Hosta?? HJÄLP :(

G

Gabrionapamir

Det ska då alltid vara något! .. :( Min nya häst har typ börjat hosta 1 eller två gånger, då man rider igång henne. sen hostar hon inget mera alls..? Kan hon dra i sig damm från grusvägarna/ridhuset? Eller ska jag befara det värsta luftvägsproblem.. åh snälla låt det inte vara det.. vill inte mista en till häst. Innan vi köpte henne hade en vet. tidigare tittat igenom henne och de märker väl sådant? .. Hon hostar inte varje gång heller, men nästan när hon ansträngt sig.. är jätte orolig:( vad tror ni ?

Sv: Hosta?? HJÄLP :(

Min häst gjorde det när jag började rida igång honom. Hände ett par gånger vid ridning på ridbanan, sen inget mer. Hade det fortsatt hade jag tagit ut vetrinären. Bättre att kolla en gång extra om du är osäker på vad det beror på.

Min häst började också hosta väldigt mycket, började då hon blev lite ansträngd sen blev det mer eller mindre hela tiden då hon stod inne. Blev jätteorolig så tog henne till klinik. Hon hade lite "småkrafs" i luftvägarna och lungor men var absolut ingen fara! Han rekommenderade ständig utevistelse och gärna betäckning. Nu hostar hon aldrig, hon älskar att vara ute och har nu en tös på två år, hon har aldrig varit så fin som när hon var dräktig konstigt nog :)

Det jag vill säga är att det absolut inte behöver vara jätteallvarligt. men fortsätter det eller bli värre så ta hästen till klinik så de får kika lungor och så. Löser sig säkerligen!

En del hästar har vad man kallar "igångsättningshosta", o det är precis vad det låter som. Vårat c-ponnysto hade det, (är i himlen nu av andra orsaker). Hon hostade i första traven, sen var det oftast klart. Men det ska kollas upp om det blir envist. Jag ringde förra ägaren, o fick då veta att dom kollat detta på klinik, framgick inte vid köpet. Då vet man att de ser bra ut i halsen o behöver inte oroa ihjäl sej när de "hostar igång".

Min häst har också igångsättningshosta.

Han började hosta jättemkt en gång och det slutade med att jag fick ta ut veterinären som sa att han antagligen hade ätit gräs och fått i sig damm så han skrev ut nån medicin som han åt i en vecka. Efter den veckan så började jag att ge honom vitlökspulver en gång om dagen i maten och han har nu ätit det ett tag och hostar bara en gång när jag börjar trava honom.

Det veterinären sa till mig då var att kolla över stallets ventilation och även kolla så att maten hästen åt inte var dammig utan att blöta höet om det var för torrt och sen inte ge honom havre eller korn som skulle kunna vara dammigt utan att se honom som en dammallergiker (som han dock inte är).

Hoppas det går bra med din häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 684
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat