Horsereality XIII

Bästa är väl att lägga dem inom ett spann där hästarna är idag. Ta lägsta och högsta GP, ta bort 10GP eller liknande från båda hållen, så får man ju ändå ett rätt så rejält spann med GP som inte är OP men inte heller är hopplöst efter.
Då blir det ingen hetsjakt på foundies heller, men folk får nytt blod som de vill ha.
Fast då blir det ju meningslöst att avla för bra hästar eftersom foundation alltid kan förse dig med top notch

Nu börjar det äntligen ge lite resultat i min avel, har fått några riktigt fina föl men vill höja GP i nästa steg. Både totala och gren.

Har även fått in lite DP och FT på några av mina avelshingstar 😄😄 Dom ligger ju rätt lågt i pris men alltid kul att någon använder dom.

Sen ångrar jag bittert att jag pensionerade ett sto som har producerat två fina föl. Hon hade inga märkvärdiga siffror, därav fick hon åka iväg, men hade gula anlag och gav faktiskt bättre föl än hon själv var. Borde behållit och avlat lite till på henne, men det var ingenting jag tänkte på just då. Suck

Fast då blir det ju meningslöst att avla för bra hästar eftersom foundation alltid kan förse dig med top notch
Jag hade ju hellre fött upp hästar som haft högsta GP, än några som hamnar som högst X antal GP under och aldrig når upp till de bästa. Sen hur mycket man lägger dem under är en annan sak. Dessutom så kommer ju de aveln hela tiden gå framåt och nya foundies kommer i slutet av sitt liv vara lika passé som de nuvarande är just nu.

Tycker det är skitsvårt med grenar till knabbarna... Men antar att det kommer visa sig vad som är konkurrenskraftiga siffror när de kommer upp i ålder. En häst med 80 för hoppning kan ju konkurrera med traksen, 83 i dressyr not so much. 75,6 i körning är bra mycket högre än mina klabbar som har presterat ganska bra. Men av erfarenhet vet vi ju att en oldenburgare kan utklassa traks trots sämre GP.

Känns som att alla breeders advice ser ut såhär: I think that XXX could become a champion in Dressage, Jumping, Reining, Eventing, Endurance, Racing or Driving.

Ja fy, uppfödarens tips säger att de kan passa till typ vad som helst, men det känns som att oftast blir det ändå hopp eller dressyr som rekommenderas som bästa förslag. Jag har preliminärt ställt in mina på att bli dressyrhästar men jag måste undersöka hur konkurrensen ser ut på tävlingarna innan jag spikar något. Tråkigt att göra ett gäng dressyrkusar som sen ändå aldrig vinner, liksom. :meh:

Jaha har man tagit bort "bork". *Känner sig plötsligt hundra tusen år gammal*
Jag föredrar bork själv :)

Jag tror poängen var att göra det mer logiskt och enhetligt med namn men samtidigt ändrades inte isabell så jag vet inte. Gulsvart, gulbrun och... Gulröd? Gulfux? Jag kan kanske förstå varför isabell behölls...

Jag hade ju hellre fött upp hästar som haft högsta GP, än några som hamnar som högst X antal GP under och aldrig når upp till de bästa. Sen hur mycket man lägger dem under är en annan sak. Dessutom så kommer ju de aveln hela tiden gå framåt och nya foundies kommer i slutet av sitt liv vara lika passé som de nuvarande är just nu.
Jo men om vi tittar på högsta GP för araben så ligger den nu på 700+ ska vi ha hästar ut från foundation med 690+ i GP (Quersus hade 688). Det är oerhört högt även idag
Tittar vi på A-T så ligger min högsta 744 vilket jag tror är en av de högsta. Hur många A-T når upp till 735?
Problemet blir att folk kommer kunna ta sig före i aveln 'gratis' när andra har lagt ner oerhört mycket tid och ibland reda pengar för att hålla sig i framkant

Senast ändrad:
Min rabi+flaxbärare är visst även leverbärare. aritai-rabicarflaxcar
Kom på en sak igår. Jag läste någongång i början att om det bruna fölet har samma bruna färg som övriga och sedan blir mörkare då den växer upp så är det sooty är det mörkt redan från början så är det det andra anlaget. Vet inte om det stämmer men så var det med Quercus

Kom på en sak igår. Jag läste någongång i början att om det bruna fölet har samma bruna färg som övriga och sedan blir mörkare då den växer upp så är det sooty är det mörkt redan från början så är det det andra anlaget. Vet inte om det stämmer men så var det med Quercus

Jag har för mig några av mina bruna har mörknat men fattade inte att det var sooty, trodde att det bara kunde synas på fuxar så jag tänkte inte mer på det.
Så jag tror det stämmer.

Jag har för mig några av mina bruna har mörknat men fattade inte att det var sooty, trodde att det bara kunde synas på fuxar så jag tänkte inte mer på det.
Så jag tror det stämmer.
Tyvärr går det ju inte att kolla på Florences avkommor om man inte tar screenshot av alla de snart vuxna bruna och ser vad som händer

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 884
Senast: Iamia
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 141
Senast: Laa
·
  • Låst
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
64 638
Senast: liwhoj
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
68 225
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Foder-hjälp
  • Uppdateringstråd 31