Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Så vad har din häst för täcke just nu? Vad är det för väder? Står hästen i stallet eller är den ute?

Min häst står just nu inne i stallet, vi har soligt och kanske 12 grader..
Han har ett 150g regntäcke + ett ofodrat regntäcke m hals över..
Den täckeskombinationen kommer han gå med tills det blir kanske 5 grader, då blir det varmare täcke..

*KL*
Min häst går i lösdrift och har fleecetäcke med ofodrat regntäcke över, dygnet runt nu, tar av det under varmare dagar. Har ylletäcke istället för fleece ibland.

min har fleecetäcke och ofodrat regntäcke med halvhalv för dagen, pga häst som inte verkar riktigt fräsch, ok höstväder men lite blåsigt !

Min gumma går just nu med 200g innertäcke och ofodrat regn täcke pga ryggont, sedan jag börja med denna kombination så har hon blivit mycke bättre. :D

Mina ullbollar gåt ute året om dygnet runt....när hällregnet har orsakat små swimmingpooler på ryggarna så måste jag tvvviiiinga in bollarna i stallet och då får de en ullfilt på ryggen och en mumsig hötuss....det är så underbart att lyssna på regnsmatter, tuggande ångande pållar.

Båda mina hästar härnere går med lätt fodrade regntäcken. Vädret har idag varit växlande: lite svalt imorse, ca 6 grader, därefter strålande sol och säkert 14 grader och så småningom ett ohyggligt regnoväder.
De har antagligen kommit in ganska nyligen. De går ute ca 8-20.

Den lilla har en del vinterpäls, den stora lite mindre. Ska klippa den lilla ganska snart.

KL

Bytte till fodrat regntäcke för ett par veckor sedan, fortf. fleece på natten. Han ska klippas snart och kommer då få ha nåt lite tjockare på natten.

*kk*
Min går naken, ute dygnet runt fortfarande. Idag +10 och regn. Jag har frysit hela dagen, men inte hästen, han är en häst... :D

*kl*

Min är klippt på halsen och magen. Går med ca 50-100gr fodrat utetäcke (var en gång ett 300gr vintertäcke men är 10 år gammalt så inte så mycket foder kvar.)

Det är mellan 2-6 grader på mornarna när dom kommer ut.

Ibland blir det ju apvarmt på dagarna och kan jag eller nån annan så tar vi av täckena på hästarna då.

Hästarna kommer in vid 16-tiden. Min står naken inne..

Fullblodet går med ofodrat regntäcke sen igår kväll och nordisen är nakenfis.

Det regnar och har säkert även regnat under natten. Jag som trodde det skulle vara molnfritt och iskallt i natt. Temp runt 6-8 grader och enligt SMHI ska det inte vara några större tempskillnader mellan dag och natt denna vecka, så det får gå ute om nätterna ett tag till.
Börjar det bli frostnätter får de komma in. De går på i princip fri tillgång av hösilage.

*kl*

Alla fyra går fortfarande ute dygnet runt, storhästarna är nakna och oklippta än så länge, ponnysarna klipptes för 1 månad sedan men går nakna iaf, måste dock klippas snart igen men då åker nog fleecefodrade regntäcken på.

Hade -2 grader här uppe i morse när jag steg upp....

Ursäkta Emor,

Min har på sej ett 200g (tunnt för att vara 200g) täcke då det är snorkallt och regnar...

min går just nu naken, tidigare när det regnade typ varje dag hade hon ett lättfodrat regntäcke, förra veckan gick hon med tunt bomullstäcke bara för att inte skita ner sig då vi hade tävling i söndags... nu har det varit väldigt fint väder senaste veckorna..
min häst fryser endast när hon blir blöt inte annars.

Här gäller samma bud som tidigare :) Regntäcke på fullblodet, nordisen går utan. Runt 7 grader och regn. Jävlars vilken päls nordisen satt redan :o Måste få mina skär slipade så han kan klippas. Även fullblodet börjar se lurvig ut fastän han fäller sommarpäls osm tusan fortfarande.
De äter minst 15 kg hösilage/häst/dag + det gräs som finns kvar.

Får jag sno din knapp? :D

Idag har vi ett fleecefodrat regntäcke på oss. Det hade regnat igenom på täcket jag hade i går, fram på bogen. Dock var resten av hästen varm, go och glad! Ca 8 grader regn. Hoppas det blir finare snart...

Bättre väder? Tsss. Vi kommer inte få se solen förrän i april och jag väntar med spänning på leran i hagen :devil:

(Jag är iof ganska förtjust i hösten, jag är bara lite grinig idag, haha)

*kl*

Det blåser och regnar så nu har den helklippta ponnyn ett 150g HW stalltäcke och ett ofodrat HW regntäcke ovanpå.
Den stora är konvalecent, oklippt och har ett ofodrat HW regntäcke.

*kl*
Regnar men blåser inte såvärst mycket. ca 10 grader ute?
Naken häst. Även inne som han är just nu, gissningsvis ca 10-15 grader i stallet.

Eftersom de andras (nåja, vet inte om det gällde alla) täcken hade läckt igenom och hästarna var blöta ändå så är jag nöjd med mitt val! ;)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur