Hör bör man uttala

Sv: Hör bör man uttala

Med uttal både på i och é, MelianiE.

Om é inte är avsett att uttalas ska det vara e och inte é.

melejn , melajne...beror sig på , jag brukar uttala namn som namnbäraren gör

Är du säker på att det ska uttalas annorlunda än "Melani" (Melanie)?

Jag tycker ofta att det verkar som att folk har petat in lite accenter i namn för att det ska se snajdigt ut, inte för att man vill ha ett visst uttal?

MelaniE, är annars vad jag anser att man menar om man skriver Melanié, men det låter ju lite udda som namn betraktat.

Fast Madeleiné hade blivit madelenE. Det är accenten som gör skillnaden, annars är sista e:et i Madeleine tyst.

Fast typ Madeleine kan man ju uttala maddelejn

Fast Madeleine har ju ett ei vilket skapar "lejn"-ljudet. E:et på slutet har inget med saken att göra.

kl

Såg förresten att jag hade lyckats peta in ett i för mycket i mitt första svar.

Om man ska uttala Melanié korrekt så uttalas det MelaniE med uttal både på i och e.

Sen kan ju namnbäraren hävda att det ska uttalas som "Melanie", eller som "Kurt", och visst ska man uttala det som namnbäraren vill. Men felstavat är det då oavsett.

Fy, vad lustigt att du skrev det - jag kom nämligen just ihåg en gammal fotbollskompis som hette Jeanette - uttalat just Ge-a-nätt-e och var tvungen att logga in och skriva det i denna tråden. Alltså, jag var tvungen. Inte Ge-a-nätt-e.

è uttalas "ä" i franskan och namnet borde med andra ord bli Teräck.

Folk måste verkligen sluta lägga in accenter hur som helst utan att veta hur de ska användas.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama