Hostande hund, vad kan det vara?

S

Silverlilja

Min kompis har en hund som hostat en längre tid (då pratar vi månader), den hostar inte jätte mycket men kan hosta till nån/några gånger på raken och sen är det bra.
Första jag tänkte på vad kennelhosta men då borde ju hennes andra hundar och min hund varit smittade vid det här laget då de umgås ofta?

Vad finns det för andra tänkbara orsaker till att hunden kan hosta?
Min kompis har pratat om veterinärbesök (för en annan grej) och då kolla upp hostningarna men de verkar aldrig komma iväg till vet. :crazy:

/Sophia

Sv: Hostande hund, vad kan det vara?

Är det torrhosta eller produktiv, slemproducerande hosta?

Om det är torrhosta kan det vara ett tecken på lunginflamation.

Hos den äldre hunden, ofta hos lite överviktiga mindre hundraser, kan torrhosta vara orsakad av så kallad trachealkollaps. Trachea = luftstrupen, blir med åren mer eftergivlig och kan falla ihop exempelvis vid upphetsning eller ansträngning och utlöser då hosta som ibland kan bli intensiv. En annan vanlig orsak är då hunden drar i kopplet och halsbandet trycker på luftstrupen.

Det är torra hostningar och hunden är bara ett år och av liten ras (DP), hostar oavsett om han är kopplad eller lös.
Hostat har han nog gjort sen har var ett par månader gammal men då endast i samband med vattendrickande och då trodde ägarn det berodde på att han drack för ivrigt. Men nu så hostar han ju oavsett om han dricker eller gör nåt annat, han kan sitta på vardagsrumsgolvet och helt plötsligt hosta till 3-4 ggr.

Tack för ditt svar :bow:

Bäst är nog att kolla upp hos vet. för säker hets skull, så att inte hunden går och hostar och blir värre.

Åh, en Dvärgpinscher! :love:

Mina erfarenheter av hundhosta har haft tre bakomliggande anledningar:

* Noskvalster
* Hjärtfel
* Kennelhosta

Men att säga vad din kompis hund har för hosta,är ju omöjligt... hon bör enligt mig åka till veterinär för att kolla upp det, eftersom det pågått såpass länge.

Jag tänkte, det kan ju även vara sur mage, typ magkatarr. Man kan prova att ge Proviva - blåbär eller Proviva - nyponsoppa.
De är snälla mot magen. Värt att testa. Nu missade jag att se om tråden var gammal eller inte..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar