Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Magsmärtor ska man nog ta på allvar då det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning, har du kollat blodtryck och urin?

suck.. sitter här och väntar på att de ska ringa från specialmödravården då min bm bett mig att boka tid för ul...
de skulle ringa vid 10.15.. hm....

Japp jag var hos bm i tisdags och blodtrycket och urin var bra som vanligt. Och det var förra veckan jag fick ont men nu har jag inte haft det något mer så hoppas inte det kommer tillbax igen.

Längtar inte tills nästa besök hos bm om tre veckor för då skall jag ta BLODPROV igen :eek::eek: är så jävla spruträdd så längtar inte alls kan jag lova.

Måste ju ha min blodgrupp på papper för jag är negativ i min blodgrupp tyvär.

Hm, hur gör du med infarten på förlossningen ifall du är spruträdd? Eller den kanske känns ok?

En infart är en nål de sätter in för att kunna ge medicin intravenöst, alltså dropp. Man brukar få den så fort man kommer in, så att den är klar ifall det skulle behövas senare. Antingen i armvecket eller på ovansida handen, och så har man den under resten av förlossningen.

Den fick inte jag direkt när jag kom in för eftersom jag inte tycker om sprutor så fick dom sätta den senare på mig när jag började med lustgasen när jag fick mer ont för blev lite groggy av lustgasen och då var jag inte lika nervös.

Samma sak när dom la spinalen på mig när jag var öppen 8 cm kändes inte alls eftersom man var trött på att ha ont.

Nej, rygglbedövningen var ju en av de märkligaste delarna av förlossningen på det sättet. Där har man legat och haft galet ont i timmar, och sen kommer narkosläkaren och bara "Ja, det här gör kanske lite ont", och så kommer det ett yttepytte nålstick. :rofl:

Jag hade dessutom en massa öppna sår på ryggen då, så det gjorde ju betydligt mer ont när hon spritade i dem innan jämfört med när hon faktiskt stack. Ibland har narkosläkarna inte jättekoll på läget, tror jag. :D

Ja, jag föredrar också handen. Och nån som är duktig på att sätta nålar, då känns de ju knappt alls, och man slipper få ett stort blåmärke efteråt.

Haha ja precis, vem bryr sig om ett litet litet stick i ryggen när resten av kroppen känns som någon sliter i stycken från alla håll..men just annars tycker jag att sprutor gör svin ont och jag är så svårt att spruta för mina vener springer och gömmer sig för jag är nervös så jag blir alltid sönder stucken eller skickar dom mig till labb..

Han får väl se till att klara av det? Du har ju inte heller något alternativ, du kan inte mitt alltihop resa dig och säga att "Nähäpp, nu klarar jag inte av det här längre, nu åker jag hem så får ni föda barn utan mig!". Så jag skulle nog säga att alternativet "Inte klara av det och åka hem" inte finns på kartan för min del för pappan heller. Nej, det kanske inte blir kul för nån, men det är bara att bita ihop och sitta kvar.

Vet ni med er att din partner är såpass skör psykiskt att han kanske bryter ihop och åker därifrån under förlossningen, så kanske ni kan prata med en läkare innan, och få med er lugnande ifall han får för svår ångest under förlossningen och inte klarar det?

+ Alla andra

Nu missförstod ni mig helt och hållet.
Jag menade inte att jag inte tror att min karl kommer att klara av att vara med vid förlossningen. Båda räknar givetvis med att han kommer att vara med.
Det var mer min mamma som började fundera över tanken på att möjligtvis få vara med eftersom henne väninna fått vara det.

Men samtidigt, hur vet man att någon klarar av något som man aldrig någonsin varit med om tidigare? Är mammas väninnas dotters karl en mycket dålig person för att han, för mig av okänd anledning, inte klarade av att vara med i rummet under förlossningen?
Jag personligen skulle ju hellre ha ett extra stöd med mig än "bara" min karl om han låg avsvimmad på golvet hela tiden och gjorde, ja, sååå bra nytta att hjälpa mig genom det här. Men det kanske bara är jag?

Mabuse:
Men, vad var det för läkare som du fick träffa egentligen? :crazy: Man vet ju vad som kan gå fel, det är ju inte därför man går för att prata med någon. Eller jo, men man vill ju ha hjälp med att se det positiva, inte för att få allt det negativa och alla risker att lyftas fram ännu mer :crazy:
Du har möjligtvis inga planer på att gå och prata med någon annan?
Eller, ja, anmäla den dumma läkaren för den delen? Han gör ju uppenbarligen inte sitt jobb..

Senast ändrad:

De är ju så bra på att hålla tider alla gånger.. Men mig brukar de iofs ringa 10-15 minuter innan avtalad tid, vilket inte alltid är jättebra om man inte hunnit sluta jobba eller liknande innan de ringer :angel:

Kl*
Var hos BM igår. Min nya BM som är helt underbar och som min karl tyckte mycket bra om också! :love:
Allt ser bra ut, magen växer som den ska, hjärtljuden låter fint (ligger på 135 slag/ minut nu) och bebis ligger i fixerat läge med huvudet neråt. Precis som h*n ska alltså! :laugh:

Vi gick igenom förlossningsbrevet (som glömdes hemma, men de viktigaste bitarna kommer jag ju ihåg i huvudet):
-Vill klara mig utan: EDA, morfin, petidin (i princip all med. smärtlindring alltså)
-Är positiv till: Lustgas (enda medicisnka) och all icke-medicinsk smärtlindring, även om kvaddlar ligger allra längst ner på "ok"-listan ;)
-Har inget emot manlig personal eller studenter, men vill kunna byta personal om personkemin inte stämmer.
-Vill ha lugn och ro - inte en massa onödigt spring.
-Vill inte att det tjatas om hinnsvepning och en massa annat för att få igång allt fortare om allt ser normalt ut.
-Vill givetvis ha hjälp så att jag spricker så lite som möjligt.
-Vill medverka vid medicinska beslut - jag vill inte att det pratas över huvudet på mig.
-Vill att personalen talar om för mig vad de gör innan de gör div. undersökningar osv, så att jag vet vad som händer.
-Min sambo tar beslut i mitt ställe om jag inte är i stånd att fatta dem själv.
-Vill kunna röra på mig och prova olika ställningar, inte vara låst till "gynläge" eller liknande.
-Navelsträngen ska inte avklampas eller klippas förän den slutet pulsera helt.
-När bebis är förlöst vill vi ha 5-10 minuter för oss själva i lugn och ro innan de börjar med alla undersökningar.
-Vill inte ha värkstimulerande för att hjälpa moderkakan ut, den ska få komma ut naturligt så länge allt ser normalt ut.
-I dagsläget känner jag att jag vill sövas vid ett ev kejsarsnitt då jag är rädd för operationer och känner mycket stort obehag vid tanken på att vara vaken vid ett sådant ingrepp. Detta kan dock diskuteras om situationen uppstår.

Det ska vara så naturligt som möjligt med andra ord :)
(nu fick ni en sammanfattad lista ur mitt brev, så det är inte det finaste, men dugligt, hoppas jag.)

Min BM tyckte att det var en bra plan och att det var bra att jag tänkte på önskemål ifall att det skulle bli ett snitt också. Det var bra att jag var medveten om att det kanske inte blir som man tänkt, även om hon inte kunde tro att det inte skulle gå vägen för mig att föda vaginalt.
Hon tyckte dock att jag skulle tänka på att man ogärna söver någon vid ett snitt, så det pratade vi lite mer om. Det känns fortfarande inte alls ok att vara vaken medans någon skär i mig, men väl där kanske man tänker annorlunda.

Har ni skrivit något förlossningsbrev?

Nä, det behöver man inte, så det är ingen fara. Jag tycker bara att det är skönt att de vet vad jag vill och har för förväntningar så att de kan utgå från det.

Andra nöjer sig helt enkelt med att ta det som det kommer och att barnmorskan och övrig personal vet vad som är bäst/ kan komma med råd under tiden.

Men, jag är inte helt kravlös, så det är lika bra att ha det nerskrivet så de vet vad jag tycker från början ;) Jag har en känsla av att jag kan bli rätt elak mot dem annars, om de försöker/ föreslår något jag inte vill i "fel tid" eller hur jag ska säga. Så det är lite för deras skull också :p:angel:

Ja, men inte så detaljerat, det är saker i stil med att jag vill att de undviker fysiskt tvång om de kan, att jag inte vill bli sövd utan samtycke, att jag vill bli informerad om vilka läkemedel jag får. Alltså sånt jag tror är vanlig praxis egentligen.

Jag blir lite nyfiken, vill du hellre att de avbryter och snittar istället för att ge smärtstillande om smärtorna blir så svåra att din kropp inte klarar av dem och du riskerar att kollapsa om ni fortsätter?

Nej nej, absolut inte. Snitt är absolut sista utvägen för min del, det är bara det att jag inte vill ta EDA eller morfin "bara för att".
Så, anser vi att de behövs för att jag ska klara av det så jo, då kan jag tänka mig att ta till de medlen, men jag vill inte ha dem utan att det verkligen behövs. För mig är nackdelarna större än fördelarna, nämligen.

nej man behöver inte ha ett brev med sig om sina önskemål. Men känner man att det är viktigt att ha med ett så skall man självklart skriva ett.

Jag gjorde inte det sist utan jag tog det lite som det kom. Frågade personalen vad dom tyckte m,m och sedan tog jag en tänkte stund för mig själv innan jag bestämde mig för hur det skulle vara.

Nej nej, absolut inte. Snitt är absolut sista utvägen för min del, det är bara det att jag inte vill ta EDA eller morfin "bara för att".
Så, anser vi att de behövs för att jag ska klara av det så jo, då kan jag tänka mig att ta till de medlen, men jag vill inte ha dem utan att det verkligen behövs. För mig är nackdelarna större än fördelarna, nämligen.

Fast så är det ju alltid, man får ingenting utan anledning, och man kan tacka nej till allt smärtstillande om man vill. Det finns nackdelar med allt smärtstillande, så jag har aldrig hört att de ger det bara för att, så att säga. De ger väl smärtlindring för att man ska orka med förlossningen, helt enkelt? Ingen är ju betjänt av att mamman svimmar av smärta, då ger man hellre smärtstillande så att det går att fullfölja. Men förstahandsalternativet är ju alltid att pröva utan, eftersom allt smärtstillande man kan få under en förlossning har biverkningar.

Det är klart att man kan tacka nej, men det finns ju de som redan innan allt startar har som mål att ta "allt som finns" för att slippa smärtan.
En kompis till mig hade inställningen att "varför ska jag ha ont i onödan, när det finns EDA osv för att ta bort så mycket som möjligt?", så jag skulle inte säga att alla har som förstahandsalternativ att klara sig utan.

Alla har vi ju olika smärttröskel och allas kroppar/ psyke funkar ju olika när det gäller sånt där, men jag tror att fler skulle kunna klara sig utan smärtlindring, egentligen. Men har man tillgång till det så är det ju lättare att ta till det, eller hur?
Så, min inställning är helt enkelt att jag kan klara mig utan (tills motsatsen är bevisad) och därför vill jag inte att de föreslår något sådant alternativ förän det verkligen är så att det behövs.
Men innan dess provar jag allt annat (ackupunktur, min älskade TENS och ja, jag tror nog banne mig att jag provar kvaddlarna också). Och så lustgasen förstås, den medicinska jag inte hittat en massa negativa biverkningar om (förutom ev illamående då, men inte sånt som påverkar bebisen).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 138
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka