Höstens och vinterns tävlingstråd.

Ja, nu har vi alltså varit ute och luftat oss igen, första tävlingen på 3 månader.

Mjukstartade med en LA:3 som jag egentligen svurit att aldrig mer rida eftersom det aldrig går bra (59% hade vi senast...), men denna gången så släppte förbannelsen och vi blev till och med placerade! Halleluja! :p
66,57% sämsta poäng en 5a för ryggningen där Bruce fick syn på något utanför dörren som krävde hans omedelbara uppmärksamhet :cautious:, bästa poängen 7,5 på vänster-mellangaloppen på långsidan där vi tidigare haft väldigt svårt med upptaget men jobbat jättemycket med nu senaste veckorna, kommentar "mjuka övergångar" :banana:. Han var genomgående lite för hög i nacken hela programmet, hade nog behövt lite mer framridning för att komma riktigt igenom men ville spara energi till andra klassen, men var iaf ganska stadig. "Fin häst som behöver släppa igenom rörelsen genom kroppen. Spänd, stundtals hög i formen." 5a av 19 starter.

10154449_10152420779099290_5842387867618720667_n.jpg

Film:

Sedan red vi MsvC:1, kändes generellt bättre men tappade lite energi i galoppen när vi kom in i ridhuset jämfört med framridningen på gräsbanan, då hade jag svårt att få stopp på honom i de enkla bytena, här dog han direkt i svängen så det blev 4 och 5,5 på dem. Annars mest 6-6,5, 7or på en volt, en förvänd och sista halten. 61,38%. "Ganska trevlig uppvisning på en fin häst som idag var tidvis spänd". 8 av 18 så domren låg inte jättehögt.
Film:
Grattis till placeringen!

Har kommit på att det här med att tävla är ju rätt kul så nu är vi taggade inför vårens tävlingar och tränar för fullt ! :D

Sist jag tävlade var för åtta år sedan i Spanien och då gick det inte alltid så lugnt till och kära hästen var mer vild än tam. Visste inte vad jag hade att vänta när vi lastade och åkte mot första tävlingen med ev. trång/rörig framridning, tävlingsbana ute med publik runt hela och flera timmar mellan starterna då det skulle vara skönt att kunna ställa hästen på transporten. Ett par medhjälpare med så vi kunde promenera mellan starterna vid behov.

Hade ingen anledning till att oroa mig, han uppförde sig som en rutinerad tävlingshäst och skötte sig helt suveränt. Stå still på transporten flera timmar gick även det bra. Han har allt växt upp lite min Mr Otålig :love:

Red LB:0 och LB:1 i första klassen blev han jättespänd och fundersam när vi kom in på banan, kortsidan med domaren var läskig och allt var lite märkligt så lite hopp och skutt innan startsignalen och en spänd häst och dåligt ridna vägar resulterade i 63.12 % och 12/19.

I LB:1 så var han bättre lösgjord men kändes lite loj och oengagerad, resultatet blev dock 67.93% och 5/35.

Sedan var vi iväg en månad senare och red en LB:2 och en LB:3.
Kan sammanfattas som att det inte riktigt var min dag. Kändes okej inför första klassen men blev jättespänd när vi skulle in i ridhuset och undrade vad det var för konstigt. Lyssnade dock på mig och gick in i ridhuset men tyckte att allt var väldigt konstigt. Blev inte explosiv utan stängde bara av, blev hög, kort och körde fram underhalsen. Kom aldrig till någon ridning. Landade på 61.16 %, 9/15.

Mellan klasserna hade jag ett litet sammanbrott då jag tappade en tandfasad och sprängande huvudvärk och isande tand kom som ett brev på posten. Fick honom riktigt fin och lösgjord på framridningen, blev sedan inropad för tidigt och fick stressa. Värk och okoncentration från min sida resulterade bl.a i två väldigt onödiga felridningar, utan dem hade vi kommit femma. Första utanför placering. Nu hamnade vi på 61.16%, 7/15.

Jag är i Sandviken med Z i regnet. Idag har vi ridit vår förklass, en LA:4 med medioker känsla men med en andraplacering och ett snyggt schabrak som hederspris. 64 ngt % blev det till sist efter ett program där jag aldrig kom till ridning och hade två stora missar, byten i den förvända galoppen och en felfattning. Tur att han är snygg så domarna inte märker hur yxigt jag tycker att det känns...

Tittade lite på programmet från igår och jag kom plötsligt ihåg att bakdelsvändningarna hade känts bra! Fick sjuor på båda, det tar jag med mig!

Start 2/3 den här helgen idag. En MsvB:2. Vaknade med huvudvärk och illamående, var tveksamt hur mkt mat jag skulle få behålla. Men jag åkte till stallet ändå, grät mig igenom morgonen fram till start. Efter tre fina (!) byten på framridningen gick första delen också helt ok, ingen toppenenergi, men hyfsat stadigt i ganska bra form. Sen kom bytena, och bakutsparkarna. Fick rejält med reaktion i båda bytena och så var den dagen förstörd. Samlade ihop mig (fick en nervös fnitterattack av missarna), och fick en 7,5-poängare på uppridningen. Totalt 60,81 % och nytt personbästa i MsvB. Det finns så mkt mer i honom, men det kommer jag nog inte kunna få ut med nuvarande lösning...

Så var säsongen avslutad för vår del.
Vårt kära lag ryckte upp sig till finalen av div2 och tog hem både den och totalsegern :D
Lilla häst skötte sig fint tycker jag, några misstag (taktinslag i skritt - skitgångart :mad: och byten istf galoppökning) vilket jag inte är nöjd med såklart, men annars gick han ungefär som han kan just nu. Vi är i en massiv träningsperiod så det känns skönt att inte ha några fler tävlingar som "stör" ;)
65,8% blev det i LA:4 vilket räckte till individuell plac, men det roligaste var förståss laget* - HURRA!

*som innehöll inte mindre än två fälttävlanshästar :up:
gobi-blagul.jpg

@Bison Heja er! Är så kul att du börjat fastna lite för dressyren också:).

Mja, inget kul att tävla fälttävlan och komma sist eftersom dressyren är kass :p

Sen är han så himla enkel, har ju nästan allt grattis, mest sitta och styra runt. Med någon som kan rida skulle han vara en riktigt fin dressyrhäst, han kan ju allting och är så himla stadig. Jag blir lite otydlig, vill göra för mycket och ratta och ha mig. Skulle du rida skulle han utan vidare tuffa runt på 70 %

Känns som om det mycket är jag som uppdaterar här just nu, men nu har jag faktiskt ridit min sista start av årets 37 starter. Lilla M och jag hade en favorit i repris på Sigtunabygden där vi startade vår första LA i våras. Nu var det återigen LA:3 på programmet och han skötte sig fint. 64,714 % och en fjärdeplacering. Fick några åttor som gjorde mig väldigt glad. Kommentaren från domaren var att han var lydig men något markbunden, vilket jag verkligen håller med om för han har vuxit ur sin sadel under hösten, när musklerna börjat komma.

Nu laddar hans team om med sadelprovning, tandläkare och allmän uppdatering inför nästa säsong.

Har man inget bättre för sig kan man titta på ritten här:

I helgen prövade vi vingarna i ny klass och red Int. I :bump:
Skönt att ha gjort det och veta vad som ska filas på under vintern. Nästan 60% lyckades vi skrapa ihop och det är inte fy skam för att ha gjort första dressyrstarten 1 februari i år. Mycket har vi lärt oss på den resan men damen har lätt för det som andra har svårt för. Nu saknar vi lite styrka och bärighet men när det är på plats så får dom se upp ;) Längtar redan till piaff- och passageklasserna :banana:

Både hästen och jag tyckte var svinkul att vara inne på banan, där var ju lite folk till skillnad från i vanliga fall :D Hästen tyckte att det var så kul att hon försökte göra tvåor i treorna och undrade mest över varför piloten försökte hindra henne :angel::banghead:
10689920_301208656747376_508533691677582304_n.jpg

Tävling igår, sista MsvC för detta året! Började med lite halv-ohoh, kom på att jag glömt sporrarna och hann inte vända, men hade för mig att man får rida utan på regional. Så skulle dubbelkolla i TR, men den texten om att man inte behöver sporrar har ju fallit ur så hann bli lite nervös där ett tag :cautious:, innan jag efter en liten Buke-sökning hittade att den fanns med i ett tillägg ;).

Första klassen kändes lite halvsegt, tyckte inte riktigt jag fick igenom honom i skolorna och hela högergaloppen. Sista förvända åt vänster och uppridningen på slutet var typ det enda jag var nöjd med och med tanke på att vi hade 60,0% sist för samma domare så förväntade jag mig inte så mycket, men det såg bättre ut än det kändes för en gångs skull :angel:.

Ganska mycket 7or i traven, bla på vänsteröppnan, och 6,5 på båda slutorna! 7 på ryggningen också, sedan 6or i skritten och genom hela galoppen fram till mellangaloppen där vi fick lägsta 5,5. Men sedan 7or igen i vänter förvända och på ökade galoppen! 7 på gångarter, 6,5 på framåtbjudning, 6 på lösgjordhet, 6,5 på ryttaren och 6 på korrektheten. Totalt 63,83% vilket är nytt personbästa i det programmet! :D 11 av 20 starter.
Kommentar: "Flott häst som behöver bli mer eftergiven. Strävar för mycket uppåt idag"

Andra klassen bestämde jag att jag ville sätta lite mer tryck, och tyckte han svarade jättefint! Fick inte riktigt så fint flyt i halvcirklarna i traven som vi brukar ha men nöjd med galoppen framförallt. Sedan hade vi kanske fått bättre poäng om jag inte hade ridit på det där lilla extra, domaren tyckte visst det gick för fort men för framtiden känns det ändå bra!

Inledde med 7or på inridningen, mellantraven och vänsteröppnan men sedan nästan bara 6or i traven. Första bakdelsvändningen märktes det att jag inte hade sporrarna, han fastnade ett steg så där fick vi en 5a och sedan gjorde jag nästa ganska stor istället. 6,5 på vänsterslutan också. 7 på ökade skritten och sedan mest 6,5 i galoppen, 7 på första enkla bytet!
6,5 på gångarter, 6 på framåtbjudning, 6 på lösgjordhet, 7 på ryttaren och 7 på korrektheten. 64,33% totalt, 11 av 18 starter.
Kommentar: "Fint ekipage som behöver dämpa tempot. Höjer ofta nacken och sänker ryggen."

Jättenöjd med att ha kommit upp på samma nivå igen som vi var i början av sommaren efter att ha legat närmare 60% ett bra tag nu, och dessutom med mindre välvilliga domare än senast vi låg runt 64% :angel:
Nu ska vi avsluta med en LA:4 i helgen och sedan blir det hårdträning i vinter, så ska vi nog kunna vara med och tävla på riktigt i de här klasserna också!

@Smuldaisy Aaah men då såg jag nog dig också om det var den klassen du vann! Om du red typ först? Stort grattis! Såg väldigt säkert och stadigt ut!
Och tack, jag tycker väldigt bra om honom, några år till så blir det nog riktigt bra ;)
Han ligger fortfarande ute på annons faktiskt, men jag uppdaterar inte så ofta :angel:. Jag rider honom åt uppfödaren tills han blir såld.

Vi avslutade året genom att börja :D
Dottern (7 år, e. Black Coffee) till den andra tävlingshästen gjorde andra dressyrtävlingen igår, två MsvC. I våras red vi en LA och var placerade men under sommaren har mamma ridit henne. Annars är det mest hoppning och fälttävlan för hennes del. För tre veckor sedan fick hon komma till Gotland och igår var det tävling. Starterna resulterade 1a respektive 2a utanför placering och färdigkvalade till MsvB :bump:Detta trots att ridhuset var välpyntat och innehöll bland annat en jättestor, uppblåst och väsande (!) jultomte!! O_o Kul att passera den under skrittdelen :p
10846164_321686618032913_2460741252961369722_n.jpg

10408824_321686638032911_6718280223812702016_n.jpg

10270600_321686628032912_6501188281069165584_n.jpg

1506968_321686641366244_5212055301452794899_n.jpg

1982155_321686611366247_3556338127355590051_n.jpg

LA, Msv C......nää, men vi har lyckats ta oss igenom Fälttävlans debutantprogram 2011 med 64,75 mycket generöst satta procent. Dressyr är liksom assvårt men jag vägrar ge upp så nån gång ska vi ta oss igenom ett helt program på ett vettigt sätt. :p:angel::D

Det är verkligen vinter här i sthlm, med snö på vägen hem från tävlingen idag så jag fyller på i den här tråden.

Idag har jag och Fanta varit och tävlat på vårt favoritställe, Täby. Efter tre veckor med gråt, spark och tandagnisslan var hon som förbytt idag och gick som en liten klocka i MsvC:1. Jag var väl passiv i slutorna så hon blev lite rak där, och i de enkla bytena höll hon inte in magen/upp manken tillräckligt så de blev lite såsiga. En åtta på ökade skritten gjorde min dag, för den har vi verkligen kämpat med eftersom hon lätt spänner ryggen och tappar takten. 64,894 % till sist och en fjärdeplacering, bättre än vad jag kunnat drömma om! Film och bilder kommer så snart jag bara hinner :)

Grattis @Amanda_F Jag var prisutdelare så jag fick i alla fall hålla i rosetterna. :)

Själv provade jag på något nytt, jag avbröt och gick ut. Min madame blev alldeles för känslig och laddad och släppte all kontakt. :banghead:

Aha, @mimus Det var du som speakern sa saknade efternamn :) Jag tyckte väl att jag fick en sån där blick som sa att jag borde veta vem du är. Nu vet jag till nästa gång!

Idag har jag varit ute på första "tävlingen" (pay and ride) på min egenuppfödda 08:a. Hade enbart som mål att han skulle vara skötsam. Och han skötte sig alldeles super!! Som om han aldrig gjort annat! Verkligen superduktig!

Inne på banan gjorde jag ett par större missar (inte tävlat på typ 7 år tror jag) men vi lyckades ändå få 61,85. Jättenöjd och oerhört taggad på en fortsättning!

Liknande trådar

Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 707
Senast: vilde
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ny dag, nya möjligheter. Under lördagen går sveriges störste guldhopp Armand Duplantis in i OS. Dessutom jagar Sverige medalj i...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 747
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar