när de skulle hålla kvar oss ett dygn pga att bebisen hade bajsat i fostervattnet var väldigt bra. Lite i stil med "du har ju skrivit att du önskar tidig hemgång men iom att bebis bajsat i fostervattnet behöver vi ha er kvar 24 h för att se att hon inte blir sjuk, tyvärr". Det kändes ändå rätt okej när de la upp det så och de ordnade ett rum på hotellet så vi kunde samla hela familjen och äta god mat :)

Här är det kanske en oktoberbebis på g...

Fick värkar igår vid 22. Oregelbundna, men tydliga. Tog två alvedon och en varm dusch i hopp om att få sova, men hjälpte inte det minsta. De glesnade ut framåt morgontimmarna och lyckads då slumra ett par timmar. Nu har värkarna klingat av helt och jag ska försöka passa på att sova. Och äta, jag är vansinnigt hungrig!

När kan man våga hoppas att det faktiskt händer nåt? Jag vågar liksom inte tro att det är på gång. Kanske inte händer nåt mer på en vecka eller två. Snopet i så fall! Har i alla fall packat klart BB-väskan, så får vi se...

Fick värkar igår vid 22. Oregelbundna, men tydliga. Tog två alvedon och en varm dusch i hopp om att få sova, men hjälpte inte det minsta. De glesnade ut framåt morgontimmarna och lyckads då slumra ett par timmar. Nu har värkarna klingat av helt och jag ska försöka passa på att sova. Och äta, jag är vansinnigt hungrig!

När kan man våga hoppas att det faktiskt händer nåt? Jag vågar liksom inte tro att det är på gång. Kanske inte händer nåt mer på en vecka eller två. Snopet i så fall! Har i alla fall packat klart BB-väskan, så får vi se...
Det låter ju lovande! Det är nu ni ska följa upp med en färdknäpp där hemma ;)

Spännande!
Hoppas det hänt mer sen du skrev sist :)

Men ja, i värsta fall så händer det inget mer på en vecka, eller så ligger du och snusar bebis nu :love:
Det är som att fråga hur långt ett snöre är typ :p

Här hoppas jag bebis stannar inne lite till!
Har varit så sjukt trött idag. Klev ur sängen vid halv två O_o

Sover som en kratta, lätt huvudvärk (men det har jag haft i flera månader så inget nytt), fortfarande svullen och har en allmän sjukdomskänsla :wtf:

Det kan bero på B12 brist. Inte helt omöjligt då jag har det kroniskt och käkar piller mot det varenda vinter sen några år tillbaka och får såna här symtom då. Nu har jag inget recept inne på det men det går ju köpa receptfritt så får fixa en burk.
Brukar få starta upp med 4 piller om dagen i en månad enligt min läkares ordination när symtomen är så här starka.

Tror inte på havandeskapsförgiftning men man vet ju aldrig. Ska dock på koll imorgon så får se då helt enkelt.

Just ja förlossningsbrev.
Började med SD och att proppen gick på morgonen. Inget mer under dagen, vid 8 på kvällen tog det lite sats och klockade till var 3e minut. Försökte vila och ta ett bad men vid 11 orkade jag inte med mer så vi åkte in.
Dem såg att jag bara var öppen 1cm men eftersom vi hade bokad tid för igångsättning morgonen därpå så fick vi stanna och jag skulle ha fått en sovdos. CTG kurvan var tydligen lite svag och otydlig så fick bara något för att ta toppen på förvärkarna.
Blev rätt jobbigt eftersom jag var tvungen att ligga still och kunde bara försöka andas mig igenom. Blev så slut så jag lyckades somna till emellan värkarna ändå och runt 2 på natten kopplade dem bort mig och jag sov lite emellan igen.
Vid 5 vaknar jag och nästan skriker. På med ctg och gynkoll, nu öppen 4 så jag får komma till förlossningsrummet. Fick lustgas och EDA vilket jag tackar för och vattnet togs något senare vilket han hade bajsat i (stressad). Satte även skalpelektrod på bebis huvud.
Här försvann tiden rätt fort, vid 7.30 var krystvärkarna igång -vilken häftig känsla- och jag var fullt öppen, bara att börja krysta nästa gång fick jag order om och med hjälp av sugklocka sista värken var han ute 20min senare.
Sprack lite och fick några stygn. Efter ett dygn på BB fick vi åka hem med lilla underverket :)

9V-9VRPE02rqziWdfS8rvcEBRQrmA3i7575-Q0

Upplevde allt väldigt positivt men smärtan hade jag verkligen inte räknat med.. Hua! Blev ju inte lättare som sagt när jag var tvungen och ligga still medans dem mätte CTG kurvan, men å andra sidan såååå värt det!

Inte för att det är på G men något händer där nere iaf :nailbiting:

Slemproppen håller definitivt på att lösa upp sig, jag påminner lite om en snigel där nere nu :p

Eftersom det var första tecknet förra gången så tänker jag att det borde vara det nu med eftersom det håller på likadant som då. Frågan är ju bara hur många dagar till man ska behöva vänta :love:

Å vad gör man som gravid uppe vid tre på natten? Jo, nattekissa, knapra lite is och käka leverpastejsmörgås :d :p

Har varit in till förlossningen och vänt. Åkte in för att jag inte får sova, för då kommer det värkar ungefär var tionde minut. Är jag uppe och rör på mig så klingar det av. Får inte sova, men inga regelbundna värkar. Känns lönlöst. På förlossningen tyckte de jag skulle komma in för att få sovdos. Förvärkar sa barnmorskan.

Men jag fick inte med mig någon sovdos, för när barnmorskan kollade tappen visade det sig att den är utplånad och jag är öppen 3 cm. Vi såg lika förvånade ut båda två. Hur hände detta? Barnmorskan tyckte egentligen inte det var nödvändigt att kolla tappen, men jag ville gärna veta om jag fått någon lön för mödan. Det hade jag alltså!

Fick stanna på förlossningen men ville hem. Nu ska jag försöka somna och hoppas att det triggar igång värkarbetet. Annars behövs kanske värkstimulerande. Nu ska barnet ut! :bump:

@Sedna

Lycka till och hoppas du får lite sömn innan det drar igång nu. Snart är bebis här :bump:

(Fortfarande inget på G här, bara nattens andra kissepaus :meh: Å då passar jag på att kolla buke samtidigt :p )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 580
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar