Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Jag minns inte om mamma hade dött än när de fick kläderna, den perioden går ihop lite. Men jag vet att jag sa ett flertal gånger att de fick låna våra saker. När jag lånar saker är jag jätterädd om dem, och man förväntar sig väl att andra tänker likadant tyvärr... Hade bebisen bajsat/spytt ner sakerna hade jag såklart inte brytt mig, utan det som gör mig ledsen är att de varit vårdslösa/slarvat bort sakerna.

Ibland undrar man verkligen hur folk tänker?! Hade hon inget att säga om det själv, typ ursäktade sig eller så?

Funderar själv lite på det här med att låna ut kläder, såklart kan jag tänka mig att låna ut kläder till kompisar/släktingar men då tänker jag att jag skulle vilja ha dem tillbaka om vi får fler barn.
Men det känns som om risken är rätt stor att man inte får tillbaka alls eller får tillbaka i dåligt skick...

Men att inte låna ut känns rätt snålt, och det finns ju inget som säger att det överhuvudtaget kommer att bli fler barn med tanke på hur lång tid det tog att bli gravid den här gången :confused:

Vi har inte lånat ut nånting, däremot har jag skänkt bort rätt mycket som jag inte absolut vill spara till nästa barn. Likadant har det varit för egen del, vi har fått en hel del, men inte fått något till låns.

Nu har jag kommit hem efter en föreläsning inför förlossningen. Känns rätt skönt att ha varit på den. Bra information om hur det fungerar där och så vidare. Träffade på ett annat par som bor i samma håla som också ska ha nu framåt.

Ja, men du får åka och hälsa på dem, vet jag! :laugh: Jag var och hälsade på på en av mina arbetsplatser igår och de blev så glada så av att få se mig och prata lite. Och självklart var det kul att träffa dem igen också :)
(Alla utom en som inte ens sa hej till mig, fast hon var i samma rum som alla andra när jag kom, såg att jag kom osv.. Men hon är som hon är, så jag orkar inte lägga energi på henne).

Mabuse: Vad är det egentligen, avslaget? Min uppfattning är mest att det är något äckligt, att det kommer mycket, luktar illa och ja, allt det där. Det känns som att de versioner jag hört kan vara lite åt det överdrivna hållet nu när ni inte tycker att det är sådär farligt :p

Bed_of_Roses: Jaha, då behöver man inte bekymra sig om sådana saker då. För jag antar att sjukhuset man åker till (om man åker till det som man tillhör) skickar sån info vidare om man pga tex fullt BB måste till ett annat sjukhus.
Huu, finns det några bekväma bindor? :crazy: Jag ogillar bindor skarpt, har inte använt det sen typ första året jag hade mens. Jag tycker att det är illa nog att jag måste ha trosskydd nu :p

Speciella_Tina: Nejmen usch så tråkigt! Dessvärre är det nog sånt man kanske får räkna med.. Inte att man får andras gamla saker, men det är ju helt enkelt så att kläderna/ sakerna används, tvättas och därmed slits. Sedan håller jag förvisso med om att man är rädd om sådant man lånar.
Själv kommer jag inte låna ut sådant jag kan tänkas vilja använda igen till nästa barn. Det man är mest rädd om sparar man på, helt enkelt.
Men det är klart att är det en så nära släkting/ vän räknar man ju inte med att få tillbaks allt i ett så dåligt skick :(

Mabuse: Vad är det egentligen, avslaget? Min uppfattning är mest att det är något äckligt, att det kommer mycket, luktar illa och ja, allt det där. Det känns som att de versioner jag hört kan vara lite åt det överdrivna hållet nu när ni inte tycker att det är sådär farligt.

Det blir ju ett stort sår i livmodern där moderkakan suttit, och avslaget är helt enkelt sårvätska från det såret, tills det hunnit läka ihop. Hur äckligt det är beror väl på hur kräsmagad man är, men om man tycker det är det största problemet efter förlossnngen kan man nog glädja sig åt att ha haft en väldigt lätt förlossning. :p Det är typ som lite ljusgult vatten, och såvida man inte får livmoderinflammation eller nåt luktar det inte särskilt illa. Men man behöver en ordentlig binda de första dagarna. Tampong ska man inte använda pga infektionsrisken.

Det är ju ett tecken på att allt läker som det ska därinne, och det är ju inte särskilt äckligt egentligen om man tänker på det.

Ja det är ju klart, det borde man ju kunnat räkna ut själv :p Det låter verkligen inget vidare, men det tillhör ju då, förstås. Och det är klart att mna vill att det ska läka som det ska och det är ju skönt att det är ett "friskhetstecken".
Nja, tampong känns inte som något man vill stoppa upp där det första man gör i vilket fall, så det har jag inte ens funderat över som något alternativ. Det känns som att man kan överleva ett par veckor med binda, helt klart, med tanke på vad man får för liten krabat! :love:

Kl*
Så, hur går det för er, flickor? Själv var jag hos min BM häromdan och allt såg bra ut. Vikten går stadigt uppåt (ehrm :angel:), bebisen var fortfarande fixerad (kan den "hoppa ur läge" när den väl fixerats en gång?) och h*n uppskattade inte att BM petade/ tröck på huvudet! Då fick jag mig en välmåttad bump i mellangärdet och på revbenen.. Snäll bebis man har ;)
Nu har jag dock fått känning i en fog "på riktigt". Har haft lite småvärk i den ett tag nu, men inget som man tänkt på nämnvärt, förän nu. Jag var dum nog att anstränga mig för mycket (tydligen kunde jag inte kånka upp tvättkorgen själv längre) så nu får jag lida för det. Men bäckenbälte är beställt så jag hoppas att det hjälper.
Annars är jag givetvis glad att jag sluppit skiten så här länge och de sista dagarna kan jag allt stå ut. (16 dagar kvar till BF!)

Andra dagen på min sjukskrivning. Jag har varit på arbetet och tömt skåpet/lämnat nycklar och lämnat sjukintyg. Gah känns så konstigt! För övrigt hade jag en skitnatt som innebar lite magont och en massa vrid och vänd. Mår dock bättre nu! Det blir nog tidigt i säng ikväll.
Min BM trodde Kotten var fixerad sist, men satte den som ruckbar. Känns dock som den borde vara fixerade med tanke på alla sparkar på revbenen.

Ja alla sjukhus i ditt län har din blodgrupp fast som jag då kanske inte föder i jönköpingslän som jag tillhör utan kalmarlän så måste jag ha med mig det :laugh:

Bindor.....ja det var en bra fråga, kommer faktist inte ihåg vad jag hade sist jag fick indra. Hatar med bindor och kan knappt gå ut för att det känns så obehagligt och jobbigt och är nervös att det skall läcka och synas blod på byxor m,m.

För övrigt känner jag av sammandragningar mycket mer nu än innan. Och nu i två dar har jag flyttstädat och det känns i kroppen, lixom det nästan inpå hugger i ljumsken på mig och är himla obehagligt. Och i mon skall det bli en hel dag på gekås i ullared och kommer nog som sakt vara ganska död i några dar sen så får vila extra mycket så inget händer...

Fast inte blöder man något vidare efter förlossningen, eller? Kanske om man har jättebristningar, men avslaget är ju inte blod. Jag blöder nog tio gånger mer om jag har mens än jag gjorde efter förlossningen.

känner igen det där med att sova dåligt. Det har jag med gjort nu i nån vecka. Lixom hittar inte en bra sovställning och måste vända och vrida på mig hela tiden. Ligger man fel börjar det göra ont i magen och så..

Jo på mig kom det rent blod.

Från det att indra kom ut så kom det ganska mycket blod den första veckan och efter det så kom det blod/brunt i en vecka sen la det av helt och två veckor efter det fick jag min mens igen.

Måste kanske vara olika hos folk? tjejkomipsen hade blod i 4 veckor efter innan det slutade.

Hoppas det är ok att jag svarar i tråden,

Jag förlorade 3,5 dl blod under min förlossning och det var helt normalt. Och det var ju inte så att det slutade blöda direkt när barnet var ute. Iaf samma dag och kanske dagen efter, kommer inte ihåg, fick jag ha binda modell blöja och den vanliga bindor ett tag sen jag kommit hem.

Det var mensliknande ett bra tag innan det blev sårvätska.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, kanske det, trodde ingen blödde efteråt, såvida det inte hänt ngt särskilt! Under förlossningen förlorade jag också blod, en halvliter ungefär tror jag, men inte efteråt.

Jag har aldrig hört om någon som inte haft blödningar efter en förlossning, du är den första! :)

För att svara på frågan om ev. binda och avslag; Jag blödde nog ca. 2 veckor, och första dagarna hemma räckte en vanliga nattbinda bra. Gick sen över till "vanliga" och slutligen till trosskydd. Några vuxenblöjor var det aldrig tal om här, inte ens direkt efter förlossningen.

Kanske liiite blod, men definitivt inte i närheten av en mens, möjligtvis sista dagen då. Annars var det mest sårvätska, som sagt, ffa den första veckan. Iofs låg vi kvar på bb då, och med allt annat blod överallt då (hade sår över hela kroppen som gick upp hela tiden och blödde rätt mycket, så man var ändå tvungen att byta sängkläder varje dag) så tänkte jag nog inte så mycket just på avslaget.

Jag tycker att det känns så ofräsht med bindor :crazy: Allt samlas ju liksom (givetvis) upp i de där sakerna och jag tycker det känns som att det plaskar i dem efter en liten stund.. Och läckage.. Nä, det är verkligen inget vidare, men vad gör man? Man går ju inte gärna utan nånting :p

De flesta verkar ju klara sig bra med vanliga bindor iallafall, det är skönt att höra! Hade dock en kollega som blödde/ "vätskade" (?) mycket så hon fick ha mindre modellen vuxenblöjor första tiden. Det är ju inget vidare.

Jag har förresten börjat få förvärkar, eller nått. Sammandragningar har jag känt av länge, men senaste veckan har det börjat komma såndär mensvärksmolande också, men inte samtidigt som sammandragningarna. Det är oftast på morgon och kvällen som molandet kommer, jag antar att det är bebisen som trycker sig neråt lite till? Spännande är det iallafall - det gör det ännu mer tydligt att "dagen D" närmar sig! :love:
Häromdan var det lite starkare än innan dessutom, men idag har jag inte känt nått molande alls, nästan iallafall. Men, ja, det är ju en stund kvar till BF så jag förväntar mig inte att det ska starta nu på en gång heller. Men nu kan det verkligen börja när som, egentligen :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 139
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka