Hösilage O Botulism Vilka vaccinerar??

Sv: Hösilage O Botulism Vilka vaccinerar??

Ja, gör du som du tror på. Det är ju inte min häst.

Jag kommenterade dina uppgifter eftersom dom inte gav en korrekt bild av fakta, och jag tycker det vore synd om någon läste och trodde på dom. Någon som inte vill ta risken att se sin häst dö av botulism.

Det spelar ingen roll om vaccinationen inte skyddar mot alla varianter, så länge det tar den/dom som kan drabba hästar. Eller hur?

Tillägger att du inte har någon möjlighet att se om silaget skulle vara smittat, om det är vad du tror.
Argument mot vaccinering???

Sök f ö i äldre trådar för mer synpunkter.

LIA

jag har inget behov att söka i äldre trådar med synpunkter :smirk: då jag litar mer på tex. mina vet. än på vad som skrivs på ett forum. dessutom har jag fått ungefär den förklaringen av veterinärer som inte ung gav och jag nöjer mig med det.

det va ju just det att vacc. inte skyddar mot alla sorter som kan drabba häst. jag kan tycka att det är synd om någon läser ditt inlägg och tror att det är ett fullgott skydd.

mina hästar löper inte större risk än någon annan häst att få botulism.

och frågan som ts. hade va ju bara VILKA VACC. och jag svarade NEJ, det gör jag inte.

Jag har frågat Ulltunas veterinärer, de är ju mina distriktsveterinärer.
Och så en mycket känd foderexpert i mitt grannskap, då hon i fjol hade samma foderleverantör som jag hade.
Hon fick bl.a. ge mig referenser på fodret.
Hon vaccinerade inte mot botulism.

Så har jag också fått det förklarat, jag önskar att jag kunde resonera som du. men jag är nog för feg.

Så jag vaccinerar och betalar.....

Jag kände mig väldigt trygg efter att ha talat med foderexperten.
Och det var först efter det telefonsamtalet som jag vågade fodra med ensilage utan att först vaccinera.
Jag fick också en beskrivning på hur jag skulle kunna bedöma ensilagets kvalitet.
Och rådet att be att få titta på stubben på vallen där silaget var slaget.

Så jag köper bara ensilage där jag kan få se vallen efter skörd.
Och det är då t.o.m. säkrare än vaccination.
Mina leverantörer skrämmer också bort viltet innan de slår.
Den ena, som foderexperten också köper ifrån, använder hund/ar för att hitta ev rådjurskid.
Mest för att de drömmer så hemska mardrömmar efter att en gång ha råkat att hacka sönder ett kid med slåttern.

dom veterinärer jag pratat med jobbar på skara. ingen där ansåg att vacc. va befogat (just för att skyddet va otillräckligt), därimot att man skulle lägga större vikt på vad man köpte för hösilage-hur det va skördat.

tycker att du beskrev det bra. :bow:

Samtdigt ska man komma ihåg att det förekommer att hästar får botulism även när de utfodras med hö. Inte minst vid utfodring i hagen kan detta bli ett problem när hästar letar upp halvt nedtrampat foder som det kan ha bildats botulin i.

David

En halv hare i en höbal kan också bli ganska så fint.
Jag hade en gång en häst som fick en släng av botulism.
Köttrester i torr-hö.

Varje höst kommer samma fråga upp och varje gång kommer "experter" som av någon anledning inte vill vaccinera (den enorma kostnaden??) med felaktiga uppgifter och varje gång tillrättavisas dom av folk som vet. Jag är själv ingen medicinsk expert, långt därifrån, men jag har däremot förmågan att ta till mig vad verkliga experter redovisar och också minnas det år för år.

Jag tror helt enkelt inte att det stämmer det du påstår att veterinärer sagt till dig. Vill du inte titta i tidigare trådar på Buke, där i frågan insatta personer berättat vad som gäller, vill du väl heller inte googla på ordet? Det räcker med första sidorna siter för att du ska se vad som gäller. Ta för all del inte mina uppgifter för gott, utan kika på nätet.

Ett exempel, klippt ur SVA:s (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) hemsida:
Hästen är extremt känslig för botulism och dödligheten är hög, upp till 90 procent ... Den vanligaste infektionsvägen vid botulism hos vuxna hästar är utfodring med förorenat inplastat vallfoder. Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen. ... I USA och Australien har man under många år vaccinerat hästar mot botulism av typ B med god effekt. Samma vaccin finns numera i Sverige på generell licens och kan beställas av veterinärer från SVAs avdelning för försäljning och distribution.
Nu förstår du kanske varför jag inte tror på dina uppgifter?

Var inte som strutsen som vägrar att se världen som den är. Vilket är skitsnack mot strutsen. :)

LIA

Ja, det är en förutsättning att man själv tittar på vallen och kontrollerar hur de slår.

Jag har bytt leverantör i år, de jag haft tidigare var super noga, och jag tror att den jag har nu är lika noga, han har slagit hösilage i många år, och i deras inack stall har de alltid fodrat med det, ingen häst där har insjuknat.

Problemet är ju att man inte kan vara 100% säker att den lev man anlitar på kan lev året efter.

Men jag ska ta mig en allvarlig funderare.

Jag vaccinerar. Vill inte ta några onödiga risker. Ponnyn äter hösilage med 67 % TS och hö på vintern. Hö på sommaren.

Men du har ju redan gjort den dyra grundvaccineringen.
Nu så kan du ju lika gärna fortsätta.
Det är nog (kanske) prisvärt.

Jag köper bara foder av sådana som jag känner.
Och har 2 leverantörer av ensilage och en av hö.
Jag får väl köra torrhö i värsta fall.
Men i år så har en av mina leverantörer kontraktsodlat år mig.
Det är liksom svårt att hitta någon som kan leverera 70 storbal från samma fält annars.
Så då är det lugnt.

*kl*
Jag har superfint hösilage,samma leverantör hela tiden, men jag vaccinerar ändå alla mina fem hästar. Egentligen av en enda anledning; jag vill undvika ge mina hästar en plågsam död... Jag kan kanske inte helt utesluta botulism, men genom att vaccinera kan jag ju minimera risken! För mig är det en billig livförsäkring...

Det är en klok åsikt!

För mig är det lika självklart med vaccinationer som att ha hus och hem försäkrade. Trots att det nästan aldrig brinner ...

LIA

*KL*

1 av 3 hästar är vaccinerade. Hon är nyinköpt och kom vaccinerad och jag kommer fortsätta revaccinera. De andra två är inte vaccinerade och har hitills inte haft några planer på att vaccinera. Jag kollade upp det där väldigt nogrannt när jag började ge hösilage 2001, och efter att ha rådfrågat och utrett och läst forskningsrapporter etc så valde jag att inte vaccinera. Då spelade dock ävend et faktum in att det då inte gick att köpa vaccinet annat än i fempack, dvs jag med mina två hästar hade fått betala för fem doser och kasta tre hela tiden. Nu finns det i 'endos', jag har dock hitills inte ändrat mig ang att inte vaccinera, och hoppas slippa ångra det. Om jag kommer ompröva beslutet någon gång återstår att se.

(OBSERVERA att jag inte varken råde andra att låta bli att vaccinera eller att göra det, det är något var och en måste avgöra själv).

Ta dig du en allvarlig funderare. Fundera över det intelligenta i att snåla in ett par hundringar bland alla andra hästkostnader.
Fundera fr a på det som skrivits här!
Och så detta!!

Dom som tror att dom är "skyddade" för att bonden lämnat 20 cm stubb, tycker jag ska ta en funderare på var det slagna gräset hamnar ...

Tror ni det svävar 20 cm över markytan?
Om det vänds,
tror ni det tas från 20 cm över markytan och läggs tillbaka där?
När det pressas,
tror ni det plockas upp från 20 cm över markytan?
Om man slår med 20 cm stubb, tror ni då att inga djur dödas under slåttern eller att ingen jord kan följa med hjul upp på gräset?

Om ni tror det, har ni missat något väsentligt när det gäller foderkunskap. :smirk:

LIA

Jag vaccinerar för närvarande inte, o det är inte en kostnadsfråga utan en bedömning utgående från det hösilage vi använder.
Däremot avråder jag absolut inte de som vill vaccinera.
PL

Det där med 5-packen var ju tidigare ett kostnadsproblem. Vi löste det så, grannar emellan, att vi samvaccinerade. Det blev ett rejält gäng hästar varje gång.

Även till Glimfeather:
Om ni gör som jag gjort nu, kollar på nätet vad som finns att läsa där (bl a SVA) och även tittar i tidigare trådar ...
Hur känns det att utfordra med något som i värsta fall kan få sådana hemska konsekvenser? Vad har ni för argument för att inte vaccinera idag? :confused:

LIA

Tror ni det svävar 20 cm över markytan?
Om det vänds,
tror ni det tas från 20 cm över markytan och läggs tillbaka där?
När det pressas,
tror ni det plockas upp från 20 cm över markytan?
Mitt silage är inte vänt och har plockats direkt från att ha legat uppepå den 20cm höga stubben, ja just det.
Jag har tittat när de har pressat.

Om man slår med 20 cm stubb, tror ni då att inga djur dödas under slåttern eller att ingen jord kan följa med hjul upp på gräset?
Men vaccinationen hjälper inte mot den botulism som kommer av döda djur i fodret.
Det är inte en vaccination mot de stammarna.
Så det fungerar inte.
Hade det gjort det så hade jag vaccinerat.

Och jag har inte någon jord alls i mitt hösilage som dessutom är med 62% torrsubstans.
Så torrt att risken för botulism från jord, d.v.s. den som vaccineringen är verksam emot, i princip inte finns där.

Jag upprepar så att alla nu har haft en möjlighet att förstå.
Det vaccin som finns skyddar inte mot den botulism som kommer från döda djur i hösilaget.
Utan man måste i stället se till att hösilaget är fritt ifrån döda djur.

Comprende?

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
882
Senast: Lejd
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Foder & Strö Varje år läser man om kor som råkat illa ut på grund av att de fått i sig aluminiumburkar eller ja delar av aluminiumburkar via höt...
2
Svar
32
· Visningar
2 562
Senast: Unafraid
·
Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 697
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar