Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var hos bm i måndags..
Min vanliga bm slutade i somras, så de senaste besöken har jag haft 4 eller 5 olika. Underbart när de inte lyckats anställa nån ny innan hon slutade.

Allt såg fint ut iaf, lillan verkar liggs med huvudet neråt och kurvan är fortfarande över medel och jag har bara gått upp 200 gram på 3,5 veckor trots att jag småäter precis hela tiden och känner mig sprickfärdig.

Men när ska man börja oroa sig över blodtrycket? Det har blivit lägre och lägre för varenda gång nu. I måndags låg det på 90/50. Bättre det än för högt, men samtidigt är det väl inte bra om det blir för lågt heller?

Fick order om att skriva en förlossningsplan också.. Vettesjutton vad man skriver då. Senaste förlossningen åkte jag in efter att vattnet gick, trots att jag inte hade speciellt ont (förutom från bilen upp till förlossningen) och 45 min senare var hon ute. Blir det likadant igen så blir det lite svårt att skriva en plan på hur man vill ha det. Jag är glad om jag bara hinner in haha.

Har fått lite svullna fingrar och tår, ska man ta upp det med barnmorskan? Ska dit i eftermiddag.

Har inte lagt på mig någon vätska någon annanstans eller svullnat utan är bara i tår och fingrar. Jag trodde man "ska" lägga på sig vätska?

Annars mår jag nog bra, tappat ett par kg pga spytt mycket senaste veckan (igen...) men inget ont i kroppen eller så :) idag ska vi ta tag i klädköp till bebis också. Känner jag oss rätt kommer det sluta med 200+ inköpta plagg typ :p

Har fått lite svullna fingrar och tår, ska man ta upp det med barnmorskan? Ska dit i eftermiddag.

Har inte lagt på mig någon vätska någon annanstans eller svullnat utan är bara i tår och fingrar. Jag trodde man "ska" lägga på sig vätska?

Annars mår jag nog bra, tappat ett par kg pga spytt mycket senaste veckan (igen...) men inget ont i kroppen eller så :) idag ska vi ta tag i klädköp till bebis också. Känner jag oss rätt kommer det sluta med 200+ inköpta plagg typ :p

De flesta verkar svullna lite i slutet av graviditeten och då framförallt i händer och fötter. Är det lindrigt och lägger sig under natten är det fullt normalt. Jag har ännu inte svullnat något, men så försöker jag tänka på att dricka mycket och använder stödstrumpor på kvällarna i förebyggande syfte. Kanske hjälper, vad vet jag.

Med tanke på att du skriver att du spytt mycket kanske du skulle behöva dricka mer? Just lindrig svullnad tycker jag inte låter så konstigt, då tycker jag kräkningarna låter som ett större problem :p

Oj spännande med så nära Fivi, hoppas blodtrycket lugnar sig.

Ingen annan bebis på G?

Jag har beräknad BF på lördag! :p Men @annoj & @Flixon ligger före mig i listan med. :)

Jag har inte lagt på mig vätska mer än i fingrar och handled i höger hand, i samband med karpaltunnelsyndrom. Tappar lite smått känsel i fingertopparna och kan knappt knyta handen just på morgonen men går över efter en stund och jag får igång cirkulationen i kroppen. Har haft dem symptomen förut (innan graviditeten) men kommit vid överansträngning/hård belastning. Det var heeeelt normalt :grin:

BF +1 här, ingen vidare action tyvärr... Jag fördriver tiden med att kolla på film och sova :p
Kan tillägga att jag var hos BM idag, allt såg bra ut. Hon erbjöd att göra en hinnsvepning nästa vecka om jag fortfarande är gravid då... Hoppas det inte ska behövas.

*OT*
Är det någon som vet om man måste koppla ur airbag på märkesverkstad eller duger det med vilken verkstad som helst, bara dem är auktoriserade för att göra det? Finns dem/det ens?

De flesta verkar svullna lite i slutet av graviditeten och då framförallt i händer och fötter. Är det lindrigt och lägger sig under natten är det fullt normalt. Jag har ännu inte svullnat något, men så försöker jag tänka på att dricka mycket och använder stödstrumpor på kvällarna i förebyggande syfte. Kanske hjälper, vad vet jag.

Med tanke på att du skriver att du spytt mycket kanske du skulle behöva dricka mer? Just lindrig svullnad tycker jag inte låter så konstigt, då tycker jag kräkningarna låter som ett större problem :p

Frågade barnmorskan förut men så länge jag inte får känselbortfall var det ingen fara. Dricker massor men iofs kanske jag spyr upp mer än jag får i mig, får testa dricka ännu mer.

Annars såg allt bra ut. Bebis var redan fixerad. "Nu bör du känna ett ordentligt tryck nedåt" jag ba eh nä? För det gör jag verkligen inte, känner inget tryck alls.

Sen det med förvärkar, det ska väl kännas som mensvärk? Jag har aldrig haft mensvärk så jag vet inte hur det känns/ska kännas :/

Frågade barnmorskan förut men så länge jag inte får känselbortfall var det ingen fara. Dricker massor men iofs kanske jag spyr upp mer än jag får i mig, får testa dricka ännu mer.

Annars såg allt bra ut. Bebis var redan fixerad. "Nu bör du känna ett ordentligt tryck nedåt" jag ba eh nä? För det gör jag verkligen inte, känner inget tryck alls.

Sen det med förvärkar, det ska väl kännas som mensvärk? Jag har aldrig haft mensvärk så jag vet inte hur det känns/ska kännas :/

Jag kände aldrig något tryck neråt. Smärta neråt pga foglossning, ja, men inget tryck. Mina förvärkar satt endast i ryggen, först dygnet som förlossningen drog igång började jag känna värkarna i magen. För mig var det inte riktigt som mensvärk, värkarna kändes över ett större område (min mensvärk är väldigt koncentrerad till vissa punkter) och var liksom av annan karaktär.

Så det där med att "förvärkarna känns som mensvärk" gäller inte för alla.

Jag kände aldrig något tryck neråt. Smärta neråt pga foglossning, ja, men inget tryck. Mina förvärkar satt endast i ryggen, först dygnet som förlossningen drog igång började jag känna värkarna i magen. För mig var det inte riktigt som mensvärk, värkarna kändes över ett större område (min mensvärk är väldigt koncentrerad till vissa punkter) och var liksom av annan karaktär.

Så det där med att "förvärkarna känns som mensvärk" gäller inte för alla.

När barnmorskan frågade och jag sa att nej, jag känner inget tryck, så verkade hon tycka att det var super-underligt. Men skönt höra att fler inte känt så :)

Jag tänker lite så att när det börjar göra ont går det säkert inte att undgå :p men min sambo är väl lite orolig för att jag är så sjukt smärttålig, att jag pga det inte kommer riktigt känna av att vi ska åka in förrens det är försent.

Ska faktiskt bli intressant och se hur smärtan känns och hur jag hanterar det, kanske låter konstigt att se fram emot att få känna smärta och lär säkert inte tycka det är så gött sen haha.

När barnmorskan frågade och jag sa att nej, jag känner inget tryck, så verkade hon tycka att det var super-underligt. Men skönt höra att fler inte känt så :)

Jag tänker lite så att när det börjar göra ont går det säkert inte att undgå :p men min sambo är väl lite orolig för att jag är så sjukt smärttålig, att jag pga det inte kommer riktigt känna av att vi ska åka in förrens det är försent.

Ska faktiskt bli intressant och se hur smärtan känns och hur jag hanterar det, kanske låter konstigt att se fram emot att få känna smärta och lär säkert inte tycka det är så gött sen haha.
Jag upplever mensvärk som kramp ungefär. Om det faller sig så att barnet kommer innan ni är på plats tror jag @Equilina berättade att man bara skulle svepa in bebis i filtar och åka, inte göra något speciellt utan bara hålla varm. Det kan man ju klara av :)

Jag personligen har upplevt en sjujävla smärta när jag har ca 2-3 cm kvar av öppningsstadie och det verkar inte vara helt ovanligt. Såpass att jag faktiskt har glömt hur illa det var :D

Jag upplever mensvärk som kramp ungefär. Om det faller sig så att barnet kommer innan ni är på plats tror jag @Equilina berättade att man bara skulle svepa in bebis i filtar och åka, inte göra något speciellt utan bara hålla varm. Det kan man ju klara av :)

Jag personligen har upplevt en sjujävla smärta när jag har ca 2-3 cm kvar av öppningsstadie och det verkar inte vara helt ovanligt. Såpass att jag faktiskt har glömt hur illa det var :D

Nä fy vad läskigt att föda ensam. Vi tänkte väl att så fort tecken på förlossningstart finns så åker vi. Är vi för tidiga får de skicka hem oss, känns bättre än att gå hemma och chansa och vänta :p

Lät spännande ;) tycker det kan vara dags snart, jobbar bara lite helg denna månad och har sjukt mycket ledigt = massa dötid. Och värre lär det väl bli sista månaden med absolut noll arbetspass.

Nästan rätt Hålla varm (!!) och invänta ambulans.

Det där med att det ska kännas som mensvärk säger inte mig något heller, jag har aldrig haft det. Men jag tänker att när det börjar göra ont i regelbundna intervaller, så ska jag kanske vara beredd :p

Jag känner förresten bara tryck nedåt ibland, vid sammandragningar.

Tycker synd om mig idag. Vaknade med ont i halsen inatt när jag skulle upp på obligatoriska toabesöket.

Sen mådde jag kasst när jag vaknade på morgonen så slängde i mig Alvedon och la mig igen när ungarna åkt till skolan.

Å sen på eftermiddagen bröt en förkylning ut och sen däckade jag på soffan ett tag.

Nu känns det lite bättre men jag är ändå halvdöd. Men jag har hellre skiten nu än närmare bf. Fy sjutton att vara dålig och föda barn samtidigt!

Min man tycker han har kommit på världens bästa plan om han inte är hemma och jag inte får tag i barnvakt om det drar igång. Hans lösning var att Ica Maxi har ju lekland för ungarna här i stan medans föräldrarna handlar så han tyckte jag kunde lämna av dom där så länge :laugh:

Själv hoppas jag på snälla grannar om det skulle behövas :p
Ena grannen har faktiskt redan sagt att det är bara att knacka på dag som natt om det är något :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 572
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24