Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Ersättning eller välling?

Fast att barnet inte vill dricka välling är ju inget problem, då är det ju så gammalt att det kan äta gröt istället, t ex. Och om barnet är så litet att det inte kan äta mat utan behöver ersättning är det väl inte läge att sluta amma?

Om man nu inte vet med sig från början att man kommer börja jobba heltid när barnet är fyra månader eller så, men det är ju ganska ovanligt.

Ja, men det fick ni ju! Herrejösses, förlåt! :o

Det är knappast det enda jag glömmer nu för tiden dock. Jag hade inget bra minne innan, men nu! Min karl säger att jag måste ha tagit i så dant när jag födde bebis att jag klämde ut minnet också, för det finns inget kvar av det :angel:

Kl*
Och nu är jag förkyld. Jag hoppas verkligen att jag inte smittar ner Ronja nu, jag vill inte ha en förkyld bebis igen :( Men jag hoppas att hon får mina antikroppar via mjölken och att hon klarar sig på så vis. Hoppas kan man ju alltid, eller hur?

Många fortsätter ju ge välling i flaska vid te.x nattning (dottern var aldrig intresserad av det så det gav sig självt för vår del.)

Sen kan det ju finnas skäl till att man slutar amma i "förtid" och måste ge ersättning. Anledningar till att sluta amma tidigare: Man blir lurad (?!) att man blir bättre i kvarvarande foglossning om man slutar amma (räcker upp handen, det fungerade dock inte). Man kanske har problem med återkommande mjölkstockning eller något annat som gör att man inte orkar (!).

och eller om man ska åka bort, blir sjuk eller faktiskt börjar jobba tidiggt (förekommer!!) - men då brukar "man" väl pumpa ...

Ja, absolut, jag menade att det inte behöver vara ett problem att barnet inte tar flaska efter avslutad amning. Min äldsta tog aldrig flaska efter avslutad amning - han var ett år då, så ersättning var inte aktuellt, vi provade ett par gånger med välling, men eftersom han inte åt något vidare så gav vi gröt istället. Det var aldrig ett problem att han inte tog flaska när han slutade amma.

Att det kan vara bra att barnet tar flaskan ifall mamman blir sjuk eller av någon annan anledning måste avbryta amningen i förtid är ngt annat, och det håller jag med om, men inte att det är viktigt att barnet lär sig ta flaska för att det inte ska bli problem när man slutar amma. Om amningen inte avbryts i förtid behövs ju inga flaskor längre när amningen avslutas.

Ja, men det fick ni ju! Herrejösses, förlåt! :o

Det är knappast det enda jag glömmer nu för tiden dock. Jag hade inget bra minne innan, men nu! Min karl säger att jag måste ha tagit i så dant när jag födde bebis att jag klämde ut minnet också, för det finns inget kvar av det :angel:

Det blir så när man inte får sova. ;)

Jaaa men nu fattar jag vad det är vi diskuterar! :D
Långa ledningar ibland ...

Du har förmodligen rätt. Sen så här, om något händer som gör att man måste akut-sluta amma så kommer ju ungen förr eller senare vara så hungrig att den fattar galoppen med flaskan och gör den inte det kan man ju mata med sked ...

Egentligen kanske det är "dumt" att lära in te.x kvällsvälling för insomning mm. Många verkar ju ha svårt att sluta med det sen....
Fast alla gör ju som de själva känner att det blir bäst för de och barnen.

Det "värsta" är ju bara det att jag ändå får sova.. Hon vaknar i regel bara ett par gånger per natt och ska äta, men skriker inte och somnar snart om.. Men ja,visst är det inte den ostörda sömn som man är van vid, det är ju sant...

För övrigt så var vi på BVC idag. För det första hade vi inte ens tid idag då vår BM hade gjort lite galet sist, men iallafall så fick vi komma in till henne och göra vårt vägande och mätande, när vi ändå var där.
Och hon börjar bli stor nu snuttan, hon "fyller" en månad idag och är nu 57 cm lång och väger 4450 gram! Min lilla tjej växer så det knakar! :love:

kl

man blir nästan bortskämd av denna lilla unge, han sover så otroligt bra på nätterna, vaknar en gång nu då han ska äta. förutom i förrgår natt, då vaknade han tvärt och gallskrek och hade svårt att sova, han hade blivit förkyld då och hade svårt att andas, stackarn.. inte lätt att vara täppt i näsan, men nu börjar han bli bättre =)

sover bra gör han nu igen ^^

har försökt med allt känns det som, han tar amningsnapp, men det blev så jobbigt att hålla på med den hela tiden så då var det lättare med flaska, huvudsaken har får i sig det han behöver och calmanappen gör det lätt för honom att äta och pausa i den takt han vill :)

kl

man blir nästan bortskämd av denna lilla unge, han sover så otroligt bra på nätterna, vaknar en gång nu då han ska äta. förutom i förrgår natt, då vaknade han tvärt och gallskrek och hade svårt att sova, han hade blivit förkyld då och hade svårt att andas, stackarn.. inte lätt att vara täppt i näsan, men nu börjar han bli bättre =)

sover bra gör han nu igen ^^

Inte lätt att vara liten och täppt i näsan. Min var också täppt för några nätter sen, inte lätt att äta då, stackaren! Han fick välja på att äta eller andas, så det blev äta några tag, släppa och andas några tag, sen äta några tag igen.

Här funkar inte ammningen alls och kommer inte göra det heller.

Här kör vi nu enbart med ersättning då det inte finns nån mjölk alls kvar hos mig.
Hon tog bröstet jätte bra och ville verkligen ligga där och äta men innan mjölken rann till på mig kom det inte ut något alls och sedan efter några dar efter förlossningen rann det äntligen till och mjölken kom som den skulle men för varje dag som gick efter det blev brösten bara mindre och mindre fast hon åt och tillslut kunde hon ligga i timmar och äta utan att bli mätt och tillslut fick vi ge henne ersättning för min mjölk är helt slut.

Bvc och alla trodde knappt på att det var sant men hur mycket hon än låg och åt så minskade min mjölk något hejdlöst och producerade inte något nytt så nu sitter jag här med bara några enstaka droppar kvar i brösten om knappt det och e lite ledsen för det att det inte funkade denna gången heller, Som sambon sa jag e verkligen ingen mjölk kossa och kommer nog aldrig bli det heller, var precis samma sak med första barnet men då tog hon inte bröstet lika bra så trodde det skulle funka denna gången men icke men men så länge hon får mat och växer bra så skall jag vara glad för det är hon.

Vad mystiskt att mjölken inte kommer igång fast bebis stimulerar den. Jag undrar hur det blir så? Men det verkar inte finnas något bra svar på det.. Det är givetvis tråkigt att det inte fungerar när man vill att det ska det, men det är tur att det finns annan mat att ge dem så de blir mätta och nöjda och mamma ändå kan känna sig lugn med att de får i sig den mat de behöver.

Imnir: Nu är du ensam kvar med magen i vädret, väl? Eller glömmer jag nån stackare nu igen? När var det det var sagt att bebis ska/ skulle kika ut? Hoppas h*n kommer snart så du också får va med om babylyckan! :laugh:

Zandrix: Jag förstår att du tröttnade på amningsnappen, det är ju lite bök med den.. Men jag gillar den ändå. Fast BM sa att jag skulle ha den ett tag o sen amma utan den, men jag tror bebis har "glömt" hur man äter från tutten. Eller så är vårtan fortfarande för liten/platt helt enkelt.. Aja, så länge det funkar så kör jag på helt enkelt.

Jag har haft amningsnapp med båda mina barn, när mjölken rinner till blir brösten som hårda bollar, och vårtan för liten, så bebisen får grepp för långt ut, och så blir det sår. Första barnet behövde lite invänjning för att acceptera amningsnappen, och sen ny invänjning när jag tog bort den och han skulle lära sig att äta utan igen. Andra barnet har inte behövt det, han är inte petig med maten utan äter från vadsomhelst, kopp eller flaska eller bröst. Däremot var första barnet lättare att få igång amningen på, andra barnet fick inte igång sugtekniken i början.

Men jag tyckte inte det var så jobbigt med amningsnappen, jag hade ett litet "kit" med vattenglas och amningsnapp stående, och med lite övning går det rätt snabbt att få till vacuum och rulla på nappen. Även om det såklart är smidigare utan.

Jag har ingen koll på listan och folks do date men mitt är den 12/11!

Och än så länge ligger den i magen och gottar sig :mad: Jag vill ha min bebis nu!

Men känner du något än? Några förvärkar eller något litet som tyder på att det kanske är på G?
Hoppas att du får din bebis snart! Den där sista väntan är inte lika rolig, man vill ju bara ha sin lilla bebis hos sig då!

Jo jag känner förvärkar och att det är något på gång :laugh:
Idag har det varit värre än vanligt :crazy:

Då é bebis kanske på G snart :)

Här är det fullt ös. Jag hade en svacka förra veckan, blev nästan tokig av att uggla här hemma och sitta i soffan och amma. Nu har jag även fått en släng mjölkstockning, inte så jag har ont men det är lite hårt i bröstet men bättre sen i söndags i alla fall. Idag har vi varit på bvc och Maja har nu som två veckor gammal kommit över sin födelsevikt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 134
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka