@orion_x vi hade också tänkt köra babysim till våren, blir dock inte förrän lite senare eftersom Bastian är för liten ett tag till.
@thoora Anledningen till att jag funderar starkt på BLW är flera. Jag personligen tycker att barnmat (undantaget fruktpuréer) ser fullkomligt vidrigt ut, jag har även smakat lite på gudsonens och de är precis så vidriga som de ser ut att vara
. Tänk dig själv att stoppa det du har på tallriken i mixern innan du äter det, bara tanken får det att vända sig i magen på mig och då ska jag giveetvis inte utsätta Bastian för det
Jag har även läst (och upplevt) att barn dessutom gärna vill ha sina saker åtskilda på tallriken vilket även det talar emot puré. Fördelen med BLW är även att barnen får öva på finmotoriken samtidigt, själva får bestämma när de är mätta (trycker man in en sked i munne på dem så är det lätt hänt att man trugar lite bara för att) samt att man från början kan äta tillsammans som en familj.
Nedan finns en bra beskrivning av BLW (snott från en blogg)
BLW är ett sätt att introducera mat för ditt barn genom plockmat istället för puréer. Barnet får själv ta kontrollen över sin mat från första stunden och träna både mun och fingermotoriken genom att själv försöka plocka i sig maten istället för att matas med mosad mat.
BLW är en matningstradition som är och har varit väldigt stor i USA, i Sverige har det helt enkelt kallats för ”plockmat” men än så länge inte varit någon jätteutbredd variant för matintroduktion.
En av de smidigare sakerna med BLW är att du slipper fundera på matlagning för din bebis, han eller hon äter helt enkelt sin plockmat som är enkel att tillaga eller samma mat som dig/resten av familjen. BLW är en långsam metod, föräldrar som låtit sina barn introduceras till fast föda via BLW brukar berätta om hur märkligt det ibland känts att deras barn på en måltig plockar i sig ett par ärtor och en makaron när andra barn glufsat i sig en hel barnmatsburk och fruktmos. Även om det ofta tar lite längre tid för ett BLW-barn att komma upp i större mängder mat då motoriken måste tränas brukar det inte vara någon skillnad i matmängd vid ca 1-2 års ålder. De skillnader som ändå kan vara är helt individuella.
I övrigt är det bara att testa sig fram och låta barnet prova på allt, även sådant du tror att barnet inte kommer gilla, du kan bli förvånad! Ha lugna avstressade måltider i den mån det går, matsstunder med BLW kan ta lång tid, det är inte ovanligt med sittningar på 30-40 minuter per måltid medan barnet smakar, plockar och undersöker med alla sinnen. Det mest negativa med BLW är just tiden som blir, men å andra sidan är det riktigt kul att se på när barnet upptäcker sin mat. BLW är ett fantastiskt sätt att introducera sitt barn för fast föda.