Hoppsadel för hög manke?

Sv: Hoppsadel för hög manke?

jaccel.gif

Jag har en sån här sadel till mitt fullblod och hans megamanke.
Vi hade ut en sadelprovare som hade med sig säkert 15 sadlar av
olika märken, men endast denna passade. Det är en Jacson Celine,
och jag kan ju säga att jag är supernöjd med den!

jaccel.gif

okeej, hur e den att rida i?

Hexagon har en väldigt hög manke och det bästa för honom har vatt en Passier! (Har haft proffisonell provare från Ingdam's) Dock kostade denna väldigt mycket (16.000). Så det är väl inte den billigaste sadeln

jaccel.gif

Konstigt. Min sadelinprovare tyckte inte ens den där sadeln var värd att testa på min häst för att manken inte skulle få plats. Och han har ändå inte så himla hög manke.

Denna har jag provat på till mina hästar och den enda hästen den låg bra på var den absolut bredaste ryggen där jag idag har det bredaste koppjärnet i bates (han skulle behöva ännu bredare eg och i Prestige drar han 36+)

Jag provade den smalaste Celinen som man kan köpa och på fullbloden låg den direkt på manken :crazy:

Här e Antonio med sadeln vi har hemma å provar nu (kieffer donau). Jag vet att utrustningen inte matchar men det beror på att vi bara har sadeln på prov så då är det ju onödigt att byta all utrustning.

Den sadeln ser för smal ut för din häst eftersom den ligger i bakvikt :(
Men gud vilket mysigt ridhus!
o va fin han är din pålle :)

okeej, jag är rädd att den är tvärtom, det e så att hans förra sadel lyftes sig bak å la sig på manken därav inflamationen. Sadeln är utprovad av sadelutprovare å det är hans bomvidd på å sadeln ligger bra enligt henne, skall prata med henne igen.

Nä jag tycker inte heller det är rätt sadel för en häst med hög manke. Inte alls.

Till viss del knapplån

För en häst som också har muskler/hull kring den höga manken så funkar Celine. Syrran hade en sån förut till sin häst som hade mkt hög manke, men fyllde ut den på sidorna. Den blev till slut för smal, men innan det så funkade det kanon. Kan dock tänka mig att den inte passar smala, höga mankar.

Så, vad jag ville ha sagt med det här nu då var att TS: Det är svårt att tipsa om sadlar som passar hög manke, för man behöver veta mer. Tex om hästen också har rak rygg, är överbyggd, svankig, bred musklad manke eller helt enkelt mkt hull osv. osv. osv.

Nån mer som har nått om detta att säga?:)

Konstigt. Min sadelinprovare tyckte inte ens den där sadeln var värd att testa på min häst för att manken inte skulle få plats. Och han har ändå inte så himla hög manke.

Konstigt, min häst har stor manke och sadelprovaren provade ut just den sadeln till honom. Den ligger perfekt!
Den är ju inte så dyr så vad jag har hört så skiljer sig samma storlek från varandra. Alltså den ena vida kan passa och den andra inte..

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 230
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 055
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 412
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka