Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Min kompis som också ger ersättning sa att barn som får det blir mycket mättare och sover generellt bättre.
Min ammande kompis som har en bebis i en växtspurt och vill amma varje timme på natten blev lite bitter när hon hörde ovanstående ;)

Jag gjorde så att mina fick ersättning sista målet innan de skulle sova. FUnkade bra på flickorna, funkade sådär på sonen

Nackdelen med att ge ersättning på nätterna för att få sova längre är att nattamningen är den som har störst betydelse för mjölkproduktionen, så det är tuffare att få mjölken att räcka om man inte ammar på nätterna. Det är ju en liten tröst iaf när man sitter där kl 3 på morgonen. ;)

Oj, har du photoshoppat bilden, eller fick han verkligen sitta sådär? Fin bild, men det ser fullkomligt livsfarligt, ser framför mig hur han tappar balansen och drar med huvudet före rätt ner i golvet!

Nu på morgonen vid halv 7 gick min slempropp :)
Ont har jag också så nu får vi se om det är bebis pågång!

Jag testade också ersättning och sedemera välling som nattmål för bättre sömn. Fungerade inte på dottern i allafall men en del verkar ju få det at fungera.. :)

En annan nackdel är ju att många bebisar får ont i magen.
Själv skulle jag aldrig chansa. Då ammar jag hellre en gång i timmen dygnet runt än att bebisen ska behöva ha ont.

Om bebisen får ont i magen lär man ju inte sova så gott ändå, dessutom. Men de flesta barn verkar ju tåla ersättningen ganska bra. Men pallar man att amma om nätterna skulle inte jag heller chansa.

Efter att ammat 3-4 gånger om natten, minst 30 minuter i stöten, fick jag i natt väcka Saga klockan 3. Då var brösten så sprängfyllda att jag inte kunde ligga på mage! Vi har förövrigt utvecklat en ny strategi här hemma, maken och Tuva sover i vår säng och jag och Saga sover i Tuvas säng. Nu sover hela familjen mycket bättre!

Idag har vi varit på bvc. Maja växer fint hela 54 centimeter lång nu, men det anade med jag med tanke på hur det märks på kläder. 184 gram upp denna vecka så det kändes skönt. Har även fått reda på att det blev en blivande klasskompis i form av en flicka igår. Så nu är det nog tre flickor totalt i byn under detta år samt en massa pojkar.

Efter att ammat 3-4 gånger om natten, minst 30 minuter i stöten, fick jag i natt väcka Saga klockan 3. Då var brösten så sprängfyllda att jag inte kunde ligga på mage! Vi har förövrigt utvecklat en ny strategi här hemma, maken och Tuva sover i vår säng och jag och Saga sover i Tuvas säng. Nu sover hela familjen mycket bättre!

Vi hade också lite pusslande i början, stora sonen ville inte sova i egen säng längre när lilla kom, så det var några kaotiska nätter i början. Nu sover vi uppradade: pappa, stora sonen, lilla sonen i sitt babynest, jag. Det funkar riktigt bra, som tur är. Men det är ju ingen risk att det blir fler syskon, om man säger så. ;)

Vi var hos BVC den 8/11 och då var hon precis 3v gammal och då hade hon gått upp 875g sedan födelsevikten så här rasar hon upp och nu börjar hon äntligen få små valkar men bara små än sålänge :p Så vi skall till BVC den 22 igen och då kommer hon säkert passera ett kilo sedan födseln.

Det är sjukt att hon växer så himla fort. På torsdag blir Isabelle redan 4v och det är svårt att förstå :love:

Vi hade också lite pusslande i början, stora sonen ville inte sova i egen säng längre när lilla kom, så det var några kaotiska nätter i början. Nu sover vi uppradade: pappa, stora sonen, lilla sonen i sitt babynest, jag. Det funkar riktigt bra, som tur är. Men det är ju ingen risk att det blir fler syskon, om man säger så. ;)

Haha, nä syskontillverkning är avlägset här med! Vi sov pappa, storasystern, jag, lillasystern. Eller rättare sagt, Pappa, stort mellanrum, storasysterjagillasyster. Så jag sov så himla trångt att jag inte sov bra, och så väckte jag maken flera gånger per natt för att be honom ta Tuva närmre sig. Såhär sover alla bättre!

Nu är hon född!
Igår kl.19.14 kom våran Viola Angelica Lundgren ut. Hon vägde 3095 och var 50 cm lång.
Allt gick jätte fort, dom satte in värkstimulerande dropp 15.30 (då var 5 cm)
När jag var öppen 8-9 cm så kom narkosläkaren in och skulle sätta epidural, men det var försent :) Hon var redan påväg ut. Så jag klarade mig på lustgas genom alltihop, och shit vilken cool upplevelse :D Jag fick ut henne på 4-5 krystvärkar, barnmorskorna var helt fascinerade över hur bra och fort det gick. Dom så att min förlossning var som en omfödeskas förlossning. Och jag fick bara lite bristningar på insidan av sidan.
Bild kommer när vi kommer hem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 134
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka