Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Vi har lite samma situation här hemma, maken har fast jobb, och jag hoppar runt på olika vik. Fast jag har hästen kvar, och så har jag skrivit in mig på en distanskurs så att jag får lite hjärnstimulans! Förstår dina dubbla känslor angående hästen, jag tycker det är oerhört skönt att ha det andningshålet som stallet innebär.

Det är helt ok att gnälla :D

Men beträffande föräldraledigheten, har ni verkligen kollat att det inte går ihop sig om din man är ledig? Har han ett bra jobb lär han få en rätt bra föräldraersättning också och då borde det funka om du jobbar också?

Vi har sagt som så att om jag åker på lägsta ersättningen (har fortfarande inte kollat med FK, fy på mig) så får min man ta hela föräldraledigheten och så får han försörja oss när jag är hemma för tar han bara tre dagar i veckan får vi mer pengar per månad än om jag tar sju dagar och då räcker dagarna dessutom längre.

Ofta tror man att man förlorar på att den som tjänar mest är föräldraledig men så behöver det inte alls vara, särskilt inte om den som tjänar mest kommer upp i statlig inkomstskatt när hen jobbar.

Har flera vänner där den som tjänat mest också varit hemma mest efter som det blivit mest lönsamt.

Förresten, om det kommer fram en till människa och TAR på min mage, och säger "har du inte fött än" eller "nu är det väl ändå snart dags"? så slår jag ihjäl hen! Så sjukt tröttsamt att höra... Och varför TAR de på mig?

Jag var livrädd innan jag blev gravid att folk skulle hålla på och tafsa på mig, men som tur var har jag sällan råkat ut för det.

Min svärfar var lite tafsig i början men jag sa ifrån att bebisen får man gulla med när den kommit ut och efter det har det varit lugnt :)

Jag fattar verkligen inte heller varför man ska hålla på och ta på folks magar, ett jävla oskick är det om man inte frågar först :devil:.

Ok om det är en väldigt närstående person som ens partner eller så men jag resonerar som så att om jag inte skulle velat ta på en person när den inte är gravid, varför ska jag göra det bara för att det är en bulle i ugnen?!!

Är lite tacksam att jag är sjukskriven då kokerskan på arbetet skulle hålla på och ta på magen var och varannan dag kändes det som...Annars är det inte många som håller på och tafsar :)

Jag förstår inte heller detta eviga taffsande på min mage :mad:

Folk som känner mig har frågat från början och gör det fortfarande, den ända som tar utan att fråga är min mamma och den blivande gudmodern.
Klart dom får känna men jag tycker det är skönt att dom visar respekt och frågar först.
Mamma och gudmodern frågade också varje gång tills jag sa till dom att dom inte behövde fråga längre.

Men folk jag inte känner så väl bara tar på den :devil:
Inte fan går jag fram och känner på dom, varför ska dom ta på mig?
Bara för man har en bebis i magen är man inte allmänt gods :mad:

När min kompis var gravid i våras och var på badhuset kom det fram en helt okänd äldre kvinna och tog på hennes mage. Då tog hon på kvinnans tuttar och sa -Jaha så vi ska ta på varandra nu då. (eller något liknande)
Kvinnan blev jätte chockad och gick därifrån. Det tyckte jag var riktigt coolt!

Sånt där med att folk tar på magen eller slänger ur sig kommentarer hatar verkligen jag med.

Har en tjejkompis som fick sig en redig utskällning för nån dag sen då hon alltid kallar mig "Tjockisen".. Men förra veckan var jag på himla dåligt humör när jag skulle lämna dottern på dagis och då möter jag henne och hon säger "men här kommer ju tjockisen" gud att jag inte smällde av så då påpekade jag att visst jag e stor om magen nu men en tjockis är jag inte för det är inte fet utan ett barn som gör det..morr

Sedan att folk ville ta på magen jämt får mig att känna obehag och när jag sa att det kostade 10kr att ta på magen så rör ingen mig :rofl: så skönt. Fast dock får ju sambon och dottern ta hur mycket dom vill med alla andra utanför familjen skall hålla händerna i styr.

Fan vilken smart ide!!! :love::rofl:

Jag ska också börja säga att det kostar pengar ifall dom så gärna vill känna :p

En annan sak jag stör mig på är alla som tjatar om att få komma så fort bebisen har anlänt. Kommentarer som "Åh vi vill veta så fort ni kommit hem så vi får träffa bebisen" eller "Ja jag står utanför dörren när ni kommer hem för jag vill gosa bebis". Jag tror helt ärligt att jag lägger ut på FB med mera "Besök önskas ej den första veckan eller nåt.

Ja det har vi sakt ifrån redan att vi inte vill ha samma spring och komma utan att säga till.

Min mamma kommer vara här uppe och ta hand om dottern medans vi är på sjukhuset och när vi kommer hem vill vi inte ha andra springandes runt här tills vi känner oss redo att alla kommer.

Även sambons syskon och föräldrar får allt vänta några dar innan dom får komma hit för vill komma till ro och allt innan.

Visst vi har fått höra lite små irriterade meningar om detta men så har jag sakt att det bara är.

Jag förstår inte heller varför man inte kan få komma hem och landa i fred?
Jag tror inte jag kommer vilja ha besök av någon annan än respektive föräldrar första veckan.

Och ännu knäppare, människor som jag bara har en ytlig relation med har frågat om vi kan träffas så dom får mysa med bebis :confused:
Skaffa en egen för min får ni inte ta i ;)

KL

Jag måste säga att jag har varit förskonad från alla såna dumheter från omgivningen den här graviditeten. Inte något tafsande på magen och inte några "Hej tjockis". Helt fantastiskt skönt.

Däremot är jag lite less på alla som hoppas på och som antyder att jag borde vilja ha en tjej den här gången eftersom jag hade "oturen" att få en kille sist. Det gör mig heligt förbannad och får mig nästan i protest att hoppas på en kille till (trots att jag själv tror att det är en tös i magen). Vad är det med andra kvinnor som anser att man bara måste vilja ha en tjej eftersom man är kvinna själv? Och dessutom inte slutar tjata om det? Jag kommer bli överlycklig över mitt BARN.

Kl*
Gällande taffsande människor så har jag haft det rätt bra på den fronten - inte en massa konstigt taffsande. Visst har mamma känt och sambons pappa och lite så, men det är inte så att det blivit jobbigt eller obehagligt.

Eller jo, förresten! Min pappas fru taffsade en gång (enda gången vi varit där under graviditeten, det var rätt färskt för oss då). Och detta efter att hon skällt ut mig på telefon när jag ringde för att tala om att pappa skulle bli morfar. Hon lyssnade inte tillräckligt länge för att höra när jag presenterade mig så visst var det kanske inte mig hon skällde på direkt, men man vill ändå inte höra de orden hon sa när man ringer för att tala om en sådan nyhet.. Blev riktigt ledsen då kan jag säga.
Men i var fall, när vi väl kom dit så kom hon fram och kramade, gratulerade, taffsade och det där, utan att ens be om ursäkt för sist. Som om jag vill att en mer eller mindre främmande människa, som dessutom skrikit på mig utan anledning, utan att be om ursäkt, bara ska komma fram och hålla på som om vi var vänner? Nä, då kände jag obehag deluxe. Ni vet, så som man gör när en människa man helst inte träffar alls bara knatar in på ens personliga space som ingenting och bara antar att det är okej.

Angående det att få komma hem ifred:
Vi har inte så många som säger att de ska vara där när vi kommer hem utan alla är faktiskt väldigt respektfulla och säger att "visst längtar vi efter bebisen, men vi kommer inte och hälsar på förän NI ringer och bjuder in oss". Eller så påpekar de just hur viktigt det är att vara för oss själva första tiden och inte bjuda in en massa människor det första vi gör.
Det känns som att vi har tur med våra nära, kära och bekanta!

Sedan finns det givetvis de som tjatar ihjäl oss nu.. Visst förstår jag att det är fler än vi som längtar efter bebisen, men varför allt detta tjat? Egentligen stör det mig inte så längre, men vissa kommentarer som mer nästan tyder på att det är vi som inte skulle släppa ut bebisen gör mig irriterad.
Och just det här "Kläm ut bebisen nån gång då, JAG vill ha bebismys ju!".. Jaha, kläm ut en unge själv då om det är så lätt?
Nä, folk alltså. Men, överlag ska jag egentligen inte klaga, jag har ingen som egentligen känns för på eller besvärlig. Mycket ligger väl hos en själv just i denna frågan, man blir lite extra kinkig av all den här extra väntan.

Kl*
Själv har jag gett upp hoppet om att klara mig utan igångsättning.
Fan, jag som trodde att bebisen skulle komma ut tidigare än sagt med tanke på molvärken och att magen var upprörd så långt innan, men icke. Min vanliga tur.
Igår kväll fick jag en "jättemol" och kände att "Yes! Nu händer det!", men nä, den gick över och kom inte tillbaks igen. Jag hatar att inget händer.
Men på fredag ska vi in till läkaren på kontroll, förhoppningsvis lyckas han pilla igång något så att vi slipper igångsättningen. Om inte annat så vet vi ju nu att på söndag händer det, då blir bebisen vräkt från varma magen vare sig h*n vill eller inte.
Men jag vill samtidigt inte bli igångsatt... Jag vill att det ska komma igång av sig själv ju.. Men vad gör man? Jag kommer inte neka till att bli igångsatt heller, bebisen blir ju inte mindre direkt.
Jag hoppas bara att det inte kommer att krävas en massa värkstimulerande för att få igång det, eller att det kommer dröja läääänge innan de lyckas få det att gå vägen. Men det märks väl helt enkelt, eller hur? Nu vill jag egentligen mest bara ha min lilla bebis.

Tänk att man kan längta så. Att man liksom kan sakna något som man aldrig har haft, sakna någon som man aldrig fått träffa.
Mitt lilla hjärtegull <3

Åh vilket fint tyg du hade till babynestet!
Finns det någon bra beskrivning någonstans på hur man gör en sån?
Och var har du köpt tyget?

Tack! Beskrivning kommer - jag håller på att skriva in den på min blogg så ni kan ta del av den! Det är bara lite ändringar jag ska göra så att det blir lite lättare att följa och för att slutresultatet ska få lite mindre skönhetsfel än vad min fick.. ;)

Är du otålig så hittade jag beskrivningen på nätet dock, det är bara att söka på "babynest" / "babynest mönster". Jag hittade två olika, varav det ena verkade lite konstigt om du frågar mig (inte så att det antagligen inte funkar, men jag är inget bra på att sy så jag ville ha det så lätt som möjligt).

Tyget är köpt i en butik här hemma som heter Tygmarknaden. Den har dessvärre ingen hemsida som man kan beställa från och jag vet inte vad tyget heter, så du får nog kolla runt lite hemma hos dig.
Hittar du det inte, eller något annat du vill ha istället, så skulle jag kunna skicka tyget till dig om du betalar tyget och frakten då. Men kolla där hemma först, de kan ju ha det de med! Eller något ännu sötare :laugh:

Usch din stackare! Nästa gång jag tycker synd om mig själv som har en hel vecka kvar till BF så ska jag tänka på dig som går på övertid, det måste vara sjukt drygt...

Hoppas du slipper igångsättning! Efter lite aktion i helgen har det inte hänt ett jota här heller, men jag har inte bf förrän imorgon, så jag har några veckor på mig ännu. Irriterande med onda förvärkar så fort jag rör mig, men annars är det rätt skönt att hinna vara lite ledig, och inte behöva stressa med jobbet in i det sista, nu är de mest akuta grejorna klara där. Sen finns det några saker till det vore bra om jag hann, men inget vrålakut.

Du får gå in och prata med bebisen via hjärtat!
Meditera/gör avslappnings övningar så du kommer i rätt stämning, och prata sedan via ditt hjärta till bebisens hjärta.
Låter jätte flummigt :D men jag är ganska flummig och tror att man kan styra sin kropp mer än vad man tror.
Ta det på lek och se det i ditt huvud, så sa hon som lärde mig det :)

Såvitt jag vet är det bebisens gener som avgör när den kommer födas, så det hjälper nog inte att prata med den via hjärtat. Dessutom tror jag förlossning som begrepp är alldeles för abstrakt för en nyföding, tror faktiskt inte den skulle förstå. Och skulle den förstå, så är det ingenting en bebis medvetet kan göra för att födas snabbare, det handlar om att vissa hormoner ska utsöndras, och det kan varken mamma eller barn påverka med viljan. Däremot är det sant att förlossningen kan dra ut på tiden om man väldigt stressad, så är man lugn och fin kan det kanske skapa lite bättre förutsättningar. Men det riktigt avgörande är generna, och de kan man ju tyvärr inte påverka med tankekraft.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 138
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka