Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

KL

Min ena häst har sitt rambo sweetitch med bucashuva och ett ofodrat rhino regntäcke över det. Så just nu står han pall för knotten och även regnet som kommer senare idag. Det är runt 10 grader just nu. Tillägger att hästen är 20 år och har en känslig rygg.

Den andra går naken.

Senast ändrad:

Så vad har din häst för täcke just nu?
Häst1 Amigo Regntäcke
Häst2 Amigo 600D regntäcke
Häst3 naken
Häst4 naken

Vad är det för väder?
Mulet med skurar 10+

Står hästen i stallet eller är den ute?
Alla är ute. Fast i natt som var så hade de som är inne regntäckena i stället för bomullstäcken. Fortsätter vädret så här blir det troligtvis samma i natt.

Unghästen går utan täcke utomhus dygnet runt.

Min gamla islänning har exemtäcke på sig både utomhus och inne på nätterna.

Fullblodet har Back on Track fleecetäcke på sig inomhus på nätterna. Är det regn så har han fleecefodrat regntäcke ute. Vid varmare och soliga dagar går han utan täcke i hagen.

*kl*

16-åringen: 0 g Rhino Wug ute, fleecetäcke inne (rygghäst)
4-åringen: naken, 0 g Amigo om ihållande regn, ute och tunt fleecetäcke inne.

Vad är det för väder?
Just nu skiner solen :laugh: men det är väldigt växlande med en hel del regn. Mellan 10-15 grader.

De går ute mellan 7.30 - 20.30 i en stooooor hage, inne och sover och äter lite mat på nätterna.

kl

Just nu står han inne utan täcke men har gått ute mellan ca 8-16 och då hade han fleecefodrat regntäcke.
Idag har det varit uppehåll men molnig och risk för regn. ca 10-12grader. Han är oklippt än så länge.

*knapplån*

Nu när det regnade konstant i två dagar och var lite småkyligt satte jag på både 18-åringen och 3-åringen ofodrade regntäcken ute och tunna fleecetäcken inne.
Är det uppehåll och över ca 10 grader på nätterna går de nakna hela tiden.
De går ute mellan ca 08.00-20.00.

Häst1 Amigo Regntäcke
Häst2 Amigo 600D regntäcke
Häst3 naken
Häst4 naken

Vad är det för väder?
Varierande men blåsigt. Ena stunden molningt nästa sol och nästa klar himmel. Ca 10+. Förstår inte varför det ska vara så förbannat kallt i vinden...Fortsätter det så här tror jag de får sina 100g täcken nästa vecka....Ja menar hade det inte blåst hade det ju varit varmt idag usch.

Alla är ute.

Fullblodet har regntäcke över natten, nordsvensken är nakenfis. Tror det var frost förra natten, och vill inte att fullblodet ska sätta för mkt päls.

Nej, jag menar såklart när det är kallt, +10 och under.

Jaså. Men den jag svarade har (!!!) 200 grams täcken på sina hästar när det är 14+. Därför reagerade jag eftersom det nästan är djurplågeri och speciellt INTE höjer hästarnas välbefinnande eller prestations möjligheter. Överdriven täckning sänker den.

Jag vet att jag svarar ofta, men jag startade ju tråden och sen vill jag veta hur folk täckar sina hästar så kom igen svara mera! Hål tråden levande!:banana:

Häst1 Amigo Insulator 150g
Häst2 Stalltäcke ca 100g
Häst3 Amigo summer turnout regntäcke
Häst4 naken

Vad är det för väder?
Blåsigt och molnigt men uppehåll. Ca 5+. Temperaturen kommer under dan stiga till ca 10+.

De två första står i stallet(kallstall), de andra är ute.

Om en stund ska de andra gå ut också och då får de på sig varsitt regntäcke alt 100g täcke beroende på hur mycket det blåser.

bucas irish turnout regntäcke ute
amigo bomullstäcke inne

Vad är det för väder?

Soligt men ganska kallt, runt 11+ just nu

ute på dagarna, in på eftemiddagarna

kl

Nu går han med 200g HW amigo täcke.

Vad är det för väder?
inatt var det runt 3 grader,när jag släppte ut imorse var det 4,5 grader.Nu är det kanske runt 7grader eller nått.Det är ganska vindstilla, mulet och ruggigt.

Nu är han ute i hagen,men han hade täcket även inatt i stallet(kallstall).

kan ju tillägga att jag ska ner och byta täcket lite senare om det går över 10 grader.Då får han ha ett ofodrat regntäcke.:D

Jaså. Men den jag svarade har (!!!) 200 grams täcken på sina hästar när det är 14+. Därför reagerade jag eftersom det nästan är djurplågeri och speciellt INTE höjer hästarnas välbefinnande eller prestations möjligheter. Överdriven täckning sänker den.

Ja, det håller jag med om. En övertäckad häst presterar sämre, blir slö och svag.
Men å andra sidan vet vi inte vad det handlar om för häst heller.

Ja, det håller jag med om. En övertäckad häst presterar sämre, blir slö och svag.
Men å andra sidan vet vi inte vad det handlar om för häst heller.

Nej det har du rätt i.
Dock har alla hennes hästar tävlat på regionaltävlingar sista veckorna. Och jag tror inte hon tävlar på sjuka hästar. Utom då övertäckningen.

vid mkt regn - ofodrat regntäcke
annars naken

Vad är det för väder?
mulet & blåser lite,
10+

nu är han ute (dag),
på nätterna står han inne utan något täcke

Mitt fullblod har ett tunnfodrat regntäcke(shires).
Vad är det för väder?
Torrt, relativt vindstilla, sol stundvis, runt 10-15 grader på dagen och runt 5 grader på natten.
Går ute dygnet runt fortfarande.

*KL*

Och jag kan ju uppdatera jag med.

Ponnyn - eksemtäcke eller naken, ofodrat regn med hals vid ihållande regn. (Halsen bara för skydda mankammen). Naken eller eksemtäcke inne.

Fbl - fleecefodrat (kan det blir, 100 - 150 gr foder?) regntäcke med halshals inne och ute.

Mulet, enstaka stunder bryter solen igen. Vind varierar, oftast vindstilla eller mild vind. 5 grader ca nattetid, ca 10 - 12 grader dagtid.

Fbl är i min mening eg övertäckad dagtid, men han fick ont i ryggen upprepade ggr när han hade ofodrad regntäcke, så nu får han ha det fleecefodrade, men jag är lite bekymrad att det ska bli kokt häst av det. Han har mkt lätt bli för varm/svettas under täcken, men än han har varit varm (för varm om man ska vara kinkig) men torr (ej svettig/fuktig) och han tycks vara bekväm med (dvs rullar sig inte stup i kvarten etc).

Just nu är det mulet, vindstilla och 10 grader.

Min häst fick gå naken idag, det var soligt och fint och ingen blåst att prata om. På nätterna står hon med ett bomullstäcke inne som hon har kvar under det ofodrade regntäcket på dagarna om det är sämre väder.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama