A

Alyssa

Undrar om ni har någon åsikt om hur man får hästen i bättre kondis?
Får hela tiden påpekningar om att han är för rund om magen och har nu totalt tröttnat ur! Han får bara hö, morötter, vetegroddsolja, biotin till vardags....Måste jag rida honom flera timmar varje dag eller vad.........:confused: Rider honom nu ca 4 ggr/v.
Behöver verkligen råd!!! :rofl:
Han går på lösdrift året runt. Blir sur och deppig annars.

Sv: Hörund?

att bara rida planlöst rakt fram för joggingens skull hjälper inte så bra för kondisens skull..arbeta hästen mycket i trav, sidvärtsrörelser fram och tillbaka över vägen i oändlighet ger väldigt bra kondis och motionerar bort fett..

har ditt hö bra näringsvärden förresten? dvs 6 ggr mer protein än MJ?

Tack för svaret! :)
Men det är precis så jag gör! Plus att jag gör tempoväxlingar, ställer, går i form, klättrar, galopperar uppför...

Höet har jag precis börjat med, så det är det inte heller!
Ordet betäcknar bara en rund mage...:crazy:

Trött på att höra; "Han är ju helt plan över ryggen..." "Kanske ska dra ner på kraften? Han är allt lite rund om magen!" "Jaa, han är ju inte undernärd precis...HaHaHa" "En stadig bit det där, kanske behöver dras ner på maten?" Osv Osv

jao, vad är din häst av för ras? och hur mycket hö får hästen? hade du analys på höet?

Han är korsning appaloosa/nordis.
Nej, jag har ingen analys på höet jag har för tillfället. Det är en kompis som köpt höt och den gubben har så mycket blandat hö så jag tror att man då måste göra en ny analys varje gång man får hem. Hon köper bara ett ton i taget. Mitt eget hö som jag har köpt hem för vintern, väntar jag på analys ska komma...

Det jag är ute efter är ett bra kondistips eller schema eller liknande.
Fast det kanske inte räcker det heller..:mad:

Han var ju finare i kroppen i vintras. Då fick han samma som nu fast höet (med jättebra Värden) var ju begränsat. För då stod han uppstallad, och surare blev han för varje dag! Plus att han då hade KS. Efter att jag flyttade honom till lösdrift tidigt tidigt på våren och han fick obegränsat med hö igen, så var han efter ett par dagar samma coola och trevliga kille som förut...PLUS att han helt plötsligt var helt bra i ryggen...

Får man kanske ta att det inte går att ha dem i riktig trim när de går på lösdrift året runt?????????

Jag rider en del distans och försöker hålla min runda dam i trim. De tips jag kan ge dig är sådana som du säkert rean vet om. Klättring, intervallträning, ut i skogen och kliv på småstigar, variation mellan bana och skog och ut och trava långa sträckor. Några tips ialla fall. Lycka till!

vår shettis är alltid rund, även under "högsäsong" när hon rids ordentligt ett par timmar om dan. hon har jättebra kondis och är alltid pigg - men rund. en del är nog bara lite annan form:crazy:

Uschja, det skall gudarna veta...:crazy:
Ser nu på min som börjar närma sig sitt 5e år...vilken skillnad det är...
Tidigare har hon aldrig haft denna hömage, som nu...
Idag fick jag knappt selen runt magen...begriper inte var näringen kommer ifrån?
De går på bete än...
Men i gengärd har jag en extremt pigg häst, vilket är kul...
Hörde av en "hästmänniska" för nåt år sen, att 2-3tim skritturer skulle hjälpa mot "hömage":crazy:
Inte vet jag, men man kanske skulle prova:rofl:

För att bygga upp konditionen är det bra med mycket skritt och galopp. Trav är bäst för att få upp flåset men de andra bygger muskler bäst. För att en häst ska bygga upp fin fina muskler behöver den 30% vila under en vecka. Så det kan vara bra att lägga upp ett rullande schema liknande.
Dag1 - Konditionsträning, skritt, galopp, backträning (lättast är att göra denna övningen ute)
Dag2 - Ridbana, mjukgörande arbete, sidvärtsrörelser, böja och liknande saker
Dag3-vila
Sen kör man runt och anpassar det givetvis efter vart du är i utbildningen och vad hästen orkar. Om man tar ut en otränad häst för fort så förstör du ligament och senor. Det tar ca 6-8 veckor att bygga muskler och runt 4 månader (har jag för mig) att bygga upp ligament och senor. Så kör inte på för hårt.!
Detta schema gjorde jag på min tidigare fjording, och även nuvarande quarter båda med gott resultat.
Lycka till!
p.s. Klart det går att ha en vältränad häst på lösdrift, de rör sig mer naturligt och undviker skador bättre eftersom den inte står still på samma sätt. Viktigt är att du kombinerar träningen med rätt foder! d.s

Senast ändrad av en moderator:

Tack för denna info....
Stämmer det, så förstår jag mkt väl nu, varför min först nu de senaste mån byggt muskler, men har haft en otroligt bra kondis....
Henne satte jag igång lungt i Jan...med mkt skritt, vilket inte var hennes "favvo" gångart....det är traven/joggen.
Att skritta och galoppera var jobbigt, puh.
Nu går det som bara den i skritt och galopp....
Jag har haft en träningschema på 4dgr istället....
Där 1a dagen varit uppvärmning i skog, alla gångarter..klättring etc
Dag 2 upv i skog + paddock, markarb
Dag 3 skrittur på långa tyglar, minst 1-1,5tim/alt körning
Dag 4 vila
Med reservation för ändringar, om jag skulle åka till tränare/clinic..
Då kan det hända att hon fått 2dgr träning 1 vila, för att det skulle passa in m en uppvärmning dagen innan träningen...
Låter detta heltokigt, så säg de gärna....

Ville bara tacka för alla svar!! :bow:

Låter jättebra, då känns det som om det bara är att köra på i samma stil som jag har börjat, och hoppas på att man får se resultat inom en snar framtid! :banana: Får han bara lite mer muskler, så struntar jag i att han har rund mage...

Jag blir lite konfunderad över det där m 30%vila/vecka:confused:
Kan du/ el nån annan förklara det lite mer för tröga mig?
Jag tänkte på det att....som min ex...om jag rider henne 4-5dgr i v, á 1-2tim/dag....så har hon på ett dygn ca 22tim vila....mer därtill, om jag inte rider henne förrän på kvällen daqgen efter då jag kanske red på morg....
Får inte en häst tillräcklig vila då?
Funderingar jag haft...som du/ni kanske kan svara på?

:banana: Funderade också på det där med 30 %, vad menas??
Jag har istället ridit varannan dag, men har nu förhoppningsvis fått tag på medryttare, Så nu blir det mer träning.....:smirk:

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 140
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 829
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar