Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Idag kollade de om bebisen var fixerad fast min bm tyckte den verkade ruckbar är i v32+6. Fick även höra att jag borde verkligen gått i föräldragruppen. Typ skäll!

Äsch, hur viktigt kan det vara? Man får så himla mycket information ändå, och här i stockholm finns onte ens några föräldragrupper, de flesta sjukhus har bara en informationskväll istället. Jag har aldrig gått dit, och inte kännt att jag saknat något.

Tror min BM är av det gamla gardet. Jag är rena rama nybörjaren i hennes ögon, för jag är ju förstföderska.

Snarare av det dåliga gardet. Min bm är otroligt erfaren, hade henne både förra gången och denna gång, och hon är superrutinerad. Vilket leder till att hon vet vad som är normalt och inte, och inte viftar bort krämpor etc som gör att man mår dåligt, utan ser till att jag får hjälp, plus att hon inte tar särskilt blodigt på föräldrakurser och liknande.

Ja, hon är jättebra, faktiskt, jag hade tur som fick henne första gången, så jag sg till att få henne igen denna gång.

Jag går inte jätteofta, var där för några veckor sen, och nästa kontroll är den sista augusti. Det hade kanske varit mer om jag haft dåliga värden eller om bebisen inte växt som den skulle, men nu har allt varit som det ska på den fronten.

Hmm...som jag fick förklarat för mig så är både rörlig, ruckbar och fixerad med huvudet neråt. Rörlig behöver inte betyda att den har fritt spelrum att vända sig i magen, så min BM sa att det verkligen inte är viktigt att de fixeras innan förlossningen. Efter hennes förklaringar var jag rätt nöjd att första lät bli, för jag har förstått det som att man får ett ganska stort tryck mellan benen. Det hade aldrig jag och det var faktiskt rätt bekvämt. Tror inte att denna fixerat sig heller, men vi får väl se om hon säger nått vid nästa besök i v. 35.

Jo, 3/4 och lite till är över, men jag vet att väntan de sista veckorna är rätt tölig. Hoppas på att liten tittar ut i v.39, det tror jag är rätt lagom. Längtar i alla fall och så fort mini blivit större och jag piggare ska jag fira att jag inte ska vara gravid igen :D

Jag var hos bm nu den 14/8 och skall ditt den 4/9 igen, så det är 3 veckor mellan dessa kontroller, efter mötet den 4 tror jag bara det går två veckor tills nästa om allt ser bra ut,

Jag vet inte om min bebis har lagt sig i rätt fosterläge ännu för det skulle vi kolla nästa gång sa hon m,m.

Nu är barnvagn med inköpt i dag så nu e allt klart så det är bara bebis som saknas nu :love:

Härligt! Vad blev det för vagn? Idag har jag hämtat ut gratis babyboxar på Apoteksgruppen samt Kronans Droghandel.

jag går till mvc nu en gång i veckan, men det är bara för att de vill ha koll på mitt blodtryck, då övertrycket ligger på gränsen, lämnar urin och kollar trycket varje gång, sen så är det ju 14 dagar kvar till min bf nu.. lillen är inte fixerad, men igår hade jag sjukt ont neråt så borde han inte börjar gräva sig längre ner nu så blir jag förvånad :p

jag ska iaf på en föräldraträff nästa vecka, den är uppdelad i 3 gånger.. den andra gången är dagen efter bf och den 3e och sista en vecka efter bf, jag hoppas ju jag bara behöver gå på en, alltså att lillen har tittat ut redan ;)

har så svårt att förstå det, att snart kommer jag få börja använda barnvagnen :D lite overkligt :D

Hmm...som jag fick förklarat för mig så är både rörlig, ruckbar och fixerad med huvudet neråt. Rörlig behöver inte betyda att den har fritt spelrum att vända sig i magen, så min BM sa att det verkligen inte är viktigt att de fixeras innan förlossningen. Efter hennes förklaringar var jag rätt nöjd att första lät bli, för jag har förstått det som att man får ett ganska stort tryck mellan benen. Det hade aldrig jag och det var faktiskt rätt bekvämt. Tror inte att denna fixerat sig heller, men vi får väl se om hon säger nått vid nästa besök i v. 35.

Jo, 3/4 och lite till är över, men jag vet att väntan de sista veckorna är rätt tölig. Hoppas på att liten tittar ut i v.39, det tror jag är rätt lagom. Längtar i alla fall och så fort mini blivit större och jag piggare ska jag fira att jag inte ska vara gravid igen :D

Ja, den behöver ju inte ligga "fel" för att den inte är fixerad, men vad jag har förstått det (enl BM på föräldrakursen) så finns det möjlighet för dem att vända på sig om de fortfarande är rörliga. Är de ruckbara så antar jag att de är mer "fast" och är de fixerade så kan de inte vända sig, om jag fattat det rätt.
Själva fixeringen tror jag inte är viktig i sig, det är nog mer att de vill ha koll på att det inte finns risk för att de vänder sig galet innan det är dags.
Jag känner inget som helst tryck neråt.. Bara vissa rörelser på insidan av höftbenet och nu på sista tiden även vissa rörelser mot bäckenets framsida, men det är bara när bebis lever rövare där inne.

Men jag är ingen expert i frågan om fixering/ ruckbart/ rörlig, men vad jag hört fattat det som så är det som jag skrivit ovan. Men våra BMar kan ju ha olika erfarenheter om detta? Vad vet jag :)
Huvudsaken är ju att bebisen kommer med huvudet först, eller ja, egentligen att allt går bra i slutänden!

Hm, jag tror bara att det är jag som inte upplevt de sista veckorna som extra långa. Nu är det ju 3 veckor kvar, typ, och även om de tre veckorna (eller dagen bortom dem, snarare) känns väldigt avlägsen så känns det som att tiden går så fort!
Vips, så kommer man ligga där med en bebis i famnen och inte fatta att man just klämt ut den, liksom. Lite som när man längtar ihjäl sig efter sin semester, så kommer den äntligen och innan man vet ordet av är man hemma i verkligheten igen..
Men det verkar bara vara jag, vem man än pratat med :p

Men, då får du ta fram skumpan och fira på riktigt! Både att du har två fina barn (:love:) och att du slipper pina dig igenom någon mer graviditet! :D
(medans jag går o längtar till nästa gång ;) )

[QUOTE

Hur ofta får ni gå till BM nu sista veckorna? [/QUOTE]

Nu när vi flyttat är det kontroller kombinerat med föräldragrupp varannan vecka.
Innan vi flyttade kändes det som om man typ aldrig fick gå på kontroller. Så jag antar att det är väldigt olika beroende på var man bor, något som jag tycker är konstigt, det borde väl vara samma behov för alla gravida kan jag tycka...

Igår tog jag fel på dag och kom inklampande (helt stressad eftersom jag var jättesen) mitt i en grupp med nyblivna föräldrar med bebisar :o.

Men min snälla barnmorska tyckte att vi kunde göra kontrollerna ändå eftersom jag ändå var där, så snällt :love:
Min man som tagit ledigt från jobbet för detta bestämde att det nog är bäst att han kollar vilka tider som gäller i fortsättningen och det har han nog rätt i :angel:

Kl:

Har ni svullnat upp något?
Den sista veckan tycker jag att jag svällt som hon som tuggar tuggummi i Kalle och chokladfabriken :eek:
Fötterna och vaderna är svullna och även fingrarna lite grann, vägde mig igår på BM:mottagningen och jag har gått upp 15 kilo sen jag blev gravid, varav 7 de sista veckorna, är i vecka 32+2.
Börjar bli lite orolig hur det ska sluta, vill verkligen inte samla på mig mer vätska nu, det blir jobbigt att gå och stå och fötterna värker...

Enda fördelen är att jag som brukar ha iskalla fötter nu har varma ;)

Mina fötter svullnar om jag sitter på kontoret en hel dag, men inte om jag är ledig och rör på mig mer, eller jobbar hemma där jag kan jobba liggandes en del av dagen. Tycker det är jätteobekvämt när de svullnar, så jag försöker undvika det! Stödstrumpor ska hjälpa, säger de som vet, eller motion då, ifall hälsan i övrigt tillåter det.

Men, då får du ta fram skumpan och fira på riktigt! Både att du har två fina barn (:love:) och att du slipper pina dig igenom någon mer graviditet! :D
(medans jag går o längtar till nästa gång ;) )

Ja, när den kommer är man hemma i verkligheten igen och dit längtar jag!! Jag kommer aldrig förstå de som tycker att det är mysigt att vara gravid, men jag är glad för deras skull. Hade hellre tagit 10 förlossningar till än en enda graviditet.

Barnen är ju verkligen nått att fira :love: och det är ju faktiskt därför jag gör det här igen (men jag var tveksam till och med de första 20 veckorna om det verkligen var en bra idé). Skulle kunna ta en till, men då får någon annan ta graviditeten :D

Jag svullnade upp med min förra. Mycket. Hade inte ett enda par skor som fötterna passade i när jag åkte till förlossningen, men gjorde våld på mig och fick ner fötterna i ett par. Inte ens gummistövlar var att tänka på.

Stödstrumpor hjälpte en del, men inte mkt. Dock skulle jag inte vilja sätta på mig stödstrumpor i den här värmen! Jag födde i december sist, så då var det drägligt i alla fall.

Jag gick upp 24 kg med sonen och tappade 11 av dessa de första 5 dagarna. Det var de sista 3 veckorna (gick 12 dagar plus) som jag verkligen gick upp. Tror det var 4-5 kg i rent vatten och benen såg ut som telefonstolpar och inga former alls på fötterna. Det var jättetungt på alla sätt och vis, men när trycket från magen släppte så försvann vätskan väldigt fort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 138
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka