Sv: Höstföräldrar 2012
De är ju så bra på att hålla tider alla gånger.. Men mig brukar de iofs ringa 10-15 minuter innan avtalad tid, vilket inte alltid är jättebra om man inte hunnit sluta jobba eller liknande innan de ringer
Kl*
Var hos BM igår. Min nya BM som är helt underbar och som min karl tyckte mycket bra om också!
Allt ser bra ut, magen växer som den ska, hjärtljuden låter fint (ligger på 135 slag/ minut nu) och bebis ligger i fixerat läge med huvudet neråt. Precis som h*n ska alltså!
Vi gick igenom förlossningsbrevet (som glömdes hemma, men de viktigaste bitarna kommer jag ju ihåg i huvudet):
-Vill klara mig utan: EDA, morfin, petidin (i princip all med. smärtlindring alltså)
-Är positiv till: Lustgas (enda medicisnka) och all icke-medicinsk smärtlindring, även om kvaddlar ligger allra längst ner på "ok"-listan
-Har inget emot manlig personal eller studenter, men vill kunna byta personal om personkemin inte stämmer.
-Vill ha lugn och ro - inte en massa onödigt spring.
-Vill inte att det tjatas om hinnsvepning och en massa annat för att få igång allt fortare om allt ser normalt ut.
-Vill givetvis ha hjälp så att jag spricker så lite som möjligt.
-Vill medverka vid medicinska beslut - jag vill inte att det pratas över huvudet på mig.
-Vill att personalen talar om för mig vad de gör innan de gör div. undersökningar osv, så att jag vet vad som händer.
-Min sambo tar beslut i mitt ställe om jag inte är i stånd att fatta dem själv.
-Vill kunna röra på mig och prova olika ställningar, inte vara låst till "gynläge" eller liknande.
-Navelsträngen ska inte avklampas eller klippas förän den slutet pulsera helt.
-När bebis är förlöst vill vi ha 5-10 minuter för oss själva i lugn och ro innan de börjar med alla undersökningar.
-Vill inte ha värkstimulerande för att hjälpa moderkakan ut, den ska få komma ut naturligt så länge allt ser normalt ut.
-I dagsläget känner jag att jag vill sövas vid ett ev kejsarsnitt då jag är rädd för operationer och känner mycket stort obehag vid tanken på att vara vaken vid ett sådant ingrepp. Detta kan dock diskuteras om situationen uppstår.
Det ska vara så naturligt som möjligt med andra ord
(nu fick ni en sammanfattad lista ur mitt brev, så det är inte det finaste, men dugligt, hoppas jag.)
Min BM tyckte att det var en bra plan och att det var bra att jag tänkte på önskemål ifall att det skulle bli ett snitt också. Det var bra att jag var medveten om att det kanske inte blir som man tänkt, även om hon inte kunde tro att det inte skulle gå vägen för mig att föda vaginalt.
Hon tyckte dock att jag skulle tänka på att man ogärna söver någon vid ett snitt, så det pratade vi lite mer om. Det känns fortfarande inte alls ok att vara vaken medans någon skär i mig, men väl där kanske man tänker annorlunda.
Har ni skrivit något förlossningsbrev?