Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Förresten, vad tror ni om att försöka introducera ersättning när hon är 2-3 månader? Inte till fullo, då jag gärna ammar rätt länge, men för att kunna frigöra tid så att jag och sonen kan ta oss iväg på egna aktiviteter och lämna pappa och bebisen hemma själva.

Det funkar om han bär i bärsele, men på natten så skulle det bli ett himla sjå att väcka pappa och skicka upp honom att promenera med bärsele för att söva. Ligger hon hos mig så somnar hon om på stört utan en massa nattpromenader (Sover ofta 22/23 till 08).

Den stora hatar självklart att mamma är ockuperad hela dagen och det gör ont i hela mig att se vad jag utsätter honom för.

Det är nog inga problem, Ian har gått på ersättning till och från sen BB då vi aldrig fått amningen att fungera.
Han äter han ersättning då det ej finns urpumpad mjölk. men så fort det finns mjölk då får han det. han har inga problem

Saga tar den ibland, men man får truga lite! Vicka lite fram och tillbaka på den. Hon tycker om att sutta på den lite ibland, men hon har inget direkt behov av den. Tuva högg den direkt när hon var liten, och ville ha den så fort hon inte ammade.

Förresten, vad tror ni om att försöka introducera ersättning när hon är 2-3 månader? Inte till fullo, då jag gärna ammar rätt länge, men för att kunna frigöra tid så att jag och sonen kan ta oss iväg på egna aktiviteter och lämna pappa och bebisen hemma själva.

Det tror jag är en bra idé, vi har redan introducerat ersättning, 1-2 mål om dagen. Så kan jag få sova på morgonen när jag ammat hela natten. Och framförallt måste jag kunna komma iväg till stallet, då ger mannen henne en flaska ersättning om hon blir hungrig. Idag har jag och stora tjejen varit på bio, hade lillasyster blivit hungrig när vi var borta hade hon fått en flaska då med. Vi använder MAM-flaska, den ska väl påminna om bröstet rätt mycket, och Saga har i alla fall inte blivit tutt-förvirrad. :)

Vad kul och skönt att ammningen kom igång när ni kom hem! Inte ett dugg konstigt egentligen men det är bra. Det är så vansinnigt praktisk att amma. Jobbigt, visst, men jäklarnas vad praktiskt! Jag saknade just den här praktiska funktionen när jag slutade. ;)

Jag tycker att det verkar som att de allra flesta (kvinnor) uppskattar tiden på BB. I alla fall i min bekantskapskrets. Själv ville jag bara hem, jag kunde ha gått från förlossnings-sängen. ;)

Hade jag inte fått åka hem i fredags, Maja var ju godkänd för hemfärd hade jag nog gjort ett rymningsförsök ;) I rummet brevid vägrade mamman vara kvar och hade varit totalt på plats i 9 timmar sen det hela startade med FL.

Jag fick höra att man ska vara "försiktig" med nappflaska eftersom det är lättare att äta ur den än ur bröstet och att bebisen kan rata bröstet...?
Fast det kanske är de galna ammnings-propagörerna som kör skrämsel-taktik? :devil:

För vad jag också hörde, var att man absolut ska vänja de när de är rätt små att ta flaskan annars kan det bli problem att ge de flaskan sen när man väl vill sluta amma...

Jag tycker det låter som en jättebra idé, som jag tänker tjyva med mig till framtiden eftersom jag också väntar andra barnet. :)

Alla mina tre har varit kompetenta nog att skilja på napp, flaska och bröst. Så är det inte för alla bebisar.
Jag tyckte iallafall att det var ovärderligt att de kunde äta både från flaska och amma redan som pyttesmå

Fast när man slutar amma behöver man väl inte ge flaska, vad ska det vara i den då?

Under tiden man ammar kan det ju däremot vara en trygghet att barnet kan ta flaska, ifall man t ex skulle bli sjuk eller av annan anledning inte kunna amma, men en bebis som slutat amma äter ju mat istället, och behöver ingen flaska längre.

Jag tycker det är meckigt att kombinera ersättning och amning på regelbunden basis, för min del ställer mjölkproduktionen in sig på det då, har jag gett ersättning ett par kvällar, och sen är hemma och ammar istället, då blir det en jobbig kväll, för mjölken räcker inte. Inte jättekul att komma hem med sprängfyllda bröst till en mätt och nöjd bebis som ätit en massa ersättning och bara vill sova heller, för den delen.

Däremot är det jättebra att kunna ta till ersättning som nödlösning, tycker jag.

Men det är ju väldigt olika det där. För min del tycker jag amningen flyter på smidigast ifall jag faktiskt helammar, då finns det alltid lagom mycket mjölk till en lagom hungrig bebis. Men visst, det innebär att man bara i enstaka nödfall kan vara borta från bebisen mer än typ en och en halv timme.

Senast ändrad:

Jag fick höra att man ska vara "försiktig" med nappflaska eftersom det är lättare att äta ur den än ur bröstet och att bebisen kan rata bröstet...?
Fast det kanske är de galna ammnings-propagörerna som kör skrämsel-taktik? :devil:

För vad jag också hörde, var att man absolut ska vänja de när de är rätt små att ta flaskan annars kan det bli problem att ge de flaskan sen när man väl vill sluta amma...

Jag tycker det låter som en jättebra idé, som jag tänker tjyva med mig till framtiden eftersom jag också väntar andra barnet. :)

Vi har använt Calmanapp sen Ian föddes den ska efterlikna sugteknikensom de använder då de ammar, Ian har aldrig tagit bröstet, MEN i helgen tog han det (hände bara den gången) så skulle den nappen förstöra, då borde han aldrig klarat av det ^^

kan förstå de nappar som det bara rinner ur, men denna måste han ju suga ut mjölken ur.

han bara grinar och vill inte, trots att han kan ha vårtan i munnen så vill han inte suga, så man blev lite förvånad då han tog det i helgen. har försökt efter det men då är det samma visa som alltid. så man orkar inte hålla på, så han får flaska.

Vad jobbigt, måste vara slitigt att försöka amma en bebis som bara blir ledsen. Vad händer om du väntar tills han gapar så mycket som möjligt, och sen mular in så mycket tutte det bara går i munnen? En del bebisar verkar behöva massor i munnen innan sugreflexen triggas.

Kl*
Fraggel - Grattis till er Maja! :laugh:

Mabuse - Ronja tog napp rätt snart. Hon är väldigt snuttig av sig så det är en bra grej tycker både hon och jag.

Ang nappglaska och ersättning så nej, vi ger ingen ersättning nu då det funkar bra med amningen. Men visst är det ingen dålig ide om man måste bort eller vill ha mer tid för sydkonet. Ronja vet jag tar flaska - under flrsta tiden hemma fick hon flaska en kväll/ natt då amningen inte funkade. Mjölken hade runnit till och hon fick inte tag. Det gjorde mest ont och hon bara grät för hon inte fick i sig särskilt mycket. BM från Bb-hemvård sa bara att jag inte gjorde rätt när jag ammade o att Ronja hade fel teknik. Punkt.
Det slutade alltså med att sambon köpte pump o flaska så vi visste att hon fick i sig mat. Dagen därpå när vi gjorde läkarundersökning 2 pratade jag med BM som konstaterade att mina bröstvårtor var/ är för små så hon inte får tag och vi fick prova en amningsnapp. Med den funkar det kanon!

Visst är det så att Ian är ensam pojk här i tråden, än så länge? Jag vet att då när vi var på förlossningen så föddes typ 7 bebisar och då var det bara en pojk! Så min BM (som förlöste mig) sa att detta nog var ett tjej-år. Vad tror ni?

I förrgår blev Ronja en månad. Jag kan inte förstå var tiden tagit vägen!? Samtidigt känns det som en evighet sedan hon föddes. Eller ja, sedan jag födde henne. Min lilla skatt <3
Hon sover fortfarande hos mig i sängen - hon hatar vaggan. Men hon sover bra,äter två gånger på natten.
Och nu har hon fått mer vakentid om dagarna och tycker då om att prata med mig/ pappan och vill vara med hela tiden! Det är inte kul att sitta själv nånstans :D Hon gillar att vara i centrum helt enkelt ^^

I mina trakter har det nästan bara kommit pojkar. I byn med 1500 invånare så kom det två flickor nu samma vecka dvs. min Maja och en fd arbetskamrat fick en flicka annars har det bara varit pojkar. Tror det är totalt 10 barn hittills som kommit.

Saga har fått svamp på tungan, och smittat mig, så jag har det på brösten. Jag säger bara en sak: AJ!

Annars går det jättebra, hon är två veckor idag, och allting flyter på smidigt! Hon äter bra, och ofta! Skriker inte mycket, ligger gärna i vagnen. Tuva tycker väldigt mycket om henne, och är en stolt storasyster.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 135
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V