Sv: Hösilage O Botulism Vilka vaccinerar??
LIA
Och?Mina hästar är inte vaccinerade och har ätit inplastad mat i några år.
LIA
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och?Mina hästar är inte vaccinerade och har ätit inplastad mat i några år.
Men försök att vara realist! Eller menar du att alla inlägg ska bestå av kilometerlånga bakgrundsbeskrivningar och kompletta forskningsresultat? För den som vill veta mer, är det ju enkelt att leta på nätet.Ta med SLU:s forskning och det de kommit fram till ang hur TS-halt, antal lager plast etc etc påverkar risken med så blir det mer komplett.
Du tar medvetet risken (varför?), så där ser vi olika på det.
I de uppräknade fallen kan du öka/minska riskerna, men du kan inte elliminera dom. Vilket du kan genom att vaccinera mot B! Därför brister jämförelsen.
Vi tar risker varje dag, vi som har häst. Vad vi kan göra åt det är ju att minimera dessa och att vara förutseende. Här kommer t ex vaccination in. På tal om det, hur gör du exempelvis med stelkramp?
Men försök att vara realist! Eller menar du att alla inlägg ska bestå av kilometerlånga bakgrundsbeskrivningar och kompletta forskningsresultat? För den som vill veta mer, är det ju enkelt att leta på nätet.
Det finns ett antal konstaterade fall av B i Sverige, samt antagligen dom som fått fel/annan diagnos. Huruvida det är 10 eller hundra spelar ingen roll för mig. Jag vill inte att mina hästar ska bli det nästa och därför vaccineras dom! Du tar medvetet risken (varför?), så där ser vi olika på det.
Jag har inte använt ordet ansvarslöst, men väl oansvarigt! Rätt ska vara rätt. Jag har inte heller använt "häxjakt" eller "omyndigförklara" ang dig. Har sådana anklagelser med sakfrågan att göra?
"Och låt sen folk välja själv." ... "Låt folk själva bestämma vad som är och inte är skäl att vaccinera?"
Visst väljer man själv, vilket jag redan klargjort är även min inställning, åtminstone så länge det inte drabbar andra. Vad jag anser om valet att inte vaccinera vet du redan. Du verkar vidare anse att jag inte får redovisa argumenten för vaccination och nackdelarna med att låta bli?
Jag menar att man måste kunna diskutera även ageranden.
Ett exempel, klippt ur SVA:s (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) hemsida:
Hästen är extremt känslig för botulism och dödligheten är hög, upp till 90 procent ... Den vanligaste infektionsvägen vid botulism hos vuxna hästar är utfodring med förorenat inplastat vallfoder. Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen. ... I USA och Australien har man under många år vaccinerat hästar mot botulism av typ B med god effekt. Samma vaccin finns numera i Sverige på generell licens och kan beställas av veterinärer från SVAs avdelning för försäljning och distribution.
Nu förstår du kanske varför jag inte tror på dina uppgifter?
Var inte som strutsen som vägrar att se världen som den är. Vilket är skitsnack mot strutsen.
LIA
Men skyddar vaccinet mot köttrester då?