Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Genomsnitt är 10 timmar för öppningskedet och sen 1-2 timmar för krystvärkar så risken att man missar det är nog minimal säger jag.

Annars är vattnet går en klassisk punkt när det är dags att åka in.

Fyra minuter mellan värkarna vid normal förlossningsgång är vad de brukar rekomendera innan man åker in. finns värktimer som app. Jättekul att pyssla med för en siffernörd och tänka på annat.

Fyra minuter mellan värkarna vid normal förlossningsgång är vad de brukar rekomendera innan man åker in. finns värktimer som app. Jättekul att pyssla med för en siffernörd och tänka på annat.

Och inte ens då är det säkert att man behöver panika. Jag hade så täta värkar när vi åkte in då tösen skulle födas men ändå tittade hon ut först 12 timmar senare.

Jag ringde dock förlossningen innan och dom sa att jag var välkommen in.

Jag krystade i 1,5 h med första. :down:
Men bara i 30 min med andra! :up:

Här har lille Lucas åkt på torsk, stackarn. :(
Å jag me, på brösten.. :cautious: Är sådär jättemysigt å amma nu, mjölkstockningen har gett sig iaf! :bow:
Men kör stenhårt med vichyvatten i förhoppning om att vi ska bli av med det snabbt. BVC besök imon, hoppas på att han fortsätter sin fina viktuppgång trots torsken..

E lite dåligt med barnafödande hos oss tycker jag! :o
Ingen dom känner sig manad att få lite värkar snart? ;)

Genomsnitt är 10 timmar för öppningskedet och sen 1-2 timmar för krystvärkar så risken att man missar det är nog minimal säger jag.

Annars är vattnet går en klassisk punkt när det är dags att åka in.
det är en sanning med modifikation dock :)
första pojken ( iofs född 39 dagar för tidigt) så åkte jag in strax efter vid 13-tiden samma dag han är född för det började kännas som de där förvärkarna var lite småjobbiga.. min tanke var att jag nu var en sån där typisk neurotisk förstagångsföderska som tror att NU.... NU är det dags..
nåväl inne på förlossningen vid 13.30 ca ( utan BB-väska etc) och får ctg kopplat och en bm som känner på mig ganska snart efter jag kommit in- och det hon säger glatt är -ja du är öppen 3 cm så det blir barn idag!!
och jag bara vadå???- men men men vattnet har ju inte gått??? Och ingen slempropp heller !???
och jag har inte såååå ont och det är det dags ???:arghh::confused:

hursom kl 17.47 är min första son född, men de fick ta hål på hinnorna för att vattnet skulle gå, och det var för att han kom ändå. och det bara skulle blivit väääldigt jobbigt för mig att krysta fram både barn och fostervatten+ barn :angel:och det var egentligen det jag ville komma till, allt går inte till som "normalt"
med min andra son så däremot var jag spooky eftersom slemproppen gick 4 veckor innan ( och jag ju visste att första sonen kom tidigare än förväntat så var på bb och vände 3 veckor innan med besked- näää du är bara öppen 1 cm-= normalt för en omföderska. men sedan 4 dagar senare när jag sov då gick vattnet så då var de dags :heart

sensmoral
Man kan aldrig säga att det är si eller så
utan bara lita på sin intinkt, och hellre skrika högt en gång för mycket än en för lite :)

Jag sover uruselt. Somnar lätt på kvällen men vaknar av någon konstig dröm efter ett par timmar och sedan har jag svårt att somna om. Är täppt i näsan, har halsbränna, ligger obekvämt, blir kissnödig och hungrig. Och när jag väl somnar om framåt morgonen så vaknar jag efter någon timme av en konstig dröm. Suck.

Ja det var infon vi fick på föräldrsrkursen på bb iaf. Mig tog det 1h då han stod högt fortfarande.

Mitt inlägg var mer att för de flesta behöver msn inte rusa iväg. att åka 40 min för att sen bli hemskickad 40 min bilåknibg igen låter inte som en höjdare när man har värkar.

1-2 h krystvärkar, är det sant?! O_o

Jag hade krystvärkar i ca 4 timmar som jag inte skulle krysta på för att inte trötta ut mig då bebis inte ville åka ner, var sådär lätt kan jag säga O_o tillhör dock inte vanligheterna och jag hoppas slippa det denna gång :cautious:

Drömde inatt att jag var på bukekonferens i typ Kalmar eller Karlskrona eller nåt sånt, när det plötsligt var dags att föda barn. Vaknade av hyfsat regelbundna värkar (om än inte så kraftiga eller täta än) så här är åtminstone nånting på gång! :banana:

Låter väldigt länge. 20 min, 10 min och 4 min har jag behövt krysta med mina 3. Längre än 20 min hade jag aldrig stått ut med :S
Jag trodde också det var ansett som länge och var rätt "tagen på sängen" när jag själv krystade i ca 45 min. Men har förstått efteråt att 1-2h faktiskt är normalt. Vad nu normalt betyder, men inget konstigt iaf och något man kanske ska vara inställd på så man inte blir chockad att det kan ta lite längre tid än typ 20 min.

det är en sanning med modifikation dock :)
första pojken ( iofs född 39 dagar för tidigt) så åkte jag in strax efter vid 13-tiden samma dag han är född för det började kännas som de där förvärkarna var lite småjobbiga.. min tanke var att jag nu var en sån där typisk neurotisk förstagångsföderska som tror att NU.... NU är det dags..
nåväl inne på förlossningen vid 13.30 ca ( utan BB-väska etc) och får ctg kopplat och en bm som känner på mig ganska snart efter jag kommit in- och det hon säger glatt är -ja du är öppen 3 cm så det blir barn idag!!
och jag bara vadå???- men men men vattnet har ju inte gått??? Och ingen slempropp heller !???
och jag har inte såååå ont och det är det dags ???:arghh::confused:

hursom kl 17.47 är min första son född, men de fick ta hål på hinnorna för att vattnet skulle gå, och det var för att han kom ändå. och det bara skulle blivit väääldigt jobbigt för mig att krysta fram både barn och fostervatten+ barn :angel:och det var egentligen det jag ville komma till, allt går inte till som "normalt"
med min andra son så däremot var jag spooky eftersom slemproppen gick 4 veckor innan ( och jag ju visste att första sonen kom tidigare än förväntat så var på bb och vände 3 veckor innan med besked- näää du är bara öppen 1 cm-= normalt för en omföderska. men sedan 4 dagar senare när jag sov då gick vattnet så då var de dags :heart

sensmoral
Man kan aldrig säga att det är si eller så
utan bara lita på sin intinkt, och hellre skrika högt en gång för mycket än en för lite :)

Genomsnitt = statistik.
Det betyder inte att det gäller alla eller ens någon ;)

Jag trodde också det var ansett som länge och var rätt "tagen på sängen" när jag själv krystade i ca 45 min. Men har förstått efteråt att 1-2h faktiskt är normalt. Vad nu normalt betyder, men inget konstigt iaf och något man kanske ska vara inställd på så man inte blir chockad att det kan ta lite längre tid än typ 20 min.
Jag krystade aktivt (dvs som en dåre) i 1h 45 min och blev väldigt lättad när sugklockan plockades fram eftersom jag var helt slut och barnet stod still. Var besviken /förvånad efteråt över att krystdelen varit så lång, ffa efter att ha läst om andra med typ tre krystvärkar, men bm tyckte det var normalt. Kan vara bra att vara beredd på alltså..

Jag krystade aktivt (dvs som en dåre) i 1h 45 min och blev väldigt lättad när sugklockan plockades fram eftersom jag var helt slut och barnet stod still. Var besviken /förvånad efteråt över att krystdelen varit så lång, ffa efter att ha läst om andra med typ tre krystvärkar, men bm tyckte det var normalt. Kan vara bra att vara beredd på alltså..

Och jag krystade aktivt i ungefär 3 h. Fick värkstimulerande så det kändes som att jag hade krystvärkar konstant i 3 h. Mannen uppskattade att det var nån minut mellan värkarna bara. :down:

Blir även lite irriterad när jag läser att någon här inte skulle krysta under 4 h p.g.a. att hon inte skulle trötta ut sig då bebisen inte ville komma ner, för jag hade samma problem men jag skulle krysta. Var helt slut efter en timme och trodde aldrig att han skulle komma.:mad: Efter två timmar bytte vi BM och då äntligen började bebis komma ner och efter ytterligare en timme blev bebisens puls låg och jag klipptes. Men då hade jag åtminstone fått fram hjässan. Annars känns det ju som att det hade blivit ett akutsnitt. Efteråt sa de att om inte bebis fötts efter nån timmes aktivt krystande brukar man börja fundera på sugklocka.

Lycka till alla blivande höstmammor och stort grattis till er som har fått era! Det är helt fantastiskt att få en bebis och det är lätt värt en eventuellt jobbig förlossning. :love:

Min timme var helt ok, mesta delen stod han högt och då jag var ryggbedövad gjorde det inte så ont.
Tyckte de värkarna var skönare, kroppen försökte uppenbarligen göra nåt och jag kunde hjälpa till.

Flixon, spännande! Ytterligare en punktlig unge!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 139
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 572
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar