Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det är när ungarna tittat ut som man surfar buke såhär dags på dygnet :D
Och vi andra som inte kan sova. ;) Varit vaken nu sen 01.30. Ganska drygt. :down:

@Matmissbrukaren Mitt blodtryck hade stigit ytterligare (undertryck 97 som högst) samt mer äggvita i urin. Så efter ett par timmar på lokala BB blev jag flyttad till pre.neontalavd på BB i annan stad. Fick bla cortisonspruta för att påskynda mognad av lungor på bebis då de befarar risk för att behöva sätta igång för tidigt.

Imorgon (idag) nya prover.

Jag tror och hoppas dock på att värden ska stabiliseras så att bebis kan stanna kvar och att jag ev får åka hem igen. Men vi får se.

Så i efterhand så här kan jag konstatera att jag borde ha förberett mer, tex packat väskan (hade ju knappt ngt rent och noll koll på vad jag skulle be sambon packa!).

Jag är också vaken. Har varit vaken ett tag och ķlarvaken. Vet att klockan ringer om ett tag. Sambon snusar gott vid sidan. Skönt att någon kan sova iaf.

Lite orolig eller ngt sånt för vändningsförsöket idag. Men det ska nog gå bra.

@Pontevecchio nu har du väl inte långt kvar men @TinyWiny tror jag det var som tipsade om att lägga något grovt tyg (t.ex jeanstyg) i BH:n för det härdar brösten något. Kan trösta dig med att jag den här gången använde purelan, luftade ofta och klarade mig riktigt bra från onda bröst den här gången. Visst, inte mysigt och jag fick blåsor som gjorde rätt ont men alla problem var över efter ett par dagar. Sen får man läderhud :D min sambo försökte förra gången att få igång mig med att nypa i bröstvårtorna och det är definitivt inte en erogen zon på mig när jag ammar. Snarare att jag knappt känner att han är där och petar alls :p

Blir lite rädd när jag läser era amningsstories, går det lätt för nån?

Japp! :up: Än så länge iaf. Med ettan hade jag lite, lite sår första dagarna för hon fick fel grepp några gånger (det räcker med en gång för att få sår) men det gick över rätt snabbt (dagar). Purelan är bra att ha, liten tub räcker. Den kan man ha på röd näsa också när man är förkyld och har snutit sig till skavsår :p

Och vi andra som inte kan sova. ;) Varit vaken nu sen 01.30. Ganska drygt. :down:

@Matmissbrukaren Mitt blodtryck hade stigit ytterligare (undertryck 97 som högst) samt mer äggvita i urin. Så efter ett par timmar på lokala BB blev jag flyttad till pre.neontalavd på BB i annan stad. Fick bla cortisonspruta för att påskynda mognad av lungor på bebis då de befarar risk för att behöva sätta igång för tidigt.

Imorgon (idag) nya prover.

Jag tror och hoppas dock på att värden ska stabiliseras så att bebis kan stanna kvar och att jag ev får åka hem igen. Men vi får se.

Så i efterhand så här kan jag konstatera att jag borde ha förberett mer, tex packat väskan (hade ju knappt ngt rent och noll koll på vad jag skulle be sambon packa!).

Hoppas verkligen värdena lägger sig någorlunda snabbt nu!

Jag vet ju inte hur det är hos er men min svägerska fick havandeskapsförgiftning och henne släppte dom inte hem igen. Hon fick stanna på sjukhuset i fem veckor, sen kom bebis av sig självt.
Jag hoppas du ska slippa det för hon började bli galen till slut. Fast det höll jag på att bli med dom få dagar jag låg inne innan igångsättningen med sonen + BBtiden.
Men att ligga på sjukhus är väl ingens önskan direkt.

Jag är också vaken. Har varit vaken ett tag och ķlarvaken. Vet att klockan ringer om ett tag. Sambon snusar gott vid sidan. Skönt att någon kan sova iaf.

Lite orolig eller ngt sånt för vändningsförsöket idag. Men det ska nog gå bra.

Hoppas det går bra med vändningen idag. Håller tummarna!

@Matmissbrukaren Omeprazol är det som funkat bäst mot halsbrännan tycker jag. En om dagen. Sen har jag fyllt på med Rennie om jag tyckt det behövts men Omeprazolen gjorde underverk!

Mvh Miks

• Gilla
Reactions: MM
Jag är lite dålig på att vara aktiv här, så först och främst stort grattis till er som redan fått era bebisar!

Jag är så less på att vara gravid nu, så det är nästan så jag önskar att hon kommer ut inom en vecka. Har 8 veckor kvar och är lika stor nu som jag var när dottern föddes för 2 år sen. Vågar inte ens tänka på hur stor man är vid bf :S

Ungefär vid den tiden jag blev lite trött på att vara gravid jag med, fast nu är det lugnt igen. Men vid ungefär 8 veckor kvar så kände jag verkligen hur tungt det började bli med magen i vägen hela tiden, att jag inte kunde röra mig som jag ville, svårt att vända mig i sängen m.m. och så är det ju fortfarande men det är lite lättare psykiskt ändå.
Nu känns det mest som tiden flyger fram!

Min tös undrade igår hur mycket bebisen väger nu och jag kollade i kylen och plockade fram 4 kg morötter till henne att hålla, för det var så mycket hon vägde när hon kom och gisses vad tungt det var ändå. Tänk att man går runt och släpar på den extra vikten bara framtill inne i magen. Inte konstigt man blir lite less till slut, magen blir stor och kroppen får krämpor.

Men snart är november här :)

Är den bökig eller varför vill ni ha bort den?
(även till @Zewz)
Alltså det är ju såklart jättebra att amningsnapp finns. Har man inget emot att använda den så är det ju bara att köra på. MEN det informeras sällan om att det är (kan vara) jättesvårt att sluta med den, att risken för svamp och mjölkstockning ökar och plötsligt står man där en dag på stan och har glömt den hemma eller tappat den och hungrig bebis vägrar att ta bröstet. Dessutom ska den tvättas och kokas osv. För mig har den dessutom lett till ständiga mjölkfläckar på tröjan :grin: eftersom nappen fylls med mjölk och bebis älskar att slå bort den när den är som fullast.

Får man sår och blåsor är den säkert ovärderlig men för mig som "bara" fick den för att bebis hade svårt att få grepp om svullna bröstvårtor hade det varit bättre med guidning om hur jag skulle hjälpa henne till bättre grepp. Det känns tyvärr som att sjukvården som vanligt gärna tar den snabbaste vägen istället för att gå till botten med problemet.

Mitt tips till er som vill amma är att besöka amningshjälpens hemsida och läsa på där, eller på annat lämpligt ställe (var det i vintertråden det rekommenderades en bok?) Jag tänkte innan att "hur svårt kan det vara?" men det finns mycket som kan strula och som kan kännas lättare att hantera om man är förberedd.

Var hos bm igår och alla värden var bra. Mår fortfarande väldigt bra. Sover till och med gott och behöver bara gå upp och kissa i undantagsfall, trots att bebis ligger långt ner i bäckenet. Bm var osäker på om hon är fixerad eller ruckbar, men långt ner är hon i alla fall.

Det var tredje gången bm kollade bebis läge, så första gången v.30 (?). Jag känner väldigt tydligt själv hur bebis ligger. Ryggen/rumpan på vänster sida och nya grejen är att ta spjärn med höger fot mot min högra revbensbåge och så pressa ut rumpan. AJ! Tycker det är fascinerande vilken styrka det finns hos en sådan liten.

Ungefär vid den tiden jag blev lite trött på att vara gravid jag med, fast nu är det lugnt igen. Men vid ungefär 8 veckor kvar så kände jag verkligen hur tungt det började bli med magen i vägen hela tiden, att jag inte kunde röra mig som jag ville, svårt att vända mig i sängen m.m. och så är det ju fortfarande men det är lite lättare psykiskt ändå.
Nu känns det mest som tiden flyger fram!

Min tös undrade igår hur mycket bebisen väger nu och jag kollade i kylen och plockade fram 4 kg morötter till henne att hålla, för det var så mycket hon vägde när hon kom och gisses vad tungt det var ändå. Tänk att man går runt och släpar på den extra vikten bara framtill inne i magen. Inte konstigt man blir lite less till slut, magen blir stor och kroppen får krämpor.

Men snart är november här :)

Wah.. sluta nu. Det är ju en hel månad kvar till november..!

Wah.. sluta nu. Det är ju en hel månad kvar till november..!

En månad ja, inte sjuttiotvå :p

Fast jag ska ju ha precis i början på november och du lite senare så förstår om du tycker det känns avlägsnare :)

Min nedräkning är väl snarare till typ halva vägen in i oktober. Då kan det verkligen ske när som helst sen :nailbiting:

Jodå, vissa går det lätt för. Jag och mina fyra syskon är alla ammade utan problem. Min svärgeska ammade sitt barn problemfritt i ett år och jag vet fler som aldrig haft några problem.

Dessvärre räknar jag med att få problem som vanligt. Jag får mjölk direkt efter förlossningen och det funkar att amma i typ en månad. Sen dör min produktion helt. Det är därför mina fått övergå till ersättning.
Produktionen tar slut bara sådär.
Några andra problem med själva amningen har jag aldrig haft, som svamp, onda brösttårtor m.m. men det är ju ett rätt rejält problem i sig när man inte får någon mjölk..
Hade det inte varit för det så hade jag inte haft några problem med att amma.

Men jag är ingen mjölkko direkt och är inställd på samma igen :(
Det har ju varit så två ggr nu så varför skulle det vara skillnad denna gången.

Jag hade likadant med mina två första. Ettan ammades i 3 mån, sen tog det slut, tvåan funkade inte alls. Trean däremot ammades utan problem fram tills jag blev gravid igen ( och hon vill fortfarande ha tutte när hon ska sova) så det behöver inte bli likadant den här gången :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 568
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar