Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*KL*

Min häst är ute på natten. Hyfsat kallt, några plus just nu tror jag.

Han har fleecetäcke samt ofodrat regntäcke, funkar bra. Han tycker om att vara ute, bara han är varm o go... :grin:

Just nu står hästen i stallet med ett bomullstäcke på sig. Ute har hon ett tunt fodrat (100gr) regntäcke på sig. Går ute mellan ca 8-19.30 och är helt rakad.

Min har sitt tagel som täcke! Det funkar perfa!!! Hon går ute dygnet runt, oftast naken (som nu), annars ofodrat regntäcke. Hon har inte börjat sätta någon vinerpäls ännu, utan har kvar den tunna sommarpälsen.

Tävlingshäst, lättfrusen, och allmänt känslig! Men hon mår hur bra som helst av att vara ute naken nu!!!

Diana

kl
Idag naken igen
Temp: ~12 grader
Molnigt + lätt blåst

Tjock vinterpäls som försvinner imorrn! :bump:

Min går med o fodrat regntäcke nu, hela tiden. Vädret är så ostadigt här.
Har jag ridit henne och hon blir svettig eller/och kylligt ute kan jag sätta ett flecce eller bomullsttäcket.
Hon är lite spänd över ryggen, nervositet spänd så de känns bättre för mig att ha något på så att musklerna hålls lite varma = lättare att slappna av.
De står fortfarande ute dygnet runt och kommer att göra det några veckor fram över.

*kl*

vet inte temperaturen men det är mulet och troligtvis hyfsat kallt, kanske runt 10 grader eller något lägre.

hästen är i hagen och har ett fleecefodrat regntäcke på sig. har gått täckad vid risk för dåligt väder de senaste veckorna eftersom hon har väldigtk änslig rygg och fryser för i princip ingenting.

Knappen
Idag går vi nakna så när som på bandaget vänster bak, men i morgon åker nog regntäcket på för här är mulet och det ser ut som att himlen kommer trilla ner när som.. Ca 12-14 grader..

kl

Nu är min häst ute i hagen med ett tunt fodrat regntäcke de är mulet och ca 10 grader.

KL

Mitt fullblod går ute i hagen utan täcke. Det är ca 12 grader och mulet. Massor med mat i hagen. Han har börjat sätta lite vinterpäls, men klipps inte förrän i november då han satt pälsen klart. Filtklippning.

dagar det regnar har han ofodrat regntäcke på sig, men det gör det inte idag, så han går utan.

Mina går utan täcke nu, halvblod. Men på natten har jag ett täcke med 200 gramfyllning. Tycker egentligen att det är lite mycket men det var så bra täcken med mycket reflex på så hästen syns på långt håll. Perfekt om man har stor hage :)

Men på morgonen är det ju bara 3-4 plusgrader. Jag tar av täcket då eftersom det blir varmt framåt eftermiddagen. Jag tycker det är jättesvårt hur man ska göra med täcket just på morgonen. Lät det sitta på någon dag och sen när jag kom hem efter jobbet var det ju 16 grader så det kändes inte snällt mot hästen. Hur resonerar ni?

Jag har ett vanligt regntäcke på fullblodet för att slippa allt för mkt vinterpäls, det är ju rätt kallt om nätterna nu, kanske frost ibland. Och nu är det inte så varmt om dagarna att det blir för varmt med täcket på heller. Mulet är det också.

Nordsvensken är nakenfis och har redan kommit en bit med sin vinterpäls! Han kommer nog att klippas senare i höst, får nog klippa honom relativt tidigt då han får sån björnpäls och inte orkar med ridningen då.

Ett regntäcke påverkar inte vinterpälssättandet alls dock. Det styrs i första hand av ljuset, i andra hand av temperaturen. Ett ofodrat regntäcke ger vid kyla ingen värme att tala om, bara ett skydd mot nederbörd och blåst. Vid strängare kyla kyler det ner hästen genom att den inte kan resa hårstråna för att minska värmeförslusten, just det är dock inget som spelar roll vid de här temperaturerna.

Men det kommer tyvärr inte minska pälsen.

KL

Just nu står två i stallet med varsitt Amigo regntäcke. De har även dem inne på natten och i hagen. I stallet 10+ och samma temp ute på dagarna.

De två andra går ute dygnet runt. Den med kort päls fick idag på sig ett California 100 gramstäcke. På dagarna är det i varmaste laget med ca 10+ men på nätterna behövs det då vi har under 5+. Den sista som har björnpäls är naken.

min har ett lättfodrat regntäcke på dygnet runt då det har regnat lite från o till på dagarna. tyvärr blir det nog lite mycket de dagar det är fint men jag har inte möjlighet att åka till stallet dagtid om det skulle börja regna annars hade jag gjort det. o kanske lite varmt på natten men stallet står öppet så det är inte varmt där inne.

kl

Nu är pälsen borta :bump: så nu börjar täckessäsongen på riktigt :p

Inne: Fleecetäcke

Ute: Ofodrat regntäcke

Knapplån

Just nu - i stallet (utestall) 150g stalltäcke, är ca +6 grader men isande kallt, något kallare på nätterna.

Ute naken förrutom vid regn då ett ofodrat regn ligger på. Är strax över +10 här om dagarna.

Nu puttar jag upp denna lite, och hoppas på fler svar.

Just nu står två i stallet och de har varsitt Amigo Regntäcke. Och två är ute, den ena med ett 100 grams Rambo California. Den andra är naken. I stallet är det ca 10+ och ute är det 9+ och moln, uppehåll nu men risk för nederbörd.

Jag har ett vanligt regntäcke på fullblodet för att slippa allt för mkt vinterpäls, det är ju rätt kallt om nätterna nu, kanske frost ibland. Och nu är det inte så varmt om dagarna att det blir för varmt med täcket på heller. Mulet är det också.

Nordsvensken är nakenfis och har redan kommit en bit med sin vinterpäls! Han kommer nog att klippas senare i höst, får nog klippa honom relativt tidigt då han får sån björnpäls och inte orkar med ridningen då.

Lust att raka min nallebjörn med? :idea: -lampan :angel: :bump:

Lånar mej själv

Idag går vi nakna utan vare sej bandage, täcke eller grimma :)

Jag rakar bara snälla hästar :p Men klippmaskinen tog sig inte igenom hans päls förra vintern :o

Nu går både fullblod och nordsvensk otäckade. Det var ovanligt varmt i helgen och fullblodet var varm under sitt regntäcke. Det har inte varit stjärnklart så det har inte skilt så jättemycket mellan natt och dagstemperatur. Nu tycks dock det kalla vädret vara tillbaka så kanske blir regntäcke på fullblodet, fram tills de börjar gå in om nätterna.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur