Fiorano

Trådstartare
Efter att mina ena häst för tre år sen hade en långdragen luftvägsinfektion, samt en ny infektion denna våren har hennes luftvägar blivit väldigt känsliga. Hon reagerar ffa på fuktig miljö men förstås även på damm. Har NostrilVet, men det hjälper inte mot fukten. Vår stallmiljö är bra, hon är nu på sommaren ute 5-22, vintern 6-20 (men blir längre i år eftersom de nu fått ett hus i hagen), hon står på spån, har börjat vattnat höet nu också. Vill dock kunna göra ännu mer för henne!

Vad ger ni andra era hosthästar för eventuella tillskott? Har blivit tipsad om Carrageen, men vet att jag läst att algtillskott inte är bra för hästar? Nånting om jod och struma? Lakritsrot-hjälper det?

Efter att mina ena häst för tre år sen hade en långdragen luftvägsinfektion, samt en ny infektion denna våren har hennes luftvägar blivit väldigt känsliga. Hon reagerar ffa på fuktig miljö men förstås även på damm. Har NostrilVet, men det hjälper inte mot fukten. Vår stallmiljö är bra, hon är nu på sommaren ute 5-22, vintern 6-20 (men blir längre i år eftersom de nu fått ett hus i hagen), hon står på spån, har börjat vattnat höet nu också. Vill dock kunna göra ännu mer för henne!

Vad ger ni andra era hosthästar för eventuella tillskott? Har blivit tipsad om Carrageen, men vet att jag läst att algtillskott inte är bra för hästar? Nånting om jod och struma? Lakritsrot-hjälper det?

Det absolut bästa för en host häst är lösdrift. Min förra häst fick problem med slem ansamlingar och blev känslig och det som hjälpte honom var att flytta till en lösdrift. Den som hade jobbigast för den omställningen, det var jag men när jag märkte hur mycket bättre han blev och hur lite en häst är i sin box om den får välja så ändrade jag min uppfattning. Min häst blev också mycket mjukare i kroppen och sundare i övrigt efter att jag flyttade honom dit. Så mitt råd är även om det kanske är krångligt, flytta till en välskött lösdrift, det är mycket effektivare än alla tillskott i världen. :)

Lösdrift är min dröm. När vi nån gång här i framtiden skaffar gård kommer jag att ha mina hästar i lösdrift utan tvekan. För dagen är det tyvär inte ett alternativ:/.

Vårt lilla russ fick problem med hosta efter en luftvägsinfektion. Hon blev mycket bättre efter att jag började ge lakritspulver. Det är naturligt slemlösande, hon stod på torv och åt den kalla årstiden hösilage och mådde bäst med regelbunden lätt motion.

@Toxid Vi hade spånpellets förut men det la sig verkligen som en tunn dammhinna över precis allt i hela stallet! Har i ett par år istället hämtat spån direkt från sågen. Är kanon när det är nyhämtat eftersom det är aningen fuktigt, men efter ett par veckor har det torkar och dammar tyvärr.

På min (L) hjälpte inte lakritsrot alls.

Han funkade fint flera år på spån och silage. Men viktigt att inte lämna spån orört, längs kanter och under vattenhinken och sådär.

Blev tyvärr pollenallergisk. Sen började han efter några år plötsligt hosta "utan anledning". Allergisk mot spånet. Skitkul. Jag hade honom på papper (wellpapp) eller torv (jag hatar torv men det gick inte få tag på wellpappersströ här längre).

Han gick sista åren på lösdrift. Men de står ju "inne" i lösdriften med, så det gjorde ingen större skillnad. Stod i välventilerat kallstall med utomhusluft innan. Provade ha halm i lösdriften. Gick inte alls, han började hosta. Däremot funkade det med spån där om jag höll det lite fuktigt. Spånpellts åt han så kan inte utvärdera det.

@Toxid Vi hade spånpellets förut men det la sig verkligen som en tunn dammhinna över precis allt i hela stallet! Har i ett par år istället hämtat spån direkt från sågen. Är kanon när det är nyhämtat eftersom det är aningen fuktigt, men efter ett par veckor har det torkar och dammar tyvärr.
Åh, jag förstår, vad synd! Vi har Mustangs spånpellets, den dammar verkligen ingenting. "Hosthästen" i vårt stall vart av med hostan efter en- två veckor efter vi bytt :-)

Lösdrift är min dröm. När vi nån gång här i framtiden skaffar gård kommer jag att ha mina hästar i lösdrift utan tvekan. För dagen är det tyvär inte ett alternativ:/.
Ok, kan du byta ut höt mot ensilage då? Iallafall det som hästen äter inomhus. Jag fick rådet att leta efter ensilage som var slaget som andra skörd eftersom det innehåller mycket mindre frö och är kraftigare. Jag kunde ge ganska torrt ensilage ( ts över 70) och det var ändå damfritt. Innan jag gick över till ensilage så doppade alltid min häst sitt hö i vattenspannen, antagligen kittlade höt honom i halsen mindre om han gjorde så.

Ok, kan du byta ut höt mot ensilage då? Iallafall det som hästen äter inomhus. Jag fick rådet att leta efter ensilage som var slaget som andra skörd eftersom det innehåller mycket mindre frö och är kraftigare. Jag kunde ge ganska torrt ensilage ( ts över 70) och det var ändå damfritt. Innan jag gick över till ensilage så doppade alltid min häst sitt hö i vattenspannen, antagligen kittlade höt honom i halsen mindre om han gjorde så.

Vad menar du med kraftigare ang andraskörd? Min andraskörd ät spädare än förstaskörden?
Sen ger jag inte torrt, så frön spelar ingen roll men det slås ju innan det går i blom så inga frön ändå.

Prova med att köpa örter o koka upp hemma. Det här är receptet på avkoket som jag hittade:
ca 1,2 liter vatten
ca 40 g anis
ca 30 g timjan
ca 1 msk lakritsrot (finns i hälsokostbutiken)

Koka vatten och anis i ca 10 min, ta sedan av kastrullen från plattan och häll i timjanen och lakritsroten. Sätt på locket igen och låt det stå och dra i minst 12 timmar. Ta sedan bort fröna och bladen och pressa vätskan ur dem. (Det är alltså vätskan som man ska använda). Jag har en host häst som är nästan symtomfri sedan har börjat få detta avkok. Jag ger 1/2 dl morgon o kväll.Lycka till.

Min veterinär säger att spånpellets är det som absolut flest hästar reagerar emot. Så det är inte att rekommendera, fast man vattnar. Så du tänker rätt där.

Bara för att dammet syns betyder det inte att det är farligt eller vad man ska säga, allt strö dammar, det är storleken på dammet som spelar roll. När min häst hostade bytte jag från spån till torv. Allt blev svart i stallet men partiklarna var så pass stora att de kunde filtreras bort av hästen och inte åka ner i lungorna. Nu kör jag med pappersströ och ute minst 16 timmar på vintrarna

Min gamling blev dammkänslig och hosthäst efter att vi haft kvarka i stallet.
Han höll sig besvärsfri på hösilage och med hyfsat mycket utetid och daglig motion. Han behövde få igång slemhinnorna med lite rörelse och hosta upp något krax dagligen.
Stod han kunde han få infektioner i luftrören och behövde då medicinera(med Ventipulmin, har jag för mig).

Ska man vattna höet och vill binda dammpartiklar måste det ligga i blöt rätt många timmar. Jag minns inte exakt antal h.
Men det blev för bökigt för mig minns jag. Så jag fick börja köpa småbal hösilage(innan det var vanligt och fanns till normalpris).
Jag blev också tipsad om rödalger. Men jag behövde aldrig börja ge. Jag vet flera som ansåg sig hjälpta av det dock.

Min häst fick en halsinfektion i slutet av förra vintern. Eftersom han inte slutade hosta togs nya prover efter några veckor, och fick då veta att infektionen övergått till bronkit och viss pollenallergi. Fick slemlösande och kortison i olika perioder i ett halvår. Men senaste åren har jag lyckats hålla hostan i schack utan receptbelagt. Jag använder Equistros slemlösande örter, har gått över till torv istället för spån, och hösilage istället för hö. Blöter också allt kraftfoder, samt den halm han får att tugga på. Peppar, peppar än så länge lever han ett nästan hostfritt liv, en liten hostning typ varannat ridpass är allt, hostar aldrig i stallet.

Vad menar du med kraftigare ang andraskörd? Min andraskörd ät spädare än förstaskörden?
Sen ger jag inte torrt, så frön spelar ingen roll men det slås ju innan det går i blom så inga frön ändå.
Nej, jag rörde ihop det. Vad jag ville säga är att jag har sedan min häst blev sjuk köpt ensilage som har varit framtaget just till hosthästar och det har varit med mindre frön och från andra skörden.

Min gamla häst blev utdömd för känsliga luftvägar och hosta, men hostade inte alls när hon stod i utebox, på spån (varianten som är som flingor) och åt hösilage. Mycket utevistelse och regelbunden motion var självklart viktigt också. Men vi försökte länge med att blöta hö och ge diverse tillskott för luftvägarna när hästen stod i ett "innestall". Det fungerade inte alls. Vi provade allt från vitlök till receptbelagda preparat vi fick utskrivet av vet. Vi bad även stallkompisarna att inte sopa medan hästarna var inne för att minimera dammet i luften och så höll jag boxen så ren från damm och spindelväv som det gick. Så vinnande konceptet för oss: Utebox, mycket utevistelse, spån och hösilage. Hösilaget behövde inte vara särskilt blött, bara dammfritt.:)

Fast hosta behöver inte vara kopplat till dammig miljö... Jag har en häst som kan bli lite hostig när som - mitt i vintern när hon står inne på halm om nätterna såväl som mitt i sommaren när hon går på bete .. Har aldrig hittat vad som utlöser det hela men en månad på Breathe Free löser problemet - som sedan kommer igen om ett år eller ett halvår ...

Åh dessa tillskott...! Hade också velat hitta ett som gör min mindre känslig. Ni som rekommenderar tillskott i tråden, vad för typ av hosta får era hästar? Min får bara torrhosta så gissar att slemlösande är helt fel då?

Min funkade tidigare på hö (matmor med hönäsa) och både kutterspån o halm som strö. Efter en sommar med kass halm (givetvis använde vi bara det vi trodde var bra) så började han hosta.

Bytte till torv, behöll en tuss halm att tugga på, fortsatte med hö, började ge även kraftfoder på marken. Blev mycket bättre o hanterbart.

Flyttade till Skåne o bytte då till hösilage. Blev helt symptomfri, inte ett host på hela vintern.

Våren bytte till hö, höll på att hosta ihjäl sig kändes det som oavsett vilket hö. Blötte o det blev nästan bra (något host i början ngrs ggr i veckan).

Fick helt slopa hö o letar nu bra halm till somrarna. Ibland reagerar han (som ovan nästan bra) o man måste vattna, ibland går det veckor utan host.

Han reagerar även på hösilage, speciellt torrare, ibland. Ett jävla helvete rent ut sagt för jag har ännu inte hittat någon leverantör jag är helt nöjd med oavsett strl på balarna. Och jag betalar verkligen vad som helst för hyfsat innehåll o bra hygienisk kvalité.

För mig är inte ETT ENDA host okej i någon form. En frisk häst hostar aldrig. Jag hade velat komma dit att han inte reagerar så lätt.

Liknande trådar

Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: emptyrings
·
Hästvård Kadde har oroväckade nog börjat hosta. Något som han aldrig gjort förr mer än när man börjat rida honom efter att han har stått ett tag...
Svar
10
· Visningar
1 593
Senast: Varmblod90
·
I
Hästvård Mitt sto på 21 år har hosta. Jag har inte haft henne så många månader och hon går här som sällskapshäst. Är lite fundersam om det...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: FTW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama