Han reagerar även på hösilage, speciellt torrare, ibland. Ett jävla helvete rent ut sagt för jag har ännu inte hittat någon leverantör jag är helt nöjd med oavsett strl på balarna. Och jag betalar verkligen vad som helst för hyfsat innehåll o bra hygienisk kvalité.
Katslösa då?

Jag har också en häst som hostar emellanåt, torrhostar, hon är kollad med endoskop, inget konstigt. Förklaringen jag fick var att hon är en "känslig individ". Hon får också konstiga utslag, mugg osv. Så visst är hon känslig. Lösdrift och ensilage håller hon sig bra på.

Katslösa då?

Jag har också en häst som hostar emellanåt, torrhostar, hon är kollad med endoskop, inget konstigt. Förklaringen jag fick var att hon är en "känslig individ". Hon får också konstiga utslag, mugg osv. Så visst är hon känslig. Lösdrift och ensilage håller hon sig bra på.
Tänkte precis föreslå samma leverantör!

De har snäppet för stora balar egentligen till två hästar. Fast det kanske är värt att köra på 60-70 hela säsongen istället för o ha typ 40 o 150 som vi gjort hittills? Använder ni dem? O de har alltid hög hygieniskt kvalité?

De har snäppet för stora balar egentligen till två hästar. Fast det kanske är värt att köra på 60-70 hela säsongen istället för o ha typ 40 o 150 som vi gjort hittills? Använder ni dem? O de har alltid hög hygieniskt kvalité?

Jag har inte själv gjort det, men min kompis vars häst har svåra behov har använt deras foder och varit mycket nöjd. Hon har köpt små balar, till bara en häst, som varit fina hygieniskt.

Jag har använt mig av dem och väldigt jämn kvalité och fina balar. Mina hästar har alltid tyckt om deras hösilage.

Nu har jag en bonde som är närmre och billigare, med dålig plats till hösilagebalar så funkar det bättre om han kan komma två- tre gånger per säsong. För mig blir det tyvärr för dyrt för Katslösa. Men hade jag haft en häst med särskilda behov eller liknande så absolut!
Har för mig att de dessutom har olika näringsbehov som de kan tillgodose som man kan välja mellan.

Jag har använt mig både av stora balar och de mindre.

Nu har har jag handlat det av återförsäljare och nån enstaka bal åtgången. Jag hade kunnat pressa priset genom att ta hem allt samtidigt och beställa för hela året. Men med bara 2- 3 hästar så blev det med frakten ändå väldigt dyrt.

4 kr/ kg för småbalar och strax över 3 kr/ kg för storbalar.

Jag har använt Vetfoder ett år och var mycket nöjd. Inte en dålig bal (småbal 40 kg) på hela säsongen. Minns inte vad priset blev inkl frakt men 3.80 kr/kg nånstans om jag inte minns galet. Det var några år sen dock.

:eek::eek:

Oj! Själv tycker jag det är snordyrt!

Det finns de som vill ha uppåt 5 kr/kg inkl vanlig 1500 kr frakt för några ton. De vet väl att de har bra värden (jag vill gärna ha kvot 8-10) o säger att de har bra hygienisk kvalité.

Folk måste vara kassa på att återkoppla om dåliga balar för jag bara reklamerar o reklamerar o är alltid "första som fått en dålig bal". Då slänger jag en del utöver det oxå som bara känns tveksamt. Det blir dyrt!

Men det jobbigaste är ju långt i från priset. Jag hatar att öppna en ny bal o nervöst syna den i sömmarna o hoppas att hästen kommer ha några hostfria dagar till. Mår betydligt bättre som hästägare på sommaren när de käkar gräs :p Det är värt väldigt mycket för mig att hitta en leverantör som har jämn, hög kvalité som jag kan förbeställa av.

Det finns de som vill ha uppåt 5 kr/kg inkl vanlig 1500 kr frakt för några ton. De vet väl att de har bra värden (jag vill gärna ha kvot 8-10) o säger att de har bra hygienisk kvalité.

Folk måste vara kassa på att återkoppla om dåliga balar för jag bara reklamerar o reklamerar o är alltid "första som fått en dålig bal". Då slänger jag en del utöver det oxå som bara känns tveksamt. Det blir dyrt!

Men det jobbigaste är ju långt i från priset. Jag hatar att öppna en ny bal o nervöst syna den i sömmarna o hoppas att hästen kommer ha några hostfria dagar till. Mår betydligt bättre som hästägare på sommaren när de käkar gräs :p Det är värt väldigt mycket för mig att hitta en leverantör som har jämn, hög kvalité som jag kan förbeställa av.

Visst slänger jag också en del hösilage, hellre det än att riskera att fodra dåligt och kassa balar reklameras. Har helt enkelt ingen möjlighet i heller att ta hand om så pass stora kasserade balar.
Just i våras köpte jag småbalshö för 2,5 kr/ kg (vitt). Riktigt fint hö. Men så fick jag köra 2 h ToR för att få tag på det. Så det tillkommer en del kostnad i bensin då med såklart. Men jag tycker det är dyrt. :o
Fast nu när du säger det, så inser jag själv att det är det inte alls så länge det faktiskt ÄR bra kvalité på det.

Även om jag kan vara rätt petig så har vi rätt enkla hästar och det är väldigt tacksamt!

Jisses. Jag har aldrig mött någon som ligger över 4 kr/kg inkl moms exkl frakt.

Jisses. Jag har aldrig mött någon som ligger över 4 kr/kg inkl moms exkl frakt.

Räknat inkl frakt (hittills alltid 1500 kr)! Sista blev nästan 5 kr/kg vid beställning men så skickade han med några extra o avrundade totalsumman. Det var 35 kgs. Men då skedde hela lossningen för hand. Och jag fattar bara inte?? Jag betalar hellre både för att de och vi ska slippa slita ut oss och riskera balar genom o loss flera ton för hand, balarna är ju skithala. Men visst, på pall tar de ju mycket plats. Vi sa dock aldrig mer.

@the_connemara Är inte Horsehage bra? Annars har jag bara hört bra om Katslösa:).

Just nu fodrar vi med torrt hösilage eftersom det är sommar, men jag längtar tills det blir höst och vi börjar med det som har lägre TS.

Jag har haft balar från Horsehage och Vetfoder. Mycket nöjd med båda. Jag köpte i andrahand och betalade i höstas 3kr/kg på pall.

@Fiorano, det finns travfolk i din grannby som handlar från Vetfoder om det kanske går att samköra vid intresse.

Senast ändrad:
@the_connemara Är inte Horsehage bra? Annars har jag bara hört bra om Katslösa:).

Just nu fodrar vi med torrt hösilage eftersom det är sommar, men jag längtar tills det blir höst och vi börjar med det som har lägre TS.

Jag har försökt kontakta deras ombud enl hemsida några gånger genom åren men aldrig fått svar så trodde det inte fanns längre. Tills jag såg att svenska foder här är åf nu i våras. De har dock riktigt små påsar o är rätt dyra och jag har aldrig fått något bra svar på vad skillnaden är mot vanligt hösilage. Det ger mig dåliga vibbar :o

Vetfoder ligger väldigt bra till, snabba vettiga svar! Inväntar deras analyser o ska kolla runt mer.

@lytesout95 Tror inte jag behöver byta hö. Än:p. Barb har varit hostfri två dagar nu vid ridning så börjar mer och mer tro att hon fått en liten infektion av nya boxgrannen som kom nyimporterad från Irland via försäljningsstall för två veckor sen. Oavsett är hon uppenbarligen känslig så sa testa lite tips:)

Jag har försökt kontakta deras ombud enl hemsida några gånger genom åren men aldrig fått svar så trodde det inte fanns längre. Tills jag såg att svenska foder här är åf nu i våras. De har dock riktigt små påsar o är rätt dyra och jag har aldrig fått något bra svar på vad skillnaden är mot vanligt hösilage. Det ger mig dåliga vibbar :o

Vetfoder ligger väldigt bra till, snabba vettiga svar! Inväntar deras analyser o ska kolla runt mer.

Det är bara förpackningsstorleken som skiljer HorseHage mot annat silage. Ja och att det finns färre producenter. I övrigt så samma lika, men du har många olika skördar och analyser att välja på. Just det finns ju hos fler, t ex Vetfoder.

Jag har aldrig slängt så mkt dåliga balar (påsar) som med HorseHage - men kan ju haft otur det året. Det var jäkla smidigt när man var iväg på kurs eller så dock.

Det är bara förpackningsstorleken som skiljer HorseHage mot annat silage. Ja och att det finns färre producenter. I övrigt så samma lika, men du har många olika skördar och analyser att välja på. Just det finns ju hos fler, t ex Vetfoder.

Jag har aldrig slängt så mkt dåliga balar (påsar) som med HorseHage - men kan ju haft otur det året. Det var jäkla smidigt när man var iväg på kurs eller så dock.

Var ett par år sedan vi gav HorseHage till våra hästar (var även återförsäljare). Hade aldrig några problem med dåliga balar då, så var supernöjd. Nån bal hade det blivit ett hål i, men dom blev utbytta direkt så det sköttes bra då. Blev dock lite dyrt när hästarna blev fler, annars hade jag inte slutat med det.

Liknande trådar

Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: emptyrings
·
Hästvård Kadde har oroväckade nog börjat hosta. Något som han aldrig gjort förr mer än när man börjat rida honom efter att han har stått ett tag...
Svar
10
· Visningar
1 593
Senast: Varmblod90
·
I
Hästvård Mitt sto på 21 år har hosta. Jag har inte haft henne så många månader och hon går här som sällskapshäst. Är lite fundersam om det...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: FTW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama