Hösilage O Botulism Vilka vaccinerar??

Sv: Hösilage O Botulism Vilka vaccinerar??

Eftersom skribenten skrev "knapplån" gissar jag att vederbörande svarar ts.

Tagga ner.

I de uppräknade fallen kan du öka/minska riskerna, men du kan inte elliminera dom. Vilket du kan genom att vaccinera mot B! Därför brister jämförelsen.
Vi tar risker varje dag, vi som har häst. Vad vi kan göra åt det är ju att minimera dessa och att vara förutseende. Här kommer t ex vaccination in. På tal om det, hur gör du exempelvis med stelkramp?

Ta med SLU:s forskning och det de kommit fram till ang hur TS-halt, antal lager plast etc etc påverkar risken med så blir det mer komplett.
Men försök att vara realist! Eller menar du att alla inlägg ska bestå av kilometerlånga bakgrundsbeskrivningar och kompletta forskningsresultat? För den som vill veta mer, är det ju enkelt att leta på nätet.

Det finns ett antal konstaterade fall av B i Sverige, samt antagligen dom som fått fel/annan diagnos. Huruvida det är 10 eller hundra spelar ingen roll för mig. Jag vill inte att mina hästar ska bli det nästa och därför vaccineras dom! Du tar medvetet risken (varför?), så där ser vi olika på det.

Jag har inte använt ordet ansvarslöst, men väl oansvarigt! Rätt ska vara rätt. Jag har inte heller använt "häxjakt" eller "omyndigförklara" ang dig. Har sådana anklagelser med sakfrågan att göra?

"Och låt sen folk välja själv." ... "Låt folk själva bestämma vad som är och inte är skäl att vaccinera?"
Visst väljer man själv, vilket jag redan klargjort är även min inställning, åtminstone så länge det inte drabbar andra. Vad jag anser om valet att inte vaccinera vet du redan. Du verkar vidare anse att jag inte får redovisa argumenten för vaccination och nackdelarna med att låta bli?
Menar du det?? I så fall är det bara att lägga ner Buke. Och varför får du men inte jag?
Jag har ställt frågan i en annan tråd, nämligen ungefärligen: var drar du gränsen mellan "folk får göra som dom vill" och "hur fan kan/får dom"? Jag menar att man måste kunna diskutera även ageranden.

LIA

Du tar medvetet risken (varför?), så där ser vi olika på det.

Hästar kan få botulism av torrt kraftfoder (om toxinet utvecklats innan materialet torkade).

De kan drabbas om de går på vall som ligger under vatten delar av året.

Det täcker ju in m e m alla landets hästar, anser du då att ALLA hästägare - för att inte betraktas som ansvarslösa - bör vaccinera mot botulism för att betraktas som ansvarstagande?

Missade det, men det gör ju inte svaret mindre intressant.

Varför tagga ner? Tycker du också att alla med obekväma åsikter ska förses med munkavle?

Men visst kan jag avsluta mitt deltagande i tråden. Dels finns det inte mycket mer att tillägga, dels ... Nä, det får vara.
Men jag ska fortsätta att kasta pengar i sjön. Betala dyra vaccinationer mot bl a B och stelkramp, avmaska djuren, behålla hem och gårdförsäkringen och bildito mm, mm. Snacka om stor sjö med mycket pengar i! ;)

Ajöss!
LIA

Du hoppade på en helt oskyldig deltagare i diskussionen som jag misstänker enbart svarade trådskaparen. Därav tagga ner.

Jag ställde ju en följdfråga till dig, men givetvis står det dig fritt att lämna diskussionen. Risken finns ju alltid att någon tar det som brist på argument, men det står ju DEM fritt.

A/ Vadå hoppade på? Jag ställde en enkel (enklast tänkbara)följdfråga, men det är tydligen oacceptabelt här.
Märkligt hur känslig du är för andras räkning. Att du inte reagerade tidigare i tråden?

B/ Om du besvärar dig med att titta på inläggstiderna, så borde dom visa dig att jag skrev mitt inlägg och skickade det, innan jag läste ditt. Jag ber om ursäkt att jag inte kollade tråden innan jag skickade.

Nu får du m fl rikta pilarna åt annat håll.

Igen då, ajöss!
LIA

A) Jag reagerade inte för andras del, jag reagerade för egen del då jag vet att trådar där du blir uppretad tenderar att spåra ur... Förstår fortfarande inte varför neywaz skulle försvara sitt inlägg som var ungefär vad ts frågade efter...

B) Jo, och du har fortfarande inte svarat på den till tråden hörande frågan jag ställde... Känner att det nog är fler än jag som är nyfikna på att höra vad som krävs för att man i dina ögon ska komma undan epitetet "ansvarslös hästägare".

I de uppräknade fallen kan du öka/minska riskerna, men du kan inte elliminera dom. Vilket du kan genom att vaccinera mot B! Därför brister jämförelsen.

Hoppsan! Nu anser du alltså att botulismvaccinet ELIMINERAR risken för botulism? Vågat, då varken SVA eller tillverkar vågar utge löften om hundraprocentigt skydd!

Vi tar risker varje dag, vi som har häst. Vad vi kan göra åt det är ju att minimera dessa och att vara förutseende. Här kommer t ex vaccination in. På tal om det, hur gör du exempelvis med stelkramp?

Och jag anser att jag har varit just förutseende och minimerat risken (men inte eliminerat).

Hästarna är stelkramps och A2-vaccinerade. Jag har haft andra hästar i många år som varit komplett ovaccinerade dock.

Skulle inte ha vaccinerat mot A2 om inte TR, många ridhus osv kräver det. Det är för dålig effekt helt enkelt av det, och jag anser att risken att mina får A2 är försumbar.

Stelkramp anser jag dels inte kunna påverka risken för på samma sätt som botulism, dels så är det det enda vaccin jag hört den samlade expertisen våga prata om hundraprocentigt skydd (dvs stelkramp sägs inte ha påvisats hos korrekt vaccinerad häst).

Men försök att vara realist! Eller menar du att alla inlägg ska bestå av kilometerlånga bakgrundsbeskrivningar och kompletta forskningsresultat? För den som vill veta mer, är det ju enkelt att leta på nätet.

Jag begär att när du klipper och klistrar så klipp och klistra inte in 75% av ett textsjok, klipp och klistra in HELA det aktuella stycket.

Det finns ett antal konstaterade fall av B i Sverige, samt antagligen dom som fått fel/annan diagnos. Huruvida det är 10 eller hundra spelar ingen roll för mig. Jag vill inte att mina hästar ska bli det nästa och därför vaccineras dom! Du tar medvetet risken (varför?), så där ser vi olika på det.

'Ett antal'. Hur många Lia.. :angel:

Jag har inte använt ordet ansvarslöst, men väl oansvarigt! Rätt ska vara rätt. Jag har inte heller använt "häxjakt" eller "omyndigförklara" ang dig. Har sådana anklagelser med sakfrågan att göra?

Jag sa bedriver häxjakt mot de som valt att inte vaccinera. Du har tyckt det är ansvarslöst (oansvarigt och ansvarslöst är same shit different name, avsaknad av ansvar) att inte vaccinera, du har kängat om att det är pga snålhet, du har tykt att 'hur känns det att riskera att hästen får en sån fruktansvärd sjukdom?" (om än inte ordagrant så) etc.

"Och låt sen folk välja själv." ... "Låt folk själva bestämma vad som är och inte är skäl att vaccinera?"
Visst väljer man själv, vilket jag redan klargjort är även min inställning, åtminstone så länge det inte drabbar andra. Vad jag anser om valet att inte vaccinera vet du redan. Du verkar vidare anse att jag inte får redovisa argumenten för vaccination och nackdelarna med att låta bli?

Jag anser du ska sluta redovisa enbart de fakta som stöder DIN åsikt.

Jag menar att man måste kunna diskutera även ageranden.

Jag har inte sett dig diskutera i den här tråden.. ?

Jag har ingen häst just nu, men om jag hade en och var rädd att den skulle få botulism skulle jag vaccinera. Oavsett om den åt hö/hösilage/ensilage. Jag skulle vilja ha den vaccinerad om den fodrades från marken i leriga hagar till exempel. I inget av de stall jag har skött hästar i skulle jag tyckt det var nödvändigt att vaccinera.

*KL*
Jag vaccinerar alla mina hästar.
Mitt argument för att vaccinera är att OM dom skulle få botulism så har jag i alla fall gjort allt jag kan för att skydda dom, självklart tillsammans med noggrann skörd. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerat och dom blev sjuka.

Ett exempel, klippt ur SVA:s (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) hemsida:
Hästen är extremt känslig för botulism och dödligheten är hög, upp till 90 procent ... Den vanligaste infektionsvägen vid botulism hos vuxna hästar är utfodring med förorenat inplastat vallfoder. Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen. ... I USA och Australien har man under många år vaccinerat hästar mot botulism av typ B med god effekt. Samma vaccin finns numera i Sverige på generell licens och kan beställas av veterinärer från SVAs avdelning för försäljning och distribution.
Nu förstår du kanske varför jag inte tror på dina uppgifter?

Var inte som strutsen som vägrar att se världen som den är. Vilket är skitsnack mot strutsen. :)

LIA

Men skyddar vaccinet mot köttrester då?

Man tjatar på mig att jag ska svara på din fråga. Varför, och varför man inte vill göra det själva, är kanske inte så svårt att räkna ut. :angel:
Nåväl, för att du ska få så seriös information som möjligt, lägger jag in div adresser och ett par klipp jag googlat fram. Obs att alla inte är dagsfärska och att en del behandlar även andra silage-relaterade problem.
Enligt allt jag kan få ut av dessa plus all tidigare information, så finns det 8 olika varianter av B, varav vi i Sverige har 3, nämligen B, C och E. Den enda av dessa som är farlig (enligt samstämmiga uppgifter) för hästar är typ B. Denna typ är den vi vaccinerar mot och enligt alla uppgifter jag sett och hört så har ingen häst, som vaccinerats fullt ut, insjuknat i B. Däremot har det hänt häst som varit i grundvaccineringsfasen, dvs bara fått första eller andra sprutan.

Svaret på din fråga är att kadaverdelar ("köttrester") i sig tydligen inte innehåller bakterien som ger B, utan att den kommer från jorden och använder kadavret i silaget som näringskälla för att växa till. Det är alltså inte fråga om någon speciell "kött-botulism", utan den vi vill akta våra hästar för är samma typ hela tiden, nämligen Botulism, typ B.

Observera också
att ingen kan leverera silage som är garanterat fritt från B, oavsett hur det är skördat, men man kan påverka riskens storlek.
att det inte går att se eller lukta sig till B i silage.
att man ändå kasserar hela eller delar av en bal innehållande kadaver eller jord, när detta upptäcks (då kan ju iofs halva balen redan vara uppäten!) även om hästarna är vaccinerade.
att fuktigheten i silage kan variera kraftigt mellan balar, t o m i en och samma bal.

Biverkningar av vaccinet? Klippt ur Läkemedelsverkets hemsida (allt som står betr B, är väl bäst att tillägga!):
"Tolv fall rör biverkningar i samband med vaccinationer (gruppen “QI - Immunologiska medel”). Rapporterna gäller hästar som vaccinerats mot ekvint influensavirus, ekvint rhinopneumonitvirus, tetanus, ringorm eller botulism. I några fall erhölls lokala reaktioner på injektionsplatserna i kombination med feber. I andra fall sågs generell muskelstelhet, vinglighet, muskeldarrningar, svettningar, svårigheter att svälja samt svullna submandibulära lymfknutor. Reaktionerna har som regel avklingat inom ett par dagar till en vecka."

Leta, läs och bilda dig en egen uppfattning om vilka uppgifter som är dom korrekta i den här infekterade ;) tråden.
Vill du resonera mer med mig i den här frågan, är du välkommen att PM:a!

Var rädd om din häst!
LIA

Ett plock bland massor av sidor:
http://www.sva.se/static/563.html
http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3327
http://www.hastfolk.se/2005-03/handbok-2005-03.htm
http://www.ensilagenytt.se/botulism.htm
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=58
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf
http://www.freefarm.se/djur/ensilage.htm
http://hem.passagen.se/anns/vaccht.html
www.skane.se/upload/Webbplatser/Smittskydd/Dokument/2002MARS.PDF
(Där det bl a står om dom 5 döda Skånehästarna.)

Cecilia Muller i Aftonbladet:

"Vad säger du om botulism och vaccination?
- Det är ett avgörande som varje hästägare måste ta. Det går inte att ge någon generell rekommendation, tycker Cecilia.
- Botulism är en förgiftning som är obotlig. Man kan inte rädda en häst som fått det. Det som hästen förgiftas av är ett bakteriegift, det giftet produceras av en bakterie som heter Clostridium botulinum. Bakteriens sporer finns i jorden och jord kan ju lätt komma med i ensilaget. När bakterien kommer med i ensilaget kan den börja tillväxa och producera giftet botulin. Att det är syrefritt är en förutsättning för att bakterien ska leva. Men det är också så att botulism är en väldigt ovanlig sjukdom. Den här bakterien begränsas också av höga torrsubstanshalter. På grund av detta vill många hästägare ha ett hösilage med så hög torrsubstans som möjligt. Det finns dock begräsningar även "uppåt" - ett hösilage med mycket höga torrsubstanshalter är mer utsatt för mögeltillväxt, framför allt på våren när utetemperaturen börjar pendla ganska ordentligt mellan natt och dag. En torrsubstanshalt mellan 50-65 % är därför det optimala."

*KL*

Cecilia Müller:

Hästar kan få botulism på bete, av förorenat vatten, av kadaver/jord/gammal förna i hö eller i ensilage/hösilage eller annat foder, av infekterade sår, vid kastration mm. Bakterien finns, därmed finns en risk för sjukdom. Vi vet dock att just Clostridium botulinum, som bildar toxinet botulism, har väldigt speciella krav på sin miljö för att kunna växa ut till bakterier som bildar toxin, och att sådana förhållanden uppkommer mycket sällan. Ser man till antalet registrerade fall av botulism på häst är de mycket mycket få.
Ytterligare en aspekt på botulismrisken är foderhygein vid utfodring: hur fodret utfodras, dvs om det trampas ner i leriga hagar, rengöring av krubbor/foderhäckar mm.
Vaccinering ger ett bra skydd mot typ B-botulism, men det finns fler typer som hästar kan drabbas av (typ C och D har förekommmit i Danmark och USA bl a).

C Müller skriver (liksom de flesta vet)mkt riktigt att det är ett avgörande som varje hästägare måste ta!
Ändå använder du henne som källa i ditt eviga malande om att man som hästägare måste vaccinera för att ta sitt ansvar.
Varför kan inte du som lekman också överlåta åt andra att göra sin egen bedömning.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
882
Senast: Lejd
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Foder & Strö Varje år läser man om kor som råkat illa ut på grund av att de fått i sig aluminiumburkar eller ja delar av aluminiumburkar via höt...
2
Svar
32
· Visningar
2 562
Senast: Unafraid
·
Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 697
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar