Sv: Höstföräldrar 2012
Men ursäkta - vilket j***a ärkepucko fick du prata med egentligen? Jag känner absolut inte igen mig i det bemötandet.
Nu var mina funderingar och rädslor säkert inte alls i närheten av de proportioner som du "borde" ha efter din förra upplevelse, men BM jag pratade med tog varenda liten fundering vi hade på allvar. Dessutom var informationen som vi fick efter min förra förlossning inte riktigt korrekt (eller så missuppfattade vi den informationen vi fick), så det som vi förstod var onormalt, var inte alls onormalt.
Angående tid och kostnad - vi betalade 200 kr, hade avsatt 45 minuter, men fick prata i 1h 20 minuter. Ingen stress att bli av med oss, ingen kommentar om att vi belastade verksamheten. Vi fick även veta att de gör en uppföljning på alla som varit på samtal efter att barnet är fött, samt att vi får ringa tillbaka när vi vill om vi behöver fler besök eller om vi vill fråga något som vi glömt bort.
Den här BM har jobbat på sjukhuset i 36 år och sett en hel del. Hon höll med om att vissa läkare kan vara lite rakt på sak och bryska, men hon vet också vilka som är bra att jobba med. Hon har skrivit ner allt vi pratade om, de "förändringar" vi önskar inför den här förlossningen och vad vi upplevde bekymmersamt sist. Hon förstod också att det inte var en bra upplevelse, men kunde sätta andra ord på den. Dessutom förklarade hon mer runt vad som kunde hända, både i att de ofta pushar mamman ett tag till så länge barnet i magen mår bra, men verkar barnet medtaget så sätts insatser in tidigare. Hon förklarade också att inte ens när de går iväg med bebisen till ett rum bredvid efter det fötts, behöver det vara akut eller något som är fel. Ibland vill de bara hjälpa igång bebisen snabbare eller ha en bättre arbetsställning osv.
Vi känner oss helt klart suveränt mottagna, fick hjälp med våra frågor och en massa information som vi inte fått tidigare. Hon lovade att det skulle räcka med att vi berättade för personalen när vi ringer in till förlossningen att det finns nedtecknat ett samtal med henne, så kommer de att läsa det hon skrivit innan vi kommer in. Det låter lovande. Inget snack om att vi ska skriva ut en kopia och lägga i händerna på personalen!
Jag skulle gärna låna ut henne till dig om jag kunde.
Idag var jag hos BM och allt var bra som vanligt, följer min kurva osv. Men jag längtar sååååå tills bebis är ute nu. Sen är jag färdig med att vara gravid.