Hört talas om en sits kallad loop?

S

Sasse_

Börjar på en ny tråd från tidigare där jag frågade om "bonkande" med hela benen...

Samma träning återigen men en ny frågeställning, någon som hört talas om en sits som kallas loop (eller loope?)?

Detta var i alla fall helt nytt för mig...

Någon som kan förklara varför, hur och dess mening och inverkan?

Sv: Hört talas om en sits kallad loop?

håller helt med Seabaz, loop är en långsam galopp som du har på hästen i "gångartsklasserna"
men någon sits som ska kallas loop har jag inte hört talas om...

håller helt med Seabaz, loop är en långsam galopp som du har på hästen i "gångartsklasserna"
men någon sits som ska kallas loop har jag inte hört talas om...

Hehehe... Den slags loop vet jag också vad det är :idea:

Det som instruerades på träningen var alltså loop som en sits ställning ungefär som begreppet lodrät sits... men som nedan:

Här skulle alltså fotleden vara sviktande, ta stötarna från gångarten (inte knät). När man då stod lätt upp i sadeln. Benen raka utan anspänningar (eller fastlåsningar av knät mot sadeln) bäckenet stilla och händerna framåt (typ normalställning) luta sig lätt framåt (sträcka korsryggens 5 kotor)...

Summan av kardemumman var något jag kanske kunde jämnföra med engelska ridningens lätt sits, dock med mycket längre läder och raka ben (som inte fick böjas i knäna, utan vid skänkling istället "bonka" på med raka ben)...

Visst jag kan ha missuppfattat rejält, vid detta träningstillfälle...

Men undrar ändå om någon hört talas om loop som sits ställning och dess syfte och användande?

Tacksam för svar! :bow:

Galopp heter "lope", inte loop.

Kan vara samma sak hon menar...eller inte ;)

har inte en blekaste aning om vad detta kan vara för något... :confused:

Lope är samlad galopp.aldrig hört de i en sittställning men jag ska prata med en kompis i usa i dag, så jag kan fråga.
Man får aldrig sluta att förvånas.:confused:

Jag har ridit för tränaren du tänker på och förstår vilken loop du menar.
Vet inte riktigt vad han egentligen vill ha fram med det, men poängen är väl att man ska ha sin egen kropp före hästens "rörelsecentra" och på så vis få den att vilja "gå ikapp" en och därigenom kunna styra hästens tempo...

Förresten, "Loop" är väl mestadels begreppet han använder för "sitspositionen", så man får ett snabbt begrepp när man ska "rätta till sig" istället för att få en halvtimmeslång utläggning om vilka muskler man ska använda...

Har aldrig hört talas om det och då har jag ridit western i 17 år.... :crazy:

Har heller aldrig hört talas om detta, bara som lope (galopp) inte som någon speciell sits.

Undrar oxå vilken tränare du tränat för:confused:

Vad sjutton har du fått tag på för "westerntränare" ?? :angel:

Hehehe... Undrar jag med ;) Därför jag tänkte dubbelkolla instruktionerna med er som sysslat med western en god del längre än mig...

Inga namn nämnda dock! Jag har ju bara varit på träningen en gång och kan ha missuppfattat instruktionerna och därmed missat poängen, så eventuella missförstånd tar jag naturligtvis ansvar för själv och tänker inte lägga på en tredje person som är försvarslös här i diskussionen :angel:

Hehehe... Undrar jag med ;) Därför jag tänkte dubbelkolla instruktionerna med er som sysslat med western en god del längre än mig...

Inga namn nämnda dock! Jag har ju bara varit på träningen en gång och kan ha missuppfattat instruktionerna och därmed missat poängen, så eventuella missförstånd tar jag naturligtvis ansvar för själv och tänker inte lägga på en tredje person som är försvarslös här i diskussionen :angel:

Jag tror du har uppfattat det ganska riktigt...

Jag har ridit 2 eller om det var tre... clinicar för denne tränare...

Efter att ha läst denna tråd så inser jag vikten av att ha en lista på tränare som kan rekommenderas, som är förslag från WesternSverige
mötet skall tas fram...:)

Tror vi alla som försöker lära oss kommer att uppskatta den enormt.
Finns så många "experter" därute...:angel:

Efter att ha läst denna tråd så inser jag vikten av att ha en lista på tränare som kan rekommenderas, som är förslag från WesternSverige
mötet skall tas fram...:)

Tror vi alla som försöker lära oss kommer att uppskatta den enormt.
Finns så många "experter" därute...:angel:

STOR EFTERLYSNING!!! ;)

Den listan vill jag ha NUUU!!! :D

Låter som en kanon idé!!! En gradering på dem vore bra också... som inom engelska ridningen där det finns c-b-a tränare osv.

Något slags system, så man vet att det är valuta för de pengar man betalar!!! (Naturligtvis ska exempelvis en a-tränare på högre nivå då kunna ta betalt mer än en c-tränare på lägre nivå!)

Detta skulle hjälpa mig enormt... Man skulle då kunna träna regelbundet för en c-tränare som bor i närheten och betala en mindre slant och sen rida clinics för b/a tränare och det får kosta lite mer men man gör det mer sällan...

Men undra vad tränarna skulle säga om det här förslaget!?!?! :o De som inte är kvalificerade för att bli mer än c-tränare kan kanske komma att mista en slant eller två?

Min erfarenhet är att westerntränare har lärt sig ta betalt för sina tjänster!!! (väl mycket betalt ibland för kvalitén man får)...?

Min erfarenhet är att westerntränare har lärt sig ta betalt för sina tjänster!!! (väl mycket betalt ibland för kvalitén man får)...?

Och är man ny i gamet så är det inte lätt att skilja ut de bra från de mindre bra.... :angel:
Något man lätt glömmer när man hållit på ett tag och har koll på vilka som är prisvärda och vilka som inte är det, men man ska också komma ihåg att den tränare som passar mig kanske inte passar dig... ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar