Sv: Höstföräldrar 2012
Hmm...som jag fick förklarat för mig så är både rörlig, ruckbar och fixerad med huvudet neråt. Rörlig behöver inte betyda att den har fritt spelrum att vända sig i magen, så min BM sa att det verkligen inte är viktigt att de fixeras innan förlossningen. Efter hennes förklaringar var jag rätt nöjd att första lät bli, för jag har förstått det som att man får ett ganska stort tryck mellan benen. Det hade aldrig jag och det var faktiskt rätt bekvämt. Tror inte att denna fixerat sig heller, men vi får väl se om hon säger nått vid nästa besök i v. 35.
Jo, 3/4 och lite till är över, men jag vet att väntan de sista veckorna är rätt tölig. Hoppas på att liten tittar ut i v.39, det tror jag är rätt lagom. Längtar i alla fall och så fort mini blivit större och jag piggare ska jag fira att jag inte ska vara gravid igen
Ja, den behöver ju inte ligga "fel" för att den inte är fixerad, men vad jag har förstått det (enl BM på föräldrakursen) så finns det möjlighet för dem att vända på sig om de fortfarande är rörliga. Är de ruckbara så antar jag att de är mer "fast" och är de fixerade så kan de inte vända sig, om jag fattat det rätt.
Själva fixeringen tror jag inte är viktig i sig, det är nog mer att de vill ha koll på att det inte finns risk för att de vänder sig galet innan det är dags.
Jag känner inget som helst tryck neråt.. Bara vissa rörelser på insidan av höftbenet och nu på sista tiden även vissa rörelser mot bäckenets framsida, men det är bara när bebis lever rövare där inne.
Men jag är ingen expert i frågan om fixering/ ruckbart/ rörlig, men vad jag hört fattat det som så är det som jag skrivit ovan. Men våra BMar kan ju ha olika erfarenheter om detta? Vad vet jag
Huvudsaken är ju att bebisen kommer med huvudet först, eller ja, egentligen att allt går bra i slutänden!
Hm, jag tror bara att det är jag som inte upplevt de sista veckorna som extra långa. Nu är det ju 3 veckor kvar, typ, och även om de tre veckorna (eller dagen bortom dem, snarare) känns väldigt avlägsen så känns det som att tiden går så fort!
Vips, så kommer man ligga där med en bebis i famnen och inte fatta att man just klämt ut den, liksom. Lite som när man längtar ihjäl sig efter sin semester, så kommer den äntligen och innan man vet ordet av är man hemma i verkligheten igen..
Men det verkar bara vara jag, vem man än pratat med
Men, då får du ta fram skumpan och fira på riktigt! Både att du har två fina barn (
) och att du slipper pina dig igenom någon mer graviditet!
(medans jag går o längtar till nästa gång
)