T

Tomaten

Gör en egen hosta tråd, sorry;)
Hästen har fått hosta som hållit i sig ett tag. Han är lika pigg som vanligt han hostar i bland men det låter liksom, "torrt" i bland kan det komma lite slem men andetagen innan liksom "morrar" han det hörs att det är något där. Ringde vet för ett tag sen som sa att han skulle ridas så han fick andas ur sig, detta ska vara en vädligt duktig vet men jag blir lite fundersam. så vad tycker ni kloka? :)

Sv: Hosta?

Har hästen feber?
Har den hostat och varit snorig förut och vid vilka tillfällen?

Hade vet ut till min lilla häromdagen. Hon har hostat upp slembollar ett tag nu. Hon har ingen feber och är pigg som vanligt. Han skulle ringa in ett recept om hon inte slutat hosta efter helgen. Mest för att jag är orolig, förkylning när man växer så mkt och så...

Ingen feber. Han har inte varit sjuk på tre år men nu i höst fick han en långdragen förkylning.

Hej
Vad har han för hö? Löspressat,hårdpressat,hösilage eller ensilage?
Undrar för att min häst har precis fått Ventipulmin mot hosta,slemlösande. Hostan var pga mögelsporer i höet.Så nu har jag fått byta till ensilge... och hostan är borta.
Lukta noga och titta efter mögel. Vissa är känsligare än andra dels pga nedsatt immunförsvar av tex förkylning.
Lycka till

Antingen kan det ju vara en rejälare förkylning/virus eller dammallergi/bronkit.
Jag skulle be en veterinär kolla på hästen för säkerhetskull, ev kan den behöva slemlösande/vidgande medicin.

har hård pressat(tror jag). aldrig haft minsta antydning till mögel. Däremot var en gubbe ut i dag och tittade lite i stallet och det kan vara så att det har kommit mögel angrepp i stallet*suck*det kna ju stämma iom att efter en dag ute hostar han inte, det är bara inne i stallet,han äter ju samma hö ute så det misstänker jag inte så vi får se vad det blir.

Senast ändrad av en moderator:

jo det får nog bli vet om detta fortsätter, kan ju inte ha hosta som kommer och går hela tiden!

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 941
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?