Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Det har du rätt i att vara, inte nog med att man e gravid och så skall man behöva vara så sjuk på det inte kul alls...

Vad tråkigt att ditt förlossningssamtal var så dåligt, jag har inte heller fått uppfattningen om att du lever i en drömvärld utan tvärtom, att du är väldigt medveten om hur fel det kan gå. Var inte det lite konstigt sagt? Jag har väldigt svårt att tänka mig att förlossningsrädda skulle leva i en rosa drömvärld där allt kommer gå perfekt, hade de gjort det hade de väl knappast varit rädda?

Det undrade jag också, men enligt henne är det väldigt vanligt, och det är inga problem att både ha en orealistisk drömvärld, och att vara jätterädd. Kanske att man tror att om det inte går som i drömscenariot så blir det katastrof, och därför vill att de ska lova att man typ ska föda smärtfritt på två timmar? Men jag vet inte, jag får inte heller ihop det.

I vilket fall blir det väldigt kontraproduktivt för mig att sitta med någon som berättar att man aldrig kan planera nånting i förlossningsvården, att man aldrig vet om det finns någon läkare tillgänglig, och därför aldrig kan veta på förhand om det t ex kommer att sätta epidural eller om man måste avbryta förlossningen, för rätt var det är finns det inga narkosläkare tillgängliga, och då går det inte att sätta epidural utan man får snitta istället. Eller att om det kör ihop sig, så kan patienter ofta bli liggande i timmar utan vård eller smärtstillande i väntan på snitt, för att ingen hinner med dem. Det är ju typ mina värsta mardrömmar, så man blir ju inte precis lugnare av att höra förlossningsläkaren pränta in att så kan det absolut bli.

De kan inte ens lova att läsa journalen, det gör de i mån av tid, men det är min mans ansvar att se till att personalen känner till den, så vi ska ta med utskrivna kopior som vi sen är ansvariga för att personalen har fått, läst och förstått. Det är inte deras ansvar att de har den information de behöver, utan vårt.

Det var det dummaste jag hört! Om man "lever i en drömvärld" och tror att inget kan gå fel med förlossningen är man väl knappast förlossningsrädd :mad:

Det är ju för att man är medveten om vad som kan gå fel man är rädd!

Det är klart att man aldrig kan få några garantier men riskerna för allvarliga komplikationer är ju ändå förhållandevis små, det är väl viktigare att framhålla det!

KL: Var på information igår på sjukhuset, vi fick information om förlossningsavdelningen och så.
Barnmorskan som höll i det kläckte den fina kommentaren "att det är minsann ännu jobbigare för partnern att stå bredvid och se på"
Visst att det är jobbigt att se sin älskade ha ont, det vet jag av egen erfarenhet, men jag tycker ändå inte att det kan jämföras på samma dag :crazy:

Tänkte att jag hoppas att inte hon är i tjänst när jag ska föda för får jag höra nåt sånt då så åker hon på en propp :devil:

Jag tycker verkligen inte det kan jämföras.

Att ligga där och ha så jävla ont och plågas kan inte vara jobbigare för den som står brevid och är smärtfri. Visst att det skär i kroppen att stå brevid och inte veta hur det känns eller vad dom skall göra m,m men är inte samma sak.

Hade nog get den proppen jag med om någon sakt så till mig vid förlossningen.

Mår lite bättre nu, men ack energin försvann verkligen. Kan i alla fall dricka lite små mängder vatten nu.

Ang. förlossningssamtal. Är det något alla får? I vilken vecka isåfall?
Min bm har inte sagt ett ljud om förlossning *S* Nu är jag ju dock väldigt medveten om att kommer att bli en sådan och att det kommer att göra galet ont.

Förlossningssamtal får man på remiss från sin barnmorska ifall man är mycket förlossningsrädd. Bl a för att obehandlad förlossningsrädsla dramatiskt ökar risken för en dålig förlossning med akutsnitt och trauma, iom att stresshormoner motverkar det hormon som ger värkar. Det förresten därför förlossningar ofta sätter igång på natten, det är då kroppen är som lugnast och har lägst halter stresshormon.

Är man inte rädd behövs ingen behandling. De flesta barnmorskor brukar fråga i nåt läge "Hur känns det inför förlossningen?", bara för att checka av läget. Lite orolig eller nervös är nog de flesta, det är mer när rädslan blir ett så stort problem att man får t ex sömnsvårigheter och det påverkar vardagen som det kan behövas hjälp. Men de flesta är ju inte så rädda att de behöver behandling, oftast beror en sån rädsla på att man har en traumatisk förlossning i bagaget, eller något annat trauma typ våldtäkt eller liknande.

Senast ändrad:

Tack för svar :bow:

Jag är ovetandes än, men har ingen drömbild heller av förlossningens skede. Har varit med alldeles för mycket i djurens värld för att inse hur mycket som kan gå snett samt hur ont det faktiskt gör.

Man får inte remiss för att man lever i en drömvärld, man får remiss för att man är så rädd att det är stor risk att förlossningen påverkas negativt.;) Plus att den som redan tidigare haft ett trauma blir känsligare för att få ett till, så traumatiserade patienter är ändå i riskzonen för traumatiska förlossningar, så därför försöker man förebygga ett andra trauma. Statistiskt sett är det mycket goda resultat när man behandlar förlossningsrädsla, det ökar chansen för en icke-traumatisk förlossning dramatiskt jämfört med om man inte behandlar rädslan.

Man kan se det som en graviditetskomplikation, helt enkelt, en som är behandlingsbar. Är bara lite normalt orolig eller nervös så klarar man sig bra ändå.

Den "hjälp" du fick verkar ju helt u-landsmässig. På vilket sätt menade läkaren att samtalet skulle hjälpa just dig?

Jag vet faktiskt inte. Hon sa att patienter med primär förlossningsrädsla (dvs rädsla för sin första förlossning), som lever i en drömvärld, ofta blir hjälpta av att få förklarat hur mycket som kan gå snett, och att det inte finns några garantier för nånting, för då kan de inte bli missnöjda sen hur det än går. Det är oklart för mig hur den behandlingen är tänkt att hjälpa mig, som varken har primär förlossningsrädsla eller lever i en drömvärld. Mitt problem är ju ett helt annat.

Hon tryckte dock på att det är meningen att man ska bli bättre, med tanke på hur dyra såna här samtal är för vården.

Jag vet inte riktigt varför jag skulle bli hjälpt av en behandling avpassad för patienter med helt andra problem än de jag har.

Detta med att göra oss ansvariga för att personalen är informerad tror jag var tänkt att lugna, hon menade att på så sätt undanröjer man den mänskliga faktorn. Jag tycker dock mest att det känns stressande, att min man förutom att vara med mig ska ha ansvaret för att springa runt med lappar och försöka se till att vårdpersonalen läser dem. Jag skulle hellre önska att vården tog ansvar för att de läste journalen, och min man och jag kunde fokusera på att ta hand om oss själva. Det är ju också svårt för oss att veta vilka som borde läsa den, det känns för mig enklare om de hade en rutin så att de som behövde läsa journalen hade ett eget ansvar för att göra det.

Hon tryckte dock på att det är meningen att man ska bli bättre, med tanke på hur dyra såna här samtal är för vården.

Åh, omtänksamt. :crazy:

Jag vet inte riktigt varför jag skulle bli hjälpt av en behandling avpassad för patienter med helt andra problem än de jag har.

Nej, det känns väl minst sagt oklart.

Usch vad tråkigt för dig och din man att ni inte kunde få hjälp här.

Jag hoppas verkligen att ni kan hitta hjälp någon annanstans. Du verkar inte vara en person som ger upp så lätt men jag förstår att det här måste vara jobbigt.

Menade inte att man lever i en drömvärld och får remiss på grund av det ;) Har en del bekanta (inte alla) som tror det är bara att åka in en timme eller två och att bebisen mer eller mindre glider ut smidigt och fint utan några komplikationer som helst.

Ja, en del i informationen om begränsningar var också info om begränsningar för vilken vård man kan få. De har ingen psykosocial eftervård, för det ingår inte i deras kontrakt med landstinget, och kan heller inte remittera traumatiserade patienter nån annanstans (utom öppenpsyk, och det rekommenderade hon inte eftersom de ofta saknar den specifika kompetens som behövs för traumabehandling). De har möjlighet att vårda patienter max sju dagar efter förlossningen, mer än så har de inte betalt för. De kan inte garantera plats, så vi måste ha beredskap för att hitta någon annanstans att föda ifall de har fullt. Osv.

Det gör ju inte heller att man känner sig lugnare, vad händer ifall det faktiskt blir någon allvarlig komplikation (otroligt, men det kan ju hända) som gör att jag behöver sjukhusvård i mer än sju dagar efteråt? Ska jag åka direkt från bb till akuten på ett annat sjukhus för fortsatt vård då, eller vad gör jag?

Angående hjälp så är läget faktiskt rätt risigt, jag har bara sex veckor kvar till förlossning, så möjligheterna att byta börjar ta slut. Plus att det ofta är kö till såna här samtal. Och jag har redan bytt en gång, var bokad på ett annat sjukhus först, och hade ett lika dåligt samtal med en läkare där, varpå min bm fixade så att jag fick byta - men det blev ju tyvärr ur askan i elden. Vilket i sin tur gör en orolig för att det är nåt allvarligt fel, eftersom behandlingen inte biter alls trots att jag träffat två olika läkare. De säger ju att man ska bli bra, varför blir jag inte det utan sämre?

Menade inte att man lever i en drömvärld och får remiss på grund av det ;) Har en del bekanta (inte alla) som tror det är bara att åka in en timme eller två och att bebisen mer eller mindre glider ut smidigt och fint utan några komplikationer som helst.

Barnlösa bekanta, va? :p:D

Nej, men det vanliga är såklart att det går bra. Jag är den enda jag känner till i bekantskapskretsen som fick ett trauma första gången, det vanliga är såklart inte att man får det! Jag hade otur, helt enkelt, men nu är det som det är.

Japp barnlösa bekanta. Jag håller tummarna du får den hjälp du behöver och att allt går bra denna gång.

Det låter verkligen inget vidare.

Jag har extremt svårt att tro att det är något "fel" mer än att du av förståeliga skäl känner dig rädd och kan bara beklaga att du verkar ha träffa på två tråkiga läkare. :(

Jag hoppas verkligen att allting går bra den här gången!

Men ursäkta - vilket j***a ärkepucko fick du prata med egentligen? Jag känner absolut inte igen mig i det bemötandet.

Nu var mina funderingar och rädslor säkert inte alls i närheten av de proportioner som du "borde" ha efter din förra upplevelse, men BM jag pratade med tog varenda liten fundering vi hade på allvar. Dessutom var informationen som vi fick efter min förra förlossning inte riktigt korrekt (eller så missuppfattade vi den informationen vi fick), så det som vi förstod var onormalt, var inte alls onormalt.

Angående tid och kostnad - vi betalade 200 kr, hade avsatt 45 minuter, men fick prata i 1h 20 minuter. Ingen stress att bli av med oss, ingen kommentar om att vi belastade verksamheten. Vi fick även veta att de gör en uppföljning på alla som varit på samtal efter att barnet är fött, samt att vi får ringa tillbaka när vi vill om vi behöver fler besök eller om vi vill fråga något som vi glömt bort.

Den här BM har jobbat på sjukhuset i 36 år och sett en hel del. Hon höll med om att vissa läkare kan vara lite rakt på sak och bryska, men hon vet också vilka som är bra att jobba med. Hon har skrivit ner allt vi pratade om, de "förändringar" vi önskar inför den här förlossningen och vad vi upplevde bekymmersamt sist. Hon förstod också att det inte var en bra upplevelse, men kunde sätta andra ord på den. Dessutom förklarade hon mer runt vad som kunde hända, både i att de ofta pushar mamman ett tag till så länge barnet i magen mår bra, men verkar barnet medtaget så sätts insatser in tidigare. Hon förklarade också att inte ens när de går iväg med bebisen till ett rum bredvid efter det fötts, behöver det vara akut eller något som är fel. Ibland vill de bara hjälpa igång bebisen snabbare eller ha en bättre arbetsställning osv.

Vi känner oss helt klart suveränt mottagna, fick hjälp med våra frågor och en massa information som vi inte fått tidigare. Hon lovade att det skulle räcka med att vi berättade för personalen när vi ringer in till förlossningen att det finns nedtecknat ett samtal med henne, så kommer de att läsa det hon skrivit innan vi kommer in. Det låter lovande. Inget snack om att vi ska skriva ut en kopia och lägga i händerna på personalen!

Jag skulle gärna låna ut henne till dig om jag kunde.

Idag var jag hos BM och allt var bra som vanligt, följer min kurva osv. Men jag längtar sååååå tills bebis är ute nu. Sen är jag färdig med att vara gravid. :D

Var inne på "Mina sidor" på försäkringskassan. Så nu kan jag pusta ut för allt har ordnat sig. Skönt! Något bra denna usla dag...

Tack för alla grattis :)

Eftersom att det vara någon som inte ville läsa om förlossningar så kan ni som vill gå in i snacktråden, där har jag skrivit lite om förlossningen :)

Vilken mardröm att få en läkare som bara berättade negativa saker! Klart man vet att det är en risk och att mycket kan gå fel! Jag hade klart brutit ihop efter ett sådant samtal.
När ja va på mitt första möte på mvc frågade de hur de kändes inför förlossningen och jag svarade att jag va nervös och att de är lite skrämmande för jag inte vet nåt men de ska nog gå bra. Sen dess tjatade de hela tiden om att ja måste få förlossningssamtal! Fick dessutom ny barnmorska varje besök va på den mvc så jag fick gång på gång förklara att jag är inte så rädd, jag tycker det är lite nervöst för att jag inte vet nåt alls. Nu har de som tur e slutat tjata efter att jag bytte mvc (och jag har äntligen fått EN barnmorska).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 138
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka