Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Emor - lika lång men nästan två kilo tyngre än min H. Starkt jobbat Ava! :up: :D

Vi har premiärbesökt öppna förskolans babycafé idag. Det var sååå spännande tyckte H och hade fullt upp med att spana in alla små och stora männniskor och leksaker. Vi passade på att anmäla oss till babymassagekurs också. Tror vi kommer hänga där mycket i vår, massor med aktiviteter, trevligt folk och billigt fika :)
 
@Emor växer så det knakar ju:D. Skulle tippa på att min ligger däromkring med, men hon är ju fyra månader. Jösses vad tiden går... Har nyss plockat ut strl 62 och in med 68O_o.

Vi vågar oss knappt utanför dörren nu när de varnat för rs-epidemi. Var ju tydligen väldigt lågt infektionstryck förra vintern så i år räknar de med högt. Så vi klättrar på väggarna, eller ja, jag iaf... Idag var dock syrran förbi och åt kvällsmat med sina två yrväder, så sonen har fått springa av sig lite på kvällskvisten.
 
Annie har börjat upptäcka världen på allvar nu. På nyårsafton vände hon sig från mage till rygg, och ett par minuter senare tog hon även från rygg tillbaka på mage. Med storebror verkade det mest vara en slump när han lyckades vända på sig, men hon är mycket klurig och målmedveten, vet precis hur hon ska göra. Nu har hon börjat sträcka sig efter saker för att greppa dem och herrejösses vilken räckvidd en 3 månaders bebis kan ha! :crazy: Hon har börjat sitta med vid bordet när vi äter och är verkligen extremt nyfiken. Samma där, storebror såg mest förvånad ut när vi stoppade något i munnen på honom de första gångerna. Annie verkar knappt kunna hejda sig innan hon får stoppa händerna i något kletigt och provsmaka. Jag hade tänkt vänta till närmare 6 månader innan matintroduktionen, men jag får kanske böja mig för henne... Hur gör ni?

Och så lite bilder, först på Annie och storebror:
10897875_10152665378257831_1618089011840126599_n.jpg


Och så på världens sötaste tandlösa smajl:
10347556_10152601487302831_959312479258439912_n.jpg
 
@Cocos, jag tror inte du kan lägga in filmklippet direkt i ett inlägg men du kan länka till det. Edith = partyprinsessa :D:love: Vi åker för övrigt upp till mina föräldrar på torsdag men vi kan väl ses nästa vecka? Jag är frisk nu och H verkar ha klarat sig (iaf än så länge, peppar peppar).
 
@thoora Vad söta dom är!! Snacka om att vara en glad bebis :D:love:

Jag brukar börja tidigt och passa på när mat äter något puréliknande. Tex potatismos, gröt, banan och liknande.

Hon sitter då i mitt knä och så duttar jag lite på lillfingret som hon får slicka på med tungan. Om det går bra så upprepar jag 1-3 ggr (det är alltså bara en liten, liten dutt)

Sen ökar jag på ju äldre de blir.
 
Är det nån här som bor norrut längs E4an (tänk Gävle-Umeå)? 1-4 februari ska jag åka och jobba och har bebis med mig. Kommer vara "ledig" dagtid (det är restid) och om någon är hemma skulle det ju vara superkul att ses!
 
@Tora Haha, ja ständigt glad! Och definitivt med storebror i närheten. Hur tidigt är tidigt?
Fyra månader räknar jag som tidigt. Men nu har alla mina visat intresse att fortsätta smaka på fingret. Hade dom inte gjort det så hade jag väntar en månad och försökt igen. Ingen intresse då heller så väntat en månad igen osv.
 
Är det nån här som bor norrut längs E4an (tänk Gävle-Umeå)? 1-4 februari ska jag åka och jobba och har bebis med mig. Kommer vara "ledig" dagtid (det är restid) och om någon är hemma skulle det ju vara superkul att ses!

Jag finns i Skellefteå någon mil från e4an. :)
 
Angående smakportioner så planerar jag att börja med det direkt H blir fyra månader, dvs om två veckor (hjälp vad fort tiden går!). Hon är ju, som ni nog vet, inte så stor i maten så jag hoppas att riktig mat ska vara mer intressant än ersättning. Det finns en bok som heter Barnmatsboken som jag bläddrat lite i och nog ska köpa. Förutom recept på mat står där en massa fakta och tips för vad man ska tänka på. Vi ska också prata mat på bvc nästa vecka.
 
När kan man förresten börja med matstol? Funderar på om det är någon poäng med att skaffa sån där bricka till bumbon (för att H inte ska kunna resa sig i den) eller om vi ska avvakta tills hon kan sitta i matstol. H både sitter och står (med stöd så klart) väldigt stadigt för sin ålder.
 
Är det någon mer än jag som funderar på BLW (baby led weaning) när det börjar bli dags för fast föda?

Jag är supersugen på den metoden
 
@TeamLundVer

Jag är inte så påläst om vad det innebär, men har en kompis som körde metoden med sitt barn. Det lät ganska likt hur vi gjorde med storebror, kanske att vi hjälpte till lite mer än vad som förespråkas, men han åt aldrig någon barnmat och till största del hoppade vi över puréer och liknande. Vill du berätta mer om vad den innebär och vad du ser som positivt?
 
Vi kör nog lite blandat blw och puré. Gjorde det med sonen och han satte aldrig i halsen.
Ang detta med mat känner jag mig lite kluven. Hade tänkt vänta till sex månader men A är så vansinnigt intresserad. När sonen kom hem från dagis idag och åt äpple så fick hon suga lite på mitt. Hon ville knappt släppa det. Så ikväll tog jag undan lite potatismos innan jag hade kryddat det och så fick hon smaka lite. Det gav mersmak och hon blev arg när hon bara fick smaka lite. Så nu gick jag upp och ammade istället. Hon grejade som attan med konsistensen och provade med tungan. Det föll väl ut. Det var inte ens pureat, utan bara mosat med en stomp.

På fredag ska vi börja på babysim. Någon mer som ska gå på det under våren?
 
@orion_x Matintresset låter precis som här, bortsett från att Annie inte har fått smaka något ännu då... Jag misstänker dock att smakprov inte kommer minska intresset, utan snarare tvärtom.

Gällande babysim så blev vår jättebraiga simskola/babysim uppsagd från sina lokaler. Har gått med storebror sen han var liten bebis och ända tills i somras. Har inte hittat något annat ställe som känns lika bra... :(
 
Vi kommer förmodligen inte gå på babysim. Dels har inte simhallarna i vår närhet några kurser, dels tycker jag att det är väldigt dyrt och sen är vi bortresta rätt mycket så vi skulle förmodligen ändå missa typ vart tredje tillfälle.

Ps. Ikväll vände sig H från rygg till mage för första gången! *stolt mamma* :D
 
Vi passerade ju fyra månader i lördags. Så nu ska det ju vara ok med smakisar. Tråkigt med babysimmet. Vi testade två olika med sonen, det som var bra har jag anmält mig till med A nu. Stor bassäng och man får vara med båda föräldrarna. Det andra stället gick jag inte ens klart alla gånger på. De skrämde sonen så jag hade en hel del att jobba med efter det för han inte skulle vara rädd
 
När kan man förresten börja med matstol? Funderar på om det är någon poäng med att skaffa sån där bricka till bumbon (för att H inte ska kunna resa sig i den) eller om vi ska avvakta tills hon kan sitta i matstol. H både sitter och står (med stöd så klart) väldigt stadigt för sin ålder.
Direkt när sonen kunde sitta med stöd pallade vi upp honom i matstolen så han fick sitta med. Vi hade en antilop stol från Ikea med bord till. De hade förut en kudde som man kunde palla upp lite runt om med. Annars funkar det att vika en filt och lägga bakom rygg och på sidorna.

Stolen satt han i lite när som helst. När jag duschade, lagade mat, städade. När han satt ännu bättre och inte behövde stödkudden längre satt han med inne i duschen. Perfekt att duscha både stol och barn :D

Mvh Miks
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
124 098
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp