Hösilage O Botulism Vilka vaccinerar??

Sv: Hösilage O Botulism Vilka vaccinerar??

Det där med 5-packen var ju tidigare ett kostnadsproblem. Vi löste det så, grannar emellan, att vi samvaccinerade. Det blev ett rejält gäng hästar varje gång.

LIA

Det förutsätter då att NÅGON annan i hela DV:s upptagningsområde är intresserad av att vaccinera. Vilket de inte var.

Men visst var det kostnaden, jag vr inte alls intresserad av att kasta en massa pengar, för att vaccinera mot något som risken att de skulle drabbas av var ungefär en halv promille..

Som sagt, jag pratade emd en bunt veterinärer, agronomer, foder'tillverkare' och både SVA och SLU innan jag bestämde mig för att inte vaccinera. Och, kostnaden är idag rimlig, men jag har inte ändrat mig att inte vaccinera. Dvs det finns annat i grunden med (i princip samma argument som Inte Ung har, och jag har 'angripit' problemet från 'andra hållet jämfört med vaccin.) Sen, både hängslen och livrem har sällan skadat. Men jag har valt att avstå, men kommer däremot 'fylla på' nya damens vaccin. Tror jag iaf.

Jag hoppas som sagt jag slipper ångra det, på samma sätt som jag slipper ångra att jag inte har benskydd på hästarna när jag släpper dem i hagen, låter dem ha den hage de har, gå broddade tillsammans osv. Dvs det är en risk jag är medveten om, om som jag av olika anledningar valt att ta. Skulle kännas jävligt surt om någon strök med i botulism, och skulle säkert förbanna mig själv rätt bra, men jag har valt att ta risken, utefter en faktabaserad bedömning.

Jag rekommenderar dock ingen åt endera hållet vad gäller vaccinera. Däremot att se till att både ställa krav på och veta hur fodret producerats, skördats och hanterats.

Varje höst kommer samma fråga upp och varje gång kommer "experter" som av någon anledning inte vill vaccinera (den enorma kostnaden??) med felaktiga uppgifter och varje gång tillrättavisas dom av folk som vet. Jag är själv ingen medicinsk expert, långt därifrån, men jag har däremot förmågan att ta till mig vad verkliga experter redovisar och också minnas det år för år.
LIA

Och varje höst kommer en kategori människor som nödvändigtvis måste omyndigförklara en annan kategori människor.

Jag har lika mycket fakta som talar för att det är minimal risk för botulism och onödigt att vaccinera, som du har för att vaccinera. Det beror inte på att experterna är oense. Det beror på att man kan plocka fakta ur högen och vrida dem som man vill. Vaccin skyddar mot en av tre typer av botulism. Det är fakta. Man kan se det som att med vaccin är du skyddad mot den aktuella botulismformen och det är värt mycket, samtidigt som man kan se det som att ändå vara oskyddad mot 2/3 är för dåligt skydd.

Då kan för-sidan ta fram vilken typ av botulism som konstaterats på häst i Sverige och använda det som argument för att vaccinera.

Samtidigt som 'onödigt att vacc'-sidan tar fram att 'ja, för 5 fall på en herrans massa tusen hästar i Sverige på X år, risken är minimal och det är onödigt att vaccinera, risken är större att hästen dör av något annat'.

Och sådär kan man hålla på, båda sidor använder fakta som expertisen är överens om, de väljer bara att fokusera på olika delar och ffa TOLKA IN 'viktighet' i det hela olika.

Fast det vore trevligt om de som vaccinerar kunde skippa häxjakten på de som inte vaccinerar, och nöja sig med att sakligt framföra fakta.

Att nonchalera risken är lika illa som att överdriva den och bedriva hetsjakt.

Och de som nu är jättenervös och vill vaccinera, de är ändå tämligen körd den här vintern tyvärr då skydd inte uppnås förrän efter X tid efter tredje sprutan. Så, kör upplysningsdriven/skrämselpropagandan (beroende på hur mans er det) på vår/sommar/höst för bäst effekt.

Och, ett bra hösilage ger även med ovaccinerad häst MINDRE hälsorisker än ett dåligt hö. Väl värt att påpeka för de som nu är rädda för botulism och funderar på att byta till hö ändå.

IU, du har på flera områden visat vad din "kunskaper" är värda, och jag tänker inte ens försöka få dig att förstå.

Här kommer ytterliggare klipp från SVA. Men du vet väl fortfarande bättre?

Den vanligaste infektionsvägen vid botulism hos vuxna hästar är utfodring med förorenat inplastat vallfoder. Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen.

Obs detta!
Förutom förorenat foder kan också sticksår eller infektion via det nyfödda fölets navel vara en inkörsport för bakterien, men det är mindre vanligt. En annan möjlighet är bildande av botulinumtoxin i hästens tarm.

Obs detta!
Det finns åtta olika typer av botulinumtoxiner i världen. I Sverige finns typ B, C och E. Av dessa har endast typ B påvisats hos häst i Sverige. Min kommentar: Det är också denna variant vi vaccinerar mot, och vaccinationen ger såvitt jag vet ett fullgott skydd.

LIA

LIA - om den där sammanställningen ska vara korrekt bör du ta med TS-haltens inverkan, skördemetodens inverkan samt att fullgott skydd inte 'inträffar' förrän X tid (minns inte exakt) efter tredje och sista sprutan i grundvaccinationen. Samt hur många hästar som konstaterats med/drabbats av botulism i Sverige/år.

Det är det här jag menar med att fakta och fakta kan framställas helt olika och därför ge olika 'bild' beroende på hur den läggs fram.

Och det är anledningen att jag aldrig rekommenderar/inte rekommenderar att vaccinera, utan jag anser att var och en får ta reda på fakta, bilda sig en uppfattning och sen välja själv hur just de vill göra. Eftersom jag inte anser det finns något rätt eller fel som är allmängiltigt och så SKA folk minsann göra och därmed basta.

det handlar absolut inte om att det kostar :smirk: men eftersom du anser att alla måste vacc. för att vara en bra hästägare så får det påståendet stå för dig.

varför göra personangrepp att jag skulle "hittat på" vad jag fått för information av dom veterinärer jag använder mig av ? jag har ju knappast försökt få dig att avstå, utan tycker att var och en gör som den vill utifrån den bedömning var och en gör. risken att hästen bryter ett ben i hagen är större än att den får botulism . särskillt om man lägger ner lite extra energi och kanske även lite mer pengar för att få det foder man vill ha.

om du bara "nöjt" dig med att skriva att du vill vacc. utan att ha en :devil: massa åsikter om tex. mitt val. (att det inte skyddar mot alla typer av botulism är det ju faktiskt fler som skrivit, så det kan ju inte vara mitt påhitt :smirk: ) så hade det räckt bra för mig.

Visst, risken är minimal, liksom risken att ditt hem ska brinna upp. Eller förresten chansen att man ska vinna högsta vinsten på en penninglott. Men likväl finns risk och chans där.

Eftersom det är 1 (en) av typerna som vi behöver fundera över, så är väl inte de övriga något att dra fram?

5 st på x antal år? Om jag minns rätt, så dog 5 eller 6 hästar för ett par år sedan i ett stall i Skåne vid ett enda tillfälle. Rätta mig gärna om det blev fel. Jag skulle f ö inte vilja ha den enda häst som drabbas på 10 år, om så vore? Skulle du?

Vaccination är inte alls körd denna vinter! Det går utmärkt att börja nu, så slipper man tänka på risken efter 3:e gången. Vi har många månader av silage kvar.

Senaste inlägget:
Vilken sammanställning?
Skyddet finns efter tredje vaccinationstillfället.
Finns ingen anledning att fördjupa sig i ts-halt, skördemetoder etc. Dom varierar och några garantier för avsaknad av B kan ingen ge. Antalet insjuknade hästar är heller inte relevant, eftersom vi talar om risken för att vilken ovaccinerad häst som helst ska smittas. Och risken finns ju obestridligt.

Jag ställde frågan varför du inte vaccinerar, eftersom jag tänkte att du hade ett eller flera bra argument. Det enda du kommit med så här långt, är att risken är så liten. Har jag förstått dig rätt?

LIA

Japp, jag tycker det är oansvarigt att inte vaccinera.
Men, jag diskuterar påståenden som kommit fram i den här tråden och som jag anser vara felaktiga. Är det inte därför forumen finns? För att diskutera?

När man kommer med felaktigheter, som du gjort, får man räkna med reaktioner. Jag har inte kommit med några personangrepp mot dig. Detta skrev jag: Jag tror helt enkelt inte att det stämmer det du påstår att veterinärer sagt till dig. Vem som sagt eller tolkat vad, har jag inte sagt något om, eller hur?

Så ett argument mot vaccination är att hästen kan bryta ett ben i hagen? :confused: Menar du allvar??

om du bara "nöjt" dig med att skriva att du vill vacc. utan att ha en massa åsikter om tex. mitt val.
Mitt svar var:
Ja, gör du som du tror på. Det är ju inte min häst. Jag har alltså inte kommenterat ditt val, däremot dom uppgifter du bidrog med. Betr antalet olika former av B hoppas jag du kan läsa i själv i mina övriga inlägg. Observera också att hästen kan få sjukdomen på andra sätt än via fodret. Redan där alltså ett argument för vaccination.

LIA

Obs detta!
Det finns åtta olika typer av botulinumtoxiner i världen. I Sverige finns typ B, C och E. Av dessa har endast typ B påvisats hos häst i Sverige. Min kommentar: Det är också denna variant vi vaccinerar mot, och vaccinationen ger såvitt jag vet ett fullgott skydd.

LIA

Jo jag vet vad som står där.
Men jag har talat med veterinärerna bakom detta.

Man har bara lyckats att påvisa den sort som går att vaccinera mot.
Den andra har hästarna dött av i alla fall, utan att man har säkert kunnat veta vad det var.

Och den sort som kommer med kadaver i fodret går inte att vaccinera mot.
Så då dör hästarna i alla fall.
Vaccination till trots.

Det övriga stämmer.

Men ring själv till SLU vet jag.
Vill du ha telefonnumret eller kan du hitta det själv?

Senast ändrad:

vaccinerar alltid, billig livförsäkring och hästarna har aldrig reagerat på vaccinet

Det viktiga är ju inte att vinna striden om vaccinationen.
Det viktiga är att inte komma med osanning och felaktig fakta.

Om jag bara hade en häst, så skulle jag vaccinera den.
Om vaccinet skulle fungera mot den botulism som kommer från djurkadaver, så skulle jag vaccinera alla hästarna.
Om hästarna redan var grundvaccinerade, så skulle jag fortsätta att vaccinera.

men du disskuterar inte, du försöker övertyga om att alla som inte vacc. gör fel :smirk:

jag vet mkt. väl hur en häst kan få botulism :smirk:

jag kommer heller inte med några "felaktigheter" utan bara med det jag pratat med mina veterinärer om. vilket är mkt. mer värdefull info. för mig än att göra som du nämde- läsa gamla trådar....

Vaccinerar inte då vi fodrar med torrt material och har alltid så gjort när det varit hösilage.

Möjligen hade jag tagit vaccination i beaktande om jag använt silage med ts under 50 %, men det är faktiskt inte många hästägare som gör det...

Jag ställde frågan varför du inte vaccinerar, eftersom jag tänkte att du hade ett eller flera bra argument. Det enda du kommit med så här långt, är att risken är så liten. Har jag förstått dig rätt?

Du har inte missförstått men du har kraftigt förenklat svaret.

Jag vaccinerar inte eftersom risken är så liten och jag har valt att minska den fråna ndra hållet sett från vaccination. Dvs genom att lägga en hel del energi i fodervalet, ställa höga krav på foderleverantören, se till att jag VET hur fodret är skördat, hanterat och lagrat. Se till att producenten är kunnig, up to date och bekant med vad som kan göras för att minska risken för botulism och gör det.

Det finns fortfarande en risk kvar, men den har jag valt att ta. På samma sätt som jag varje dag väljer att ta risker, genom att t ex ha ystra, livliga hästar i kuperade hagar med 'stock och sten' och dessutom ha dem fullbroddade runt om.

Japp, jag tycker det är oansvarigt att inte vaccinera.
Men, jag diskuterar påståenden som kommit fram i den här tråden och som jag anser vara felaktiga. Är det inte därför forumen finns? För att diskutera?

Observera också att hästen kan få sjukdomen på andra sätt än via fodret. Redan där alltså ett argument för vaccination.

LIA

Det har inte - om de inte gjort det senaste året - konstaterats ett enda fall av icke foderrelaterad botulism hos häst i Sverige. Kan vara ide att nämna..

Din sista och första mening visar det jag vänder mig emot. Du lägger fram argument för att vaccinera, och sen lägger du in en rejäl personlig värdering i det hela och anser det oansvarigt att inte vaccinera.

Du diskuterar eller argumenterar inte LIA, du bedriver häxjakt. Och det är det jag blir så less på. Upplys och informera gärna, ha gärna personliga värderingar om du vill (men särskilj dem), men låt bli att försöka omyndigförklara de som inte tycker som du.

*kl*
Jag utgår från att var o en gör vad de tycker är bäst för sin häst!
Jag vaccinerar för att minimera risken, på samma sätt som jag vaccinerar mot A2 o stelkramp.

Att fler hästar bli sjuka nu än för några år sen är ju för allt fler fodrar med det o att fler säljer o kanske inte vet hur de ska göra för att få ett bra hösilage. Finns ju tyvärr de som bara är ute efter pengar...

Nackdelen med hösilage är ju att man inte ser eller luktar förrän man öppnar balen. Därför är det viktigt att köpa efter rekommendationer tycker jag så man inte blir stående med dåligt hösilage till sina hästar.

Det är som med vaccinationerna vi ger våra barn, det är lite rysk roulette över det... Men mina barn är vaccinerade mot allt de med! Vågar inte ta risken...

Knapplån.

Har en TS på 84 % så jag vaccinerar inte. Hade jag stått i ett stalll där låg TS accepterades hade jag övervägt att vaccinera. Eller flyttat, för jag hade nog inte fått i stoet tillräckligt mkt grovfoder om det var för blött.

Det finns fortfarande en risk kvar, men den har jag valt att ta. På samma sätt som jag varje dag väljer att ta risker, genom att t ex ha ystra, livliga hästar i kuperade hagar med 'stock och sten' och dessutom ha dem fullbroddade runt om.
Då är det ju precis som jag fattade det, eller hur? Felet med logiken i ditt resonemang i det här citatet är, att man kan vaccinera mot B men inte mot det du räknar upp.

Din sista och första mening visar det jag vänder mig emot. Du lägger fram argument för att vaccinera, och sen lägger du in en rejäl personlig värdering i det hela och anser det oansvarigt att inte vaccinera.
Mina inlägg består av argument och fakta, eller hur? I en enda mening har jag, därtill pressad av hillevies påstående, lagt in min åsikt. Är det så hemskt? En öm tå?

Häxjakt? Förstår du meningen med uttrycket?
F ö är det dags att du ser till vad du själv skriver.

LIA

*knapplån*

Mina hästar är inte vaccinerade och har ätit inplastad mat i några år.

Då är det ju precis som jag fattade det, eller hur? Felet med logiken i ditt resonemang i det här citatet är, att man kan vaccinera mot B men inte mot det du räknar upp.

Men kan ha obroddat, man kan ha plattare hagar utan slänter, sten och stockar, man kan ha livliga hästar en och en. Nog kan man ta ner risken allt. Jag har valt att inte göra det.

Mina inlägg består av argument och fakta, eller hur? I en enda mening har jag, därtill pressad av hillevies påstående, lagt in min åsikt. Är det så hemskt? En öm tå?

Häxjakt? Förstår du meningen med uttrycket?
F ö är det dags att du ser till vad du själv skriver.

När har jag sagt att folk ska/inte ska vaccinera? När har jag sagt att det är ansvarslöst alt helt onödigt att inte vaccinera/vaccinera? Jag anser folk får göra som de vill.

Och ja du har fakta, aldrig sgat ngt om det, men du plockar ut fakta ur sitt sammanhang. Ta med SLU:s forskning och det de kommit fram till ang hur TS-halt, antal lager plast etc etc påverkar risken med så blir det mer komplett. Samt hur många fall som konstaterats (de är väldigt, väldigt få), om du vill ta med de 'troliga' fall som de har kännedom om med (eftersom det är hiskeligt svårt att påvisa botulism även omd ehar det och en del nog aldrig får korrekt diagnos).

Och låt sen folk välja själv. Utan uttalanden som ansvarslöst, 'se där ett skäl till att vaccinera' etc. Låt folk själva bestämma vad som är och inte är skäl att vaccinera?

Upplysning har jag nämligen aldrig haft ngt emot.

LIA[/QUOTE]

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
882
Senast: Lejd
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Foder & Strö Varje år läser man om kor som råkat illa ut på grund av att de fått i sig aluminiumburkar eller ja delar av aluminiumburkar via höt...
2
Svar
32
· Visningar
2 562
Senast: Unafraid
·
Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 697
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar